Mökkiasiaa. Mitä mieltä tästä?
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006092608.html
"Mökki oli vanhempiemme silmäterä. Piha oli siisti, puutyöt tehty, kukat kauniita ja kasvimaa antoi hienoja satoja. Isoveljeni peri mökin isämme kuoltua. Kaikki ränsistyi, sillä isoveljeni vaimo ei laittanut tikkua ristiin, koska hänellä ei avioehtosopimuksen myötä ollut mahdollisuutta mökkiin. Vanha äitimme lopetti kyläilyn mökillä, sillä hän oli niin onneton kaikesta sotkusta. Pariin kertaan talkoovoimilla suursiivosimme mökin, mutta jo puolen vuoden sisällä mökki oli taas törkyinen. Nyt vain muistelemme hyviä aikoja mökillä ja elämme toivossa, että veljellä vaihtuu vaimo.”
Onko teidän mielestä veljen vaimon asia hoitaa mökkiä??
Kommentit (40)
Miksi vaimo laittaisi rahaa tai paljon aikaa sellaiseen, mitä hän ei omista? Jos mökki on miehen, hän vastaa sen ylläpidosta omilla rahoillaan, ei perheen yhteisillä. Ja vaimon ei tarvitse muuta kuin huolehtia omien jälkiensä siivoamisesta silloin, kun on mökillä.
Kyllä on taas niin typerä juttu kuin olla ja voi. Oikein odotetaan, että eikö se isoveli ota eroa nykyisestä vaimostaan ja tempaise tilalle jonkun työjuhtan, joka huolehtisi kaikesta, jotta miehen sisarukset ja äiti olisivat tyytyväisiä. Voi pyhä yksinkertaisuus!
Tällä veljen vaimolla ei ole mitään velvollisuuksia ryhtyä raatamaan mökin kunnostuksen eteen. Vastuu on tällä miehellä, joka on mökin ottanut kontolleen. Ihme ajattelua.
Vertailun vuoksi: Asuuko veljesi perheineen omistamassaan omakotitalossa? Makaako vaimo sielläkin laiskana seslongilla, koska ei halua panna tikkua ristiin toisen omaisuuden hyväksi. Taitaa olla muija aika yksinkertainen. Mutta eihän se teille sukulaisille kuulu, miten veljesi perheessä asiat hoidetaan. Jos haluavat mökin rapistuvan, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee käymään aika lailla samoin. Mieheni perii vanhemmiltaan ison mökin yhdessä veljensä kanssa. Lasten puolisot, eli minut, rajattu pois testamentista. Tämä on mulle ihan fine juttu. Mutta en tule koskaan tekemään mökillä sen kummenpia juttuja. Omaksi iloksi, jos jaksan ja haluttaa voin haravoida ym.
Meillä on jo käynyt noin, mökin omistaa mies veljensä ja siskonsa kanssa, äidillä on vielä käyttöoikeus. Omistajat huolehtivat mökin kunnosta, me puolisot kyllä autetaan isommissa jutuissa kun ehditään. Minulla on mökillä oma kasvimaa, mihin hankin tietysti itse mullat ja muut tarpeet, vaikka sen antimista nautitaan yhdessäkin. Rauhallinen rinnakkaiselo onnistuu hyvin, kunn kaikilla on omaa tilaa ja vastuukysymykset on selkeästi kirjattu paperille. Saa nähdä kuinka käy, kun me tästä vanhetaan ja seuraava sukupolvi aikuistuu.
Meillä mieheni omistaa perikunnalta lunastetun mökin ja jos ero tulee niin mökki jää miehelle. Laitan mökkiä niinkuin se olisi omani. Jos ero tulee niin onko tuolla siinä vaiheessa väliä omistanko siitä penniäkään ku koskaan en siellä kävisi eron sattuessa. Hyvillä mielin laitan mökkiä, että viihdytään siellä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään teksisi. Siivoisin omat sotkuni. Muuta en tekisi. Miksi ihmeessä tekisin muuta, kun ihan vieraana toisen mökillä vaan olisin. Eri asia olisi, jos omistaisin siitä osan.
Oikeasti kokisit olevasi vain vieraana miehesi omistamalla mökillä? Mä en kokisi, mutta en siltikään ottaisi paikan ylläpidosta mitään vetovastuuta, miehen hommahan se olisi. Eli miehen kanssa voisin tehdä yhtä ja toista, mutta en yksin missään tapauksessa. No, muutaman mieleisen kesäkukan voisin ostaa.
Kyllä kokisin, jos muu suku voisi käydä siellä mielensä mukaan muutenkin kuin erikseen kutsuttuna. Ja totta kai voisi, heidän mökkinsähän se olisi.
Tosin, minun kohdallani tilanne olisi sitten se, että mies huolehtisi siitä oman sukunsa mökistä ja minä sitten oman sukuni kanssa meidän sukumme mökeistä. Varmaan mökkeilisimmekin sitten erikseen kumpikin oman sukumme kesken...
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee käymään aika lailla samoin. Mieheni perii vanhemmiltaan ison mökin yhdessä veljensä kanssa. Lasten puolisot, eli minut, rajattu pois testamentista. Tämä on mulle ihan fine juttu. Mutta en tule koskaan tekemään mökillä sen kummenpia juttuja. Omaksi iloksi, jos jaksan ja haluttaa voin haravoida ym.
Että löllöperse leveenä voit kyllä siellä makoilla ja joskus vähän haravoida jos jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mieheni omistaa perikunnalta lunastetun mökin ja jos ero tulee niin mökki jää miehelle. Laitan mökkiä niinkuin se olisi omani. Jos ero tulee niin onko tuolla siinä vaiheessa väliä omistanko siitä penniäkään ku koskaan en siellä kävisi eron sattuessa. Hyvillä mielin laitan mökkiä, että viihdytään siellä yhdessä.
Ainakin liittonne kuulostaa terveemmältä kuin niiden jotka miettivät jo mitä saavat erotessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo käynyt noin, mökin omistaa mies veljensä ja siskonsa kanssa, äidillä on vielä käyttöoikeus. Omistajat huolehtivat mökin kunnosta, me puolisot kyllä autetaan isommissa jutuissa kun ehditään. Minulla on mökillä oma kasvimaa, mihin hankin tietysti itse mullat ja muut tarpeet, vaikka sen antimista nautitaan yhdessäkin. Rauhallinen rinnakkaiselo onnistuu hyvin, kunn kaikilla on omaa tilaa ja vastuukysymykset on selkeästi kirjattu paperille. Saa nähdä kuinka käy, kun me tästä vanhetaan ja seuraava sukupolvi aikuistuu.
Tässähän nähdään, että ihmisillä on erilaisia intressejä. Te haluatte hyödyntää "suvun" mökkiä. Tässä lehden tapauksessa ei käy ilmi se, että käykö edes tämä veljen vaimo siellä koskaan. Sekä itsellä että miehellä on osuuksia suvun mökkeihin, mutta taitaa olla yli 15 v aikaa siitä kun olen viimeksi edes vieraillut yhdelläkään. Mökkeilyä ei kiinnosta ja on sovittu, että ne jotka käyttää huolehtii niistä. Me asutaan niin kaukana että niiden hyödyntäminen on mahdotonta. Ehkä jossain vaiheessa myydään omat osuudet pois jos joku sukulainen haluaa ne lunastaa.
Mä luin ton jutun eilen Iltasanomista ja mustakin siinä oli jotain hämärää. Onhan se nyt ihan ymmärrettävää, että vaimo, jolla ei ole omistusoikeutta mökkiin, ei sitä myöskään huolla.
Mutta eniten mua ihmetytti koko kuvion asetelma. Joku miehen sisarus siis valitti, että hänen veljensä mökki on törkeässä kunnossa. Mitä se hänelle kuuluu?
Sisarukset eivät viitsi vierailla mökissä, kun se ei heistä ole yhtä hienosti pidetty kuin äitinsä aikana. Siellä on siivotonta, ilmeisesti. Syylliseksi osoitetaan veljen vaimo.
Joskus on sisarusparvi mennyt mökille ja siivonnut sen perusteellisesti. Puolen vuoden päästä mökki on kuitenkin taas törkyisessä kunnossa.
Tätä en ymmärrä. Kuka käyttää mökkiä koko ajan, niin että se törkyyntyy jo puolessa vuodessa niin, ettei sinne voi edes mennä?
Jos esim. syksyllä siivoaa mökin, niin miten ihmeessä se puolen vuoden kuluttua on täysin siivoton? Kuka siellä käy sotkemassa? Taitaa olla aika raparipa tämä veli, joka siellä käy, kun hänhän on mökin ainoa omistaja ja hänellä siellä olemisoikeus.
Ymmärtäisin tämän mökkiriidan ja raivon, jos tämä veljen vaimo olisi se, joka siellä sotkee paikkoja ja törkyynnyttää ympäristönkin, mutta tätä ei kirjoituksessa mainita. Ja siinäkään tapauksessa ei sisaruksilla olisi nokan koputtamista, mökki ei ole heidän. Mutta oletukseni on, että tämä veljen vaimo ei käy siellä mökillä lainkaan. Ettei vain nämä siivottomuuksien aikaansaajat olisi veli ja veljen kaverit, kenties sisarukset itsekin. Ja oletus on, että kyllä sen veljen vaimon kuuluu hoitaa hommat.
Jotain hämärää tuossa asiassa on, jotain muuta kaunaa tuota veljen vaimoa kohtaa täytyy olla ja sillä sitten lyödään tässäkin asiassa.
Enkä ymmärrä, miksi tämä asia yleensä on esillä tällaisessa yhteydessä, missä käsitellään suvun mökkiristiriitoja. Kysehän ei ole suvun mökistä.
Tällaisten ihmisten takia se veli on kohta sinkkuna huolehtimassa mökistään. Enkä puhu vaimosta vaan suvusta, joka olettaa, että nainen hoitaa kaiken kun mökin omistaja vaan olla öllöttää. Se on oikein kirsikka kakun päälle sen lisäksi, että itse mies vaikuttaa jo olevan sieltä naimamateriaalin häntäpäästä.
En voi ymmärtää noita naisten harteille alitajuisesti vastuuta ja vikoja vierittäviä, varsinkin kun usein sitä tekevät toiset naiset itse eli tavallaan kaivavat kuoppaa omalle sukupuolelleen. Meilläkin on sukumökki, ja joskus muinoin ollessani teini vielä kokoonnuttiin sinne koko suvulla viettämään juhlia. Naisten osuus oli laittaa ruokaa ja tiskata, samoin teinityttöjen. Teinipojat pelasivat. Sukumökkeily loppui osaltamme siihen, kun äitini, jolla on pelkkiä tyttäriä, veti kilarit isän siskolle, jolla on pelkkiä poikia, kun isän sisko komenteli toisten lapsia töihin, vaikka omat poikansa makasivat kännykällä kammarissa jo neljättä tuntia ilman että heille sanottiin mitään. Nykyään menen miehen mökille, hänellä on mukavampi yhteishenki suvussa.
Mies perii kait vanhempiensa vanhan veneen. Minä en aio pistää tikkua ristiin sen paatin kunnossapitämiseksi ja aion pitää huolta siitä, ettei siihen purtiloon tehdä mitään isoja investointeja. Miehellä on jo nyt enemmän harrastekulkuneuvoja kuin osaa ja jaksaa ja ehtii pitää kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että löllöperse leveenä voit kyllä siellä makoilla ja joskus vähän haravoida jos jaksat.
Kuulostat just sellaselta mökkihirviöltä, jonka suvun mökille en astuisi jalallakaan. En, vaikka se olisi puolisonikin ja yksin hänen. Mutta just nää sukulaiset, jotka kuvittelee että heillä on joku oikeus määräillä entisissä kotitaloissaan, vaikka heidät on sieltä ajat sitten maksettu ulos, on pahimpia mahdollisia.
Minä en käy juuri lainkaan mieheni entisessä kotitalossa, koska se on perikunnan omistuksessa. Ilmeisesti siinä mieheni kautta on siis minullakin jonkinlainen osuus, mutta tiedän tasan, että sitä ei katsota miksikään. En käy siellä olemassa enkä niin muodoin mitään tekemässäkään. Yhden ainoan kerran uskalsin ehdottaa, että jos poimisin meillekin vähän viinimarjoja, kun puskia on valtavat määrät ja sato hyvä, niin ensin ei oltu kuulevinaan ja sitten yksi sisko lähti vaikean näköisenä näyttämään minulle, mistä pensaasta voisin vähän poimia, jos niin tarve on. Yläoksilta kaikki isot marjat oli jo viety, mutta alaoksille oli jääneet ne pienemmät ja vähemmän kypsyneet, että jos sitten siitä otat, niin ota. Juu ei, en poiminut. Torilta sain ihan vaivattomasti. Olen ihan vapaaehtoisesti väistynyt sivuun koko taloasiasta, kun ei minulla sananvaltaa ole kuitenkaan. En edes tiedä minkänäköistä siellä nykyään on, mutta kun olen käynyt näiden sisarusten kodeissa, niin taitaapa olla tyhjennetty pikku hiljaa koko huusholli, kaikki arvokkaammat tavarat ja huonekalut on näköjään muuttaneet majaa. Meidän suuntaan ei ole tullut kuin miehen kummilusikka, hyvä kun sekin. Mutta parempi näin, enpä joudu syytettyjen penkillekään sitten mistään. Pysymme siis paremmissa väleissä.
Eiköhän molempien puolisoiden kuuluisi yhdessä hoitaa mökkiä/kotia, oli avioehto tai ei. Saahan "osaton" vaimokin oleilla mökillä, saunoa, uida, grillata, ottaa aurinkoa: nauttia mökkielämästä ihan ilmaiseksi. Luulisi siitä ilosta pientä askarettakin tekevän.
Pariskunta mitä ilmeisimmin vaan ryyppää mökillä koska siellä on siivotonta.
Mitään ihmeellisiä kukkapenkkejä ei tarvitse laitella kunhan pitää huolta siisteydestä sisällä ja ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän molempien puolisoiden kuuluisi yhdessä hoitaa mökkiä/kotia, oli avioehto tai ei. Saahan "osaton" vaimokin oleilla mökillä, saunoa, uida, grillata, ottaa aurinkoa: nauttia mökkielämästä ihan ilmaiseksi. Luulisi siitä ilosta pientä askarettakin tekevän.
Mitään ihmeellisiä kukkapenkkejä ei tarvitse laitella kunhan pitää huolta siisteydestä sisällä ja ulkona.
Luitkohan sinä nyt ollenkaan tuota juttua? Vaimon oletettiin siistivän pihan, tekevän puutöitä (mitä lie, ilmeisesti korjausremonttia) sekä puiden liiteriin ajamista ja pilkkomista (ehkä), kukkia piti kasvattaa ja hoitaa kasvimaata niin, että siitä saisi satoa. Tämä jäi hämäräksi, että satoa kenelle? Noille v*ttumaisille sisaruksilleko?
Tähän lauseeseen kiteytyy koko paska_
"Kaikki ränsistyi, sillä isoveljeni vaimo ei laittanut tikkua ristiin, ..."
Kenen eteen vaimon pitäisi tehdä tätä urakkaa?
ISOVELI PERI MÖKIN
Hittoako nämä sisarukset ja mamma siellä pyörii tupatarkastuksia pitämässä? Sanon vaan, että aika munaton on tuo ukkokin, kun ei heitä koko revohkaa pihalle MÖKISTÄÄN valittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Saahan "osaton" vaimokin oleilla mökillä, saunoa,....
Saahan sitä ihminen vaikka mitä: saa mennä vaikka loistohotelliin tai remuamaan ruotsinlaivalle, jne.
Mutta ei välttämättä tahdo mennä ja silloin siitä riemusta ei tarvitse maksaakaan, ei edes työllä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Nykyisin mökkeily ei ole niin suosittua kuin aiemmin. On paljon ihmisiä, jotka viettää kesänsä ja lomansa mieluummin jossain ihan muualla kuin jossain mökillä. Mielestäni on täysin selkeää, että omistaja huolehtii mökistään niinkuin parhaaksi katsoo. Miksi kenenkään pitäisi suostua menemään jollekin työleirille muiden omistamalle mökille?
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun tämä veljen vaimo ei halua "nauttia" siellä mökillä kökkimisestä? Itse en lähtisi vaikka maksettaisiin. Aikani ja vapauteni on arvokkaampaa. Varsinkin lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ihmeellisiä kukkapenkkejä ei tarvitse laitella kunhan pitää huolta siisteydestä sisällä ja ulkona.Luitkohan sinä nyt ollenkaan tuota juttua? Vaimon oletettiin siistivän pihan, tekevän puutöitä (mitä lie, ilmeisesti korjausremonttia) sekä puiden liiteriin ajamista ja pilkkomista (ehkä), kukkia piti kasvattaa ja hoitaa kasvimaata niin, että siitä saisi satoa. Tämä jäi hämäräksi, että satoa kenelle? Noille v*ttumaisille sisaruksilleko?
Tähän lauseeseen kiteytyy koko paska_
"Kaikki ränsistyi, sillä isoveljeni vaimo ei laittanut tikkua ristiin, ..."
Kenen eteen vaimon pitäisi tehdä tätä urakkaa?
ISOVELI PERI MÖKIN
Hittoako nämä sisarukset ja mamma siellä pyörii tupatarkastuksia pitämässä? Sanon vaan, että aika munaton on tuo ukkokin, kun ei heitä koko revohkaa pihalle MÖKISTÄÄN valittamasta.
Sorry, en lukenut juttua sen kummemmin.
Ei mitään tuollaisia urakoita tietenkään!
Itse varaisin ulkomaan matkan kesälomalleni (omilla rahoillani tottakai) ja nauttisin elämästä.
Veli peri mökin , mutta veljen vaimo oli syyllinen sen ränsistymiseen . Hieno logiikka taas. Vielä parempi olisi ollut syyttää äitiä , hän kun on veljen vaimon anoppi !