Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Free bleeding eli vapaa vuotaminen

Vierailija
05.05.2019 |

https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/d34c7fc1-1333-4873-ba0e-9686482da…

Eli tämä tarkoittaa sitä, että kuukautisten aikana ei käytetä mitään suojia.

Voihan se toimia, jos vuotoa tulee vain n. 0,2 dl/5 vrk. Mutta jos vuoto on runsasta, tai jopa erittäin runsasta, ei mitään mahdollisuutta.
Itselläni oli pahimmillaan joko kuukuppi tai imukykyisin tamponi sekä side, ja vessassa piti käydä 2 tunnin välein. Lääkkeillä sain pidennettyä sen 4 tuntiin, jolloin yöllä ei tarvinnut herätä kuin kerran vessaan ja lisää lääkettä ottamaan. Nyt minulla on hormonikierukka, ja vuoto on niin niukkaa, että periaatteessa voisin pärjätä ilman suojiakin, mutta olo on rennompi, kun käytän pikkuhousunsuojaa.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu tosi monella kommentoijalla olevan Niagaran putoukset aina kerran kuussa. Itselläkin on kyllä vuotoa sen verran, että tamponia pitää kyllä etenkin toisena ja kolmantena päivänä vaihtaa 3-4h välein, joskus useamminkin (toisena päivänä), mutta sitten neljäntenä ja viidentenä päivänä vissiin harrastan tuota free bleedingiä kun nukun aina ilman tamponia/sidettä. Makuuasennossa vuoto ei pääse housuihin asti, ja vessaan kyllä ehtii ennen kuin housuun lorahtaa. Kerran yössä käyn vessassa yleensä, mutta jos en käykään, niin ei tarvitse miettiä sitä tuleeko tauteja, jos tamponia ei vaihdakaan tarpeeksi usein.

Samoin ihan menkkojen loppuvaiheessa olen kotona ilman tamponia ja sidettä, koska siinä vaiheessa kun tuntee, että kohta holahtaa, ehtii kyllä hyvin vessaan ja jos ei ehdi, niin ei siinä housut kokonaan likaisiksi mene. Ehkä pikkutippa tulee, joka häviää mustiin alushousuihin sen verran sutjakasti, etteivät mene pilalle. Samoin jos olen pitänyt tamponia maksimiajan, että sinne on veret tehokkaasti imeytyneet, saatan olla pari tuntia ilman tamponia, kunnes vuotoa alkaa taas tulla sen verran, että tarvitsee uuden.

Teini-iässä kun käytin enimmäkseen siteitä ja saattoi tulla ohivuotoja, opettelin käyttämään menkkojen aikaan aina mustia alusvaatteita, jotka ei mene pilalle, vaikka vähän vuotoa niille pääsisikin, joten pärjään kyllä tosiaan loppuvaiheessa niukemman vuodon aikaan hyvin ilmankin kuukautissuojia ja tamponeja, eikä ole juurikaan tarvinnut (päällys-)housuja veritahrojen takia erikseen pyykkäillä. Ehkä kerran on tullut sukkahousuihin pikkuriikkinen tahra, mutta kun nekin oli mustat, niin ei sitä pesun jälkeen enää huomannut.

Silti vaikka minulle tällainen osittainen "free bleeding" toimii ihan sen takia, että sitä vuotoa ei lorisemalla tule, en ikinä kokeilisi sitä alkuvaiheessa, jolloin vuoto on runsaampaa, koska teinivuosilta muistan miten suolesta oli nyrkkipyykissä yrittää saada niitä veritahroja pois, enkä toisekseen halua sotkea sen enempää omia kuin kenenkään muunkaan huonekaluja. Nyt ei onneksi kuukautisia ole, kun vasta synnytin ja imetän, mutta jo ne maitotahrat alkaa ketuttaa, kun saa lakanoita olla koko ajan pesemässä ja kalliilla sohvalla, jonka tyynyjä ei saa irti, on myös maito- ja puklutahroja, joiden pesemisen kanssa saakin harjoittaa poikkeuksellista luovuutta.

Vierailija
62/70 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ”freebleedaan” kuukautisten pari viimeistä yötä. Vuoto hulahtaa ulos vasta pystyasennossa, hyvin ehtii pesulle.

Muuten kuppi. On niin helppoa ja siistiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä freebleedereillä on loistavat pyykkäysniksit käytössä, kun voivat tuosta noin vaan vuotaa vaatteille. Mä en taas tunnu saavan yhtä ainoaa verilänttiä pois lakanasta.

Kylmä vesi. 

Vierailija
64/70 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian laiska pyyhkimään sitten veriä lattialta enkä uusia vaatteitakaan joka kuukautisten jälkeen olisi ostamassa.

Vierailija
65/70 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä

Vierailija
66/70 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako naisia ottaa edes kyytiin nykyautoihin jos vuotavat istuimelle jossa on kaikkea turvatyynyjä, matkustajan tunnistinta, istuinlämmitintä sun muuta jotka saattaisivat vahingoittua pesussa, ja hienon teknologian uusinta maksaa tietysti tuhansia euroja...

Vierailija
67/70 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos tällaisilla "kampanjoilla" onnistutaan tekemään kuukautisista asia, jota ei tarvitse hävetä, mutta kyllä minä olen pirun kiitollinen, että voin esimerkiksi istua sohvalle myös kuukautisten aikana. Osa vaatteista menee myös pilalle siitä, jos niihin menee verta, joten en täysin ymmärrä ekologisuuttakaan asiassa.

Jos kuukautisiin liittyen haluaa olla mahdollisimman ekologinen, valitsee kuukupin tai kestositeet.

Tai menkkapikkareita. Tai jos on vaan vähän vuotoa, niin voi ne tavalliset pikkarit riittää. Minulla usein viimeisenä päivänä on jotkut kauhtuneet seuraavaksi roskiin menossa olevat pikkarit jalassa, kun tamponista tai kuukupista en pidä ja side hautoo. Menkkapikkarit on tilauksessa.

Vierailija
68/70 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ålytön

Vierailija
69/70 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OmgG

Vierailija
70/70 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se vapaa vuotaminen ole itsestä kaikken inhottavimman tuntuista? Minusta ainakin.

Käyttäisivät sidettä. Siihenhän veri saa vuotaa vapaasti mutta se suojaa sentään muulta sotkulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi