Free bleeding eli vapaa vuotaminen
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/d34c7fc1-1333-4873-ba0e-9686482da…
Eli tämä tarkoittaa sitä, että kuukautisten aikana ei käytetä mitään suojia.
Voihan se toimia, jos vuotoa tulee vain n. 0,2 dl/5 vrk. Mutta jos vuoto on runsasta, tai jopa erittäin runsasta, ei mitään mahdollisuutta.
Itselläni oli pahimmillaan joko kuukuppi tai imukykyisin tamponi sekä side, ja vessassa piti käydä 2 tunnin välein. Lääkkeillä sain pidennettyä sen 4 tuntiin, jolloin yöllä ei tarvinnut herätä kuin kerran vessaan ja lisää lääkettä ottamaan. Nyt minulla on hormonikierukka, ja vuoto on niin niukkaa, että periaatteessa voisin pärjätä ilman suojiakin, mutta olo on rennompi, kun käytän pikkuhousunsuojaa.
Kommentit (70)
Menkkojen loppupäivinä, kun vuoto on todella niukkaa, saatan nukkua ilman kk-suojaa. Vaakatasossa ei tule ylläreitä. Mutta sänky onkin omani. Kylässä en tekisi noin, vaan pelaisin varman päälle ja käyttäisin kuppia.
Runsaisiin kuukautisiin olisi kyllä kiva löytää apu lopultakin, kiitos mielellään tänä vuonna. Kierukka aiheutti useota sivuvaikutuksia (etenkin välivuotoja, todella kiva juttu!!!) ja pillerit tekevät minusta raivottaren ja selkään tulee kipeä akne. Menkkarumba kestää helposti 9 päivää/kerta ja menkkojen väli sen kuin lyhenee.
Yöksi kuukuppi ja suurin löytämäni yöside ja illalla juon pari lasia vettä, jotta herään käymään vessassa, ennen kuin sänky menee pilalle. Päiväsaikaan kuppia saa tyhjentää tuon tuostakin, turha luulla käyvänsä tuntia pidempää keikkaa missään ja silloinkin on oltava se yöside. Jouduin kerran 3h luontoretkelle pahimpana päivänä, pelastauduin kupilla ja kuopukselta jääneellä vauvanvaipalla.
Tällä taustalla on hankala ymmärtää moisia kokeiluja olla ilman suojaa.
Voimaantukoot kotonaan, minun sohvalleni ei ainakaan tarvitse tulla vuotamaan.
Mun ennätys on reilussa vartissa tamponi+yöside yhdistelmä yli äyräiden. Joo free bleeding vaan!
Siis kyllähän tätä naisten älyllisen kapasiteetin kermaa on niin mukava päästä todistamaan! ;)
Siis kyllähän tätä naisten älyllisen kapasiteetin kermaa on niin mukava päästä todistamaan! ;)
Hyi h*lvetti.
Ei muuta sanottavaa.
En minäkään ymmärrä. Paljon vaivattomampaa käyttää suojaa kuin juosta vaihtamassa alusvaatteita ja pyykkäämässä koko ajan. Sopii ehkä tosi niukalle vuodolle tai jos voi jäädä lojumaan kotiin menkkojen aikaan... Ällöttävä ajatus että menis menkkaverellä sotkemaan julkisia paikkoja tai kirppisvaatteita (!) tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tavallaan ymmärrän pointin, ja haluan olla mukana luomassa maailmaa missä tyttöjen ei tarvitse kauhulla pelätä ja hävetä että suoja pettää ja housuihin tai tuoliin ilmestyy veriläikkä, vaan sitä pidettäisiin normaalina ja luonnollisena asiana ja vahinkoja sattuu kaikille.
Mutta tässä kyseisessä jutussa pidin kyllä kyseenalaisena sitä että koehenkilö oli käynyt kirpputorilla sovittelemassa vaatteita kuukautisten aikaan. Kertoi sovittaneensa vain mustia vaatteita, mutta mitä väliä sillä värillä on jos kuitenkin sotkee myynnissä olevat vaatteet verellä(mitä muutkin mahdollisesti sovittelee) ?? En muutenkaan ole koskaan kirpparilla sovittanut vaatteita, ja tämä vahvisti sen että en sovita tulevaisuudessakaan.
Olen ehkä liian nuori, mutta minun aikanani kuukautisia ei ole tarvinnut hävetä. Pojat oli oikein kateellisia kun saatiin uinnista vapautukset kuukautisen takia.
Mun mielestä kaikenlaiset isot tahrat ei nyt vaan näytä hyvältä, toki eihän sille mitään voi jos niin käy. Mua yököttää tämä "verinen voimaantuminen" enemmän sen epähygieenisyyden ja epäekologisuuden takia. Saa pelätä tautien leviämistä, pahaa hajua ja kamala pyykinpesuruljanssi sekä uusien vaateiden osto tulee eteen. Veritahrat ei noin vaan lähde.
N28
Ehkä freebleedereillä on loistavat pyykkäysniksit käytössä, kun voivat tuosta noin vaan vuotaa vaatteille. Mä en taas tunnu saavan yhtä ainoaa verilänttiä pois lakanasta.
Tämä taas uutisissa jälleen. Huokaus.
Mitenkäs valkoinen sisustus sohvineen ja mattoineen sekä vapaasti ja runsaasti vuotava nainen? Se että käyttää suojaa, ei tarkoita että häpeäisi kuukautisia, mistä ihmeestä tuo häpeäkorttikin on vedetty?
Kuukupin käyttö senkun lisääntyy ja on edullinen sekä ekologinen, joten ekologisuutta ei tähän freebreedingiinkään oikein voi vetää. Tulehdusriskit, hajuhaitat sekä märät tahrat ovat erittäin todennäköistä tässä kotkotuksessa.
Kotona ollessani teen näin usein ekana ja vikana vuotopäivänä. Vuoto on silloin sen verran niukkaa, ettei vaatteetkaan tahriinnu, kun pyyhkii aina parin tunnin välein vessassa käydessään. En ymmärrä miten tämä kuuluisi kenellekään tai olisi jonkun mielestä ällöttävää.
Vuotoa saa jonkin aikaa pidäteltyä jos puristaa emättimen sulkijalihaksia riittävästi. Itselleni ollut luonnollista aina.
Jos ottaisi mukaan jonkun kosteudenpitävän suojan ja pistäisi tuolille, voisi sitten kääräistä mukaan, kun nousee. Tumman värinen, niin ei näy muillekaan hyvin, jos vuotanut kosteussuojaan asti. Kun olisi vielä pesunkestävä, niin ei tulisi roskaa.
En ymmärrä vapaavuotamisen ideaa. Menkkojen normalisointi? Okei, mutta joka tapauksessa äärimmäisen vaivalloista, epämukavaa, epähygieenistä ja epäkäytännöllistä! Menkkoja voisi normalisoida vähemmällä vaivalla yksinkertaisesti avoimella ja asiallisella kasvatuksella.
Ei tää ole mikään oikea ilmiö, vaan ihan keksitty juttu, jonka tarkoitus on vaan kerätä pöyristymisiä ja pilkata feministejä. Rauhoittukaa, vaikka joku tämän nyt hölmöyttään ottaisi tosissaan niin eiköhän hän aika nopeasti huomaa miksi esiäitimmekin ovat valmistaneet aina kuukautissuojia milloin mistäkin.
Ihan pimeää touhua. Oletetaan, että ystäväni tulisi kylään ja päättäisi vapaasti vuotaa sohvalleni, niin kyllä suuttuisin. Eihän _kukaan_ halua menkkaverta pitkin poikin, kuten ei muitakaan kehon eritteitä.
Mikä tämän jutun pointti on? Että kuukautisia ei tarvitse hävetä? Ei tarvitsekaan, en edes tajunnut että pitäisi. Eikä häpeä kukaan mukaan tuntemani nainen. En häpeä pierujakaan, mutten silti päästele niitä julkisesti jos voin asian välttää.
Miettikää nyt jos koko Suomen naiset rupeaisivat valumaan vapaasti pitkin julkisia ajoneuvoja, virastojen, koulujen yms. penkkejä, kauppojen lattiolla liukastellaan vereen. Jee.
Ihan älytöntä. Kuin noloa se ois, että sulla on vieläpä uudet vaokoiset housut ja kulkisit yleisesti tuola veret valuen pitkin jalkoja.
Näin runsaat menkat omaavana voin sanoa, että en kehtaisi. Mulla ois pakkomielle suorastaan etsiä taas ja taas jotain peiliä, ja tarkastella ettei verta näy missään. Menisin ennemmin kauppakeskukseen asioimaan, sillä siellä olisi tarpeeksi vessoja.
Bussimatkoista ei tulisi mitään... Haiset ja vuodat jonkun vieressä istuvan tyypin läheisyydessä... Apua, haloo....
Aika outo ajatus. Vaatteista ei ole välttämättä kovin helppo saada veritahroja pois. Miksi mennä tuollaiseen, kun on erinomaisia keksintöjä kuten tamponi asettimella? Itse myös olen runsasvuotoinen, eikä yhtään ilahduta jos vapaasti vuodan läpi suojista...
Vierailija kirjoitti:
Aika outo ajatus. Vaatteista ei ole välttämättä kovin helppo saada veritahroja pois. Miksi mennä tuollaiseen, kun on erinomaisia keksintöjä kuten tamponi asettimella? Itse myös olen runsasvuotoinen, eikä yhtään ilahduta jos vapaasti vuodan läpi suojista...
Ja eihän toi vapaa vuoto tulis oikeest yhtään sen halvemmaksi.
Joka kuukaus kun esim. Viikon verran vaihtelet jatkuvasti housuja ja alushousuja, näkyy se pyykkivuoressa sekä varsinkin vesilaskussa ja kun se vesi ei muutenkaan nykyään ole niin halpaa, että peset jatkuvasti verisiä alus- ja päälihousuja.
Kyllä. Kuvottava.