Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan minkä kiusan Kela teki minulle, hurjan hauskaa

Vierailija
02.05.2019 |

Olen työtön, karenssissa, joten väliaikaisesti en saa työttömyystukea. Saan asumistukea ja toimeentulotukea. Asumistuki (300€) tulee aina varmasti kuun alussa, mutta vuokrani on 500€, joten asumistuen lisäksi tarvitsen muutakin (200€) että saan vuokran masettua. No, viikko sitten Kela teki toimeentulotukipäätöksen että 2. toukokuuta tulen saamaan toimeentulotukea useita satoja euroja. Eli ajattelin että kuukauden alussa saan asumistuen ja toimeentulotuen ja niillä sitten maksan vuokrani heti samantien vuokranmaksupäivänä eli 2. toukokuuta. Tietysti. Kuinkas muuteskaan. Tottakai. Noinhan sen kuuluu mennä.
No, nyt on 2. toukokuuta. Tarkistin tilini. Olin saanut asumistuen. En ollut saanut toimeentulotukea. Kirjauduin Kelan nettisivulla katselemaan omia tietojani ja siellä on yllättäen muutama päivä sitten tehty uusi toimeentulotukipäätös joka ei ole vielä kirjeenä postitse ehtinyt minulle. Päätöksessä lukee että minun toimeentulotukeni peruttiin koska en tarvitse sitä koska viikon päästä työttömyystukikarenssini loppuu joten sitten alan saada työttömyystukea. Eli noin kymmenen päivän päästä saan Kelalta rahaa jolla pärjään koko toukokuun. Selvä, kokonaisuudessaan siis saan tarpeeksi rahaa, mutta kymmenen päivää myöhässä. Joten millä minä nyt sitten vuokran maksan?
Hohhoijaa. Nuorempana olisin ollut tästä aivan kauhuissani. Hätäiset selviytymisvaihtoehdot: voisin hakea pikavippiä jolla maksaisin vuokrani tai voisin hakea Kelalta vuokranmaksua varten ylimääräistä toimeentulotukea ja vaatia heiltä hakemuksen nopeaa käsittelyä ja rukoilla että saisin sitä tukea. Joo, antaa olla. Nyt vanhempana olen onneksi jo tottunut tälläiseen Kelan temppuiluun. En aio tehdä asian suhteen yhtään mitään. Maksan vuokrani sitten kun työttömyystukeni saan, eli kymmenen päivää myöhässä. Vuokranantaja saa siitä suuttua jos niin tahtoo, aivan sama.
Onneksi minulla on kotona niin paljon ruokaa ettei minun tarvitse nähdä kymmenen päivän ajan nälkää kun tukia odottelen. Aina tuo Kela keksii uusia hauskoja temppuja. Mitähän se seuraavaksi keksii?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen odottanut vanhempainraha päätöstä jo 3kk koska kela on kahdesti hävittänyt tarvittavat dokumentit.. täytyy taas kohta soittaa ja aina sama vastaus ”lähetä ne uudestaan.”

Kela skannaa eli valokuvaa liitteet, en ymmärrä miten ne häviävät.

Vierailija
22/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt hakemuksen 20.4 ja on yhä käsittelystä. Toimitin vaadittavaan asumiseen liittyvät liitteet Kelaan ihan itse huhtikuun alussa ja skannasivat ne. Siis virkailija hel Itis myös skannasi tositteet.

Nyt päätöstä ei ole tehty koska mukamas en ole toimittanut asumiseen liittyviä liitteitä! Vuokra, vuokranmuutos ja jopa vuokrasopimus on toimitettu virkailijalle jo lähes kuukausi sitten.

Kysymys Kelalle: Eikö edes vaalitulos lopettanut pelleilyä? Laitetaanko nämä nyt korkojen kanssa valviraan tai tai aviin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen odottanut vanhempainraha päätöstä jo 3kk koska kela on kahdesti hävittänyt tarvittavat dokumentit.. täytyy taas kohta soittaa ja aina sama vastaus ”lähetä ne uudestaan.”

Sama täällä. Kela hävitti skannaamansa dokumentit.

Vierailija
24/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan myös selvityksen siitä miten skannatut dokumentit voivat hävitä.

Sillä minä olen yksi niistä joille on käynyt niin.

Vierailija
25/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jaksaa ihmiset profiloida täällä itsensä Kelan uhriksi. Ilmaista rahaa ilman että tekee itse mitään. Hyvin kuitenkin on tiedettävissä, että jos vuokran maksaa joitakin päiviä myöhässä, ei mitään pahaa tapahdu. Koettu on, hävetty on. Kaikki on niin suhteellista. Onneksi en ole enää työtön ja kuvitelmissani omasta arvostani työttömänä.

Vierailija
26/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, että vuokranantaja ymmärtää sinua, kun otat tosiaan nyt välittömästi yhteyttä häneen ja kerrot tilanteen sekä maksat 300e ajoissa. Antaa sinusta kuvan asioita vaikeasta tilanteesta huolimatta hoitavasta henkilöstä.

Vierailija
27/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on myös välttämättömiä reseptilääkkeitä ja jos kelan päätöstä ei tule ajoissa niin millä ne maksetaan?

Vierailija
28/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku höyrypää on skannannut eikä ole liittänyt skannattuja liitteitä oikeaan tiedostoon. Mutta ei siitä pitäisi asiakkaan kärsiä.

Vierailija
29/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temppuja? Siis mehän eletään ainutlaatuisessa systeemissä, jossa muiden lompakosta maksetaan sinun vuokrasi. Ja sinä valitat täällä niistä päivistä, joina se maksetaan? Ei kiitoksen sanaa tälle systeemille vaan syyttävää valitusta aiheesta? Mitään rajaa eläteillä...

Sitä kutsutaan hyvinvointivaltioksi, my dear. Tosin Suomessa ollaan kovaa vauhtia menossa kohti pahoinvointivaltiota, ja silloin rikkailla tulee kiivas kiire rakentaa gated community -aitauksia ja hankkia itselleen käsiaseita, koska yhteiskunnan rakenteiden rapistuessa alkaa väkivallan kausi ihan oikeasti. Sitä on muualla maailmassa ollut jo kauan, otapa asioista selvää. Googlaa vaikka, ei se ole ollenkaan vaikeaa!

Voitko sitten arvata kuka tuossa kisassa ottaa sitten eniten pataan?

Vierailija
30/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siellä se vuokranantajakin katsoo tänään tiliä ja miettii milläs maksaa asumiskulut kun vuokralainen ei ole maksanut vuokraansa

Eikä voi huutaa yhteiskuntaa apuun

Vierailija
31/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule kyllä niitä häviää ja melkoisesti. Siis juurikin noita paperisia dokumentteja. Suosittelen lähettämään sähköisesti vaikka kirjastosta tai kaverin tietokoneelta ym.

t. ex-sossun etuuskäsittelijä

Vierailija
32/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi v-mäinen asia sossupummin roolissa. Nimittäin se, että tuet tulee tiputtaen ja pienissä erissä, vaikka kokonaisen kuukauden summa yhteensä olisikin riittävä, tulee vaikeuksia maksaa suuria summia kerralla. Yksi suuri etu palkansaajalla verrattuna tukia saavaan on se, että tilille körähtää isohko summa kerralla,  josta voiheti maksaa kaiken järkevän ja pakollisen.  Ja yleensä käytettävissä oleva rahamääräkin per kuukausi on isompi työssäkäyvälle, siis yleensä, onneksi.

Kyllä monilla menisi pasmat sekaisin jos palkka tupsahtaisi neljässä erässä tilille pitkin poikin kuukautta. ,

Vierailija
33/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kelan olisi pitänyt myöntää tt-tukea muuta etuutta vastaan, tässä tapauksessa työttömyyskorvausta. Eli vähentävät sitten tulevista etuuksista.

Vierailija
34/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Kelan olisi pitänyt myöntää tt-tukea muuta etuutta vastaan, tässä tapauksessa työttömyyskorvausta. Eli vähentävät sitten tulevista etuuksista.

No ei sitä kuulu vähentää mistään tulevista tuloista. Jos asiakkaalla on jossain kuussa selvä tilanne ettei pysty selviytymään menoistaan niin siinä kuussa hänen pitää saada se normitaso eli toimeentulotuen laskelmien mukainen määrä ilman että se peritään seuraavassa kuussa takaisin. Hei haloo kyllä on tyhmää porukkaa täällä.

Vierailija
35/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että vuokranantaja ymmärtää sinua, kun otat tosiaan nyt välittömästi yhteyttä häneen ja kerrot tilanteen sekä maksat 300e ajoissa. Antaa sinusta kuvan asioita vaikeasta tilanteesta huolimatta hoitavasta henkilöstä.

No ei ymmärrä kun joka kuukaus sama juttu. Millon milläkin verukkeella myöhässä.

Vierailija
36/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi v-mäinen asia sossupummin roolissa. Nimittäin se, että tuet tulee tiputtaen ja pienissä erissä, vaikka kokonaisen kuukauden summa yhteensä olisikin riittävä, tulee vaikeuksia maksaa suuria summia kerralla. Yksi suuri etu palkansaajalla verrattuna tukia saavaan on se, että tilille körähtää isohko summa kerralla,  josta voiheti maksaa kaiken järkevän ja pakollisen.  Ja yleensä käytettävissä oleva rahamääräkin per kuukausi on isompi työssäkäyvälle, siis yleensä, onneksi.

Kyllä monilla menisi pasmat sekaisin jos palkka tupsahtaisi neljässä erässä tilille pitkin poikin kuukautta. ,

Öö tuotaa... Ne palkansaajat kans tekee aika paljon hommia sen rahasumman eteen. Ihan tämmönen pikku pointti tähän väliin.

Vierailija
37/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule kyllä niitä häviää ja melkoisesti. Siis juurikin noita paperisia dokumentteja. Suosittelen lähettämään sähköisesti vaikka kirjastosta tai kaverin tietokoneelta ym.

t. ex-sossun etuuskäsittelijä

Kiitos rehellisyydestäsi! Kela on hävittänyt mm lääkärin tekemän lausunnon koskien lääkekorvaavutta ja vuokrapapereita jo muutaman kerran.

Enkä siis ymmärrä miten tämä ajaisi kenenkään asiaa sikäli mikäli hakijoista on työkykyisiä erittäin kouluttautuneita ihmisiä jotka käyttäisivät energiansa oikeisiin asioihin.

Vierailija
38/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä kuulu vähentää mistään tulevista tuloista. Jos asiakkaalla on jossain kuussa selvä tilanne ettei pysty selviytymään menoistaan niin siinä kuussa hänen pitää saada se normitaso eli toimeentulotuen laskelmien mukainen määrä ilman että se peritään seuraavassa kuussa takaisin. Hei haloo kyllä on tyhmää porukkaa täällä.

Siis mitä ihmettä? Meillä kun katkesi elatustuki, kun elatussopimus päättyi, saimme lapsen kanssa perustoimeentulotukea tuon katkenneen elatustuen verran lisää kaksi kuukautta, kun ei saatu heti aikaa lastenvalvojalle uutta sopimusta tekemään. Päätöksissä ihan luki, että tt-tuki maksetaan odotettavissa olevaa tuloa/etuutta vastaan ja kuitataan sitten takautuvista elareista ja näin tekivät. Jos eivät olisi kuitanneet, niin sillon meille olisi maksettu liikaa tt-tukea. Että jos et tuon verran osaa laskea, niin taidat itse olla tyhmä, kuten muita täällä nimittelet.

Vierailija
39/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, siinä kyllä punnitaan taidot suunnitella taloutta pitkäjänteisesti. Espanjan veromallikin voisi olla hyvinkin opettavainen monelle: eikös siellä vuoden verot mene maksuun kerralla eli ne pitää kyetä säästämään, mikä on sananakin monelle tuen- ja palkansaajalle täysi kummajainen. Puhutaan aika isosta kertapotista.

Vierailija
40/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasku myöhössä kymmenen päivää ei ole mikään ongelma. Etenkin kun yli puolet voit maksaa nyt pois. En edes soittelis vuokranantajalle ellei yksityinen taho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä