Pettymys työelämään
Kuinka moni samaistuu? En saanut sinnikkäästä hakemisesta huolimatta oman alan töitä. Sain paikan alalta johon minulla ei ole koulutusta. En pääse hyödyntämään maisterin tutkintoani. Yritän katsella yhä oman alan paikkoja, mutta harvassa ovat. Muutin tämänkin työn takia toiselle paikkakunnalle vaikka mieheni asuu muualla. Alkoi ahdistaa työttömyys mutta nyt ahdistaa yksitoikkoinen asiakaspalvelu työ alalta jota en ole edes opiskellut. Oon aivan poikki. Työnantaja vie kaikki mehut ja mentaliteetti on se, jos itse ei jaksa niin seuraavia on jo jonossa. Tätäkö se työelämä on? Vai liittyykö tää vaan työuran alkuun?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet?
Kasvatustieteilijä (yleisen kasvatustieteen opiskelija, en opettaja)
ApErittäin hyvin työllistävä tutkinto, jossa suuntautumisvaihtoehtoja paljon. Aika harvinaista, että valmistunut ei saa soveltuvaa ja koulutusta vastaavaa työtä, kun kasvatustieteilijät tekee alansa hommia jo opintojen aikana runsaasti. Missä teit kesätyöt ja harjoittelut?
Olin töissä yliopistolla yhdessä tutkimuksessa opiskeluaikana ja myös valtiolla koulutuksen tutkimuskeskuksella palkallisessa harjoittelussa sekä siinäkin jatkui työt vielä harkan jälkeen. Koko opiskeluiden ajan olen tehnyt myös asiakaspalvelutyötä. Ap
Sinuna en olisi huolissani. Ole aktiivinen LinkedInissä ja ota yhteys rekryfirmoihin. Piilotyöpaikat olen löytänyt rekryfirmoista, päässyt siten hyviin toimistohommiin yleishallintoon ja aika lyhyessä ajassa tullut rekrytoiduksi sitten toimeksiantajafirman omille kirjoille yhä haastavampiin tehtäviin.
T. toinen kasvatustieteilijä
Millä nimikkeillä?
Vierailija kirjoitti:
Humanistit eivät ole koskaan jaksaneet fyysistä työtä. Onko masennuskortti jo käytetty?
Heh heh taas. Kummasti on tämä humanisti tehnyt fyysistä työtä jo 17 vuotta. Kerran olen ollut masentunut, mutta silloinkin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Hei, sullahan on hyvä tutkinto ja sivuainevalinnat. Mites henkilöstöhallinnon tehtävät tai erilaiset aikuiskoulutuspuolen suunnittelutehtävät? Ammatillinen kuntoutus/ohjaustehtävät?
Henkilöstöhallinto kiinnostaa ja niitä töitä katselenkin. Valitettavasti en ole jaksanut hakea niin aktiivisesti, kun nykyinen työ stressaa ja uuvuttaa sen verran paljon. Sain tsemppiä näistä kommenteista. Ehkä toivoa vielä on! Kiitos! Ap
Ap, mitä jos ryhtyisit yksityisyrittäjäksi? Ihan sama vaikka tulot olisivat aluksi pieniä - et joutuisi enää myymään itseäsi samaan tapaan kuin nyt, olisit eri tavalla vapaa. Keksi jotain ihan uutta! Ja toinen duuni kesäksi.
Älä sekaannu ap aikuisopiskelijoihin, kuten yksi edellä neuvoi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä jos ryhtyisit yksityisyrittäjäksi? Ihan sama vaikka tulot olisivat aluksi pieniä - et joutuisi enää myymään itseäsi samaan tapaan kuin nyt, olisit eri tavalla vapaa. Keksi jotain ihan uutta! Ja toinen duuni kesäksi.
Mistä pitää aloittaa? Idea ja sitten hakea velkaa(?)
Täällä toinen samalla pääaineella ja lähes samoilla sivuaineilla. Enpä minäkään ole koulutusta vastaavassa työssä. Vakituinen työ kuitenkin. Palkkaus suhteessa työn kuormittavuuteen tai puhumattakaan suhteessa koulutukseen on aivan alakantissa tässä työssä. Mitenpä tästä toisaalta enemmän maksettaisikaan kun ei alalle vaadita korkeakoulututkintoa. En ole onnistunut pääsemään edes haastatteluun jos olen hakenut johonkin :(. Kiitollinen olen kuitenkin siitä, että on edes jotain työtä. Tuntuu vaan pettymykselle, että onko koulutus nyt ihan hukkaan heitetty. Työkaverilla pelkkä merkonomin tutkinto ja se riittää..
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen samalla pääaineella ja lähes samoilla sivuaineilla. Enpä minäkään ole koulutusta vastaavassa työssä. Vakituinen työ kuitenkin. Palkkaus suhteessa työn kuormittavuuteen tai puhumattakaan suhteessa koulutukseen on aivan alakantissa tässä työssä. Mitenpä tästä toisaalta enemmän maksettaisikaan kun ei alalle vaadita korkeakoulututkintoa. En ole onnistunut pääsemään edes haastatteluun jos olen hakenut johonkin :(. Kiitollinen olen kuitenkin siitä, että on edes jotain työtä. Tuntuu vaan pettymykselle, että onko koulutus nyt ihan hukkaan heitetty. Työkaverilla pelkkä merkonomin tutkinto ja se riittää..
Ikävä kuulla. :( Tuntuu kyllä aika arpapeliltä, että kuka tällä pääaineella saa koulutustaan vastaavaa työtä. Tykkäätkö nykyisestä työstäsi? Liippaako se yhtään tätä alaa? Itse inhoan työtäni ja se kuluttaa. :/ Onneksi edes jotain työtä sai, koska työttömänä meinasin myös tulla hulluksi. Tosin meinaan uupua tässä nykyisessä.. Nyt toivon työtä, jossa edes joten kuten viihtyisin ja joka olisi edes vähän vaihtelevampaa kuin nykyinen ja haluaisin taas asua yhdessä mieheni kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla. :( Tuntuu kyllä aika arpapeliltä, että kuka tällä pääaineella saa koulutustaan vastaavaa työtä. Tykkäätkö nykyisestä työstäsi? Liippaako se yhtään tätä alaa? Itse inhoan työtäni ja se kuluttaa. :/ Onneksi edes jotain työtä sai, koska työttömänä meinasin myös tulla hulluksi. Tosin meinaan uupua tässä nykyisessä.. Nyt toivon työtä, jossa edes joten kuten viihtyisin ja joka olisi edes vähän vaihtelevampaa kuin nykyinen ja haluaisin taas asua yhdessä mieheni kanssa. Ap
No enpä ole kyllä koulutuksellani tehnyt tässä oikeastaan yhtään mitään, olen tähän tehtävään kyllä ylikoulutettu. Ainut hyöty on se, että firma on iso ja voisi olla toiveita edetä firman sisällä. Toistaiseksi ei ole tärpännyt. Aluksi pidin työstä, mutta nyt en ole enää oikein viihtynyt kun työ on kuormittavaa rutiinihommaa. Olen siis vähän jo kyllästynyt ja mitään työn imua en todellakaan koe. Katson kelloa vähän väliä, että milloin pääsee kotiin. Aiemmin oli ihanat työkaverit, mutta nyt hekin suurimmaksi osaksi vaihtaneet työpaikkaa. Työttömänä meinasin kyllä tulla aivan hulluksi ja kesti jonkin aikaa, että sain ylipäänsä töitä. Ikävää, että et voi asua miehesi kanssa :(. Toivottavasti saisit töitä lähempää! Onko toi sun nykyinen työ edes lähellä omaa alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole kyllä koulutuksellani tehnyt tässä oikeastaan yhtään mitään, olen tähän tehtävään kyllä ylikoulutettu. Ainut hyöty on se, että firma on iso ja voisi olla toiveita edetä firman sisällä. Toistaiseksi ei ole tärpännyt. Aluksi pidin työstä, mutta nyt en ole enää oikein viihtynyt kun työ on kuormittavaa rutiinihommaa. Olen siis vähän jo kyllästynyt ja mitään työn imua en todellakaan koe. Katson kelloa vähän väliä, että milloin pääsee kotiin. Aiemmin oli ihanat työkaverit, mutta nyt hekin suurimmaksi osaksi vaihtaneet työpaikkaa. Työttömänä meinasin kyllä tulla aivan hulluksi ja kesti jonkin aikaa, että sain ylipäänsä töitä. Ikävää, että et voi asua miehesi kanssa :(. Toivottavasti saisit töitä lähempää! Onko toi sun nykyinen työ edes lähellä omaa alaa?
Ei liippaa yhtään omaa alaa. :/ Iso työnantaja tääkin ja elättelin kans et haen muita tehtäviä talon sisältä.. yhtä paikkaa hainkin, mutta enpä päässyt haastatteluun edes. Mulla on väärä maisterintutkinto tänne, jossa tarvittaisi kaupallisen alan tutkinto. Mulla on aina ahdistunu oli tässä työssä ja oon aina väsynyt. Ja tän perässä muutin vielä paikkakunnalle, jossa en tunne ketään. Mullaki työkaverit ihan ok. Jos ois huonot työkaverit olisin varmaan jo lähtenyt. Tsemppiä sulle, koitetaan jaksaa vielä hakea. Jospa se vielä tärppäis meilläki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet?
Kasvatustieteilijä (yleisen kasvatustieteen opiskelija, en opettaja)
Ap
Ootko miettinyt IT-alaa? En tarkoita koodaamista, vaan sen kasvatustieteiden asiantuntemuksen soveltamista esim. erilaisten palvelujen suunnittelussa
Kunhan et tee kuten minä. Kutakuinkin samassa tilanteessa ja nyt olen jatkanut niin pitkään että uupumus on mennyt jo masennuksen puolelle, näin ainakin työterveydessä nyt epäillään. Ja sehän tarkoittaa vain sitä että en voi lopettaa, koska työttömänä en saa apua masennukseeni, sillä menetän työterveysedun. Uupumuksestakin kestää toipua, mutta tästä todennäköisesti vaikeasta tai ainakin keskivaikeasta masennuksesta toipuminen lienee vielä vähän pitkäkestoisempaa...
Jos tästä suvannosta ikinä selviän, niin en enää KOSKAAN hae töitä vain siksi, että töitä nyt vaan kunniallisen kansalaisen kuuluu tehdä. Osa-aikaista ehkä, jotta olisi sitten edes energiaa etsiä sitä kunnollista uutta tai toista työtä. Ihan sama miten paljon itketään verojen maksusta, minäkin makselen niitä juuri nyt kun töissä olen, että voin sitten työttömänä toipua masennuksesta, jos nyt ensin saisin vaikka lähetteen psykoterapiaan ja aloitettuakin sen nyt, kun vielä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sivuaineita olet lukenut?
Yhteiskuntapolitiikka, psykologia ja työ-ja organisaatiopsykologia. Ap
Tsekkaa IT-firmojen koulutusohjelmat, konsultin tie edessä... Tee ensin Elements of AI (se on myös suomeksi), niin osoitat edes jotain kiinnostusta alalle.
Insinöörikollegalle olisi helppoa sanoa "lähde ulkomaille" mitä itse aion yrittää ellei ensisijaisesti Suomesta saa mieluista työtä mieluisalla korvauksella. Mutta ehdotan kuitenkin sinullekin ajatuksena, ei sinne ikuisiksi ajoiksi tarvitse jäädä, jos ei halua.
Onhan tämä ylikouluttaminen Suomessa harmillista, näkyy vähän joka suunnassa korkeakoulutetuilla.
Itse olen yllättynyt siitä kuinka helposti onnistuin työllistymään opiskelujen jälkeen, alallani on nimittäin äärimmäisen kovaa kilpailua työpaikoista. Olin 8kk työttömänä valmistumisen jälkeen, pääsin tuona aikana useisiin haastatteluihin oman alan paikkoihin ja lopulta tosiaan sain vakituisen työn. Toki jouduin muuttamaan todella kauas aiemmalta paikkakunnalta, mutta mielestäni tässä vaiheessa uraa tämä oli pakollinen paha.
I feel you ap. Enempää en edes jaksa kirjoittaa...
Vierailija kirjoitti:
I feel you ap. Enempää en edes jaksa kirjoittaa...
Kiitos tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
minä olen opettaja (vakivirassa) ja nauran typeryydellesi sillä on oma virheesi että opiskelit alalle joka ei työllistä
mutta jokainen kärsikööt valintojensa seuraukset, minä lähden nyt trivagoon etsimään ensikesän lomakohdetta...
Aika hanuri ”opettaja” olet
Kiitos tsemppaavasta kommentista! Ehkä jaksan yrittää uskoen siihen, että parempaa voi olla luvassa. Ap