mtv: Siivojan hommiin työvoimapula
Miksi siivojan työ ei kiinnosta työttömiä? Onko tuet liian isot?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei yritykset nosta palkkoja? Helppo ratkaisu.
Koska haluavat maksaa isot osingot osakkeenomistajille ja isoille pomoille.
Aivan ja kun palkka pn pieni niin Kela maksaa tuet (eli tämä osuus menee yrittäjille).
Siivoojan työ on rankkaa. Eikä sovitusta pidetä kiinni esim kun työkohde alkaa niin tietysti tehdään ohjeiden mukaan vaadittavat työt, mutta hetken päästä työt lisääntyvät, mutta aikaa ei lisätä!
Olin joulusiivouksessa ja piti siivota 8 luokkaa, käytävät, vessat, sosiaalitilat yms 2 tunnissa!!
Juosten sai tehdä. Mattojen imurointia vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei yritykset nosta palkkoja? Helppo ratkaisu.
Koska haluavat maksaa isot osingot osakkeenomistajille ja isoille pomoille.
Aivan ja kun palkka pn pieni niin Kela maksaa tuet (eli tämä osuus menee yrittäjille).
Siivoojan työ on rankkaa. Eikä sovitusta pidetä kiinni esim kun työkohde alkaa niin tietysti tehdään ohjeiden mukaan vaadittavat työt, mutta hetken päästä työt lisääntyvät, mutta aikaa ei lisätä!
Olin joulusiivouksessa ja piti siivota 8 luokkaa, käytävät, vessat, sosiaalitilat yms 2 tunnissa!!
Juosten sai tehdä. Mattojen imurointia vielä.
Joulusiivous = koulusiivous
Voi kauhea. Tuotetaan heti parisataatuhatta nuorta miestä paikkaamaan työvoimapulaa.
Itse asiassa ihmettelen tätä pulaa työntekijöistä. Aikuinen tyttöni haki monesta firmasta välivuotenaan siivoushommia. Yhteenkään ei otettu. En tiedä, millainen vaatimustaso on, jos ylioppilas, fyysisesti terve, edellisiltä kesätöiltä hyvät työtodistukset ei saanut sol.lta yms. firmoilta siivoushommia.
Sai sitten onneksi muita töitä välivuoden ajaksi
Iso osa siivoustyöstä on osa-aikaista huonolla työajalla. Kuka jaksaa, jos aamuvarhain on työtä 2 tuntia, toisessa paikassa päivällä tunti ja kolmannessa paikassa iltamyöhään 3 tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siivoojan hommia hakenut, mutta edes haastatteluun en ole päässyt..
Minulla sama juttu! Voisiko joku työnantaja kesnties vastata, mikseivät hakijat sitten kuitenkaan kelpaa?? Mitä ihmettä siellä sitten ulistaan, kun työtä kuitenkin haetaan?
Meille haki laitoshuoltajan töitä 47 ihmistä, joista otettiin koulutetuista 10 haastatteluun, mutta kaupungin hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan palkkaa pitäisi ihan totta nostaa ja yhteiskunnan pitäisi yhteiskunnallisessa keskustelussa arvostaa siivoojia. Ei monikaan halua olla se, jota katsotaan alaspäin eikä kunnioiteta ihmisenä vain koska on siivoja.
Vähät kunnioituksesta, mutta elämää ei voi suunnitella siivoojan palkan varaan. Ei se siitä niin paljon nouse, että siivoustyö sopisi aikuiselle ihmiselle. Entinen työkaveri osti ensiasunnon vasta 4-kymppisenä. Aloitti siivoojan hommat 16-vuotiaana.
Niin. Mitä elämää? Täyspäiväisen siivoojan työllä maksaa vuokrakämpän, ruoan etc. Tarkoitatko siis elämää sen tuolla puolen? Omaa autoa? Mökkiä? Ulkomaanmatkaa? Omistusasuntoa? Kaikki on niin suhteellista.
Eli työpaikkojen pitäisi olla 8,5 h. Puoli tuntia palkaton ruokatauko 12 € tuntipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan hommissa näkee nykyään muuten yllättävän harvoin suomalaisia.
Esimieheni sanoi kerran että ei viitsi palkata ketään, kun hakijat ovat liian koulutettuja ja lähtisivät kun löytyy oman alan töitä.
Tyhjää puhetta. Samaan aikaan he palkkaavat nuoria opiskelijoita, jotka lähtevät heti saatuaan koulutustaan vastaavaa työtä. Mikä ero siinä mukamas on?
No mutta syy tähän käytökseen on tietenkin se, etteivät nuoret nurise niin helposti huonoista työoloista tai palkasta. Vanhempia, jo muuta työkokemusta omaavia, ei voi yhtä helposti huijata.
Mun 18-vuotias haki kesäksi siivoustöitä(kin). On tuore ajokortti ja työkokemusta TET:ien lisäksi mm. mainostenjakelusta ja harrastustoiminnassa lasten ryhmien vetämisestä (<- tämä cv:ssä nuorella lähinnä sen osoituksena että kykenee sitoutumaan jne.)
Ei päässyt edes haastatteluun. Vuokratyöpaikoissakin vaadittiin "kokemusta siivouskoneiden käytöstä ja mielellään alan koulutusta. Melkein kaikissa myös tuo ajokortti ja jopa oman auton käyttömahdollisuus.
Itse olin nuori 80/90 lukujen vaihteessa. Siivoamaan pääsi jo alle 16-vuotiaana ja siitä maksettiinkin suhteessa ihan hyvin (kun nuorena ei veroja juuri tarttenu maksella) kun oli iltapainotteista työtä.
Ajat on todella muuttuneet.
Jos on työvoimapula, niin voisko työnantajalta vaatia vaikka sen verran että jaksaisi maksaa säällistä palkkaa ja tarjota järkeviä tunteja JA perehdyttää noihin koneiden käyttöön ja muuhun. Ottaisi ehkä yhden työpäivän. Mutta kun ei työnantajat enää viitsi kun ne perehdytystunnit ei tuota laskutettavaa...
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun olin työttömänä, hain mooooooonia eri siivoustöitä. Arvatkaa sainko edes "ei kiitos" -vastausta yhdestäkään? Minulla on lisäksi siivouskokemusta runsaastikin nuoruusvuosiltani, mutta en kelvannut edes haastatteluun. Jotain todella hämärää tuossa työvoimapulassa on...
Ja eikö markkinatalous toimi muutenkin niin, että on nostettava palkkoja, jos ei tekijöitä löydy? Tai eihän markkinat koskaan päde silloin, kun työntekijä jotain haluaa, eikös niin kokoomus?
Onneksi työllistyin ihan muualle.
Sama kokemus. Olen nuorena tehnyt paljonkin siivouskeikkaa, mutta työttömänä ollessa ei kuulunut vastausta siivousfirmoista. Helpompi oli sittenkin löytää niitä oman alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan palkkaa pitäisi ihan totta nostaa ja yhteiskunnan pitäisi yhteiskunnallisessa keskustelussa arvostaa siivoojia. Ei monikaan halua olla se, jota katsotaan alaspäin eikä kunnioiteta ihmisenä vain koska on siivoja.
Vähät kunnioituksesta, mutta elämää ei voi suunnitella siivoojan palkan varaan. Ei se siitä niin paljon nouse, että siivoustyö sopisi aikuiselle ihmiselle. Entinen työkaveri osti ensiasunnon vasta 4-kymppisenä. Aloitti siivoojan hommat 16-vuotiaana.
Julkiselle. Mulla (PSHP) on peruspalkka liki 1900, ikälisien kanssa 2100, päivätyö. Vuorotyössä tienaisi enemmän jos viitsisi. Asuntolaina hankittu parikymppisenä 2003 ja maksettu pois 2015, toisen yhtä pienipalkkaisen kanssa saatiin lapsikin kasvatettua. Nyt olen jo vähentänyt työssäkäyntiä, mutta tehdä saisi niin paljon kuin sielu sietäisi.
