en tiedä mitä tehdä, toivoton tilanne
Lääkäri on määrännyt minulle kuntoutusta, johon minulla ei ole varaa.
Kuntoutus tulisi kestämään yli viisi vuotta, enkä millään saa mistään rahaa siihen.
Lääkärin mukaan voin kuntoutua, mutta esim omaiset eivät usko.
Kommentit (11)
Kyllä, saan siis kuntoutustukea. Mutta se menee peruselämiseen, ruokaan, asumiseen yms. Itse kuntoutus on maksullista ja siihen minulla ei ole rahaa. Kuntoutustuki on tarkoitettu elinkustannuksia varten. ap
Nyt en ihan ymmärrä tätä juttua. Miten kuntoutus voidaan suunnitella yli 5v kestäväksi, kun olet tällä hetkellä määräaikaisella eläkkeellä (kuntoutustuella)? Kuka kuntoutuksen järjestää?
Et kertonut, millaisesta kuntoutuksesta on kyse, mutta voisiko siihen saada sairaanhoitopiiriltä maksusitoumuksen? Tai kysy sairaalan sosiaalityöntekijältä neuvoa, mistä rahoitukseen voisi saada apua.
Ap saa siis kuntoutustukea, mutta vahingossa ryyppää rahat. Ja kuten päihdeongelmaiset yleensä, hän syyttää kaikesta muita, kuten omaisia ja yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä tätä juttua. Miten kuntoutus voidaan suunnitella yli 5v kestäväksi, kun olet tällä hetkellä määräaikaisella eläkkeellä (kuntoutustuella)? Kuka kuntoutuksen järjestää?
Siis lääkäri on sanonut, että kuntoutuksessani tulee kestämään yli viisi vuotta.
Sitä ei siis tällä hetkellä järjestä kukaan. Kuntoutusta pitää hakea Kelalta, mutta sitä ei välttämättä saa ja vaikka saisi niin osan joutuu jokatapauksessa maksamaan itse. Tähän minulla ei ole rahaa enkä sosiaalista saa, koska minulla on sairaudesta muita extrakustannuksia.
Eli toisin sanoen en voi osallistua tietenkään tähän kuntoutukseen ja se saa oloni epätoivoiseksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Ap saa siis kuntoutustukea, mutta vahingossa ryyppää rahat. Ja kuten päihdeongelmaiset yleensä, hän syyttää kaikesta muita, kuten omaisia ja yhteiskuntaa.
Ei kuntoutustuki ole tarkoitettu kuntoutuksen maksamiseen vaan elämiseen! Kuntoutustuki on eläke. ap
Etkö voi hakea sitten sitä kuntouttamiseen tarvittavaa rahaa sossusta, eli Kelalta? Lääkäriltä tietenkin todistus siitä, että tämä kuntoutus on kannaltasi välttämätön.
Miten iso tuo kuntoutustuki on, jos se kerran kattaa elämisen? Siis asumisen (saat kai asumistuen?), ruuan, vaatteet, sähkö- ja vesimaksut ym pakolliset menot?
Eikö sulla tosiaan ole mitään muuta tuloa, kuin tuo kuntoutustuki? Millä maksat esim. sairaalalaskut? Kokemuksesta tiedän, että esim. parin viikon sairaalassaolo maksaa n. 500 euroa. Mistä sinä senkin maksat, jos joudut olemaan siellä edes vähänkin?
Arvaan että kyseessä psykoterapia, josta kela korvaa noin puolet ja itse pitää maksaa about kolme sataa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan että kyseessä psykoterapia, josta kela korvaa noin puolet ja itse pitää maksaa about kolme sataa kuussa.
Tuskinpa lääkäri suosittelee heti viideksi vuodeksi terapiaa. Sitä haetaan vuodeksi kerrallaan ja kela korvaa yleensä maksimissaan kolme vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pääasiassa tarkoitettu turvaamaan se että henkilö pysyy työelämässä. Terapia on kaksi vuotta + yksi vuosi on optiona mahdollinen.
Kustannuksetkin vaativat säännöllistä tuloa.
Kuntoutusrahaa kai saa jos joutuu (=pääsee) kuntoutukseen. Kuntoutustueksi sitä kutsutaan.