Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet, onko teillä sotkuista?

Vierailija
02.05.2019 |

Kysymys ehkä siinä mielessä typerä, että varmaan yleisempää että lapsiperheillä on sotkua kuin lapsettomilla.

Mutta milloin tämä sotku loppuu?

Onko teidän perheenne lapsilla ollut jokin maaginen ikä että olette huomanneet kodin yhtäkkiä pysyvänkin siistinä??

Kun meillä oli vain yksi lapsi, oli kotimme AINA siisti. Esikoisemme oli pitkään ainokainen ja hänellä ei ollut mitään riehumisleikkejä. Nyt kun saimme toisen, on kotimme jatkuvasti kaaoksessa. Lelut ei minua haittaa, sehän on elämää. Ongelma on hiekka, ruuanmurut, sormenjäljet JOKA PAIKASSA ja tahrat JOKA PAIKASSA. Tuntuu että salasiivoan koko ajan lasten perässä. Isompi osaa pitää huolta omasta huoneestaan mutta tämä pikku 2v sotkee hänenkin puolesta.

Menee hermot ja järki. Haluan että kodissa ei olisi pask*asta! Tosiaan lelut ei haittaa, mutta ruuantähteet yms on oksettavia.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut moralisoivat toisten kodin epäsiisteyttä? Mitä se kenellekään kuuluu millä tavalla toiset elävät elämäänsä, jos nyt ei lasu-asteelle mene?

Jotkut nyt vain tykkäävät moralisoida. Monien on myös yllättävän hankala ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia, ja myös ihmisten valmiudet ovat erilaisia eri osa-alueilla.

Ihmisten valmiudet? Laiskuutta tai sairautta se on, jos ei edes oman kodin muutamaa kymmentä neliötä saa pidetty suurinpiirtein järjestyksessä. Ja tavaraa on rutkasti liikaa, jos niille ei ole paikkaa. Ymmärrän hyvin, että aina ei nappaa siivota ja järjestellä, mutta jatkuvaa kaaosta en ymmärrä. Ihmisellä ei voi olla mukava ja rento olo, jos kämppä on koko ajan kuin pommin jäljiltä.

Vierailija
22/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut moralisoivat toisten kodin epäsiisteyttä? Mitä se kenellekään kuuluu millä tavalla toiset elävät elämäänsä, jos nyt ei lasu-asteelle mene?

Jotkut nyt vain tykkäävät moralisoida. Monien on myös yllättävän hankala ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia, ja myös ihmisten valmiudet ovat erilaisia eri osa-alueilla.

Ihmisten valmiudet? Laiskuutta tai sairautta se on, jos ei edes oman kodin muutamaa kymmentä neliötä saa pidetty suurinpiirtein järjestyksessä. Ja tavaraa on rutkasti liikaa, jos niille ei ole paikkaa. Ymmärrän hyvin, että aina ei nappaa siivota ja järjestellä, mutta jatkuvaa kaaosta en ymmärrä. Ihmisellä ei voi olla mukava ja rento olo, jos kämppä on koko ajan kuin pommin jäljiltä.

Tässä nyt juuri oiva esimerkki siitä, että jotkut eivät tajua, että ihmisten valmiudet järjestyksenpitoon ja ihan käytettävissä olevat voimavaratkin ovat erilaiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen lapsiperheessä vähän sama kun kolaisi lunta juuri ennen lumisadetta.

Eli ei kannata siivota ja järjestellä ikinä? Lastenkaan ei tarvitse koskaan laittaa lelujaan kaappiin, koska niillähän voi taas leikkiä viikon parin päästä?

Meillä on kolme lasta ja hyvin on järjestys pysynyt. Eniten leikityt tavarat ovat huoneissa ja muilla on paikkansa kaapissa tai joillakin varastossa. Helppoa.

Vierailija
24/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen keittiön lattiat kolme neljä kertaa viikossa ja imuroin melkein joka päivä keittiön, olkkarin ja eteisen ja silti meillä näyttää kohta siltä ettei olisi siivottu viikkoihin!

Aina on tiskiä ja pyykkiä. Ja niitä sormenjälkiä! Just eiken niitä pyyhin. Ja niitä tulee vaikka pestäänkin käsiä.

Keittiön pöytä sotkussa..

Lastenhuonet on jotain järkkyä ja niihin en edes mielelläni mene. Joskus autan siivoamisessa. Koululaisia kaikki kolme joista yhden huone on ainoastaan suht siisti.

Vähän vajaa parivuotias taas pitää huolen siitä että keittiön lattialla on aina jotain ja leluja lattioilla ja että on niitä sormenjälkiä. Itsekään en ole siisteimmästä päästä.. Mies on ainut joka laittaa tavarat heti paikoilleen.

Olen yrittänyt tehdä kodista mahdillisimman helppohoitoisen eli ei ole mitään lasivitriineitä täynnä tavaraa tai avonaisia kirjahyllyjä. Ikean bestå sarja on ihan huippu kun on kivan näköinen ja kaiken saa piiloon niin katseilta kuin pölyltä.

Matot on helppohoitoisia.

Myös hyvä amnattikäyttöön tarkoitettu moppi löytyy johon monta "vaihtopäätä" eli lattianpesu käy nopeasti ja mopin saa nopeasti esiin.

Lapset auttaa siivoamisessa kyllä, siis alakerran. Omia huoneitaan eivät sitten siivoa.

Monesti on koko alakerta siivottu yllärinä!(palkkiota vastaan tosin)

Vierailija
25/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä siivotaan kerran viikossa viikkosiivous, iltaisin yleensä lasten lelut pois olohuoneesta ja keittiö jokseenkin siistiksi seuraavaa aamua varten. Keittiötä siivotaan joka päivä, mutta ehtii silti olla sotkuinenkin välissä. Kaksi askartelevaa ja luovaa lasta lisättynä yhdellä taaperolla vain aiheuttaa niin paljon sotkua, että toleranssi on kyllä päässyt kasvamaan. Työpäivän jälkeen väsyneinä kotiin tullessa tympäisee välillä, mutta mieluummin sitä käyttää ajan lasten kanssa olemiseen kuin kodin siivoukseen. 

Mikä on lasuaste?

Lasu tarkoittaa lastensuojeluilmoitusta.

Ok. Minkälainen sotku on lasuasteella?

Eikö oma mielikuvitus riitä tähän?

Ei. Kuvittelin aina ymmärtäväni mikä on normaalin siisteyden spektri, kunnes joku hysteerikko teki ilmoituksen ystäväni kodista.

Vierailija
26/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt juuri oiva esimerkki siitä, että jotkut eivät tajua, että ihmisten valmiudet järjestyksenpitoon ja ihan käytettävissä olevat voimavaratkin ovat erilaiset. 

Mitkä ovat sellaiset voimavarat, että ei ehdi ikinä siivoamaan?

Jotkut mammat käyttävät jo täällä av:lla enemmän aikaa kuin perheen kanssa, saati sitten mitä menee kodin arkiaskareisiin.

Kerro minulle miksi sinä et voi käyttää järjestelyyn 10 min päivässä? Miten arki-iltasi menevät, siinä on kuitenkin pitkä ilta töiden jälkeen vapaata. Entä viikonloppuna sitten?

Vierailija
27/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat sellaiset voimavarat, että ei ehdi ikinä siivoamaan?

Jotkut mammat käyttävät jo täällä av:lla enemmän aikaa kuin perheen kanssa, saati sitten mitä menee kodin arkiaskareisiin.

Kerro minulle miksi sinä et voi käyttää järjestelyyn 10 min päivässä? Miten arki-iltasi menevät, siinä on kuitenkin pitkä ilta töiden jälkeen vapaata. Entä viikonloppuna sitten?

En mä nyt ala tässä määrittelemään toisten ihmisten voimavaroja, ei yksinkertaisesti ole minun hommani. Miksi kuvittelet, että puhun itsestäni ja tiukkaat minulta siivoamisistani? 

Miksi sinulle on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaiset voimavarat?

Vierailija
28/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan tunnustaudu laiskaksi sillä perusteella, että meillä on sotkuista. Meillä on kaksi paljon urheilevaa teiniä ja kaksi leikki-ikäistä, joten sotkua/pyykkiä tulee paljon, mutta aikaa siivoamiseen on vähän. Neliöitä löytyy 250. Meillä käy joka toinen viikko siivooja päivän verran, mutta siinä välillä meillä saattaa hyvinkin näyttää siltä, että ei ole siivottu aikoihin. Minä teen vaativaa työtä ja vapaa-aikana mieluummin keskityn perheeseen kuin siivoamiseen. Kyllä siinä kaupassa käymisessä, pyykinpesussa ja ruoanlaitossa on ihan tarpeeksi.

Vierailija
29/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todella siisti ihminen ja asunto ennen lasta oli aina tiptop. Mutta tuo 2 vee on niinkuin liikkuva tornado. Hänen sotkujen siivoamiseen voisi käyttää koko valveillaoloajan. On siis todella vilkas tapaus, mutta ihan normaalin rajoissa kuitenkin. Nyt meillä on vauva niin en ehdi pitämään niin siistiä kuin haluaisin. Sotku ahdistaa joka päivä. Meillä lapsiluku jää kahteen, osaltaan juuri tämän sotkun takia. Mulla ei vaan pää kestä :D

Vierailija
30/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan tunnustaudu laiskaksi sillä perusteella, että meillä on sotkuista. Meillä on kaksi paljon urheilevaa teiniä ja kaksi leikki-ikäistä, joten sotkua/pyykkiä tulee paljon, mutta aikaa siivoamiseen on vähän. Neliöitä löytyy 250. Meillä käy joka toinen viikko siivooja päivän verran, mutta siinä välillä meillä saattaa hyvinkin näyttää siltä, että ei ole siivottu aikoihin. Minä teen vaativaa työtä ja vapaa-aikana mieluummin keskityn perheeseen kuin siivoamiseen. Kyllä siinä kaupassa käymisessä, pyykinpesussa ja ruoanlaitossa on ihan tarpeeksi.

Miehen panos taas 0.

Vierailija
31/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen panos taas 0.

Missä niin sanottiin?

Vierailija
32/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alakouluikäistä lasta ja sotkuista siinä mielessä, että lelut jäävät leikin jälkeen lattialle, eteisessä aina santaa, kengät sekaisin eteisessä, takki, pipo, hanskat lattialla. Perusongelma on myös se, että nykyään lapsilla on kolmet kengät, pari takkia, pari myssyä, lukuisia sormikkaita eli tavaraa on liikaa. Rasvaisia sormenjälkiä ei ole, sillä pyydän pesemään kädet ruokailun jälkeen. Näkkärinmuruja pöydän alla. Imuroin eteisen ja pöydänalustan joka toinen päivä. Eteisessä pitäisi olla enemmän kaappeja. Nyt lapsilla ei ole omia kaappeja eteisessä.

Aikuisten tavaroista ongelma on Esim. sanomalehdet ruokapöydällä. Olisipa keittiössä kaappi johon voisin pinota lehdet, joita haluan viela selailla. Tärkeät paperit, joita ei ole vielä mapitettu, niille ei ole paikkaa.

Meiltä puuttuu työhuone. Jos olisi, siellä olisi kaikki lasten paperit, sanomalehdet, lapstop, padit. Meillä syntyisi työhuone alakertaan kahden väliseinän lisäämisellä, mutta en ole saanut miestä vielä innostumaan asiasta.

Toinen astianpesukone pitäisi tiskipöydän siistinä aina. Teen kaiken ruuan alusta alkaen ja likaista astiaa tulee paljon. Keittiässä pitäisi olla yksi täyskorkea kaappi, jotta esim. Kertakäytöastiat, termarit,tarjoiluastiat, servetit mahtuisivat kaappiin hyvin. Keittiö pitäisi rakentaa uudelleen, jotta täyskorkea kaappi ja toinen astianpesukone mahtuisivat.

Vierailija
33/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

Vierailija
34/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 alle kouluikäistä lasta, ja siistiä on. Toisaalta olen aina ollut erittäin siisti ihminen ja tottunut siivoamaan paljon, joten eipä se ole lasten myötä muuttunut. (Ennen lapsia oli siis paljon lemmikkejä, joten siivottavaa riitti. Nykyään vain lapset, niin siistinä pysyy.)

Lasten käsiä pestään aina sisälle tullessa ja ruokailujen päätteeksi. Ulkovaatteet riisutaan eteisenmatolla, jonka voi tarvittaessa nopeasti imuroida. Pöytä siivotaan aina heti ruokailun päätteeksi (astiat koneeseen ja pöydän pyyhintä).

Leluilla lapset saavat leikkiä olohuoneessa, mutta kerrallaan vain yksi lelusarja. Isommat osaavat jo laittaa pois leikin jälkeen lelut, ja pienemmille vielä siivoan. Aina ennen ulkoilua, päikkäreitä ja yöunia siivotaan kaikki lelut pois lattioilta.

Pyykkiä pesen päivittäin (kuivaava pesukone), ja heti ohjelman valmistuttua viikkaan vaatteet ja vien kaappiin.

Kerran viikossa sitten isompi siivous, kuten lakanoiden vaihdot, imuroinnit, lattian pesut, kaapistojen/ lipastojen ovien pyyhintä ja vessanpesu.

Tuossa nyt esimerkkejä miten meillä asunto pysyy kuosissaan.

Vierailija
35/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta, yksi päiväkodissa ja muut ala-koulussa. Ei ole likaista ja sotkukin vähäistä. Olen opettanut lapset jo pienestä pitäen raivaamaan jälkensä, osaavat lajitella pyykit, laittaa astiat koneeseen, pyyhkiä pöydältä omst sotkut, laittaa omat tavarat ja vaatteet niiden omille paikoille. Joskus lastenhuoneet räjähtää mutta itse sitten siivoavat mukisematta.

Lapset on tosiaan opetettu jo siitä alkaen kun alkoivat kävellä. Lapset siivoavat omat huoneensa ihan alusta loppuun joka viikkosiivouksen yhteydessä. Pyyhkivät pölyt, imuroi ja moppaa. Ajallisesti ei mene puolta tuntiakaan kellään. Siivoavat myös oman kylpyhuoneen, sen mieluummin pesen itse mutta opettelevat siinä samalla.

Isommat osaavat laittaa pyykit peseytymään ja kuivamaan, kuten astiatkin. Välillä tehdään viikkosiivous koko taloon porukalla, tuntiin on iso talo siivottu. Lapsille siivous on itsestään selvää ja osaavat kyllä jo tajuta että sen minkä taakseen jättää, edestään löytää.

Olin lasten ollessa usein kipeä, silti jaksoin tehdä asian eteen paljon töitä, olen niin paljon nähnyt mihin se johtaa jos lapsia ei jo pienestä pitäen opeteta näihin asioihin. Nyt pääsen jo helpolla eikä lapsiltakaan liikoja vaadita.

Ei lapset tyhmiä ole, viime kesänä isoin tarjoutui leikkaamaan ruohoa, vetosi siihen että äidillä on aikaa sitten viedä heidät uimaan. Tottahan se on, jos tekisin kaiken yksin, ei meillä koskaan olisi perhe-aikaa.

Vierailija
36/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alakoululaista ja taapero. Välillä on kamaa levällään ja ruoan murusia keittiön lattialla sekä viikkaamatonta pyykkiä.. Mutta nämä siivoaa yleensä puolessa tunnissa. Mitään kaaosta ei ole ikinä ollut. Meillä myös iso piha jossa paljon hoidettavaa, kesäisin hoidan kyllä mieluummin pihaa kuin asuntoa. Aina kehtaisin päästää yllätysvieraita sisään ja hävetä ei tarvitse. Se on ihan hyvä merkki.

Vierailija
37/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 lasta, yksi päiväkodissa ja muut ala-koulussa. Ei ole likaista ja sotkukin vähäistä. Olen opettanut lapset jo pienestä pitäen raivaamaan jälkensä, osaavat lajitella pyykit, laittaa astiat koneeseen, pyyhkiä pöydältä omst sotkut, laittaa omat tavarat ja vaatteet niiden omille paikoille. Joskus lastenhuoneet räjähtää mutta itse sitten siivoavat mukisematta.

Lapset on tosiaan opetettu jo siitä alkaen kun alkoivat kävellä. Lapset siivoavat omat huoneensa ihan alusta loppuun joka viikkosiivouksen yhteydessä. Pyyhkivät pölyt, imuroi ja moppaa. Ajallisesti ei mene puolta tuntiakaan kellään. Siivoavat myös oman kylpyhuoneen, sen mieluummin pesen itse mutta opettelevat siinä samalla.

Isommat osaavat laittaa pyykit peseytymään ja kuivamaan, kuten astiatkin. Välillä tehdään viikkosiivous koko taloon porukalla, tuntiin on iso talo siivottu. Lapsille siivous on itsestään selvää ja osaavat kyllä jo tajuta että sen minkä taakseen jättää, edestään löytää.

Olin lasten ollessa usein kipeä, silti jaksoin tehdä asian eteen paljon töitä, olen niin paljon nähnyt mihin se johtaa jos lapsia ei jo pienestä pitäen opeteta näihin asioihin. Nyt pääsen jo helpolla eikä lapsiltakaan liikoja vaadita.

Ei lapset tyhmiä ole, viime kesänä isoin tarjoutui leikkaamaan ruohoa, vetosi siihen että äidillä on aikaa sitten viedä heidät uimaan. Tottahan se on, jos tekisin kaiken yksin, ei meillä koskaan olisi perhe-aikaa.

Ihana juttu! Mutta ei kaikki lapset ole samanlaisia. Olen kateellisena katsonut kun kaverin poika oikein haluaa siivota lelut pois leikin päätteeksi. Poika kuulemma tykkää kun kaikki laitetaan omille paikoilleen. Mutta siskonsa on kuulemma ihan erilainen. Sitä pitää kuulemma aina patistaa siivoamaan. Ei ole luonnostaan siisti ihminen.

Kyllä meilläkin lapset siivoaa jos mä autan. Jos siivoan eri huoneessa niin lapset vaan jatkaa leikkejään.

Vierailija
38/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaista siistimistä ja kerran viikossa oikea siivous. Lapset mukana siivoamisessa, niin oppivat jollain tavalla itsenöisestikin siistimään paikkoja. Ruuantähteitä ei ole kuin sohvalla satunnaisia muruja.

Vierailija
39/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa asutaan, eikä juuri koskaan tule hiekkaa sisälle, koska ei ole hiekkateitä ja jalat pyyhitään alhalla ja jos jotain jää, niin ne kyllä ropisevat rappuun ennen kolmatta kerrosta. Urheiluvälineet viedään tietenkin ensin pyöräkellariin tai varastoon.

Keittiöstä ei viedä ruokaa minnekään - ei siis löydy muruja muualta. Lapset "joutuvat" tekemään osansa eli tyhjentämään tiskikoneen, laittamaan niin pesukoneen kuin kuivaajankin päälle, siivoamaan huoneensa ja lasten vessan ja nyt myös kierrätys on heidän kontollaan.

Mies taas huolehtii pääosin muusta siivouksesta(vaikka yhdessä kerran viikossa siivotaankin) ja silityksestä. Minun kontollani on arkiostokset ja ruuanlaitto.

Ja sitten on robotti-imuri!

Vierailija
40/50 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Järjestyksen pitäminen on helvetin vaikeaa ja tavaraa on liikaa. Keittiö on ainut paikka jonka saan pidettyä siistinä ja pyykikone pyörii joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan