Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret ihmiset eivät siedä yhtään epämukavuutta

Vierailija
03.05.2019 |

Lähinnä työelämässä. Kaiken pitäisi aina olla kivaa ja koskaan ei saisi väsyttää, jos on vähän uupunut olo niin jäädään kotiin koska ''työ on rasittanut mua liikaa.''

Ystäväni on tällainen. Tekee kevyttä työtä neljänä päivän viikossa viitisen tuntia kerrallaan, ja kuulemma soitti tänään olevansa kipeä vaikka ei ole, koska ei vaan jaksa mennä kun ''mä oon koko ajan töissä''. Siis miten korkeat odotukset joillakin ihmisillä on elämän suhteen? Että aina on seesteistä ja kivaa? Todellinen työuupumus sitten erikseen ja sekin voi tosiaan tulla, mutta tuntuu että monella on nykyään tämä kynnys todella matalalla.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten kun vähän tympäisee niin "mun täytyisi varmaan vaihtaa alaa, ei tämä ollutkaan mun kutsumus". Me vanhan ajan jäärät vaan sanotaan itsellemme että kitinät pyllyyn, ei työn aina kuulu hauskaa ollakaan mutta se vaan hoidetaan silti. Ja jonain tympäisee enemmän ja toisina vähemmän, joskus on jopa ihan mukavaa, mutta mitään aloja ei aleta vaihtelemaan ellei oikeasti ole pakottava syy.

sama pätee kumppaniin. Ensimmäinen isompi ryppy rakkaudessa ja sitten erotaan. "Ei se ollutkaan oikea kun tuli riita hänen kanssaan."

Olisiko sitten parempi tuhlata loppuelämä ihmisen kanssa jos ei tulekkaan tämän kanssa toimeen? Parempi erota eikä toistaa vanhempien virheitä joista sai vaan itse kärsiä.

Ei tämä ole näin yksinkertaista. On toki tilanteita, jolloin jatkaminen ei kerta kaikkiaan ole järkevää, sekä avioliittojen että työpaikkojen suhteen, mutta tässä puhuttiinkin siitä että luovuttaa kovin helposti, eikä vaadittu ketään olemaan ikuisessa kärsimyksessä jonkun täysin epäsopivan kanssa.

Oma elämänkokemus 45 v ikään mennessä on että sekä työ että avioliitto on ajoittain tuntuneet melkoisen vastenmielisiltä, mutta niistä kriisivaiheista on päästy yli ja samalla itse henkisesti kypsytty. Usein mulla nämä vaiheet joissa on ahdistanut työ ja/tai mies on liittyneet omiin sisäisiin kriiseihin esim. neljänkympin kriisi tai vanhempien sairauteen liittyvä kriisi. Joskus huonoihin tilanteisiin työpaikalla, jotka on ratkenneet esim. tiimiä tai työpaikkaa vaihtamalla. 

Vierailija
22/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska sinun ystäväsi - ilmeisesti nuori - on tuollainen, niin kaikki nuoret ovat? Ahaa. Minä puolestani tunnen aika montakin nuorta, ja osa heistä on sellaisia, että kaiken pitäisi tosiaan olla mukavaa ja helppoa, saikulle jäädään syystä jos toisesta hyvinkin helposti. Tunnen myös erittäin velvollisuudentuntoisia, ahkeria ja itsensä vähän ikävämmänkin työn vuoksi likoon laittavia nuoria. Ja sitten siihen väliin mahtuu monenlaista tallaajaa.

Ja tämä voi tulla sinulle ja monelle muullekin suurena yllätyksenä - mutta keski-ikäisissäkin ihmisissä löytyvät kaikki nuo ihmistyypit. Ihan kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sitten parempi tuhlata loppuelämä ihmisen kanssa jos ei tulekkaan tämän kanssa toimeen? Parempi erota eikä toistaa vanhempien virheitä joista sai vaan itse kärsiä.

No ehkä ei, mutta sitten kun niitä kumppaneita on ollut vaikkapa 23 ja kaikissa on jotain vikaa niin voi ehkä olla myös peiliinkatsomisen paikka.

Vierailija
24/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni parhaita neuvoja ammatinvalinnan suhteen oli: "Ei pidä tehdä harrastuksesta ammattia, se ei ole enää kivaa kun sitä joka päivä tekee"

Vierailija
25/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli koska sinun ystäväsi - ilmeisesti nuori - on tuollainen, niin kaikki nuoret ovat? Ahaa. Minä puolestani tunnen aika montakin nuorta, ja osa heistä on sellaisia, että kaiken pitäisi tosiaan olla mukavaa ja helppoa, saikulle jäädään syystä jos toisesta hyvinkin helposti. Tunnen myös erittäin velvollisuudentuntoisia, ahkeria ja itsensä vähän ikävämmänkin työn vuoksi likoon laittavia nuoria. Ja sitten siihen väliin mahtuu monenlaista tallaajaa.

Ja tämä voi tulla sinulle ja monelle muullekin suurena yllätyksenä - mutta keski-ikäisissäkin ihmisissä löytyvät kaikki nuo ihmistyypit. Ihan kaikki.

