Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mtv: Siivojan hommiin työvoimapula

Vierailija
02.05.2019 |

Miksi siivojan työ ei kiinnosta työttömiä? Onko tuet liian isot?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan palkkaa pitäisi ihan totta nostaa ja yhteiskunnan pitäisi yhteiskunnallisessa keskustelussa arvostaa siivoojia. Ei monikaan halua olla se, jota katsotaan alaspäin eikä kunnioiteta ihmisenä vain koska on siivoja.

Vähät kunnioituksesta, mutta elämää ei voi suunnitella siivoojan palkan varaan. Ei se siitä niin paljon nouse, että siivoustyö sopisi aikuiselle ihmiselle. Entinen työkaveri osti ensiasunnon vasta 4-kymppisenä. Aloitti siivoojan hommat 16-vuotiaana.

Julkiselle. Mulla (PSHP) on peruspalkka liki 1900, ikälisien kanssa 2100, päivätyö. Vuorotyössä tienaisi enemmän jos viitsisi. Asuntolaina hankittu parikymppisenä 2003 ja maksettu pois 2015, toisen yhtä pienipalkkaisen kanssa saatiin lapsikin kasvatettua. Nyt olen jo vähentänyt työssäkäyntiä, mutta tehdä saisi niin paljon kuin sielu sietäisi.

Joo, kyllä aina löytyy joku joka kehuskelee tuollaisella palkalla. Itse en tunne ketään joka tienaisi siivoojana tuon verran enkä ole koskaan nähnyt työpaikkailmoitusta jossa luvattaisiin tuollaisia. Aika vähän on tarjolla.

Raadoin siivoojana vuosia kunnes tärppäsi ja sain koulusta vastaavaa työtä. Ja palkka on - suoraan sanottuna - paljon parempi kuin sinulla. Ja työ on paljon kevyempää ja kiinnostavampaa. Ymmärrän hyvin niitä jotka eivät siivoojan työtä tee kuin pakon edessä.

No, mä olen laikkari sairaalassa, näitä paikkoja harvoin ilmoitellaan missään mollissa. TAYS imaisee valmistuvat jo koulunpenkiltä ja kouluttaa lisäksi oppisopimuksella.

Tämä on yleistä ympäri Suomea. Kuopiossa tiedän tapahtuvan samaa.

Vierailija
62/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. :D tosta et kattoo alaspäin.

ite oon hoito-alalla ja siis siel oli laitoshuoltajii, jotka oli ehkä ylimielisimpii työntekijöit mitä oon KOSKAAN nähnyt.. :DDDD ja siis ne just siivos ja okei, teki kans ruokaa. jotenki täyty siis paikata selkeesti, mut silti. turha sanoo et kaikki siivoojat yms ois mitää nöyrii ja ystävällisii. niiden käytös oli ihan kammottavaa. :D ku jostain vankilan armeijasta tyylii. :DDDD siis käskytti jopa hoitajia ja huus naama punasena vihasena kaikesta.

Tämä onkin piireissä ihan tunnettua, että lähärit jne. mielellään sälyttävät heille kuuluvat työt laitoshuoltajille. Eipä ihme, jos eivät suostu ja muistuttavat teille mikä kuuluu teidän työhönne :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 1,5 v työkokemus sairaalassa laikkarina, siihen aikaan iss:n työntekijänä. Käteen jäi päälle 900€ verojen jälkeen!!! Tämä siis vuonna 2003. Lisäksi olen tehnyt myös siivoojana töitä uimahallissa. Olen hakenut v 2007 jälkeen moneen työpaikkaan siivoojana, yhteenkään haastatteluun en ole päässyt, eikä ole mitään vastauksia muutenkaan kuulunut.

Vierailija
64/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka perheellinen haluaa tehdä aamulla 2 tuntia töitä klo 6-8, seuraava pätkä 12-14, seuraava klo 16-20. En minä pysty, välit eivät ole työaikaa eikä matkat työpisteeseen. Ei kiitos vaikka palkka olisi kolme tonnia nettona.

Vierailija
65/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan palkkaa pitäisi ihan totta nostaa ja yhteiskunnan pitäisi yhteiskunnallisessa keskustelussa arvostaa siivoojia. Ei monikaan halua olla se, jota katsotaan alaspäin eikä kunnioiteta ihmisenä vain koska on siivoja.

Vähät kunnioituksesta, mutta elämää ei voi suunnitella siivoojan palkan varaan. Ei se siitä niin paljon nouse, että siivoustyö sopisi aikuiselle ihmiselle. Entinen työkaveri osti ensiasunnon vasta 4-kymppisenä. Aloitti siivoojan hommat 16-vuotiaana.

Julkiselle. Mulla (PSHP) on peruspalkka liki 1900, ikälisien kanssa 2100, päivätyö. Vuorotyössä tienaisi enemmän jos viitsisi. Asuntolaina hankittu parikymppisenä 2003 ja maksettu pois 2015, toisen yhtä pienipalkkaisen kanssa saatiin lapsikin kasvatettua. Nyt olen jo vähentänyt työssäkäyntiä, mutta tehdä saisi niin paljon kuin sielu sietäisi.

Joo, kyllä aina löytyy joku joka kehuskelee tuollaisella palkalla. Itse en tunne ketään joka tienaisi siivoojana tuon verran enkä ole koskaan nähnyt työpaikkailmoitusta jossa luvattaisiin tuollaisia. Aika vähän on tarjolla.

Raadoin siivoojana vuosia kunnes tärppäsi ja sain koulusta vastaavaa työtä. Ja palkka on - suoraan sanottuna - paljon parempi kuin sinulla. Ja työ on paljon kevyempää ja kiinnostavampaa. Ymmärrän hyvin niitä jotka eivät siivoojan työtä tee kuin pakon edessä.

No, mä olen laikkari sairaalassa, näitä paikkoja harvoin ilmoitellaan missään mollissa. TAYS imaisee valmistuvat jo koulunpenkiltä ja kouluttaa lisäksi oppisopimuksella.

No laikkari sairaalassa on vähän eri kuin siivooja firmalla. Taisi olla tässä ketjussa niistä firmoissa siivoovista kyse niin miksi tulet pätemään palkallasi laikkarina? Niillä firmojen palkoilla ei oikeasti juhlita vaikka siitä firman siivoojan selkänahasta revitään kyllä kaikki irti vs. laikkarin lakisääteisiin taukoihin ja muutenkin huomattavasti kevyempiin hommiin.

Mutta ei ole omalla paikkakunnalla sairaalan laikkareiksikaan tunkua vaikka koulutetaankin jatkuvasti lisää porukkaa ja palkka olisi suht hyvä. Kesäsijaisilta kun ei vaadita mitään kokemusta siivoustyöstä, riittää kun on influenssapiikki otettuna (vaikka infl.kausi on ohi....). Olin itse hakea hommiin mutta SHP.n vähän parempi palkka ei todellakaan houkuta työskentelemään kuitenkin ammattitaitoa vaativissa oloissa jos työkaveriksi sattuu joku jolla ei tosiaan ole mitään aiempaa kokemusta siivoustyöstä. Puolet vuodesta paimentaa oman työnsä päälle sitten sijaisia, joo ei kiitos. No, onneksi laikkarilla on muitakin työnsaantimahdollisuuksia...

Ei tässä ole kyse pätemisestä vaan siitä, että siivousalalla saa suhteellisen pienellä vaivalla järkevät työolosuhteet. Koulutus nimittäin lyhenee vuosi vuodelta. Laikkarin sijaisuuksia saa myös ilman alan koulutusta, joten ne firmoissa raatavat voisivat ihan hyvin kokeilla onneaan muualla, heillähän on työkokemusta alalta. Omia opiskelijoita, silloin kun vielä perehdytin, olen aina lämpimästi kehottanut välttämään firmoista etenkin niitä kansainvälisiä kolmekirjaimisia.

Vierailija
66/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää laitoshuoltaja koulutus. Ei nykyään siivoojaksi pääse ilman koulutusta, ei edes haastatteluun.

Riippuu tosi paljon paikkakunnasta. Etsin itse alkuvuodesta kesäksi hommia ja bongasin ilmoituksen oman kaupungin sairaanhoitopiiriltä; kesäsijaisilta ei vaadita koulutusta tai edes aiempaa kokemusta, se riittää kunhan on influenssarokotus otettuna. Siis oikeasti, esim. sairaalassa laikkarin sijainen jolla ei oo kokemusta/koulutusta 😳 (joo, oon päivitellyt tätä jo aiemmin jossain ketjussa av.lla kun sen ilmon silloin bongasin ja tuun varmaan jatkossakin päivittelemään, sori😁) tuohon sijaisuuden päälle sit ansiosidonnainen ennen uutta kesäsijaisuutta niin pärjäilisihän sillä.

Vakituisia laikkarin paikkoja onkin sitten rajallinen määrä eikä laikkariksi kouluttautunutta edelleenkään palkata johonkin aurinkoiseen firmaan töihin kun laikkariksi kouluttautunut osaa pitää kiinni oikeuksistaan eikä tee or jatyötä niinkuin ul kkikset tai nuoret opiskelijat. Ja siitä päästäänkin just tähän ongelmaan mistä ketjukin lähti: ei muka ole työntekijöitä mutta todellisuudessa niitä päteviä koulutettuja/aiemman työn kautta kokemusta hankkineita ei palkata.

Vierailija
67/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajat, huhuu! Tutkikaapa tätä vähän enemmän. Miksi ei pääse haastatteluun/miksi ei kuitenkaan palkata ketään?

Vierailija
68/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkähän ne erot on sitten lähihoitajalla ja laitoshuoltajalla??

Tuolla missä mä olin töissä, niin ne ei aina halunnu esim siivota vaan sano et huoneiden siivous on hoitajien vastuulla.... Ja ne huus siis ihan kaikesta. vuorovaikutustaidot kamalat. :DD

Vierailija
69/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivoustöitä löydy kuin isoimmista kaupungeista. Täällä keskisuomessa on hyvä tuuri jos kerran vuoteen ilmoitetaan koko päivä siivoustyöstä. Siihenkin vaaditaan ajokortti, oman auton käyttömahdollisuus, laitoshuoltajan tutkinto ja työkokemus.

Sitten syyllistetään kun vielä jäi kortistoon porukkaa..

Vierailija
70/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan hommissa näkee nykyään muuten yllättävän harvoin suomalaisia.

Työnantajat näyttävät suosivan tummia miehiä.

Vierailija
71/71 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. :D tosta et kattoo alaspäin.

ite oon hoito-alalla ja siis siel oli laitoshuoltajii, jotka oli ehkä ylimielisimpii työntekijöit mitä oon KOSKAAN nähnyt.. :DDDD ja siis ne just siivos ja okei, teki kans ruokaa. jotenki täyty siis paikata selkeesti, mut silti. turha sanoo et kaikki siivoojat yms ois mitää nöyrii ja ystävällisii. niiden käytös oli ihan kammottavaa. :D ku jostain vankilan armeijasta tyylii. :DDDD siis käskytti jopa hoitajia ja huus naama punasena vihasena kaikesta.

Tämä onkin piireissä ihan tunnettua, että lähärit jne. mielellään sälyttävät heille kuuluvat työt laitoshuoltajille. Eipä ihme, jos eivät suostu ja muistuttavat teille mikä kuuluu teidän työhönne :)

Itsellä kokemusta laikkarina sairaalassa, siellä hoitajat suorastaan kiusasivat, heittivät tahallaan esim lasillisen mehua lattialle ja nauroivat perään "hups" , tulivat muuten vaan kävelemään huoneessa ympyrää kun olin lattiaa pesemässä ja kommentoivat että "tossa näkyy vielä jalanjälkiä". Huusivat naama punaisina, että "miks ei tietokoneen sisältä oo imuroitu, noloa kun korjaaja tulee ja koneessa pölyä". Ja sit on viskattu myös suihkepullo perään kun ei heti tulla kun käsketään. Yksin oltiin siis koko osastoa siivoamassa ja sänkyjä petaamassa. Sitten keksivät vielä, että laikkari jakaa ruoatkin potilaille, yksin, jolloin päätin lopettaa. Menin opiskelemaan. Nykyään olen lähihoitaja, enkä koskaan kohtelisi siivoojia huonosti, yhdessähän me kaikki siellä tehdään töitä, tai ainakin pitäisi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän