Kannatatko eutanasiaa
Kommentit (49)
En, mutta kannatan avustettua itsemurhaa kuten Sveitsissä. Ei tarvitse kenenkään kitistä lääkärin omastatunnosta.
Todellakin. Haluan sen itselleni ehdottomasti jos sairauksien takia kidun. Toivottavasti asia etenee ja tulee sallituksi.
Tietysti kannatan. Eutanasion vastustajat haluavat kiduttaa avuttomia ja tehdä rahaa makuuttamalla niitä vasten tahtoa.
Niin että haluanko armollisen lopun vai kärsiä päiviä tai jopa viikkoja sietämättömistä kivuista? Mitä luulet?
En kannata.
Ei kuulu ihmisen päättää lähdön hetkeä.
Kyllä kannatan , ehdottomasti. Ihmisellä tulee olla oikeus päättää oma elämänsä. Parantumatonta, kivuissa olevaa ihmistä ei pidä lääkkeillä pitää pakolla hengissä.
En kannata. Mielestäni kenenkään ihmisen ei pidä joutua pyöveliksi.
Vierailija kirjoitti:
En kannata.
Ei kuulu ihmisen päättää lähdön hetkeä.
Annat mieluummin kitua ja kärsiä?
Koiratkin lopetetaan kun ei ole toivoa ja elämä pelkkää kärsimystä. Miksi ihmistä pitäisi pitää pakolla hengissä joidenkin lääkkeiden voimalla kun ei toivoa ole? Kannatan eutanasiaa.
Kannatan. Äitini kuoli syöpään ja ne lopun kivut olivat hirvittäviä. Pienen sairaalan ulko-oville asti kuului, kun äitini huusi tuskissaan. Silloin, kun omaiset olivat paikalla, niin kipupiikkejä annettiin, auttoivat puolisen tuntia ja sitten huuto alkoi taas. Juu, kertaheitolla musta tuli eutanasian kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, kun tilanne on se että ihminen itse sen haluaa ja voi ilmaista tahtonsa. Ei mitään järkeä maata vuosia sairaalassa siitä ei kukaan nauti. Itse sen teen oli sallittua tai ei, siinä vaiheessa kun huomaan että tämä oli tässä
Jos pystyt. Milläs teet, jos makaat halvaantuneena sairaalassa?
Ehdottomasti. Itse olen paljon hoitanut "kuolevia", ja pakko sanoa, etteivät ihmiset ymmärrä kuinka vaikeaa kuoleminen on. Jos potilaalla käy hyvä tuuri se käy nopeasti, mutta yleensä saattohoito=kuoleminen kestää viikkoja/kuukausia... Raskasta aikaa potilaalle ja omaisille, hidasta ja tuskaista kuihtumista, eikä sitä mitkään lääkkeet täydellisesti estä.
Kannatan silloin ja vain silloin, kun ihminen itse sitä haluaa ja sairaus on sellainen, ettei pahenevia kipuja tai muuta kärsimystä voida kunnolla helpottaa. En ymmärrä vastustajia. Miksei ihminen saa päättää itse, haluaako kärsiä lopussa vai säästyä siltä?
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Äitini kuoli syöpään ja ne lopun kivut olivat hirvittäviä. Pienen sairaalan ulko-oville asti kuului, kun äitini huusi tuskissaan. Silloin, kun omaiset olivat paikalla, niin kipupiikkejä annettiin, auttoivat puolisen tuntia ja sitten huuto alkoi taas. Juu, kertaheitolla musta tuli eutanasian kannattaja.
Aika monesta taitaa tulla eutanasian kannattaja, kun näkee käytännössä, millaisia ne viimeiset ajat voivat olla. Minäkin aloin kannattaa eutanasiaa, kun olin valvonut viikon isän luona saattohoitokodissa.
Kannatan, ehdottomasti. En käsitä mistä tulee käsitys murhanhimoisesta hoitohenkilökunnasta, joka huvikseen pakottaa ihmisiä eutanasiaan? Parantumattomasti sairaalla tulee olla mahdollisuus päättää elämästään ja kuolemastaan.
Elo ihmisen huominen ja murheineen se on vain väliaikaista...
Kaikki loppuu aikanaan..vain nilviäiset jäävät planeetallemme
Jos eläin jätetään kitumaan, niin saat syytteen eläinrääkkäyksestä. Jos autat ihmistä lopettamaan kärsimyksensä, niin saat syytteen murhasta. Elämä on jumalan luoma ja muuta höpinää, ikivanhoja kirkollisia uskomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Perusteluna se, että Suomessa harva saa hyvää saattohoitoa.
Sairastan levinnyttä syöpää, enkä halua kitua kuoliaaksi. Aion siis tappaa itseni ennen kuin kuolen luonnollisesti, koska eutanasia on laiton, ja missään ei saa avustettua itsemurhaa niin että itse painaisin pömpelin nappia kun haluan.
Eutanasiahan tarkoittaa sitä, että joku muu painaisi sen pömpelin nappia joka annostelee lääkkeet.
Liian monta ihmistä olen nähnyt vierestä, jotka ovat saaneet kokea itse saattohoidon laaduttomuuden.
Olet toiveikas ja suunnittelet kuolemaasi
Miten niin?
Miten levinnyttä syöpää sairastava voi olla toiveikas?
Tällaisen syövän kanssa elää yleensä noin kolme vuotta sen jälkeen, kun saa tietää että syöpä on levinnyt. Yleensä 2-3 vuotta, ja kaikki tuntemani tätä syöpää sairastavat ovat eläneet alle kaksi vuotta. Itsestäni en tiedä, mutta luulen että olen kahden vuoden päästä jo kuollut. En millään usko että voisin elää pidempään kuin 2-3 vuotta. Sain diagnoosin lokakuussa, eli on tässä jo hetken aikaa sairastettu. Ensi vuonna saatan ehtiä olla hengissä syntymäpäivänäni, sen jälkeen viimeistään kuolen.
Miten tässä voi olla toiveikas?
Todellakin kannatan.
Olisin vienyt äitini ulkomaille saamaan eutanasian. Harmi vaan että hän ei diagnoosin jälkeen ymmärtänyt asiaa eikä osannut minulle vastata haluaako sen. Tuijotti vaan ja hymyili.
1,5 vuotta katselin äitiäni muuttuvan nopeasti täysin terveestä henkilöksi joka ei osannut kommunikoida eikä liikuttaa raajojaan. Syötin, juotin, juttelin ja olin läsnä vaikka äidistä pelkkä kuori jäljellä.
Dg: glioblastooma gradus IV (ei voitu leikata)