Mistä näen loppuuko minulla käyttöoikeus lapsen tiliin kun täyttää 18v
Lukee vain laajat käyttö ja tiedonsaantioikeudet.
Täyttää 18v mutta yhä edelleen tarvitsee hoitaa hänen asioitaan, lukisiko siellä että xxx saakka, jos loppuisi kun täyttää 18v
Kommentit (51)
Ettekö te oikeasti ymmärrä, että lapsen tilin käyttöoikeuksia vanhempi tarvitsee mm. silloin kun lapsi on kehitysvammainen, eikä ymmärrä itse mitään raha-asioista? Usein aikuinen kehitysvammainen saa eläkettä ja se menee hänen tilille, josta voidaan maksaa erilaisia terveydenhoitoon liittyviä ylimääräisiä, elämää helpottavia kustannuksia ja virkistymismatkoja kouluporukan kanssa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Danske Bankissa ainakin lasten tilit näkyivät sen jälkeenkin, kun he täyttivät 18. Sanoin heille, että ottavat pois meiltä tilin käyttöoikeudet halutessaan. Vielä eivät ole halunneet. Onhan siinä se hyöty, että jos tileillä ei ole rahaa, sinne voi helposti siirtää muutaman kympin. Tilitapahtumia en kyttäile. Lapset ovat muutenkin tarkkoja rahankäyttäjiä, mutta joskus tili menee nollille.
??? Ihan yhtä helposti minä siirrän tarvittaessa täysi-ikäisten lasteni tilille muutaman kympin, vaikka minulla ei ole minkäänlaisia käyttöoikeuksia heidän tileihinsä.
Niin minäkin, joskus kavereittenikin tileille, ja hupsheijaa, joskus jopa sähkölaitoksen tilille!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti ymmärrä, että lapsen tilin käyttöoikeuksia vanhempi tarvitsee mm. silloin kun lapsi on kehitysvammainen, eikä ymmärrä itse mitään raha-asioista? Usein aikuinen kehitysvammainen saa eläkettä ja se menee hänen tilille, josta voidaan maksaa erilaisia terveydenhoitoon liittyviä ylimääräisiä, elämää helpottavia kustannuksia ja virkistymismatkoja kouluporukan kanssa tms.
Ymmärretään, sitähän kysyttiin ihan ensin. Huomaathan, että siinä tapauksessa aikuisen kehitysvammaisen pitäisi olla holhottava tai edunvalvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Tällöin olisi järkevää hakea maistraatilta vanhempaa lapsen edunvalvojaksi. Näin vanhempi pääsee hoitamaan lapsen kaikkia raha-asioita ilman ongelmia, ja ennen kaikkea lapsen omaisuutta suojellaan siltä, että lapsi jonain päivänä kävelee pankkiin nostamaan rahansa ja käyttää ne jotenkin tyhmästi. Olen itse vaikeasti vammaisen lähiomaiseni edunvalvoja.
Opssä loppuu automaattisesti, mitään käki 18 v ei käy itse muuttamassa ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Danske Bankissa ainakin lasten tilit näkyivät sen jälkeenkin, kun he täyttivät 18. Sanoin heille, että ottavat pois meiltä tilin käyttöoikeudet halutessaan. Vielä eivät ole halunneet. Onhan siinä se hyöty, että jos tileillä ei ole rahaa, sinne voi helposti siirtää muutaman kympin. Tilitapahtumia en kyttäile. Lapset ovat muutenkin tarkkoja rahankäyttäjiä, mutta joskus tili menee nollille.
Mulla kyllä lakkasi lasten Dansken tilit näkymästä heti, kun täyttivät 18.
Vierailija kirjoitti:
Särähtää korvaan tuo, että sinun pitäisi hoitaa asioita vielä, kun lapsesi on täysi-ikäinen. Onko siihen joku järkevä syy, vai oletko vain kontrollinhaluinen? Etkö ole opettanut lastasi hoitamaan raha-asioita?
Voi luoja, näin monta tyhmää.
Varmasti on syy.
Ap menkää pankkiin ennen kun täyttää 18vuotta.
Näin aion tehdä itse kun syksyllä lapsi täyttää 18 vuotta ja haluan luvan häneltä.
En halua edunvalvojaksi koska en sitä pysty hoitamaan kuin joku 10-15 vuotta ja sit haen edunvalvojaa.
Lapselleni kehitysvamma.
Hyvät rahat jo säästössä.
Sun ei tarvi lapsen rahoihin päästä käsiksi kun hän saa itselleen käyttöoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut kolmen lapsen kanssa kenelläkään mitään ongelmaa. Tosin kaikilla oli toki verkkopankkitunnukset ja Visa Electronit jo ennen täysi-ikäiseksi tuloa. He jatkoivat raha-asioidensa hoitamista niiden avulla ihan normaalisti. Tämä kaikki Nordeassa.
Minä en ihan ymmärrä, mitä lapsen asioita ap:n pitäisi hoitaa lapsen tililtä sen jälkeen, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Miksi lapsi ei voi hoitaa niitä itse?
Meillä lapsi ei päässyt suorilta käsin käsiksi tiliinsä ja sijoituksiinsa, kyllä siinä jos jonkinmoista säätöä oli. Hänelläkin oli pankkitunnukset etukäteen ja erillinen tili kesätyöpalkkaa varten, jonka kanssa ei luonnollisesti ollut ongelmia. Mutta tuo toinen tili, johon vanhemmilla oli käyttöoikeudet ja hänellä ei, oli ongelmallisempi. Samaten sijoitukset eivät tulleet niin vain näkyviin.
Meillä lapsi ei ole mitenkään vajaaälyinen, mutta nyt jälkeenpäin katsottuna hänellä ei kuitenkaan ihan riittävästi ollut tietoja raha-asioista siihen mennessä, kun täytti 18. Esim. luottokortin toimintaperiaate ja laskutus oli hänelle vieras ja kuitenkin hän sai pankista luottokortin 2000€ luottorajalla heti 18 täytettyään. Samaten sijoitusten hoitamista kohtaan hän ei ole kauheasti osoittanut mielenkiintoa, joten minulle laitettiin käyttöoikeudet toistaiseksi ja hoidan sijoituksiin liittyvät kuviot lapsen puolesta.
Minulle tuli hieman yllätyksenä, miten paljon opettelua tuoreella 18-vuotiaalla oli näiden pankkiasioiden kanssa. Meillä on rahasta puhuttu perheessä paljonkin, mutta verkkopankin käyttö on vähän oma lajinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöin olisi järkevää hakea maistraatilta vanhempaa lapsen edunvalvojaksi. Näin vanhempi pääsee hoitamaan lapsen kaikkia raha-asioita ilman ongelmia, ja ennen kaikkea lapsen omaisuutta suojellaan siltä, että lapsi jonain päivänä kävelee pankkiin nostamaan rahansa ja käyttää ne jotenkin tyhmästi. Olen itse vaikeasti vammaisen lähiomaiseni edunvalvoja.
Ei noin mun mielestä.
Säkin vanhenet.
Ei voi nostaa tiliä tyhjäksi kun on käyttötili ja säästötili.
Meillä myös kehitysvammainen ja haluan hoitaa luvalla, en pysty sitä tekemään kovin kauan kun olen 54v.
Myöhemmin sitten edunvalvoja.
Lapsella on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Pankki poistaa ne oikeudet automaattisesti. Mutta lapsi ei saa niitä itselleen automaattisesti, vaan siinä on ihan kova tappelu pankin kanssa ennen kuin pääsee käsiksi omiiin tileihinsä ja sijoituksiinsa. Näin ainakin Nordeassa. Lapsi sitten tarvittaessa voi myöntää vanhemmalleen käyttöoikeudet tileihin.
Ihan helvetinmoinen show oli asioiden setvimisessä kun lapsi täytti 18, että saatiin asetukset pankissa kohdilleen. Kannattaa varata aikaa ja pitkät hermot.
Ei meillä ollut mitään ongelmia Nordean kanssa kun lapsi täytti 18v ja hän itse päätti kenelle antoi tilin käyttöoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särähtää korvaan tuo, että sinun pitäisi hoitaa asioita vielä, kun lapsesi on täysi-ikäinen. Onko siihen joku järkevä syy, vai oletko vain kontrollinhaluinen? Etkö ole opettanut lastasi hoitamaan raha-asioita?
Voi luoja, näin monta tyhmää.
Varmasti on syy.Ap menkää pankkiin ennen kun täyttää 18vuotta.
Näin aion tehdä itse kun syksyllä lapsi täyttää 18 vuotta ja haluan luvan häneltä.
En halua edunvalvojaksi koska en sitä pysty hoitamaan kuin joku 10-15 vuotta ja sit haen edunvalvojaa.
Lapselleni kehitysvamma.
Hyvät rahat jo säästössä.
Miksi et halua edunvalvojaksi? 10-15 vuotta on pitkä aika. Erityisesti silloin, jos lapsella on hyvät säästöt, edunvalvoja on tärkeä, jotta joku hyväksikäyttäjä ei voisi ylipuhua lastasi nostamaan säästönsä ja luovuttamaan niitä hänelle.
25
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa hänellä täytyy olla edunvalvoja, huoltajan oikeudet päättyvät kun nuori täyttää 18v.
Ihan sama myös esim. vanhuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa hänellä täytyy olla edunvalvoja, huoltajan oikeudet päättyvät kun nuori täyttää 18v.
Ei tarvitse olla, kysytty pankista ja lupa riittää. Näin myös vanhuksilla.
Edunvalvoja jos on pakko hankkia tai jotain epäluottamusta, äidilläni on edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin mun mielestä.
Säkin vanhenet.
Meillä myös kehitysvammainen ja haluan hoitaa luvalla, en pysty sitä tekemään kovin kauan kun olen 54v.
Lapsella on säästöjä.
Minäkin olen 54 vuotta, ja pidän hyvin todennäköisenä, että pystyn jatkamaan edunvalvojana seuraavat 15-20 vuotta. Sen kuluessa aion opettaa jonkun lapsistani jatkamaan hommaa. Pätevä sukulaisedunvalvoja on aina parempi ratkaisu kuin virkaholhooja.
Miten se, että lapsella on käyttö- ja säästötili erikseen, estää täysi-ikäistä lasta nostamasta säästöjään?
25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei ole totta! Tiedän tämän kokemuksesta. Lupa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin mun mielestä.
Säkin vanhenet.
Lapsella on säästöjä.Minäkin olen 54 vuotta, ja pidän hyvin todennäköisenä, että pystyn jatkamaan edunvalvojana seuraavat 15-20 vuotta. Sen kuluessa aion opettaa jonkun lapsistani jatkamaan hommaa. Pätevä sukulaisedunvalvoja on aina parempi ratkaisu kuin virkaholhooja.
Miten se, että lapsella on käyttö- ja säästötili erikseen, estää täysi-ikäistä lasta nostamasta säästöjään?
25
Koska ei osaa ja henkkarit on mulla. Asuu kotona eikä liiku yksin vaan mun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut kolmen lapsen kanssa kenelläkään mitään ongelmaa. Tosin kaikilla oli toki verkkopankkitunnukset ja Visa Electronit jo ennen täysi-ikäiseksi tuloa. He jatkoivat raha-asioidensa hoitamista niiden avulla ihan normaalisti. Tämä kaikki Nordeassa.
Minä en ihan ymmärrä, mitä lapsen asioita ap:n pitäisi hoitaa lapsen tililtä sen jälkeen, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Miksi lapsi ei voi hoitaa niitä itse?
Meillä lapsi ei päässyt suorilta käsin käsiksi tiliinsä ja sijoituksiinsa, kyllä siinä jos jonkinmoista säätöä oli. Hänelläkin oli pankkitunnukset etukäteen ja erillinen tili kesätyöpalkkaa varten, jonka kanssa ei luonnollisesti ollut ongelmia. Mutta tuo toinen tili, johon vanhemmilla oli käyttöoikeudet ja hänellä ei, oli ongelmallisempi. Samaten sijoitukset eivät tulleet niin vain näkyviin.
Meillä lapsi ei ole mitenkään vajaaälyinen, mutta nyt jälkeenpäin katsottuna hänellä ei kuitenkaan ihan riittävästi ollut tietoja raha-asioista siihen mennessä, kun täytti 18. Esim. luottokortin toimintaperiaate ja laskutus oli hänelle vieras ja kuitenkin hän sai pankista luottokortin 2000€ luottorajalla heti 18 täytettyään. Samaten sijoitusten hoitamista kohtaan hän ei ole kauheasti osoittanut mielenkiintoa, joten minulle laitettiin käyttöoikeudet toistaiseksi ja hoidan sijoituksiin liittyvät kuviot lapsen puolesta.
Minulle tuli hieman yllätyksenä, miten paljon opettelua tuoreella 18-vuotiaalla oli näiden pankkiasioiden kanssa. Meillä on rahasta puhuttu perheessä paljonkin, mutta verkkopankin käyttö on vähän oma lajinsa.
Taisitte aloittaa sijoitustilin omalla nimellänne ettekä lapsen ja se oli ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla, kysytty pankista ja lupa riittää. Näin myös vanhuksilla.
Edunvalvoja jos on pakko hankkia tai jotain epäluottamusta, äidilläni on edunvalvoja.
Usko pois, pidemmän päälle monien asioiden hoitaminen on selvästi helpompaa, kun on edunvalvoja ihan virallisesti. Tosin poikkeuksena ovat perinnönjaot ja edunvalvonnassa olevan (osittain) omistamien asuntojen ja kiinteistön myynnit. Niissä edunvalvonnassa olo tekee asiat mutkallisemmiksi, kun toimenpiteisiin tarvitaan maistraatin lupa.
25
Saldosta näen, jos rahalle on tarvetta.