Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin alkoholismi surettaa

Vierailija
02.05.2019 |

Olen reilu parikymppinen. Isäni alkoholisoitui kun olin lapsi, ja hän eleli siinä maailmassa reilut kymmenen vuotta, oikein pahemman kautta: katuojiin sammumista, on tullut ryöstetyksi, monet kerrat sairaalassa. Homma loppui kun hän sai aivohalvauksen, ihmeen kaupalla toipui ja näki ilmeisesti valoa tunnelin päässä ja raitistui kertaheitolla, elää nyt normaalia elämää.

Tätä taustaa nähden on jotenkin käsittämätöntä, että äitini on alkoholisoitunut tässä viimeisen viiden vuoden aikana, reilu viisikymppisenä. Ensinnäkin mun on niin vaikea käsittää, että kymmenen vuotta seuraa vierestä toisen sekoilua, ja tämän kaiken jälkeen valitsee saman polun itse.

Eniten kuitenkin vituttaa se näköalattomuus, ei YHTÄÄN ymmärrä minkä takia muita häiritsee se dokaus. Minä kun olen suuttunut tai sanonut että älä soita humalassa niin itketään miten MULLA on tunne-elämän ongelmia, olen liian herkkä tms. Ei koskaan pysty katsomaan sitä omaa toimintaansa ja miettimään, että oisko siinä jotain syytä mun käytökselle.

Miten olette muut selvinneet tällaisesta? Olen suunnattoman vihainen, samalla ei vaan jaksa kiinnostaa enää. Apua on yritetty tarjota, ei halua ottaa vastaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on sairaus, siksi ei edes kannata yrittää käsittää, miksi äitisi on lähtenyt sille tielle, ei ihminen ala juomaan alkoholia tullakseen alkoholistiksi. Ja väitän kyllä, että kyllä he voivat sitä omaa toimintaansa seurata tarkkaankin, mutta sitä ei vaan voida hyväksyä, vian pitää olla aina muualla, se kuuluu tautiin. Alkoholisti kärsii häpeää, siksi se valehtelee ja manipuloi, yrittää saada muut pahemmiksi kuin itse on.

Vertaistuki auttaisi varmasti sua eniten, saisit helpotusta ja ymmärrystä. Äitiisi kannattaa ottaa etäisyyttä niin paljon kuin sun on tarve, pelasta edes itsesi. Hae apua, ettet toimi kuten äitisi.

Äitisi on valmis hoitoon viimeistään viiden vuoden päästä, ellei päädy hautaan aiemmin.

Kuinka paljon äitisi juo, ja juoko päivittäin?

Vierailija
2/4 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistu noihin alkoholistien läheisten vertaistukiryhmiin, näitä pidetään lähes joka paikakkunnalla, myös facessa on hyviä ryhmiä. Kun kyseessä on aikuinen ihminen, niin mitään vaikutusta hänen tekemisiinsä ei voi vaatia, edes pakkohoitoon ei oteta päihteiden takia. Voit opetella hyväksymään toisen elämäntapoja, vaikka et itse eläisi samalla tavalla tai pitäisi sitä. Puhelimeen ei ole pakko vastata, ei kannata olla aina valmiina ja heti apuna, tää ei auta mitään tai muuta asioita, päätös raittiuteen on jokaisen oma, pidä yhteyttä silloin kuin haluat tai ole pitämättä, ei tee sinusta huonoa ihmistä vaikka laitat välit poikki kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus, siksi ei edes kannata yrittää käsittää, miksi äitisi on lähtenyt sille tielle, ei ihminen ala juomaan alkoholia tullakseen alkoholistiksi. Ja väitän kyllä, että kyllä he voivat sitä omaa toimintaansa seurata tarkkaankin, mutta sitä ei vaan voida hyväksyä, vian pitää olla aina muualla, se kuuluu tautiin. Alkoholisti kärsii häpeää, siksi se valehtelee ja manipuloi, yrittää saada muut pahemmiksi kuin itse on.

Vertaistuki auttaisi varmasti sua eniten, saisit helpotusta ja ymmärrystä. Äitiisi kannattaa ottaa etäisyyttä niin paljon kuin sun on tarve, pelasta edes itsesi. Hae apua, ettet toimi kuten äitisi.

Äitisi on valmis hoitoon viimeistään viiden vuoden päästä, ellei päädy hautaan aiemmin.

Kuinka paljon äitisi juo, ja juoko päivittäin?

Juo ilmeisesti päivittäin. Tämä tuli mulle vähän yllätyksenä, soitin esimerkiksi viime viikolla hänelle arkipäivänä ja kännissä oli, seuraavana päivänä mennyt töihin. Aiemmin on kuitenkin rajoittanut juomista viikonloppuun. Isältäni myös kuulen kaikenlaisia tarinoita, viettävät paljon aikaa samoissa paikoissa. 

Mä olen ilmeisesti ainut joka sanoo hänelle suoraan päin naamaa, muut hyssyttelee. 

AP

Vierailija
4/4 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hyvä ihminen toisen juoda, jos haluaa. Hän on itse valinnut tämän elämäntyylin, eikä sinulla ole siihen nokan koputtamista. Ei siihen auta toisten moittimiset tai eism. päihdetyöntekijät, jos ei ole itsellä halua raitistua.