Kotiäidit, saatteko päivään mahtumaan 5 ateriaa?
Aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan?
Itse en saa millään. Koko päivä menee muutenkin keittiössä. Aamupala on yleensä vasta 9-10. Lounas 13-14, seuraavan kerran välipala 17- 18 ja toinen lämmin ruoka menee iltapalana kun ei vain pysy mukana tässä ruokahuollossa.
Koko pv menee tämän ruoka hässäkän kanssa. En kerkeä ulkoilla lasten kanssa lähellekään joka pv. (4 lasta)
Miten muilla?
Kommentit (35)
Itse en yleensä syö lounasta ja välipalaa mutta kyllä, lapsille laitan päivittäin. Mulla kolme lasta, kaikki alle 6v. Ei mielestäni vaadi kauheasti, lounaaksi syödään yleensä edellisen päivän ruokaa, esim keittoa tai pastaa, aamupalana puuro, välipala leipä ja hedelmä, päivällinen sit esim risotto, perunat +liha tai kala, joku vuokaruoka, tai keitto plus salaatti päivittäin lisäks, kuitenkaan päivällinen ei samana päivänä samaa ruokaa kuin lounas. Iltapala kuten aamupala tai välipala, vaihdellen. Eineksiä en käytä koskaan. Mies syö töissä lounaan ja välipalan, eli määrällisesti yhtä monta ruokaa kuin lapsetkin.
Kun mä olin lasten kanssa kotona, tarjosin lapsille neljä ateriaa päivässä: aamiaisen, lounaan, välipalan ja iltaruuan. Saman mallin mukaan syön itse. Mun mielestä tuo määrä aterioita on sopivasti.
Miksi pitää juuri 5 ateriaa olla eikö 4 riitä ja syö useammin samaa ruokaa
Meillä ei ole juuri koskaan syöty lounasta ja hyvin on pärjätty. Kun lapset oli pieniä, aamupala syötiin 10-11 aikaan. 13-14 välillä ehkä jotain välipalaa ja 15-16 aikaa lämmin ruoka. Iltapala sitten joskus 20 aikaan. Eilistä nakkikeittoa on voitu joskus syödä iltapäivällä, mutta IKINÄ en ole valmistanut kahta lämmintä ateriaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi ja se on samanlainen kuin minä: ei aamupalaa, vaan ekan kerran jotain puolenpäivän aikaan. Sitten vielä yksi tai kaksi ateriaa koko loppupäivän aikana.
Lapselle tulee tarjota se 5 ateriaa silti. Ja yrittää houkutella syömään. Tuo aamupalattomuus on tottumiskysymys.
Mikäs laki näin määrää? Vai enkö ole vaan hyvä äiti, jos en tee niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi ja se on samanlainen kuin minä: ei aamupalaa, vaan ekan kerran jotain puolenpäivän aikaan. Sitten vielä yksi tai kaksi ateriaa koko loppupäivän aikana.
Lapselle tulee tarjota se 5 ateriaa silti. Ja yrittää houkutella syömään. Tuo aamupalattomuus on tottumiskysymys.
Et ole hyvä äiti.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan neuvolan suositus on, että lapselle tarjotaan 5 ateriaa päivässä. Miksi et halua ruokkia lastasi suositusten mukaan? Ei ole paljoa vaadittu, että lapsia ei pidetä nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan neuvolan suositus on, että lapselle tarjotaan 5 ateriaa päivässä. Miksi et halua ruokkia lastasi suositusten mukaan? Ei ole paljoa vaadittu, että lapsia ei pidetä nälässä.
Ja sitten esim. asuessamme Ranskassa tuo suositus oli täysin eri. Mutta tietysti jos tuntuu, että on hankala itse arvioida lasten terveyttä ja hyvinvointia, kannattaa luottaa täysin sokeasti vain suosituksiin ja jättää oma näkemys pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mä en ole ainakaan kotipäivinä havainnut tuota 5 aterian systeemiä mitenkään tarpeelliseksi. Pitäisi koko ajan olla keskeyttämässä leikit ja syömässä. Silloin, kun lapset ovat hoidossa/koulu iltapäiväkerhossa, aterioita tulee 5, kun syövät välipalan sekä siellä päiväkodissa/kerhossa sekä kotiin tultuaan.
Varmasti siinä vaiheessa, kun lapset alkavat valvoa hieman myöhempään, voi sitten harkita iltapalaakin, mutta tässä systeemissä 4 ateriaa on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai koska kukaan lapsi koskaan ei voi itse tietää koska sillä on nälkä?
Missä vaiheessa se muuttuu niin?
Kun ensin on lapsen tahtinen imetys, sitten sormiruokailua ja kaikki tehdään sen eteen, että lapsi oppii säännöstelemään syömisensä määrää itse, ei syötetä eikä tuputeta.
Ja sitten jossain vaiheessako pitääkin tuputtaa ja kokoajan puputtaa jotain vaikka lapsi olisi aivan kylläinen 🤔
Saan ne mahtumaan lapsille ja miehelle, itse kerkeän syödä kaksi kertaa päivässä. Meillä tehdään luomu/lähiruokaa, ei mitään valmista. Meillä myös neljä lasta.
Me syötiin 4 kertaa päivässä silloin kun olin kotona. Välipala teki meillä sen, että päivällinen ei meinannut millään maistua.
Aamupala 6.30-7.30 välillä, miten lapset sattuu heräämään.
Ulos, kerhoon, kirjastoon, kauppaan tms. lähdetään noin 9.00. Jos ovat syöneet aamupalan ennen seitsemää, tässä kohtaa pieni välipala ennen ulosmenoa esim. hedelmä ja lasi maitoa. Näin jaksavat lounaaseen ilman nälkäkiukkua.
Lounas 12 mennessä. Lämmitän yleensä edellispäivän päivällistä. Jos ruoka täytyy tehdä alusta asti, ulkoillaan lyhyempi aika.
13-14 välillä päivälepo/ päiväunet
Noin 14.30 pieni välipala ja isommat lapset keskenään ulos omalle pihalle tai sisäleikkejä.
Päivällisen teon aloitan 15-15.30, riippuu ruoasta, syödään noin 16.30. Uudestaan ulos (miehen huki), harrastuksiin tms.
Iltapala 19.45-20.15 välillä.
Lapset nukkumaan 20.30.
Aamu-, ilta-, välipalojen laitto vie ehkä 15 min. Samoin lounaan lämmitys ja pöydän kattaminen. Päivällisen valmistelut ehkä puolituntia. Pöydän raivaus, pyyhintä, tiskit koneeseen - olisiko 5-10 min/ ateria? Mies hoitaa iltapalan, usein myös aamupalan. En koe olevani koko ajan ruoanlaitossa, ehdin päivän aikana paljon muutakin!
(Kolme lasta, yksi heistä vauva, jolla vielä omat rytminsä, mutta nämä koskee 4- ja 6-vuotiasta.)
Vierailija kirjoitti:
Aamupala 6.30-7.30 välillä, miten lapset sattuu heräämään.
Ulos, kerhoon, kirjastoon, kauppaan tms. lähdetään noin 9.00. Jos ovat syöneet aamupalan ennen seitsemää, tässä kohtaa pieni välipala ennen ulosmenoa esim. hedelmä ja lasi maitoa. Näin jaksavat lounaaseen ilman nälkäkiukkua.
Lounas 12 mennessä. Lämmitän yleensä edellispäivän päivällistä. Jos ruoka täytyy tehdä alusta asti, ulkoillaan lyhyempi aika.
13-14 välillä päivälepo/ päiväunet
Noin 14.30 pieni välipala ja isommat lapset keskenään ulos omalle pihalle tai sisäleikkejä.
Päivällisen teon aloitan 15-15.30, riippuu ruoasta, syödään noin 16.30. Uudestaan ulos (miehen huki), harrastuksiin tms.
Iltapala 19.45-20.15 välillä.
Lapset nukkumaan 20.30.
Aamu-, ilta-, välipalojen laitto vie ehkä 15 min. Samoin lounaan lämmitys ja pöydän kattaminen. Päivällisen valmistelut ehkä puolituntia. Pöydän raivaus, pyyhintä, tiskit koneeseen - olisiko 5-10 min/ ateria? Mies hoitaa iltapalan, usein myös aamupalan. En koe olevani koko ajan ruoanlaitossa, ehdin päivän aikana paljon muutakin!
(Kolme lasta, yksi heistä vauva, jolla vielä omat rytminsä, mutta nämä koskee 4- ja 6-vuotiasta.)
Lisäänpä minäkin tähän, että aamu- ja iltapala on useimmiten puuro tai tuorepuuro marjoilla tai maustamaton viili marjoilla ja leipäpala.
Välipalana hedelmä, hedelmäsalaatti, rahka, tai juurespaloja ja näkkäriä tai hapankorppua. Pientä, nopeaa ja helppoa. Mahaa ei ole tarkoitus täyttää niin, ettei ruoka maistu seuraavalla aterialla.
Kerran viikossa sitten jotain herkumpaa kauemmin valmistuvaa: pannaria, rieskaa, sämpylöitä, marjapiirakkaa, omenapiirakkaa tms. tai esim. marjakiisseliä tai vispipuuroa.
Naurettavaa.