Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokan syksyllä aloittava ja kohtuuttomat säännöt - puhelinta ei koko koulupäivän aikana käytetä, ei penaaleja, ei "erikois" kyniä tai kumeja, ei spinnereitä

Vierailija
05.05.2019 |

Tällaiset ohjeet saimme opettajalta.

Puhelinkiellon ymmärrän tunnilla tietty (miksei niitä saisi välitunnilla käyttää?) mutta nuo muut. Menee hieman yli? Mitä sitten lasten pitäisi tehdä esim. välitunnilla kun kaikki on kielletty?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo asiat on sulle ongelma niin voin sanoa, että kun koulu alkaa niin tulet oikeasti järkyttyyn. Mun lapsi pääsee nyt ysiltä ja tuo hullujenhuone jää taakse, huh, huh. Siellä on kaikki erityis ja normilapset iloisesti sekaisin ja kukaan ei pysty oppimaan mitään ellet ole ns.kympin oppilas eli opit ilman opettajaakin.

Yläasteella kannattaa valita ja jos pääsee niin painotettu opetus. Rupusakki jää pois.

Vierailija
82/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kummallista. Miksei saisi muka itse katsella lapselle kyniä ja penaaleja. Minä ainakin pakkaan lapselle omat kynät ja penaalit yms. mukaan kun koulun aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ekaluokkalaisella on kännykkä koska kulkee omatoimisesti bussilla/taksilla kouluun. Pitää olla puhelin jotta voi talvipakkasilla soittaa pysäkiltä jos bussi ei tulekaan.

Pysäkki ei ole sama asia kuin oppi- ja välitunnit, ymmärrät kai sen? Heti kun koulu loppuu, ei muuta kuin naama kiinni ruutuun vain, jos se on vanhemmista hienoa. Mutta kouluaikana on todellakin syytä pitää ne puhelimet visusti repussa ja äänettömällä.

Täällä on esitetty myös sääntöä, ettei saisi olla koulussa mukana ollenkaan.

Vierailija
84/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on jo vähän vanhempi, mutta heillä ei ollut yhtään mitään sääntöjä.

Yksi vuoden sijaisena kommosluokalla ollut ope piti sääntöä, että ei karkkia kouluun. Suntymäöäivinäkim sai tarjota vaan jotain muuta kuin karkkia.

Vierailija
85/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta saa pyyhekumin, joka on 2x3x0,5 cm kokoinen. Se murenee paloiksi marraskuuhun mennessä. Lisäksi se suttaa pyyhkiessä mustan tahran paperiin. Se pyyhekumi on pelkkä vitsi (myös opettajien mielestä mutta kaupunki ei halua ostaa parempia). Lisäksi kun kumi tai kynä kuluu loppuun tai katoaa, on kodin velvollisuus ostaa uusi. Miksei sitten ostaisi hyviä välineitä lapselleen saman tien?

Jos minä ostan lapselleni asiallisen ja laadukkaan työvälineen sen pa*kan tilalle, mikä koulusta annetaan, opettajan on turha tulla sanomaan siitä mitään.

Vierailija
86/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea on jo ohjeistettu eskarilaisia tuolla tavoin ja tiedetään kuka on kenenkin opettaja?😁 trolli.

Meillä oli vuosi sitten toukokuun puolivälissä vanhempainilta, en tukehdu perunaani jos jossain on viikkoa, kahta aiemmin.

Ja aika samat ohjeet saatiin, ja hyvä niin. Materialla ehditään eriarvoistaa ja opetusta ylimääräisellä härpäkkeellä häiritä myöhemminkin.

Vaatteet on oikeasti suurin kuluerä. Miksei ole koulupukuja ja yhtenäisiä reppuja vaatimuksena.

Säästyisi paljon rahaa.

Vierailija
87/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea on jo ohjeistettu eskarilaisia tuolla tavoin ja tiedetään kuka on kenenkin opettaja?😁 trolli.

Meillä oli vuosi sitten toukokuun puolivälissä vanhempainilta, en tukehdu perunaani jos jossain on viikkoa, kahta aiemmin.

Ja aika samat ohjeet saatiin, ja hyvä niin. Materialla ehditään eriarvoistaa ja opetusta ylimääräisellä härpäkkeellä häiritä myöhemminkin.

Vaatteet on oikeasti suurin kuluerä. Miksei ole koulupukuja ja yhtenäisiä reppuja vaatimuksena.

Säästyisi paljon rahaa.

No siitähän vasta sitä lisäkulua tulisi, kun niiden kaikkien vaatteiden lisäksi pitäisi ostaa vielä päälle se koulupuku.

Vierailija
88/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, voit aivan vapaasti anoa luvan pitää lapsellesi kotikoulua jos ette pysty sitoutumaan koulun sääntöihin. Koulu tarjoaa palvelua omilla ehdoillaan, vähän samoin kuin nettikauppa. Ota tai jätä.

Vierailija
89/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tämä on oikeasti mennyt? Opettaja on kertonut tuleville ekaluokkalaisille, että koulussa ei saa käyttää puhelinta ja omaa kumia ja kynää ei tarvita, koska koulusta saa omat. Ap on vetäissyt herneen hengityselimeensä ja ymmärtänyt kaiken väärin.

Vierailija
90/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulusta saa pyyhekumin, joka on 2x3x0,5 cm kokoinen. Se murenee paloiksi marraskuuhun mennessä. Lisäksi se suttaa pyyhkiessä mustan tahran paperiin. Se pyyhekumi on pelkkä vitsi (myös opettajien mielestä mutta kaupunki ei halua ostaa parempia). Lisäksi kun kumi tai kynä kuluu loppuun tai katoaa, on kodin velvollisuus ostaa uusi. Miksei sitten ostaisi hyviä välineitä lapselleen saman tien?

Jos minä ostan lapselleni asiallisen ja laadukkaan työvälineen sen pa*kan tilalle, mikä koulusta annetaan, opettajan on turha tulla sanomaan siitä mitään.

Eihän tässä pointtina ole, etteikö kunnon kumia saisi lapselle hommata, vaan ettei hommaa niitä leluista käyviä Tigerin kumeja... Ne tuskin toimisivatkaan koulun kumeja kummemmin.

Ekaluokkalaiset ovat vielä niin pieniä, että lelujen muotoiset kumit, pörrö-ja glitterpenaalit ja yksisarviskynät häiritsevät keskittymistä. Jossain myydään jopa legopalikoiden näköisiä pyyhekumeja paketissa.

Kouluihin ei tarvitse tuoda leluja. Omassa lapsuudessa joku saattoi joskus tuoda twistinarun mukanaan, mutta siitäkin oli yhteisöllistä kivaa kaikille välitunneilla.

Vierailija
91/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muista, kun itse menitte kouluun. Niitä ponin mallisia hajukumeja oli kaikilla, ja penaalit olivat sellaisia kaksipuoleisia laatikoita, joissa oli magneettiklipsukannet. Oli tosi kivaa käydä niitä ostamassa äidin kanssa. Kesälomareissulta ostettiin erikoisia kyniä kouluvuotta varten. 

Koulun lyikkärit ja kumit on pelkkiä vitsejä. Jos opettaja alkaisi minulle urputtaa jo etukäteen, ettei lapsi saa tuoda omia kirjoitusvälineitä, kyllä vaatisin häneltä kunnon perustelut. Eri asia, jos lapsi leikkii ja pelleilee ja häiritsee niiden välineidensä kanssa muita.

Kännykkä saa lapsella olla, mutta sitä ei käytetä kouluaikana. Se on olemassa koulumatkoja varten.

Jos olisin opettaja, perustelu olisi tämä:

KILPAVARUSTELU KIELLETTY.

Tuliko nyt selväksi, että en halua eriarvoistaa oppilaita. Ei kaikilla ole halua eikä mahdollisuutta ostella erikoisuuksia kesälomilla eikä muutenkaan. 

Omat lapseni ovat käyneet koulunsa ilman noita erikoisuuksia enkä epäile vähääkään, eikö myös lapsenlapseni onnistuisi käymään. Levottomille lapsille spinneriä parempi olisi joku sellainen istuin, jossa voisi keikkua mielin määrin, mutta mieluiten eri luokassa.

Vierailija
92/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimien käyttöön alakouluissa olisikin hyvä puuttua heti alkuun. Oikeassa hädässä se on edelleenkin opettajan vastuulla soittaa vanhemmille, joten lapsen ei tarvitse käyttää puhelinta koulupäivän aikana.

Vierailija
93/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kummallista. Miksei saisi muka itse katsella lapselle kyniä ja penaaleja. Minä ainakin pakkaan lapselle omat kynät ja penaalit yms. mukaan kun koulun aloittaa.

Hyvä, ehdottomasti kannattaa aloittaa lapsen koulutaival näin, että MINÄ teen mitä huvittaa, koulun ohjeista viis 👍

Vierailija
94/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muista, kun itse menitte kouluun. Niitä ponin mallisia hajukumeja oli kaikilla, ja penaalit olivat sellaisia kaksipuoleisia laatikoita, joissa oli magneettiklipsukannet. Oli tosi kivaa käydä niitä ostamassa äidin kanssa. Kesälomareissulta ostettiin erikoisia kyniä kouluvuotta varten. 

Koulun lyikkärit ja kumit on pelkkiä vitsejä. Jos opettaja alkaisi minulle urputtaa jo etukäteen, ettei lapsi saa tuoda omia kirjoitusvälineitä, kyllä vaatisin häneltä kunnon perustelut. Eri asia, jos lapsi leikkii ja pelleilee ja häiritsee niiden välineidensä kanssa muita.

Kännykkä saa lapsella olla, mutta sitä ei käytetä kouluaikana. Se on olemassa koulumatkoja varten.

Tuliko nyt selväksi, että en halua eriarvoistaa oppilaita. Ei kaikilla ole halua eikä mahdollisuutta ostella erikoisuuksia kesälomilla eikä muutenkaan. 

Omat lapseni ovat käyneet koulunsa ilman noita erikoisuuksia enkä epäile vähääkään, eikö myös lapsenlapseni onnistuisi käymään. Levottomille lapsille spinneriä parempi olisi joku sellainen istuin, jossa voisi keikkua mielin määrin, mutta mieluiten eri luokassa.

Mitä kilpavarustelua on siinä, että ostaa lapselle kunnolliset kynät ja kumit?

Aloituksessa ei selvennetty, mikä erikoiskynä tai mikä kumi on kielletty. Mitä vikaa on vaikkapa lyijykynässä, jonka varsi on pinkki? Aiheuttaako se ylitsepääsemätöntä ahdistusta koko muulle luokalle? Ainakin se tuottaa iloa sille kynänkäyttäjälle ja saa hänen koulupäivänsä sujumaan mallikkaasti. Jos muilla ei ole halua ostaa sellaista, niin oma on asiansa.

Jos lapsi joutuu odottamaan tunnin linja-autoa koulun pihassa, hän ehtii hyvin tehdä läksyjä siinä, kun on omat välineet mukana. Koulun sisällehän ei voi mennä, kun tunnit ovat päättyneet.

Mihin luokkaan sinä laittaisit sen levottoman oppilaan keikkumaan? Ei kouluissa ole mitään ylimääräisiä keikkumisluokkia tai ylimääräisiä ihmisiä valvomaan näitä keikkujia.

Vierailija
95/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaisi tietää, kuinka moni tähän ketjuun vastanneista aloitti ensimmäisen koulupäivänsä silloin kauan sitten niin, että selässä oli reppu ja repussa penaali, jossa oli kynä, kumi, viivoitin ja värikynäpaketti, ja ehkä jopa jonkinlainen vihko. Ihan siitä huolimatta, että koulusta sai uudet kirjoitusvälineet.

Vierailija
96/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvä muille, mutta surullista kaikille yksinäisille lapsille. Sitten ei ole mitään millä saada aika kulumaan välitunneilla, pistää vain toisten silmään ensistä enemmän kun ei mitään muuta voi tehdä kuin pyöritellä peukaloitaan istuen aina yksin sen vartin joka 45 minuutin välein.

Olisiko se pyyhekumin pyörittely koulun pihalla peukalon sijaan jotenkin vähemmän yksinäistä?

Kännykällä pelatessa aika menisi nopeammin. Itse aikoinaan piirtelin vihkoon, mutta nykyään sekään ei näemmä onnistuisi jos penaalit kynineen ja varmaan se vihkokin on kielletty.

Kyse on ekaluokkalaisista. Aika kurjaa jos paras ratkaisu ekaluokkalaisen yksinäisyyteen on lykätä luuri kouraan ja todeta että menetetty tapaus, nyhvätköön yksinään sen sijaan että harjoittelisi sosiaalisia taitoja (tuettuna).

Kukahan sitä tukee?

Vierailija
97/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvä muille, mutta surullista kaikille yksinäisille lapsille. Sitten ei ole mitään millä saada aika kulumaan välitunneilla, pistää vain toisten silmään ensistä enemmän kun ei mitään muuta voi tehdä kuin pyöritellä peukaloitaan istuen aina yksin sen vartin joka 45 minuutin välein.

Olisiko se pyyhekumin pyörittely koulun pihalla peukalon sijaan jotenkin vähemmän yksinäistä?

Kännykällä pelatessa aika menisi nopeammin. Itse aikoinaan piirtelin vihkoon, mutta nykyään sekään ei näemmä onnistuisi jos penaalit kynineen ja varmaan se vihkokin on kielletty.

Kyse on ekaluokkalaisista. Aika kurjaa jos paras ratkaisu ekaluokkalaisen yksinäisyyteen on lykätä luuri kouraan ja todeta että menetetty tapaus, nyhvätköön yksinään sen sijaan että harjoittelisi sosiaalisia taitoja (tuettuna).

Kukahan sitä tukee?

Oisko luokanvalvoja, jonka tehtävä on ryhmäyttää luokka ja pitää huolta siitä, ettei kukaan jää yksin.

Vierailija
98/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen joskus miettinyt, oliko peruskoulu ja kaikkien "tasapäistäminen" sittenkään niin hyvä asia kuin alussa ajateltiin. Annettiinko tällä tavalla lasten ymmärtää, että heillä olisi oikeus saada kaikkea samaa kuin mitä muillakin lapsilla on. Ja kun fakta kuitenkin on, että toisissa perheissä on enemmän rahaa kuin toisissa, kaikki eivät yksinkertaisesti voi saada kaikkea samaa. Vaikka kouluun ei saisikaan viedä yhtään mitään henkilökohtaisia tavaroita, lapset kuitenkin puhuvat keskenään. Kertovat, mitä ovat saaneet synttäri- ja joululahjaksi, mitä harrastavat, missä ovat vapaa-ajalla kavereineen käyneet ja mitä tehneet kesälomalla. 

Vierailija
99/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen joskus miettinyt, oliko peruskoulu ja kaikkien "tasapäistäminen" sittenkään niin hyvä asia kuin alussa ajateltiin. Annettiinko tällä tavalla lasten ymmärtää, että heillä olisi oikeus saada kaikkea samaa kuin mitä muillakin lapsilla on. Ja kun fakta kuitenkin on, että toisissa perheissä on enemmän rahaa kuin toisissa, kaikki eivät yksinkertaisesti voi saada kaikkea samaa. Vaikka kouluun ei saisikaan viedä yhtään mitään henkilökohtaisia tavaroita, lapset kuitenkin puhuvat keskenään. Kertovat, mitä ovat saaneet synttäri- ja joululahjaksi, mitä harrastavat, missä ovat vapaa-ajalla kavereineen käyneet ja mitä tehneet kesälomalla. 

Kun kuulevat, mitä kaikkea kivaa varakkaammissa perheissä pystytään ostamaan, se kannustaa itseäkin opiskelemaan pidemmälle, vaikkeivät omat vanhemmat olisikaan siihen kyenneet. Peruskoulun takia kaikilla on siihen yhtäläinen mahdollisuus.

Toisaalta kansakoulun ja oppikoulun olisi voinut muuttaa maksuttomaksi, olisi säilynyt tasoero ja motivaatio.

Vierailija
100/114 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni luokalla on saanut olla erikoisia kyniä ym., mutta ikävä kyllä joukossa on aina varkaita, joita houkuttaa ne toisten tavarat. Välillä löydetty tavaroita pulpeteista, siinä vaiheessa myöhäistä, kun vievät kotiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän