Mistä näen loppuuko minulla käyttöoikeus lapsen tiliin kun täyttää 18v
Lukee vain laajat käyttö ja tiedonsaantioikeudet.
Täyttää 18v mutta yhä edelleen tarvitsee hoitaa hänen asioitaan, lukisiko siellä että xxx saakka, jos loppuisi kun täyttää 18v
Kommentit (51)
Akat pelkää että viet lapsesi rahat, sitähän se on.
Helpompaa on hoitaa ettei ole edunvalvoja.
2 vuoden kokemus asiasta.
Ihan huvittaa seurata kun eukot vapisee, hoidan luvalla niin kauan kun se pankille sopii.
Nuorilla aikuisilla 18-22v on sijoituksia, rahastoja, perintöä, asp-tili ja asuntolainaa niin meillä vanhemmilla on oikeudet muihin tileihin mutta ei käyttötileihin. Heille sopii tämä järjestely koska autamme raha-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti ymmärrä, että lapsen tilin käyttöoikeuksia vanhempi tarvitsee mm. silloin kun lapsi on kehitysvammainen, eikä ymmärrä itse mitään raha-asioista? Usein aikuinen kehitysvammainen saa eläkettä ja se menee hänen tilille, josta voidaan maksaa erilaisia terveydenhoitoon liittyviä ylimääräisiä, elämää helpottavia kustannuksia ja virkistymismatkoja kouluporukan kanssa tms.
Siinä tapauksessa hänellä täytyy olla edunvalvoja, huoltajan oikeudet päättyvät kun nuori täyttää 18v.
Ihan sama myös esim. vanhuksilla.
Ei tarvitse olla, kysytty pankista ja lupa riittää. Näin myös vanhuksilla.
Edunvalvoja jos on pakko hankkia tai jotain epäluottamusta, äidilläni on edunvalvoja.Usko pois, pidemmän päälle monien asioiden hoitaminen on selvästi helpompaa, kun on edunvalvoja ihan virallisesti. Tosin poikkeuksena ovat perinnönjaot ja edunvalvonnassa olevan (osittain) omistamien asuntojen ja kiinteistön myynnit. Niissä edunvalvonnassa olo tekee asiat mutkallisemmiksi, kun toimenpiteisiin tarvitaan maistraatin lupa.
25
Enpä ole huomannut koska asuu kotona niin laskuja ei ole.
Hyvin tää hoituu ja tilanne voi muuttua myöhemmin mutta mitään kiirettä ei ole moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti ymmärrä, että lapsen tilin käyttöoikeuksia vanhempi tarvitsee mm. silloin kun lapsi on kehitysvammainen, eikä ymmärrä itse mitään raha-asioista? Usein aikuinen kehitysvammainen saa eläkettä ja se menee hänen tilille, josta voidaan maksaa erilaisia terveydenhoitoon liittyviä ylimääräisiä, elämää helpottavia kustannuksia ja virkistymismatkoja kouluporukan kanssa tms.
Tällöin olisi järkevää hakea maistraatilta vanhempaa lapsen edunvalvojaksi. Näin vanhempi pääsee hoitamaan lapsen kaikkia raha-asioita ilman ongelmia, ja ennen kaikkea lapsen omaisuutta suojellaan siltä, että lapsi jonain päivänä kävelee pankkiin nostamaan rahansa ja käyttää ne jotenkin tyhmästi. Olen itse vaikeasti vammaisen lähiomaiseni edunvalvoja.
Ei noin mun mielestä.
Säkin vanhenet.
Ei voi nostaa tiliä tyhjäksi kun on käyttötili ja säästötili.
Meillä myös kehitysvammainen ja haluan hoitaa luvalla, en pysty sitä tekemään kovin kauan kun olen 54v.
Myöhemmin sitten edunvalvoja.
Lapsella on säästöjä.Minäkin olen 54 vuotta, ja pidän hyvin todennäköisenä, että pystyn jatkamaan edunvalvojana seuraavat 15-20 vuotta. Sen kuluessa aion opettaa jonkun lapsistani jatkamaan hommaa. Pätevä sukulaisedunvalvoja on aina parempi ratkaisu kuin virkaholhooja.
Miten se, että lapsella on käyttö- ja säästötili erikseen, estää täysi-ikäistä lasta nostamasta säästöjään?
25
Koska ei osaa ja henkkarit on mulla. Asuu kotona eikä liiku yksin vaan mun kanssa.
Suunnitteletko, että lapsi seuraavat 10-15 vuottakin asuu kotona ja liikkuu vain sinun kanssasi kodin ulkopuolella? Ihan oikeasti kannattaisi tässä vaiheessa ruveta vähitellen suunnittelemaan lapsen itsenäistymistä ja muuttoa pois kotoa. En tarkoita, että lapsen pitäisi muuttaa nyt heti, mutta kannattaisi ruveta miettimään tätä niin, että se tapahtuu suunnilleen seuraavan viiden vuoden aikana. Et pysty huolehtimaan lapsestasi ikuisesti. Todennäköisesti poismuutto on selvästi helpompaa reilu kaksikymppisenä, kun muutkin samanikäiset itsenäistyvät kuin sitten joskus 35-vuotiaana, kun et enää jaksa huolehtia lapsesta ja on pakko löytää toinen ratkaisu.
Ap täällä.
op pankkina, eli varmaan sitten meidän pitää käydä erikseen sopimassa.
Ja ei, en halua lähteä karibialle. Voisin aivan yhtä hyvin antaa nuorelle käyttöoikeuden omaan tiliini.
Se nyt vaan on kätevää kun se tili näkyy omassa verkkopankissa ja pystyy helposti siirtämään hänelle rahaa tai maksamaan jotain hänen tililtään. Näen myös hänen rahatilanteensa ja pystyn tarvittaessa jelppimään, hän ei todellakaan pyydä rahaa koskaan
Koita ap nyt jo ymmärtää, ettei sinun tarvitse nähdä tilin saldoa siirtääksesi rahaa lapsen tilille. Tuo "pystyy tarvittaessa jelppimään" on vähän hölmö argumentti. Vaikka lapsella ei olisikaan akuuttia rahantarvetta, voi rahaa silti siirtää tilille (ennakointia you know). Käyttää sitten myöhemmin kun on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Ja ei, en halua lähteä karibialle. Voisin aivan yhtä hyvin antaa nuorelle käyttöoikeuden omaan tiliini.
Se nyt vaan on kätevää kun se tili näkyy omassa verkkopankissa ja pystyy helposti siirtämään hänelle rahaa tai maksamaan jotain hänen tililtään. Näen myös hänen rahatilanteensa ja pystyn tarvittaessa jelppimään, hän ei todellakaan pyydä rahaa koskaan
Pystyt muutenkin siirtämään hänelle rahaa. Ei ole mitään syytä sinun tietää hänen kaikkia asioitaan. Anna hänen itsenäistyä
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Voi hyvänen aika, opeta nyt lapsesi itse maksamaan omat laskunsa omalta tililtään! Onhan paljon parempi, että hän oppii sen nyt, kun sinä olet vielä tarvittaessa kotona auttamassa kuin että hänen täytyy opetella kaikki yksikseen omaan kotiinsa muutettuaan. Ja voit helposti siirtää rahaa lapsesi tilille, vaikka et näkisitkään hänen tilitietojaan verkkopankissa. Pystythän maksamaan sähkölaskusikin, vaikka sinulla ei ole oikeuksia sähköyhtiön tilitietoihin.
Oletan nyt, että sinun lapsesi ei ole kehitysvammainen. Silloin vielä ymmärrän tarpeen, jos kysymyksessä ei ole terve lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Opssä loppuu automaattisesti, mitään käki 18 v ei käy itse muuttamassa ehtoja.
Sieltä tulee nykyään kutsu, muuten pankkikortit jne lakkaa toimimasta.
Näin meillä tässä kuussa.
Meillä tilit OP:ssa ja olen saanut lapsilta käyttöoikeudet tileihinsä. Perusteluina oli, että voin helposti siirtää heidän tileilleen rahaa, kun esim. soittavat kirjakaupasta, että nyt nämä lukiokirjat maksavat x euroa. Toki tilille voi siirtää ilman käyttöoikeuttakin, mutta se on paljon hankalampaa: pitää etsiä tilinumero tai edellinen siirto ja tarvittiin avainlukulista. Kun lasten tilit olivat "omia tilejä" niiden välillä pystyi tekemään siirtoja nopeasti ilman avainlukulistaa. Ja tämä oli vuosia sitten, joten kenenkään ei tarvitse tulla selittämään miten homma nyt toimii.
Nyt lapset ovat 19-22v ja isänsä kuoleman myötä heillä on tileillään niin paljon rahaa, ettei minun tarvitse enää siirrellä eikä muutenkaan tietää heidän saldojaan tai rahankäyttöä. Olen pyytänyt poistamaan minulta käyttöoikeiden, mutta eivät ole sitä tehneet.
Loppuu automaattisesti kun lapsi täyttää 18v.
Pankissa pitää sitten erikseen käydä yhdessä sopimassa jos halutaan että tilinkäyttöoikeus jatkuu.
Meillä on tyttären säästötiliin käyttöoikeus mutta ei käyttötiliin. Sopii tytölle koska se helpottaa asioita koska autamme esim. sijoitusasioissa.