Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintoloiden jaettavat annokset, mitä mieltä?

Vierailija
04.05.2019 |

Tykkätkö jaettavista pikku annoksista, vai tilaisitko ja söisitkö mieluiten oman annoksesi? Nämä sharing menut tuntuvat olevan suosiossa etenkin Helsingin vähän paremmissa ravintoloissa. Miellyttääkö vai ärsyttääkö?

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006085257.html

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ruoan jakamisesta ja rennosta tunnelmasta, mutta tämä sharing food -konsepti ei siinä onnistu. Kallista ja hankalaa. 

Vierailija
2/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma annos, muuten mies söisi kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään jakaa, saa maistella useampia makuja.

Asun itse Aasiassa ja olen tottunut jakamaan oikeastaan kaikki annokset jos ravintolassa syödään. Suomessa vierailessa tuntuu kummalliselta kun jokainen syö vain oman ruoka-annoksensa.

Vierailija
4/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäisin jaloillani tuossa tilanteessa.

Vierailija
5/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään jakaa, saa maistella useampia makuja.

Asun itse Aasiassa ja olen tottunut jakamaan oikeastaan kaikki annokset jos ravintolassa syödään. Suomessa vierailessa tuntuu kummalliselta kun jokainen syö vain oman ruoka-annoksensa.

No tuolla Suomessa aloitetulla sharing foodilla ei ole mitään tekemistä Aasialaisen ruokakulttuurin kanssa, koska a) ruoan määrä b) ruoan hinta. Pöytää ei todellakaan kateta runsaaksi kuten Aasiassa, vaan jaetaan pienistä annoksista monta ruokalajia peräkkäin piperrysmeiningillä.

Vierailija
6/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta yhtään tuollanen. Haluan oman ison annoksen. Jos on paljon eri ruokia niin sitten laittaa mulle isolle lautaselle kaikki. Yhtään ei huvita olla nälkäisenä minkään linnunannosten takia.

Vierailija
7/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annokset annoksina ja buffetti buffettina. Tuollainen "jakaminen" kuuluu siihen buffettiin.

Vierailija
8/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää jakaa annoksia kun sitten päässä pyörii vain kuinka paljon kehtaa syödä ja mitä.

Vierailija
9/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ravintolassa söin jonkinsortin jaettavan annoksen ystävän kanssa. Annos oli siis kahdelle tarkoitettu, mutta kaikkia jaettavia juttuja oli kolme. Kai niitä olisi voinut laittaa reilusti parillisen määrän.

Vierailija
10/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään. Mies on suuriruokainen ja minä pieniruokainen. Enemmän mua harmittaa ja välillä nolottaakin, kun mies syö lautasensa tyhjäksi ja mulla jää yli puolet syömättä. 

Vierailija
11/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on ongelmat. Itse tilaamme miehen kanssa melkein aina jaettavan annoksen, niissä saa useimmiten joko eniten eri makuja tai muuten vain hauskemmat ruokalajit. Mieleen on jäänyt mm. iso pellillinen eri mereneläviä Kreikan matkalla, italialaisen ravintolan kahden henkilön lounaslankku, ihana brunssiannos missä paljon eri makupaloja, ja kreikkalaisen ravintolan mezze. Etiopialaisen ravintolan iso pyöreä peltilautanen jolta syötiin mukana tulleilla pannuleivillä.

Olisi aika ankeaa jos ravintolassa saisi vain oman annoksen. Kotona en yksin ala pipertämään viittätoista eri vaihtoehtoa yhdelle aterialle niin mieluusti maksan ravintolassa tuosta elämyksestä. Ja mikäs sen parempi kun jutella illallisen lomassa mistä makupaloista piti eniten.

Vierailija
12/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään, minusta se on kiva konsepti.

Vierailija
13/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppulasku on yleensä erillisiä menuja edullisempi, kun ei tule määrällisesti kuitenkaan syötyä ihan yhtä monta annosta (yhteensä) kuin mitä olisi valmiissa menussa. Huonona puolena se, että valitettavan usein nuo jaettavat annokset eivät kuitenkaan käytännössä ole kovin kätevästi jaettavissa.

Vierailija
14/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta yhtään tuollanen. Haluan oman ison annoksen. Jos on paljon eri ruokia niin sitten laittaa mulle isolle lautaselle kaikki. Yhtään ei huvita olla nälkäisenä minkään linnunannosten takia.

Eli jos menet ravintolaan joka tarjoilee esim. 9 ruokalajin menua, niin pyydät kaikki 9 annosta (+ ylimääräiset keittiön tervehdykset) yhdelle samalle suurelle lautaselle ja tarjoiltavaksi samaan aikaan? Viinipaketin viinit vastaavasti kaadetaan sekaisin tuoppiin. No, arvelen, ettet varmasti käy tuollaisissa ”linnunruoka”-ravintoloissa.. :)

Vierailija
15/15 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat diggaavat jaettavista annoksista, koska:

-Helppo tehdä iso satsi usealle ihmiselle kerralla

-annoksessa ei kuitenkaan ole yhtä paljoa ruokaa, vrt. erilliset annokset.

-voit laskuttaa kuitenkin saman kuin mitä useampi annos maksaisi erikseen

-henkilökunnan aikaa säästyy kun vähemmän ramppaamista

En ole halukas maksamaan ravintolan säästötoimenpiteistä sen takia, että se on naamioitu sosiaaliseksi ja trendikkääksi.

Siksi tilaan kiusallani ihan eri annoksia kuin muut.