Joo, kyllä aina löytyy joku joka kehuskelee tuollaisella palkalla. Itse en tunne ketään joka tienaisi siivoojana tuon verran enkä ole koskaan nähnyt työpaikkailmoitusta jossa luvattaisiin tuollaisia. Aika vähän on tarjolla.
Raadoin siivoojana vuosia kunnes tärppäsi ja sain koulusta vastaavaa työtä. Ja palkka on - suoraan sanottuna - paljon parempi kuin sinulla. Ja työ on paljon kevyempää ja kiinnostavampaa. Ymmärrän hyvin niitä jotka eivät siivoojan työtä tee kuin pakon edessä.
Varmaan tarkoitetaan koulutettuja siivoojia. Olen hakenut siivoojan töitä jo vuosia saamatta edes puhelua asian tiimoilta.
Hmm.. :D tosta et kattoo alaspäin.
ite oon hoito-alalla ja siis siel oli laitoshuoltajii, jotka oli ehkä ylimielisimpii työntekijöit mitä oon KOSKAAN nähnyt.. :DDDD ja siis ne just siivos ja okei, teki kans ruokaa. jotenki täyty siis paikata selkeesti, mut silti. turha sanoo et kaikki siivoojat yms ois mitää nöyrii ja ystävällisii. niiden käytös oli ihan kammottavaa. :D ku jostain vankilan armeijasta tyylii. :DDDD siis käskytti jopa hoitajia ja huus naama punasena vihasena kaikesta.
Eikö joku toimittaja voisi tehdä juttua tästä, kun hakijat eivät näköjään kelpaa? Valitetaan muka työvoimapulaa, muttei vastata hakijoille yhtään mitään. Tämä on todella kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mitä elämää? Täyspäiväisen siivoojan työllä maksaa vuokrakämpän, ruoan etc. Tarkoitatko siis elämää sen tuolla puolen? Omaa autoa? Mökkiä? Ulkomaanmatkaa? Omistusasuntoa? Kaikki on niin suhteellista.
Mitä nyt kukin elämältä haluaa. Suurin osa kuitenkin haluaa enemmän kuin halpaa ruokaa ja vuokrakämpän.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku toimittaja voisi tehdä juttua tästä, kun hakijat eivät näköjään kelpaa? Valitetaan muka työvoimapulaa, muttei vastata hakijoille yhtään mitään. Tämä on todella kummallista.
No sikäli kuin olen siivousalan palkkaajilta kuullut niin on helvetin vaikeaa löytää ihmistä, joka tekee nopeasti huolellista jälkeä. Simple as that. Olen itsekin nähnyt näihin paikkoihin tulevaa porukkaa ja yleensä ovat entitled naisväkeä jotka kauhistelevat sitä että pitäisi nyt jotain tehdäkin, ei mun kotona vaan aseteta mulle mitään tällaisia vaatimuksia, ai kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt kukin elämältä haluaa. Suurin osa kuitenkin haluaa enemmän kuin halpaa ruokaa ja vuokrakämpän.
Niin, mutta mitä järkeä on yhdistää täällä palstalla ne toiveet ja siivoojan työ? Ihan idiootin hommaa esittää sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta mitä järkeä on yhdistää täällä palstalla ne toiveet ja siivoojan työ? Ihan idiootin hommaa esittää sellaista.
Sinullapa on tasokasta argumentointia. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sikäli kuin olen siivousalan palkkaajilta kuullut niin on helvetin vaikeaa löytää ihmistä, joka tekee nopeasti huolellista jälkeä. Simple as that. Olen itsekin nähnyt näihin paikkoihin tulevaa porukkaa ja yleensä ovat entitled naisväkeä jotka kauhistelevat sitä että pitäisi nyt jotain tehdäkin, ei mun kotona vaan aseteta mulle mitään tällaisia vaatimuksia, ai kamala.
Minä olin sekä nopea että huolellinen joten pyysin palkankorotusta. En saanut. Otin lopputilin ja lähdin opiskelemaan.
Puhut suomea, joten tunnet todennäköisesti työaikalain, palkkaturvan ja muut kiusalliset asiat.