Pettymys työelämään
Kuinka moni samaistuu? En saanut sinnikkäästä hakemisesta huolimatta oman alan töitä. Sain paikan alalta johon minulla ei ole koulutusta. En pääse hyödyntämään maisterin tutkintoani. Yritän katsella yhä oman alan paikkoja, mutta harvassa ovat. Muutin tämänkin työn takia toiselle paikkakunnalle vaikka mieheni asuu muualla. Alkoi ahdistaa työttömyys mutta nyt ahdistaa yksitoikkoinen asiakaspalvelu työ alalta jota en ole edes opiskellut. Oon aivan poikki. Työnantaja vie kaikki mehut ja mentaliteetti on se, jos itse ei jaksa niin seuraavia on jo jonossa. Tätäkö se työelämä on? Vai liittyykö tää vaan työuran alkuun?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mistä oot ettiny töitä? Ainaki pääkaupunkiseudulla on kysyntää tolle alalle. Toki myös tarjontaa, mutta joukosta voi yrittää erottuu hyvän ja huolellisen hakemuksen kautta.
Kuhan tää määräaikainen loppuu nii viimestää sillon lähen pk-seudulle/tampereelle tms. Nyt muutin jo tämän työn perässä muualle niin en jaksa vielä lähteä muualle. Mutta suunnitelmissa on! Ap
Ne jotka mussuttaa huonosti työllistävästä alasta. Kyllä tuolta alalta työtä löytyy niin kauan kun opettajiakin tarvitaan opettamaan. Tiedättekö edes, mitä ko. tutkinnolla voi tehdä? Kyllähän jonkun pitää ne opet paimentaa ja hallinto hoitaa, AP voi olla yks niistä. Tsemppiä luultavasti oot hakenu liian pienellä sektorilla
Et ole kuitenkaan yhtään pettynyt koulutusjärjestelmäämme?
Sinäkin olet oppilaanohjausammattilaisen kanssa suunnitellut mitä alat opiskella ja sitten ole kouluttaunut siten että töitä ei ole. Ei se ole työelämän vika, vaan se johtuu siitä että ole osannut realistesesti arvioida mitä kannattaisi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
minä olen opettaja (vakivirassa) ja nauran typeryydellesi sillä on oma virheesi että opiskelit alalle joka ei työllistä
mutta jokainen kärsikööt valintojensa seuraukset, minä lähden nyt trivagoon etsimään ensikesän lomakohdetta...
Mä oon ollut työttömänä opettajana jo kohta 8-vuotta.
Koko ala pätkätöiksi. Virat alas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet?
Kasvatustieteilijä (yleisen kasvatustieteen opiskelija, en opettaja)
Ap
Hankit opettajan pätevyyden ja ehkä vielä jonku muunkin alan opintoja, niin eiköhän niitä töitä ala löytyä. Opettajia tarvitaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sivuaineita olet lukenut?
Yhteiskuntapolitiikka, psykologia ja työ-ja organisaatiopsykologia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tai viimeiset 20-vuotta työnteko on ollut sellaista ettei se kannata taloudellisesti ja kaikessa säästetään ja työnlaadussa myös.
Eli työelämä elää syvää lamaa ihan henkisessä sväärrissään.
Ei ole työterveyslääkäriä, ei vakuutuksia, ei makseta ylityölisiä, ei välttämättä makseta TES:sin mukaisia palkkoja, ei välttämättä saa pitää luvattuja taukoja, ei tehdä työsopimuksia.
Kaikki nämä normaaleja juttuja nykyään.
Oikeisto on tehnyt kaikkensa että työnantajien edut paranisi ja työntekijöiden edut paskenisi. Niinhän ne on paskentuneet siihen mittaan että ei ihmisille työt maistu.
Suurissa kaupungeissa on paikkoja, mutta voi olla hyvät mahdollisuudet tulla valituksi jos hakee jonnekin pikkupaikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApIhan ensiksi heräsi kysymys, miksi opiskelit alalle jossa on noin huono työtilanne? Ja se on ollut huono jo ainakin vuosikymmenen eli selitykseksi ei kelpaa, että tilanne oli aikaisemmin parempi. Ihmettelin jo kymmenen vuotta sitten kun itse aloitin eria alan opinnot, että mitähän töitä lukioaikainen ystäväni koskaan saa tuolla yleisen kasvatustieteen tutkinnollaan kun ei saa edes opettajan pätevyyttä. Omia valintojahan nämä on. Olisihan se kiva opiskella vain kaikkea mukavaa ja itseä täysillä kiinnostavaa mutta sen verran on itsellä ollut järkeä mukana valinnoissa etten alkanut kouluttautumaan alalle jossa ei ole työpaikkoja. Valitsin toisen alan joka ei ehkä se ykkös mielenkiinnon kohde mutta ainakin löytyy töitä.
Minä yritin miellyttää vanhempiani jotka olivat iskostaneet minuun ”pitää olla töitä, pitää olla mitä tahansa työtä kunhan on töissä” -ajattelun ja siispä kouluttauduin alalle jolla tosiaan on töitä mutta ala kiinnosti vain pinnallisesti. Ei siitä mitään tullut. Paitsi vitutus ja uupumus ja tyhjä olo kun tiedät tekeväsi töitä jotka eivät sisimmässä oikeasti kiinnosta.
Olen nyt työttömänä ja mietin että mitähän sitä tekisi. -joku muu
Mulle kävi ihan sama juttu. Muutin helsinkiin muka parempien työmahdollisuuksien takia. Sain ihan eri alalta töitä missä ei voi hyödyntää maisteriani. Mutta työpaikka on ihan mukava, matalapalkka-alalta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Erittäin hyvin työllistävä tutkinto, jossa suuntautumisvaihtoehtoja paljon. Aika harvinaista, että valmistunut ei saa soveltuvaa ja koulutusta vastaavaa työtä, kun kasvatustieteilijät tekee alansa hommia jo opintojen aikana runsaasti. Missä teit kesätyöt ja harjoittelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApErittäin hyvin työllistävä tutkinto, jossa suuntautumisvaihtoehtoja paljon. Aika harvinaista, että valmistunut ei saa soveltuvaa ja koulutusta vastaavaa työtä, kun kasvatustieteilijät tekee alansa hommia jo opintojen aikana runsaasti. Missä teit kesätyöt ja harjoittelut?
Olin töissä yliopistolla yhdessä tutkimuksessa opiskeluaikana ja myös valtiolla koulutuksen tutkimuskeskuksella palkallisessa harjoittelussa sekä siinäkin jatkui työt vielä harkan jälkeen. Koko opiskeluiden ajan olen tehnyt myös asiakaspalvelutyötä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi ihan sama juttu. Muutin helsinkiin muka parempien työmahdollisuuksien takia. Sain ihan eri alalta töitä missä ei voi hyödyntää maisteriani. Mutta työpaikka on ihan mukava, matalapalkka-alalta kyllä.
Ole onnellinen, jos työpaikka on edes ihan mukava. Itse inhoan työtäni ja se on alkanut vaikuttaa terveyteeni ja nukkumiseen sekä yleiseen elämäniloon. Työ on erittäin stressaavaa ja en pääse käyttämään siinä mitään vahvuuksiani. Ahdistaa töissä joka päivä. Ap
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sä haet töitä väärällä tavalla? Verkostot, verkostot....
Työnnä verkostot pyllyysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApErittäin hyvin työllistävä tutkinto, jossa suuntautumisvaihtoehtoja paljon. Aika harvinaista, että valmistunut ei saa soveltuvaa ja koulutusta vastaavaa työtä, kun kasvatustieteilijät tekee alansa hommia jo opintojen aikana runsaasti. Missä teit kesätyöt ja harjoittelut?
Olin töissä yliopistolla yhdessä tutkimuksessa opiskeluaikana ja myös valtiolla koulutuksen tutkimuskeskuksella palkallisessa harjoittelussa sekä siinäkin jatkui työt vielä harkan jälkeen. Koko opiskeluiden ajan olen tehnyt myös asiakaspalvelutyötä. Ap
Sinuna en olisi huolissani. Ole aktiivinen LinkedInissä ja ota yhteys rekryfirmoihin. Piilotyöpaikat olen löytänyt rekryfirmoista, päässyt siten hyviin toimistohommiin yleishallintoon ja aika lyhyessä ajassa tullut rekrytoiduksi sitten toimeksiantajafirman omille kirjoille yhä haastavampiin tehtäviin.
T. toinen kasvatustieteilijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApIhan ensiksi heräsi kysymys, miksi opiskelit alalle jossa on noin huono työtilanne? Ja se on ollut huono jo ainakin vuosikymmenen eli selitykseksi ei kelpaa, että tilanne oli aikaisemmin parempi. Ihmettelin jo kymmenen vuotta sitten kun itse aloitin eria alan opinnot, että mitähän töitä lukioaikainen ystäväni koskaan saa tuolla yleisen kasvatustieteen tutkinnollaan kun ei saa edes opettajan pätevyyttä. Omia valintojahan nämä on. Olisihan se kiva opiskella vain kaikkea mukavaa ja itseä täysillä kiinnostavaa mutta sen verran on itsellä ollut järkeä mukana valinnoissa etten alkanut kouluttautumaan alalle jossa ei ole työpaikkoja. Valitsin toisen alan joka ei ehkä se ykkös mielenkiinnon kohde mutta ainakin löytyy töitä.
Minä yritin miellyttää vanhempiani jotka olivat iskostaneet minuun ”pitää olla töitä, pitää olla mitä tahansa työtä kunhan on töissä” -ajattelun ja siispä kouluttauduin alalle jolla tosiaan on töitä mutta ala kiinnosti vain pinnallisesti. Ei siitä mitään tullut. Paitsi vitutus ja uupumus ja tyhjä olo kun tiedät tekeväsi töitä jotka eivät sisimmässä oikeasti kiinnosta.
Olen nyt työttömänä ja mietin että mitähän sitä tekisi. -joku muu
Tiedän niin tuon tunteen. Se syö ihmistä, kun joutuu tekemään jotain pakosta ilman minkäänlaista sisäistä motivaatiota. Omassa työssä mikään ei kiinnosta oikeasti minua. Oon tosi puhki ja henkisesti tää on tosi kuormittavaa. Ap
Hei, sullahan on hyvä tutkinto ja sivuainevalinnat. Mites henkilöstöhallinnon tehtävät tai erilaiset aikuiskoulutuspuolen suunnittelutehtävät? Ammatillinen kuntoutus/ohjaustehtävät?
Sullahan on ihan hyvät sivuaineet.
Koulutuksen kehittäjän tehtäviä johonkin kuntaan. Niihin ei niin vaan mennä, mutta voisihan joillekin kunnille lähettää hakemuksia.
Päiväkotiin töihin? Joo tiedän ettei vastaa koulutus task, mutta voisi olla tapa rakentaa verkostoja.