Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kasvissyöjät ja vegaanit oikeuttaa itselleen lemmikkien pidon?

Vierailija
03.05.2019 |

Eivätkö ne ole ihan samalla tavalla eläinten hyväksikäyttöä ja alistamista ihmisen käyttöön? Tai ratsastusharrastus?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on vähän eri juttu kuin muut eläimet, koska se on jo niin vahvasti sopeutunut yhteiselämään ihmisen kanssa, ettei oikein pärjäisi muuten. Kissa on vähän rajatapaus.

Sikojen, nautojen ja lampaiden hyötykäyttö tehomaataloudessa on silkkaa riistoa.

Vuohet jätän tämän tarkastelun ulkopuolelle, koska ne ovat ainut ihmisen kanssa älyllisesti tasavertainen eläinlaji. Tosin emme tiedä, mitä delfiineistä olisi voinut tulla, ellei niiden elinympäristönä oleva vesi rajoittaisi niiden toimintamahdollisuuksia.

Miten perustelet vuohten korkeaa älykkyyttä ? Mitä todisteita siitä muka on ?

Jo tästä yhdestä yksilöstä on kirjoitettu keskikokoisen kirjaston verran kirjoja ja artikkeleja. Muista vuohista nyt puhumattakaan. Tieteelliset todisteet ovat vastaansanomattomat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shub-Niggurath

Vierailija
42/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko vegaaneilta nuhteita, kun teetätinn auton alle jääneen supikoiran turkista itselleni hanskat?

Tähän on monta lähestymistapaa:

-Jos itse ajoit päälle niin olet tehnyt rikoksen, sillä eläintä ei saa lopettaa päälleajamalla.

-Supi on vieraslaji, joten sen päästäminen luontoon on kiellettyä. Siitäkin huolimatta eläin ansaitsee aina mahdollisimman nopean ja kivuttoman lopetustavan.

- Mikäli Supin turkin saa ottaa omaan käyttöön (en jaksa etsiä mitä sanotaan) niin silloinhan nahan hyötykäyttö on järkevää, ellei usko siihen, että eläin pitää haudata ja hävittää kokonaisena.

- Vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita, mutta ketjun otsikossa mainitaan myös kasvissyöjät ja monelle heistä hyötykäyttö on ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkieläinten hyvistä oloista sanoisin että olette jalostaneet rodut sairaiksi. Eläinten kidutusta suoranaisesti. "Lennun" hymynaama on teille hauskaa ja tuo hyvää mieltä, vaikka todellisuudessa sairaaksi jalostettu rotu irvistää, että saisi happea eikä tukehtuisi.

Eläinihmiset jakautuvat aika moneen eri kannattajajoukkoon. Koiranäyttelyharrastus on syypää koirarotujen ja piirteiden ylijalostamiseen ja sielläkin ihmiset jakautuvat eri linjojen suosioihin. Lisäksi yksi hakee mahdollisimman tervettä rotua siinä kun toinen hakee äärimmilleen jalostettua rotua välittämättä eläinten terveyongelmista.

Karsein maa on Englanti, jossa näyttelyhommat ovat menneet yli jo kauan sitten ja englantilaiset ovat muutoksia vastaan. Nyt on kuitenkin laadittu sääntöjä, joiden mukaan tuomarit eivät saisi palkita äärimmilleen jalostettuja yksilöitä, mutta en ole seurannut tuloksia, koska näyttelyt eivät minua kiinnosta.

Osa koiraihmisistä on todella huolissaan tiettyjen rotujen terveydestä.

Jo eläinsuojelulain pitäisi tehdä piirteiden ylijalostamisesta kiellettyä. Ihmisten pitäisi myös pitää aktiivista keskustelua yllä, jotta asia ei unohtuisi.

Vierailija
44/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä miettiä ihan oikeasti eettisenä ongelmana.

Jos pidän karsinassa possua sen koko elämän ajan enkä syö sitä niin sitten se on lemmikki ja homma ok.

Toisaaltaa jos possu päätyy joulun juhlapöytään niin homma ei ole ok.

Sehän voi olla possun elän kannalta täysin identtinen tilanne. Toisessa vain kankun kannikka päätyy uuniin.

Possuja on erilaisia. On possuja, jotka ovat asuneet ainakin pienenä sisätiloissa vapaana ja elävät vähän niinkuin koiraa vastaavasti. Tähän on oma rotukin: "minipossu", joka kylläkin kasvaa isoksi ja syö mielellään lattiat ja seinät.

Lemmikkistatus yleensä kertoo sen, että eläimen kanssa halutaan viettää enemmän aikaa ja puuhailla sen kanssa. Tämä jo erottaa lemmikin tuotantoeläimestä.

Silloin kun eläintä hoidetaan todella hyvin ja se saa elää koko elämänkaarensa loppuun asti niin kuoleehan se joka tapauksessa joskus. Eli osa hyväksyy pienimuotoisen lihatuotannon silloin kun eläimen hyvinvointi on ykkössijalla. Ennen vanhaan pienet porsaat otettiin tupaan kasvamaan ja niiden olot olivat osin paremmat kuin nykyään, koska ei ollut suuria tuotantolaitoksia.

Moni ei halua syödä lihaa, koska he vastustavat tuotantoeläinten huonoa kohtelua (kasvissyöjät) , vegaanit toimivat eri periaatteen mukaan. Kasvissyöjä voi olla myös ihan pelkästään sen vuoksi, että pitää kasvisruokaa terveellisempänä ja tällainen henkilö ei välttämättä ole edes kiinnostunut eläinten oloista. Eettisistä syistä lihaa syömätön taas ajattelee eläimen hyvinvointia.

Siinä kun villisiat pöyhivät pesiä ulkona niin "tavalliset tuotantosiat" joutuvat olemaan kamalissa sisätiloissa, jossa ne kärsivät.

Tuotantotapa pitäisi muuttaa eläimille paremmaksi (tietysti voitaisiin luopua tuotannosta kokonaankin.

Vierailija
45/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegaani pitää lemmikkieläintä joka syö lihatuotteita niin tälläinen ei ole oikea vegaani vaan feikkivegaani.

Vierailija
46/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi hyvin pidetyillä lemmikkieläimillä ei ole mitään kärsimystä, mitä on vaikka jollain turkiseläimellä joka ei liiku metriäkään ja jota lihotetaan monta vuotta väkivalloin niin että jalat vääntyy.[/quote]

Jalostetut eläimet voivat olla hyvin pidettyjä vaan ei hyvinvoivia.

Vierailija
47/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lemmikinomistaja ottaa selvää lemmikkinsä luontaisista vieteistä ja vaistoista ja elintavoista ja yrittää järjestää sille mahdollisimman hyvät oltavat: Liikunta, pesänrakennusvietti, aktiviteetit jne. riippuen mistä lemmikistä on kysymys.

Ratsastuksesta kiinnostunut perehtyy hevosten sielunelämään ja lempeisiin koulutustapoihin (kouluratsastus on julmaa) jne.

Itseäni ainakin viehättää eläimissä juuri se, että miten niiden kanssa saa yhteyden ja kiinnostus siihen miten eläin toimii. Moni yrittää järjestää niin, että eläimellä on laumaseuraa lajitoverista tai monesta.

Ikävä kyllä kaikkia ihmisiä, jotka ottavat lemmikin ei kiinnosta niiden hyvinvointi. Olisi hienoa jos tätä pystyttäisiin paremmin ehkäisemään. Samoin kasvattajissa on heitä jotka vain haluavat rahaa ja jalostus menee pentutehtailun tasolle.

Moni lemmikki on ollut ja on edelleen työtehtävissä ja lemmikit ovat todellakin arvossa mittaamattomassa ihmisten seuralaisina ja terapiaeläiminä jne.

Kyllähän se lemmikki hyötyy itse silloin kun omistaja on perehtynyt lemmikin tarpeisiin ja täyttää ne.  Lisäksi halit ja rapsutukset niin, että lemmikillä on paremmat oltavat kuin ihmisillä ikään :)

Vierailija
48/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vegaani terveyssyistä. Kissani on lihansyöjä terveyssyistä. Ymmärrätkö logiikan?

Tähän asti ymmärrän, mutta en sitä miksi sinulla on oikeus pitää lihaa syövää kissaa, mutta ihmisillä ei olisi oikeutta itse nauttia tuota lihaa?

Varsinkin sellaiset hevosen kokoiset isot koirat ne vasta ympäristöystävällisiä ovatkin. Hiilidioksidipäästöt melkein katumaasturin luokkaa.

En minä ole kieltämässä muiden ihmisten oikeutta syödä lihaa. Tosin lihan syömistä pitäisi ilmastosyistä vähentää, ja tuotantoeläimiä pitäisi kohdella eettisemmin. Nämä ovat mielestäni itsestään selviä asioita, mutta en ajattele että kukaan ei enää koskaan saa syödä yhtään lihaa. Itse paranin pitkällisistä terveysvaivoista jättämällä kaikki eläinperäiset pois, lihaa en ollut sitä ennenkään vuosikymmeneen.

Mutta kiellät silti minua pelastamasta katukoiria?

Ööö tuota... en...? Mistä oikein vedät näitä johtopäätöksiä, vai luuletko minua toiseksi keskustelijaksi? Olen itsekin harkinnut rescuekoiraa, pitkät työpäivät vain esteenä.

Vierailija
49/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe lemmikkien pitämistä alistamisena, jos kyseessä on sellainen eläinlaji jolle ihminen pystyy tavalla tai toisella tarjoaamaan riittävän hyvät elinolosuhteet. Esim. koiran kohdalla se perustuu siihen, että koira ja ihminen on olleet niiin kauan yhdessä ja koiria on jalostettu ihmislaumaan sopeutuvaan suuntaan, ettei niille enää edes ole mitään lajinomaisia luonnonoloja vaan ne ovat kesykoiria, ihmisen porukkaan "tarkoitettuja". Ei noista useimmista koiraroduista ole luontoon eikä ne olisi siellä onnellisia. Ne nauttivat ihmisten kanssa mukavasta ja turvallisesta elelystä, kunhan saavat riittävästi liikuntaa ja aktivointia.

Se tietysti on ongelma että monet lemmikit on lihansyöjiä. Itsellänikin on koira, joka syö toki lihaa. Kuitenkin, koirien (ja kissojen) ruoka tehdään suurimmaksi osaksi sellaisista ruhonosista, jotka jää yli teurastetuista eläimistä kun ensin käytetään ihmisruoaksi sopivat osat. Eli eläimiä ei varsinaisesti tarvitse tappaa lisää koirien ja kissojen ruoaksi, ja niin kauan kuin enemmistö syö lihaa, lemmikinpito ei lisää kärsivien tuotantoeläinten määrää.

Eikö sama päde tuotantoeläimiin? Jos navettojen ovet avataan niin pärjäisikö broilerit ja lehmät ja possut luonnossa?

Ja syötät hyvällä omalla tunnolla koirallesi tehotuotettua lihaa koska kuitenkin sitä tuotetaan? Tuolla logiikalla on sama syödä lihaa koska muutkin syö.

Toki pätee sama tuotantoeläimiin, ei nekään jalostetut versiot pärjää oikein missään luonnossa. Mutta siinä on vähän eroa millaiset olot on esim. lemmikkikissalla tai koiralla tai tehosikalan tai parsinavetan tai häkkikanalan kasvatilla. Lemmikkien elämä vaikuttaa varsin tyytyväiseltä ja hyvältä elämältä, viimeksi mainittujen ei (tosin tarkemmin olen tutustunut vain sikaloihin kun vanhemmillani on nykyaikainen tehokas sellainen).

Se taas söisinkö itse lihaa tai annanko lemmikeille olisi sama asia vain, jos minäkin alkaisin syödä teurasjätteenä pidettyjä ruhonosia, kuten koirat. Silloin tosiaankaan minun lihansyöntinikään takia ei tarvitsisi tappaa lisää eläimiä koska sitä teurasjätettä muutenkin syntyy yli tarpeen tavanomaisten ihmisten syömien ruhonosien tuottamisen sivutuotteena. 

Suuri osa koirista on päivästä toiseen 8-10 tuntia kerrostaloasunnossa. Se saattaa vaikuttaa "varsin tyytyväiseltä" (varsinkaan kun omistaja haluaa itse uskoa niin eikä ole itse kuuntelemassa sitä itkua), mutta ei se laumaeläimenä kyllä sitä ole. Miten vegaanit eivät tätä sisäistä, vaikka muuten ovatkin niin eläinystävällisiä että?

Niin, minunkin koirani ovat kolmesti viikossa 9 tuntia päivässä keskenään kerrostaloasunnossa. Kahtena muuna päivänä ne ovat kotona kun teen etätöitä siellä. 

Tämä on ensinnäkin hassua että se KERROSTALO jotenkin mainitaan erikseen. Koiralle on ihan sama, onko se kerros-, rivi- vai omakotitalossa. Ei aikuinen koira saa merkittävää liikuntaa sisällä kumminkaan joten asunnon koko on aika sama lopulta. Eikä se aina niinkään ole että kerrostaloasunto on pieni ja okt iso. 

Lisäksi, kaikenlaiset petoeläimet lepäilee luonnossakin paljon enemmän kuin ihmiset. Villikoiratkin kölliskelee päivän kuuman ajan luolissa ja varjoissa, ja metsästyksen jälkeen taas. Samoin kotikoirat, ainakin meillä lapsuudessani ja silloin kun itse asuin maalla omakotitalossa, lähinnä kölliskelevät pitkiä aikoja vaikka saisivat olla vapaasti ulkonakin.

Mulla tosiaan oli eron jälkeen vielä niin että muutin maalta Helsinkiin kerrostaloon, ja olin kauhean huolissani miten koirat pärjää, koirat joita ei oltu koskaan opetettu olemaan haukkumatta, kulkemaan ihmisvilinässä, olemaan sisällä pitkää päivää. No, nehän tottui loistavasti. Eivät hauku sisällä kunhan pitää kävelytien puoleisen sälekaihtimen kiinni niin ettei näe ohikulkevia koiria. Tuntuvat saavan lenkeillä runsaista muiden koirien hajuista paljon iloa. On koirapuistot. On agilityharrastus. Tuntuu riittävän oikein hyvin että lähinnä viikonloppuisin lähdetään jonnekin missä voi juosta metsässä vapaana.

Vierailija
50/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alettuani kasvissyöjäksi minulla oli jo koira. Se, että en itse halua syödä lihaa ei ole mielestäni hyvä syy lopettaa terve koira. Yritän kiinnittää koiran ravitsemuksessa huomion siihen, että liha on eettisesti tuotettua, suosin luomua ja riistaa. Aika näyttää otanko uuden lemmikin koiran kuoltua. Mahdollisesti kyseeseen tulee koditon kissa tai koira, jolle voisi tarjota hyvän loppuelämän. Ihminen tulee toimeen monenlaisella ravinnolla, eikä lihan syönnissä ole sinänsä mitään pahaa. Sen sijaan tehotuotetun lihan kasvatuksessa ja teurastuksessa ei ole mitään luonnollista, enkä halua omilla kulutustottumuksillani tukea sitä toimintaa.

Vierailija
51/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perustelet vuohten korkeaa älykkyyttä ? Mitä todisteita siitä muka on ?[/quote]

Jo tästä yhdestä yksilöstä on kirjoitettu keskikokoisen kirjaston verran kirjoja ja artikkeleja. Muista vuohista nyt puhumattakaan. Tieteelliset todisteet ovat vastaansanomattomat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shub-Niggurath [/quote]

Hups ! En tiennytkään, että vuohten älykkyys voi olla noin suurta. Tuo tiedeartikkeli avasi kyllä silmiä.

Vierailija
52/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneskohan keskustelu tämä on tästä tematiikasta`?

Vierailija
53/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneskohan keskustelu tämä on tästä tematiikasta`?

Onhan näitä jankkauksia ollut. Mutta tässä on ollut mielenkiintoista tietoa eri eläinlajien älykkyydestä, joten ketju puolustaa kyllä paikkaansa.

Vierailija
54/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alettuani kasvissyöjäksi minulla oli jo koira. Se, että en itse halua syödä lihaa ei ole mielestäni hyvä syy lopettaa terve koira. Yritän kiinnittää koiran ravitsemuksessa huomion siihen, että liha on eettisesti tuotettua, suosin luomua ja riistaa. Aika näyttää otanko uuden lemmikin koiran kuoltua. Mahdollisesti kyseeseen tulee koditon kissa tai koira, jolle voisi tarjota hyvän loppuelämän. Ihminen tulee toimeen monenlaisella ravinnolla, eikä lihan syönnissä ole sinänsä mitään pahaa. Sen sijaan tehotuotetun lihan kasvatuksessa ja teurastuksessa ei ole mitään luonnollista, enkä halua omilla kulutustottumuksillani tukea sitä toimintaa.

"PELASTATKO" uuden SÖPÖN koiran jostain espanjalaisesta koiratarhasta, missä hyvät VALIKOIMAT?

Vierailija
55/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"PELASTATKO" uuden SÖPÖN koiran jostain espanjalaisesta koiratarhasta, missä hyvät VALIKOIMAT?

Totta hemmetissä..luuletko että otan jonkun ison alleenkusevan sekarotuisen rakin?????

Semmoiset joutaa piikille.

Vierailija
56/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M. Berg kirjoitti:

En näe tuossa mitään ristiriitaa. Suurin osa lemmikkien omistajista pitää lemmikeistään hyvää huolta ja välittää niistä paljon. Jotkut ovat kuin perheenjäseniä, minkä voisi tulkita aika isoksi arvonnousuksi eläimestä melkein ihmisarvoiseksi olennoksi.

Toisaalta olen paljon seuraillut villieläimiä ja miettinyt, että kyllä se vapaus tulee kovalla hinnalla kun koko ajan pitää olla henkensä puolesta varuillaan ja pelätä jokaista rasahdusta. Suurella todennäköisyydellä elämä päättyy ennenaikaisesti "henkirikoksen" uhrina, jopa petoeläimillä ellei ole rauhoitettu.

Eläin on siihen tietysti tottunut, mutta minulle kyllä kelpaisi turvallinen kotiluola, terveydenhuolto muiden piikkiin ja henkilökohtainen palvelija, joka tuo ruuan joka päivä kupille ilman että itse tarvitsee tehdä mitään. Pyydettäessä ehkä jopa leikkii ja rapsuttelee, ja ylipäänsä pitää huolta. Kuka lopulta hyväksikäyttää ketä? Ehkä kyseessä on symbioosi :)

Itsellä ei ole lemmikkejä.

aha linnakundi osallistuu keskusteluun

Olet turvassa..saat ruokaa..koulutusta ja terapiaa..ja sen terveydenhoidon:)

Pillua et saa...mutta eipä saa moni lemmikkikään paneskella

Vierailija
57/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sit näillä vegaaneilla on vieläpä kaiken maailman jalostettuja koirarotuja. Siis niin tekopyhää porukkaa kun vaan voi olla.

Minulla on nahkatakki joka on ollut käytössä 70- luvulta asti, ensin äidilläni ja nyt minulla ja parikin kertaa olen siitä saanut kuulla. Tällä kommentoijalla itsellään sitten on joku lapsityövoimalla muovista tehty, korkeintaan pari vuotta kestävä tekonahkatakki päällä.

Kumpihan se nyt on sitten ekologisempaa ja eettisempää?

Vegaaniksi julistautuvat ovat idiootteja trendipellejä.

Vierailija
58/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaassakin on uutta kotia tarvitsevia koiria paljon, joten en lähtökohtaisesti olisi ottamassa koiraa ulkomailta.

Vierailija
59/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee kaikki nää selittelevät vastaukset, niin ei voi muuhun lopputulokseen tulla kuin että kasvissyönti tai vegaanius on kaiken kaikkiaan monille vain uskonto siinä kuin toiselle uskonto on islam ja toiselle kristinusko, ja jollekulle buddhalaisuus. Ja samoin kuin muihinkin uskontoihin tähänkin pätee se että kun minun  mielestä tähän sopii poikkeus niin sitten se pistetään sopimaan.

Terveisin lemmikin omistaja, kasvispainotteinen ruokavalio, lähi ja luomu, suomalaisperäiseen mutta vähäiseen kulutukseen elämänsä perustava kierrätysnatsi

Vierailija
60/63 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vuohi, joka on samalla kertaa ystävä, kotieläin ja lemmikki. Ihmisen ja vuohen suhde perustuu tasavertaiseen ja yhteisymmärryksessä tapahtuvaan yhteistyöhön ja positiiviseen keskinäiseen kommunikaatioon. Siksi syön oman vuoheni maidosta valmistettua juustoa, vaikka olen ollut vegaani jo yli kaksi vuosikymmentä.

☺️❤️❤️❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi