Miten opetella kuuntelemaan tarkkaavaisesti?
Äh.. mulla on ongelmana varsinkin nykyisin se, että kun kysyn joltakin jotain, niin "unohdan" kuunnella, vaikka oikeasti haluaisin tietää vastauksen. Puhe soljuu vaikka kuinka pitkään ja sitten havahdun siihen ett hei mitä se sanoikaan...
Mistä tämä johtuu? Tarkkaavaisuusongelma vai vaan tapa? Miten siitä oppii pois? Muutkin meidän lapsuudenperheessä tuntuu tekevän tätä, esim. vanhempani. Itseä vaan häiritsee kun tänäänkin kysyin myyjältä jotain niin hävetti kysyä uudestaan kun en ensimmäisellä kerralla kuunnellut kunnolla. :D
Muilla tätä ongelmaa?
Kommentit (6)
Joo sama! Luulen että mulla tarkkaavuudessa ongelma. Sama oli jo koulussa kun piti kuunnella ja mulla meni kaikki ohi.
Onkohan sulla liikaa muuta mietittävää?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla liikaa muuta mietittävää?
Ehkä.. stressiä ja ahdistusta on välillä, jonkinlaista aivosumua ehkä.. on pahentunut viimeaikoina selvästi.. mut kyllä musta tuntuu että mulla on ollut tätä ennenkin, nyt ehkä vähän havahtunut siihen. Tosi typerä olo jälkikäteen, varsinkin jos nyökkäilen ja vastailen "joo" niinkuin kuuntelisin. En tajua.
Mitä tälle voi tehdä? En halua olla se, joka ei kuuntele tai jolta menee vastaus ohi. Onhan se epäkohteliastakin ja saa näyttämään tyhmältä.
AP
Tee kysymyksesi rauhallisesti, äkä huiski kysymyksiä. Näin varmistat rauhallisen ilmapiirin.
Tunnistan oireesi myös itselläni. Esimerkiksi tv-uutisia katsoessa, ajatus kiertää vaikka missä ja usein missaan, minkä maan uutisista edes on kyse. Sen jälkeen tintuu enää hölmöltä jatkaa sen uutisen katsomista. Pitäisi keskittyä paremmin.
Palsta ei selvästikään ollut nyt kuulolla. 😂
Oikeasti, tää on mulle ongelma.
AP