Totta kai kaikissa väestöryhmissä on kaikenlaisia poikkeuksia eikä voida sanoa että jokainen nuori on tällainen, ei kai kukaan täysjärkinen luekaan asiaa näin. Mutta kyseessä on kuitenkin selkeä kulttuurillinen muutos, mistä minä ja joku toinen kirjoitettiin, eli jo koulumaailmassa kannustaminen siihen omaan unelmaan ilman minkäänlaista kosketusta realiteetteihin. AP

Vierailija
26/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kun ei tajua, että jokaisen ihmisen elämässä tulee aina olemaan jotain epämukavuutta, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Ihan oikeasti se on niin, että aina ei voi olla kivaa.

Vierailija
27/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kaikissa väestöryhmissä on kaikenlaisia poikkeuksia eikä voida sanoa että jokainen nuori on tällainen, ei kai kukaan täysjärkinen luekaan asiaa näin. Mutta kyseessä on kuitenkin selkeä kulttuurillinen muutos, mistä minä ja joku toinen kirjoitettiin, eli jo koulumaailmassa kannustaminen siihen omaan unelmaan ilman minkäänlaista kosketusta realiteetteihin. AP

Tehokeinona kuitenkin heti otsikossa puhut ihmisryhmästä kokonaisuutena. Oletat myös ilmeisesti, että minä en ole täysjärkinen - kiitos siitä. Ei ehkä olekaan täysjärkistä edes lievästi ärsyyntyä nykyään melko yleisestä yleistämisestä. Myönnän siis, että en ole täysjärkinen. Samaa linjaa täysjärjen puutteessani jatkan tuon koulumaailman kanssa - itselläni on lukioikäisiä ja juuri sen iän ohittaneita lapsia, ja kaikille on minun mielestäni hyvinkin realistisesti puhuttu nimenomaan heidän mahdollisuuksistaan ja lahjakkuuksistaan mm. opon tapaamisissa. Minun mielestäni taas on hyvä, jos ihmisellä on unelmia ja niitä tulee tavoitella - mutta jalat edes osittain maassa, jos unelma on heti alkuunsa mahdoton tai osoittautuu vaikkapa koulukseen pyrkiessä tai sen aikana mahdottomaksi, on hyvä olla toinen suunnitelma.

Vierailija
28/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuo pitää paikkansa joidenkin kohdalla, ap,

mutta ainakin meidän työyhteisössä asia tuntuu olevan juuri toisinpäin.

Vanhemmat työntekijät kieltäyvät rankimmista ja epämukavimmista töistä ja näin ollen ne hommat jää nuorempien hoidettavaksi, vaikka samat työtehtävät kuuluisi jokaiselle.

Vanhemmat työntekijät istuvat yhtenään kahvilla koska ovat valikoineet itselleen ne helpoimmat hommat, joten aikaa kahvitteluun jää. Sillä aikaa nuoret juoksee pää kolmantena jalkana.

Jos pomo onkin sattunut määräämään vanhemman työntekijän epämieluisampaan tehtävään, silloin ollaankin yllättäen saikulla (kerta toisensa jälkeen) tai järjestetään kohtaus -ja pomo vaihtaa tehtävät. Muutenkin saikulle jäädään milloin mistäkin syystä, mikä on ok, kun samalla nuorempia syyllistetään ja epäillään sairaslomalle jäämisestä, vaikka selvästi ollaan pää kainalossa.

Ja kyllä, me ollaan ihan liian kilttejä, mutta minkäs teet kun määräaikaisilla sopimuksilla mennään ja pomokaan ei toimi tasapuolisesti.

Vierailija
29/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kärsiä epämukavuudesta kun ei ole pakko?

Toistaiseksi ei ole pakko, mutta mitäs sitten kun tuleekin tilanne eteen että olisi? 

No sitten se tilanne hoidetaan ja jatketaan eteenpäin?

Ei sitä epämukavuutta tarvitse kuitenkaan ylläpitää pakolla koko ajan.

-eri

Vierailija
30/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan, pahimmat lusmuilijat ovat meillä itse asiassa 30-55v, vanhimmat ja pian eläköityvät kyllä taas tosi ahkeria.

28

Vierailija
31/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tuo pitää paikkansa joidenkin kohdalla, ap,

mutta ainakin meidän työyhteisössä asia tuntuu olevan juuri toisinpäin.

Vanhemmat työntekijät kieltäyvät rankimmista ja epämukavimmista töistä ja näin ollen ne hommat jää nuorempien hoidettavaksi, vaikka samat työtehtävät kuuluisi jokaiselle.

Vanhemmat työntekijät istuvat yhtenään kahvilla koska ovat valikoineet itselleen ne helpoimmat hommat, joten aikaa kahvitteluun jää. Sillä aikaa nuoret juoksee pää kolmantena jalkana.

Jos pomo onkin sattunut määräämään vanhemman työntekijän epämieluisampaan tehtävään, silloin ollaankin yllättäen saikulla (kerta toisensa jälkeen) tai järjestetään kohtaus -ja pomo vaihtaa tehtävät. Muutenkin saikulle jäädään milloin mistäkin syystä, mikä on ok, kun samalla nuorempia syyllistetään ja epäillään sairaslomalle jäämisestä, vaikka selvästi ollaan pää kainalossa.

Ja kyllä, me ollaan ihan liian kilttejä, mutta minkäs teet kun määräaikaisilla sopimuksilla mennään ja pomokaan ei toimi tasapuolisesti.

No kyllä meillä valtion omistamassa asiantuntijaorganisaatiossa on homma juurikin päinvastoin. Nuoret eivät edes pidä kesälomaa kesä-elokuussa koska silloin on töissä hiljaisempaa eivätkä vanhemmat työntekijät ja projektipäälliköt ole koko ajan teettämässä kaikenlaisia ikäviä projektitöitä. Sitten voi marraskuun alusta joulun alle maata jossain Balilla palmun alla ja naureskella niille vanhoille urpoille, jotka raatavat töissä.

Vierailija
32/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa: ja meillä tuo nuoret tarkoittaa siis jotain 25-35, sillä harvoin alle 25:n valmistutaan maisteriksi ja joillakin hitaammilla menee vielä 5-10 vuotta pitempään.

Vierailija
33/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten kun vähän tympäisee niin "mun täytyisi varmaan vaihtaa alaa, ei tämä ollutkaan mun kutsumus". Me vanhan ajan jäärät vaan sanotaan itsellemme että kitinät pyllyyn, ei työn aina kuulu hauskaa ollakaan mutta se vaan hoidetaan silti. Ja jonain tympäisee enemmän ja toisina vähemmän, joskus on jopa ihan mukavaa, mutta mitään aloja ei aleta vaihtelemaan ellei oikeasti ole pakottava syy.

Ehkä kapitalismi ei ole ainoa systeemi, jossa ihminen voi elää? Se on tietty ikäisillesi ihan järjettömän pelottava ajatus. Kapitalismia on kyllä helppo käyttää hyväksi kunhan saa haalittua pienen potin pääomaa, niin teen itsekin, mutta eihän tässä paljoa mielekkyyttä ole. Miksi siis pitäisi jatkaa systeemin ylläpitoa?

Vierailija
34/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on kaikki nuoret ystäväni sellaisia, että kaikki järkyt pas##duunit on käyty läpi opiskeluaikoina, siivottu useampi vuosi, puhelinmyynnit, yksityiset vanhushoivapalvelut ja sitten valmistuttu ammattiin jonne mennään vaikka toinen jalka olisi irti. Kaikki läheiset ystäväni ja ikäiseni sukulaiset noin 8 kappaletta jotka ovat 25 ja alle. Moni tekee esimerkiksi kaupan tai hoiva-alan töitä jossa voi olla kolmivuoroa 3 viikkoa putkeen 3 vapaapäivällä.

Vierailija
35/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä puhutaan vain nuorista? Meidän työpaikalla ne on keski-ikäiset mitkä rutkuttavat kaikesta ja ovat saikulla 3pv tai enemmän.

Lisäksi alkoholistit ovat vanhempaa väestöä

Vierailija
36/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eri käsitys. Nuoriso on fiksumpaa kuin koskaan. Eivät edes juo tai polta (kutistuvaa luuserijoukkoa lukuunottamatta).

Ei elämän pidä olla kärsimystä, vaikka työelämä kitisevien vanhusten joukossa siltä varmaan tuntuikin.

Vierailija
37/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nämä nuoret eivät koskaan tule näkemään eläkeikää tai eläkettä kun kaikki rahat on kipattu suurille ikäluokille.

Vierailija
38/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eri käsitys. Nuoriso on fiksumpaa kuin koskaan. Eivät edes juo tai polta (kutistuvaa luuserijoukkoa lukuunottamatta).

Ei elämän pidä olla kärsimystä, vaikka työelämä kitisevien vanhusten joukossa siltä varmaan tuntuikin.

Ensin mainitusta olen samaa mieltä ja tyytyväinen. Toisen kappaleen osalta sanoisin, että ei pidäkään, mutta yleensä sitä kurjuutta kaikille jonkin verran suodaan. Ja sen kanssa pitää pystyä elämään lamaantumatta ja ilman masennuslääkkeitä tms.

Vierailija
39/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Miksei saisi vaihtaa alaa? Miksi pitäisi pakolla kärsiä?

Jos tuntuu pahalta niin tilanteelle tulee tehdä jotain eikä kärsiä paikallaan.

Vierailija
40/61 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja on kaikissa ikäluokissa, eräskin työkaveri päälle 50-kymppinen ilmoitti aina itse milloin hänelle sopii työnteko omiin aikatauluihin. Yksi noin 40v teki aina kaikkea muuta kuin työtä työajalla. Nuoria parikymppisiä ymmärrän hiukan kun työelämä ei ole tuttu vielä niin on hakemista se touhu vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi