Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokan syksyllä aloittava ja kohtuuttomat säännöt - puhelinta ei koko koulupäivän aikana käytetä, ei penaaleja, ei "erikois" kyniä tai kumeja, ei spinnereitä

Vierailija
05.05.2019 |

Tällaiset ohjeet saimme opettajalta.

Puhelinkiellon ymmärrän tunnilla tietty (miksei niitä saisi välitunnilla käyttää?) mutta nuo muut. Menee hieman yli? Mitä sitten lasten pitäisi tehdä esim. välitunnilla kun kaikki on kielletty?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mäkään ymmärrä miksi penaalit ja erikoiset kynät on kiellettyjä.

Ymmärrätkö kilpavarustelun aiheuttamat ongelmat? En nyt tarkoita ydinkärkien ja muiden sotatarvikkeitten kilpavarustelua suuressa maailmassa vaan pienten ihmisten "mullapa on parempi/ isompi/ hienompi / kalliimpi / uudempi kuin sulla".

Missä koulutarvikkeita pidetään, jos penaali on kielletty? Onhan eräissä maissa jopa yhtenäiset koulupuvut, tullaanko koulusta antamaan kaikille samanlaiset penaalit.

Mitä aloittaja itse aikanaan teki koulun välitunnilla? Veikkaan, että ei ainakaan näpytellyt kännykkää, mutta ihailiko erikoisia kyniä ym?

Vierailija
42/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa pitää puhelinta, kun minä vien lapsen koulun jälkeen iltapäiväkerhoon, joskus joku muu, voin soittaa jos tulee muutoksia. Jonain aamuna myös menevät vasta kymmeneksi, silloin yhden kaverin äiti on aamusta kotona. Puhelimen pois vieminen on laitonta. Mummi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi? Ei meidänkään lasten koulussa saa koulun alueella käyttää puhelinta. Puhelimen saa ottaa repusta ja avata koulupäivän jälkeen kun on poistunut koulun alueelta. Ihan todella fiksu sääntö! Kymmenen pistettä koululle tästä!

Vierailija
44/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulu/opettaja kiellä sinua ostamasta lapsellesi erikoisia kyniä ja kumeja. Niitä vaan ei saa viedä kouluun. Lapsi tarvitsee kyniä ja kumeja myös kotona, sillä hänen pitää tehdä läksyjä. Voit ostaa hänelle vaikka kuinka hienoja kyniä ja kumeja läksyjen tekoa varten. Sano kuitenkin lapsellesi, että niitä ei kannata viedä kouluun, koska joku voi varastaa ne.

Meidän nyt jo täysi-ikäisten lasten eka ja toka luokan aikaan oli ongelmia, että jotkut luokkakaverit yrittivät kiristää lapsiani, että "en ole sun kaveri, jos et anna tuota minulle". Joku teki sitäkin, että antoi vaihdossa lapselleni jonkun maasta ottamansa kiven, jotta sai sen himoitsemansa kynän tai kumin. Tästä käytiin tietenkin lasten kanssa keskustelua, että kaveruus ei ole kauppatavaraa, ja mihin tahansa ei pidä niitä omia tavaroitaan vaihdella.

Vierailija
45/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisemmin säännöt tulevat, kun on ongelmia. Nämä penaali, kännykkä, lelu ja muut kiellot johtuvat siitä, että ne ovat aiheuttaneet ongelmia aikaisemmissa luokissa. 

Hesarissa oli juttu norjalaisesta koulusta. Norjassahan ei ole kouluruokailua vaan sinne viedään eväät. No siellä oli kielletty muut eväät kuin leipä ja hedelmät, koska joillain oli ollut jotain muuta ja sitten muut oppilaat olivat olleet kateellisia.

Vierailija
46/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fidget spinner käytössä luokassa?? Eihän siinä voi erkkikään keskittyä mihinkään jos joku hosuu tuollaisen turhakkeen kanssa pitkin luokkaa

Meillä ovat sallittuja, auttavat oppilaita keskittymään. Ei niiden kanssa huseerata pitkin luokkaa eikä miten sattuu muutenkaan. Niitä voi räpeltää kädessään, kun tekee tehtäviä tai kirjoittaa ainetta tms. Itse asiassa minulla on niitä korillinen, riittää vaikka jokaiselle oppilaalle. Jokin aika sitten myytiin Hong Kongissa puolella eurolla ja ostin saman tien satsin. Jos ei osaa käyttää, otan pois. Vähemmän ääntä niistä lähtee kuin kaikista ongelmaoppilaista, jotka on ängetty tavisluokkaan.

T: yläkoulun ope

Varmaan eri asia yläkoulussa kuin ekaluokalla.

Vierailija
47/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välitunneilla pitäisi liikkua, jotta lapsesi saisi koulupäivän aikana edes osan terveyteen tarvittavasta liikuntamäärästä. Samalla hän oppii niitä sosiaalisia taitoja, joita kännykkää räpeltävä ei opi.

PS:Olet provo, koska vanhempi haluaa lapselleen aina parasta.

Nyt kiusattu joutuu vaan öllöttämään eikä voi tehdä edes sitä vähää välitunneilla. Kukaan ei ota kuitenkaan mukaan leikkeihin.

Vierailija
48/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännön tarkoitus voi olla hyvä ja varmaan onkin, mutta ilmaisutapa on vähintäänkin epäselvä. Jos tässä nyt pitäisi alkaa ekaluokkalaiselle koulutarvikkeita hankkimaan, niin enpä ihan heti pystyisi päättelemään varmuudella, millainen kynä tai kumi lasketaan erikoiseksi ja millainen tavalliseksi. Toisaalta älyttömän spesifit määrittelyt voisivat olla hankalia nekin, ja tuoda todella kummallista nipovaikutelmaa. Mutta silloin kun itse olin alaluokilla, oli koulussa kynä ja kumi, jotka saatiin koululta ja pidettiin siellä. Kotona läksyjen tekoon taas käytettiin omia välineitä, jotka pidettiin kotona, eli ekoilla luokilla ei mitään kirjoitusvälineitä kulkenut repussa ylipäätään. Ja koulussa käytettävät tarvikkeet olivat siis kaikille samanlaisia. Muistan, kun kerran olin sairaana poissa koulusta ja matikanvihkoni tuli sinä aikana täyteen. Isä osti kaupasta uuden vihon, mutta se ei ollut täsmälleen samanlainen kuin koulusta annetut vihot, ja olin aika huolissani, mahtaako se kelvata. Kyllä kelpasi, mutta niin tottunut olin näihin samanlaisiin systeemeihin, että sitten tuli tuollainen huoli.

Vierailija
49/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhemmat on niin tolloja etteivät tajua itse kieltää ko. vempaimia ja sitten pitää tehdä säännöt.

Vierailija
50/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo asiat on sulle ongelma niin voin sanoa, että kun koulu alkaa niin tulet oikeasti järkyttyyn. Mun lapsi pääsee nyt ysiltä ja tuo hullujenhuone jää taakse, huh, huh. Siellä on kaikki erityis ja normilapset iloisesti sekaisin ja kukaan ei pysty oppimaan mitään ellet ole ns.kympin oppilas eli opit ilman opettajaakin.

Vierailija
51/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, omani on 2.luokalla ja koululla on sääntö ollut aina ettei puhelimia saa käyttää tunnilla eikä välkällä. Luuletko että lapset edes muistaa koko puhelimia välitunneilla kun leillivät kavereiden kanssa? Pieniä lapsiahan nuo ovat.

Vierailija
52/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fidget spinner käytössä luokassa?? Eihän siinä voi erkkikään keskittyä mihinkään jos joku hosuu tuollaisen turhakkeen kanssa pitkin luokkaa

Meillä ovat sallittuja, auttavat oppilaita keskittymään. Ei niiden kanssa huseerata pitkin luokkaa eikä miten sattuu muutenkaan. Niitä voi räpeltää kädessään, kun tekee tehtäviä tai kirjoittaa ainetta tms. Itse asiassa minulla on niitä korillinen, riittää vaikka jokaiselle oppilaalle. Jokin aika sitten myytiin Hong Kongissa puolella eurolla ja ostin saman tien satsin. Jos ei osaa käyttää, otan pois. Vähemmän ääntä niistä lähtee kuin kaikista ongelmaoppilaista, jotka on ängetty tavisluokkaan.

Sinitarra hypisteltäväksi ajaa saman asian ja on äänetön...

Vierailija
53/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mäkään ymmärrä miksi penaalit ja erikoiset kynät on kiellettyjä.

En minäkään. Ihan ihme sääntö. Itse olin alakoulussa 1880-luvulla, eikä ollut moista sääntöä. Lyikykynäthän kärsii ja katkeilee ilman penaalia!!

Vierailija
54/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 1980-luvulla. Aina pitäs oikolukea, huokaus...

Vierailija
55/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te muista, kun itse menitte kouluun. Niitä ponin mallisia hajukumeja oli kaikilla, ja penaalit olivat sellaisia kaksipuoleisia laatikoita, joissa oli magneettiklipsukannet. Oli tosi kivaa käydä niitä ostamassa äidin kanssa. Kesälomareissulta ostettiin erikoisia kyniä kouluvuotta varten. 

Koulun lyikkärit ja kumit on pelkkiä vitsejä. Jos opettaja alkaisi minulle urputtaa jo etukäteen, ettei lapsi saa tuoda omia kirjoitusvälineitä, kyllä vaatisin häneltä kunnon perustelut. Eri asia, jos lapsi leikkii ja pelleilee ja häiritsee niiden välineidensä kanssa muita.

Kännykkä saa lapsella olla, mutta sitä ei käytetä kouluaikana. Se on olemassa koulumatkoja varten.

Vierailija
56/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota penaalikieltoa en minäkään ymmärrä (siis jos ei ole provo). Kätevämpää ja ennenkaikkea siistimpää kirjoitusvälineet on penaalissa säilyttää, kun jossain repun pohjalla pyörimässä.

Luulen että penaalillakin tarkoitetaan sellaista erikoispenaalia joka on lähinnä lelu esim. joku koiraapehmolelu jonka sisään saa kyniä. Menee päivä vaan leikkimiseen eikä koulunkäyntiin.

Aahhahhahhaaa... minulla on tuollainen pehmokoirapenaali. Se on ihana, välillä rapsuttelen sitä tunnilla.

t. opettaja

Vierailija
57/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinnereitä? Vieläkö niillä leikitään?!

No, ehkä Porvoossa.

Vierailija
58/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en takuulla päästä omaa moniallergista lastani kouluun ilman kännykkää. Pikavalinnassa on äidin, isän ja isovanhempien numerot ja 112 on opeteltu monesti. Lapselle on tärkeää että hän voi kertoa heti oudoista oireista tai lähettää kuvan ihomuutoksesta tai erilaisesta ruoka-ainepakkauksesta. Opettajat eivät osaa allergia-asioita tarpeeksi ja keskuskeittiölla sattuu silloin tällöin vahinkoja.

Vierailija
59/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan eri asia yläkoulussa kuin ekaluokalla.

Tuollaista yhdyssanaa ei ole. Ensimmäisellä luokalla, ekalla luokalla. Ja tämä on jo kerran sanottu tässä ketjussa.

Vierailija
60/114 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea on jo ohjeistettu eskarilaisia tuolla tavoin ja tiedetään kuka on kenenkin opettaja?😁 trolli.

Meillä oli vuosi sitten toukokuun puolivälissä vanhempainilta, en tukehdu perunaani jos jossain on viikkoa, kahta aiemmin.

Ja aika samat ohjeet saatiin, ja hyvä niin. Materialla ehditään eriarvoistaa ja opetusta ylimääräisellä härpäkkeellä häiritä myöhemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi