mtv: Siivojan hommiin työvoimapula
Miksi siivojan työ ei kiinnosta työttömiä? Onko tuet liian isot?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Saan tukia noin 1400 € käteen ja vielä 80% vuokrasta. Miksi tekisin raskasta ruumiillista työtä halvemmalla?
Mulla on kolme lasta eikä koulutusta.
Eli tuet on liian hyviä, jos tuki olisi pienempi niin sinäkin hakeutuisit töihin.
Tein opintojen ohessa siivoustyötä ja pidin siitä. Sain tosi helposti keikkoja vaikka ei ollut koulutusta. Kun olin lopettanut ja siirtynyt jo oman alan töihin minulle vielä soitettiin että pääsisinkö töihin. Palkka vaan oli liian huono. Voisin tehdä siivouskeikkaa jos palkka olisi yli 20€/h. Minulla oli 11€/h.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siivoojan hommia hakenut, mutta edes haastatteluun en ole päässyt..
Ulkomaalaisia on helpompi kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tukia noin 1400 € käteen ja vielä 80% vuokrasta. Miksi tekisin raskasta ruumiillista työtä halvemmalla?
Mulla on kolme lasta eikä koulutusta.
Eli tuet on liian hyviä, jos tuki olisi pienempi niin sinäkin hakeutuisit töihin.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. :D tosta et kattoo alaspäin.
ite oon hoito-alalla ja siis siel oli laitoshuoltajii, jotka oli ehkä ylimielisimpii työntekijöit mitä oon KOSKAAN nähnyt.. :DDDD ja siis ne just siivos ja okei, teki kans ruokaa. jotenki täyty siis paikata selkeesti, mut silti. turha sanoo et kaikki siivoojat yms ois mitää nöyrii ja ystävällisii. niiden käytös oli ihan kammottavaa. :D ku jostain vankilan armeijasta tyylii. :DDDD siis käskytti jopa hoitajia ja huus naama punasena vihasena kaikesta.
Pidätkö d-kirjaimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan palkkaa pitäisi ihan totta nostaa ja yhteiskunnan pitäisi yhteiskunnallisessa keskustelussa arvostaa siivoojia. Ei monikaan halua olla se, jota katsotaan alaspäin eikä kunnioiteta ihmisenä vain koska on siivoja.
Vähät kunnioituksesta, mutta elämää ei voi suunnitella siivoojan palkan varaan. Ei se siitä niin paljon nouse, että siivoustyö sopisi aikuiselle ihmiselle. Entinen työkaveri osti ensiasunnon vasta 4-kymppisenä. Aloitti siivoojan hommat 16-vuotiaana.
Julkiselle. Mulla (PSHP) on peruspalkka liki 1900, ikälisien kanssa 2100, päivätyö. Vuorotyössä tienaisi enemmän jos viitsisi. Asuntolaina hankittu parikymppisenä 2003 ja maksettu pois 2015, toisen yhtä pienipalkkaisen kanssa saatiin lapsikin kasvatettua. Nyt olen jo vähentänyt työssäkäyntiä, mutta tehdä saisi niin paljon kuin sielu sietäisi.
Joo, kyllä aina löytyy joku joka kehuskelee tuollaisella palkalla. Itse en tunne ketään joka tienaisi siivoojana tuon verran enkä ole koskaan nähnyt työpaikkailmoitusta jossa luvattaisiin tuollaisia. Aika vähän on tarjolla.
Raadoin siivoojana vuosia kunnes tärppäsi ja sain koulusta vastaavaa työtä. Ja palkka on - suoraan sanottuna - paljon parempi kuin sinulla. Ja työ on paljon kevyempää ja kiinnostavampaa. Ymmärrän hyvin niitä jotka eivät siivoojan työtä tee kuin pakon edessä.
No, mä olen laikkari sairaalassa, näitä paikkoja harvoin ilmoitellaan missään mollissa. TAYS imaisee valmistuvat jo koulunpenkiltä ja kouluttaa lisäksi oppisopimuksella.
Itse kuulun myös siihen porukkaan, joka on hakenut siivoustöitä liki tuloksetta. Useita kertoja hain eri siivousfirmoihin, kaikkialta aina "ei kiitos", pääsin tasan kerran yhdeksi kesäksi ja saamani työtodistuksen ja arvioiden mukaan olin nopea ja huolellinen.
Myöhemmin kun hain uudelleen viimeisen kerran eri firmaan kyseessä oli avoin tilaisuus, johon oli osallistunut yli 100 hakijaa. En tullut valituksi :D Onneksi työllistyin omalle alalle. Siivousalalla on työvoimapula vain alipalkatusta orjatyövoimasta.
Käykää laitoshuoltaja koulutus. Ei nykyään siivoojaksi pääse ilman koulutusta, ei edes haastatteluun.
Tiedän, että alalla maksettaisiin mielellään sille suorittavan työn tekijälle parempaa palkkaa, jos vain asiakkaat suostuisivat maksamaan siivouspalveluista enemmän. Tästä tehtiin kysely alan yrittäjille. 99% valitsee siivouspalvelut halvimman hinnan mukaan.
Siivousalalla ei juurikaan rikkaita yrittäjiä näy, sillä keskiverto liikevoittoprosentti on 4,5. Aika monella muulla alalla tuo on ihan eri luokkaa.
Mä juoksen siivoojan hommiin, jos sillä pystyn pitämään meidän perheellä katon päänpäällä ja vatsat kylläisinä. Mua ei oteta siivoajaksi, kaverin siivoustyöpaikan vei k unn ia ka nsa lai nen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siivoojan hommia hakenut, mutta edes haastatteluun en ole päässyt..
Minulla sama juttu! Voisiko joku työnantaja kesnties vastata, mikseivät hakijat sitten kuitenkaan kelpaa?? Mitä ihmettä siellä sitten ulistaan, kun työtä kuitenkin haetaan?
Väärä v ä r i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan palkkaa pitäisi ihan totta nostaa ja yhteiskunnan pitäisi yhteiskunnallisessa keskustelussa arvostaa siivoojia. Ei monikaan halua olla se, jota katsotaan alaspäin eikä kunnioiteta ihmisenä vain koska on siivoja.
Vähät kunnioituksesta, mutta elämää ei voi suunnitella siivoojan palkan varaan. Ei se siitä niin paljon nouse, että siivoustyö sopisi aikuiselle ihmiselle. Entinen työkaveri osti ensiasunnon vasta 4-kymppisenä. Aloitti siivoojan hommat 16-vuotiaana.
Julkiselle. Mulla (PSHP) on peruspalkka liki 1900, ikälisien kanssa 2100, päivätyö. Vuorotyössä tienaisi enemmän jos viitsisi. Asuntolaina hankittu parikymppisenä 2003 ja maksettu pois 2015, toisen yhtä pienipalkkaisen kanssa saatiin lapsikin kasvatettua. Nyt olen jo vähentänyt työssäkäyntiä, mutta tehdä saisi niin paljon kuin sielu sietäisi.
Joo, kyllä aina löytyy joku joka kehuskelee tuollaisella palkalla. Itse en tunne ketään joka tienaisi siivoojana tuon verran enkä ole koskaan nähnyt työpaikkailmoitusta jossa luvattaisiin tuollaisia. Aika vähän on tarjolla.
Raadoin siivoojana vuosia kunnes tärppäsi ja sain koulusta vastaavaa työtä. Ja palkka on - suoraan sanottuna - paljon parempi kuin sinulla. Ja työ on paljon kevyempää ja kiinnostavampaa. Ymmärrän hyvin niitä jotka eivät siivoojan työtä tee kuin pakon edessä.
No, mä olen laikkari sairaalassa, näitä paikkoja harvoin ilmoitellaan missään mollissa. TAYS imaisee valmistuvat jo koulunpenkiltä ja kouluttaa lisäksi oppisopimuksella.
Laskin joskus huvikseni, minkä verran menetän siivoustuloja jos menen opiskelemaan siivousalaa vrt. menen heti siivoojaksi ilman koulutusta. Totesin että kouluttautuminen siivousalalle on taloudellisesti järjetöntä, jos ei suunnittele kymmenien vuosien uraa siivousalalla.
Orjatyöntekijöistä on pulaa. Kukapa olisi uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan tuon 2000€ laitoshuoltajana,päivätyö,kunnallisella puolella töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että alalla maksettaisiin mielellään sille suorittavan työn tekijälle parempaa palkkaa, jos vain asiakkaat suostuisivat maksamaan siivouspalveluista enemmän. Tästä tehtiin kysely alan yrittäjille. 99% valitsee siivouspalvelut halvimman hinnan mukaan.
Siivousalalla ei juurikaan rikkaita yrittäjiä näy, sillä keskiverto liikevoittoprosentti on 4,5. Aika monella muulla alalla tuo on ihan eri luokkaa.
On alan oma vika, että asiakkaita ei saada vakuuttumaan siitä että siivoustyöstä kannattaa maksaa. Ehkä yrittäjät eivät osaa markkinoida? Se ainakin on varmaa, että alan arvostusta ja hintatasoa ei muuteta alan ulkopuolelta. Mutta aina voi syyttää yhteiskuntaa.
Jkl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan tuon 2000€ laitoshuoltajana,päivätyö,kunnallisella puolella töissä.
Onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoitetaan koulutettuja siivoojia. Olen hakenut siivoojan töitä jo vuosia saamatta edes puhelua asian tiimoilta.
Kouluissa on pula oppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laikkari sairaalassa on vähän eri kuin siivooja firmalla. Taisi olla tässä ketjussa niistä firmoissa siivoovista kyse niin miksi tulet pätemään palkallasi laikkarina? Niillä firmojen palkoilla ei oikeasti juhlita vaikka siitä firman siivoojan selkänahasta revitään kyllä kaikki irti vs. laikkarin lakisääteisiin taukoihin ja muutenkin huomattavasti kevyempiin hommiin.
Mutta ei ole omalla paikkakunnalla sairaalan laikkareiksikaan tunkua vaikka koulutetaankin jatkuvasti lisää porukkaa ja palkka olisi suht hyvä. Kesäsijaisilta kun ei vaadita mitään kokemusta siivoustyöstä, riittää kun on influenssapiikki otettuna (vaikka infl.kausi on ohi....). Olin itse hakea hommiin mutta SHP.n vähän parempi palkka ei todellakaan houkuta työskentelemään kuitenkin ammattitaitoa vaativissa oloissa jos työkaveriksi sattuu joku jolla ei tosiaan ole mitään aiempaa kokemusta siivoustyöstä. Puolet vuodesta paimentaa oman työnsä päälle sitten sijaisia, joo ei kiitos. No, onneksi laikkarilla on muitakin työnsaantimahdollisuuksia...
Olen hakenut jo vuosien ajan, ei oteta edes haastatteluun. En ymmärrä miksi en kelpaa, olen yrittänyt korostaa innokkuuttani oppia ja sitä, miten jaksan fyysisesti raskasta työtä hyvin.
Tietysti noin 60% noista työpaikoista jää pois jo ihan siitä syystä ettei minulla ole a) ajokorttia ja/tai b) vähintään kahden vuoden työkokemusta alalta.
Samalla siskoni on siivoojana pikkupaikkakunnalla nollatuntisopimuksella... Jatkuvasti lainaamassa minulta rahaa kun ei palkka riitä elämiseen eikä koskaan tiedä milloin seuraava palkka edes tulee.