Syntyvyydestä (laman lapset JA nuoret)
oma ikäluokkani on kärsinyt kahdesta lamasta (ensin ysärin ja sitten vielä 2008 alkaneen laman).
Meitä aloitti vuonna 2007 yliopistossa 40 nuorta (suuri osa lukiosta suoraan). Nyt 12-vuoden jälkeen tästä porukasta on syntynyt 3 lasta.
Epävarmuus kalvaa monia.
Kommentit (15)
Tässä juuri on minusta yksi ydinpointeista, joka tässä syntyvyyskeskustelussa tulisi ottaa huomioon...
Oho! Ei ihme että luvut ovat mitä ovat. En kuitenkaan syytä näitä nuoria. Tai 3-kymppisiä taitavat jo olla. Yhteiskunta ei tue lapsiperheitä.
Yliopistoporukasta en tiedä, mutta meillä lukiosta 2008 kirjoittaneella vuosiluokalla (160 opiskelijaa) taitaa olla 2 lasta, joista toinen on omani. Kumpikin v.2018 syntyneitä.
Pikkusisko on ikäluokkaa 1993 eli syntyi keskelle lamaa. Hänen peruskoululuokaltaan (1-6 lk, oppilaita 18-20 kpl) löytyy 5 isää tai äitiä. Kaksi näistä on AMK-tutkinnon suorittaneita ja 4 on töissä. Ehkä Helsingin ulkopuolella elämä kantaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoporukasta en tiedä, mutta meillä lukiosta 2008 kirjoittaneella vuosiluokalla (160 opiskelijaa) taitaa olla 2 lasta, joista toinen on omani. Kumpikin v.2018 syntyneitä.
Jotain tarvis kyllä yhteiskunnan nyt tehdä. Nämäkin nuoret ovat jo 30-vuotiaita.
Olen samaa ikäluokkaa ja samaa mieltä siitä, että lapsuus 90-luvun laman aikaan on vaikuttanut ajatusmaailmaan paljon. Esimerkiksi sanasta "velka" tulee ensimmäisenä mieleen "köysi" ja "haulikko".
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa ja samaa mieltä siitä, että lapsuus 90-luvun laman aikaan on vaikuttanut ajatusmaailmaan paljon. Esimerkiksi sanasta "velka" tulee ensimmäisenä mieleen "köysi" ja "haulikko".
Mä olen 10 vuotta vanhempi, ja sanan "velka" assosiaatiot ovat "näkkileipä" ja "hernekeitto" (dieetti ennen vanhempien asuntolainan 15% koronmaksupäiviä). Tähän ikäluokkaan ei ole iskenyt yhtä rajusti, meillä on töitä ja ollaan yleisesti äitejä ja isejä, vaikka oltiin teinejä lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja sitä velkaa on otettava 400 000 EUR +, jos haluaan (tavallisen) asunnon pk-seudulta perheelle.
Niimpä. Vaikuttaa myös ilmastokriisi sekä huomenna julkaistava YK:n raportti maailman luonnon ja lajiston tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Surullista mutta totta..
Uuden hallituksen pitäisi selvittää prio-1, miten saadaan syntyvyys kasvuun. Suomi kuihtuu pois.
Halla-aho on sanonut, että syntyvyyteen voidaan vaikuttaa vain vähän politiikan keinoin. Halla-aho on sanonut, että matala syntyvyys johtuu ajan hengestä ja kulttuurin muutoksesta.
Olen syntynyt 80-luvulla, eli lapsi laman aikana. Syy lapsettomuuteeni ei ole siinä ajassa, mutta toisaalta olenkin vela. Voi olla, että lapsia haluavilla tilanne on toinen.
Minäkin olen syntynyt 80-luvulla. Vanhemmille kosahti sukulaisen laina maksettavaksi ja elämä oli todella köyhää. Omat lapseni ovat syntyneet 2010 ja 2014. Vielä 2010 mielestäni maailman meno ei näyttäytynyt aivan katastrofina. Nuorempi lapsi tehtiin, koska halusin esikoiselle sisaruksen. Olisin ehkä halunnut kolme tai neljä lasta, mutta ei tulisi enää mieleenkään hankkia yhtään enempää, vaikka iän puolesta se olisi edelleen mahdollista. Kaikki näyttää nykyään niin epävarmalta. Olen jo nyt pelko perseessä, miten voin esimerkiksi kouluttaa lapseni, koska en luota siihen, että koulutusjärjestelmä olisi enää 5-10 vuoden päästä kovinkaan tasa-arvoinen, vaan vanhemmilta vaaditaan yhä enemmän erilaisia resursseja (taloudellisia, henkisiä).
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Vaikuttaa myös ilmastokriisi sekä huomenna julkaistava YK:n raportti maailman luonnon ja lajiston tilasta.
Tämä on mielestäni turhaa pelottelua.
Surullista mutta totta..
Uuden hallituksen pitäisi selvittää prio-1, miten saadaan syntyvyys kasvuun. Suomi kuihtuu pois.