Voihan minkä kiusan Kela teki minulle, hurjan hauskaa
Olen työtön, karenssissa, joten väliaikaisesti en saa työttömyystukea. Saan asumistukea ja toimeentulotukea. Asumistuki (300€) tulee aina varmasti kuun alussa, mutta vuokrani on 500€, joten asumistuen lisäksi tarvitsen muutakin (200€) että saan vuokran masettua. No, viikko sitten Kela teki toimeentulotukipäätöksen että 2. toukokuuta tulen saamaan toimeentulotukea useita satoja euroja. Eli ajattelin että kuukauden alussa saan asumistuen ja toimeentulotuen ja niillä sitten maksan vuokrani heti samantien vuokranmaksupäivänä eli 2. toukokuuta. Tietysti. Kuinkas muuteskaan. Tottakai. Noinhan sen kuuluu mennä.
No, nyt on 2. toukokuuta. Tarkistin tilini. Olin saanut asumistuen. En ollut saanut toimeentulotukea. Kirjauduin Kelan nettisivulla katselemaan omia tietojani ja siellä on yllättäen muutama päivä sitten tehty uusi toimeentulotukipäätös joka ei ole vielä kirjeenä postitse ehtinyt minulle. Päätöksessä lukee että minun toimeentulotukeni peruttiin koska en tarvitse sitä koska viikon päästä työttömyystukikarenssini loppuu joten sitten alan saada työttömyystukea. Eli noin kymmenen päivän päästä saan Kelalta rahaa jolla pärjään koko toukokuun. Selvä, kokonaisuudessaan siis saan tarpeeksi rahaa, mutta kymmenen päivää myöhässä. Joten millä minä nyt sitten vuokran maksan?
Hohhoijaa. Nuorempana olisin ollut tästä aivan kauhuissani. Hätäiset selviytymisvaihtoehdot: voisin hakea pikavippiä jolla maksaisin vuokrani tai voisin hakea Kelalta vuokranmaksua varten ylimääräistä toimeentulotukea ja vaatia heiltä hakemuksen nopeaa käsittelyä ja rukoilla että saisin sitä tukea. Joo, antaa olla. Nyt vanhempana olen onneksi jo tottunut tälläiseen Kelan temppuiluun. En aio tehdä asian suhteen yhtään mitään. Maksan vuokrani sitten kun työttömyystukeni saan, eli kymmenen päivää myöhässä. Vuokranantaja saa siitä suuttua jos niin tahtoo, aivan sama.
Onneksi minulla on kotona niin paljon ruokaa ettei minun tarvitse nähdä kymmenen päivän ajan nälkää kun tukia odottelen. Aina tuo Kela keksii uusia hauskoja temppuja. Mitähän se seuraavaksi keksii?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kelan olisi pitänyt myöntää tt-tukea muuta etuutta vastaan, tässä tapauksessa työttömyyskorvausta. Eli vähentävät sitten tulevista etuuksista.
No ei sitä kuulu vähentää mistään tulevista tuloista. Jos asiakkaalla on jossain kuussa selvä tilanne ettei pysty selviytymään menoistaan niin siinä kuussa hänen pitää saada se normitaso eli toimeentulotuen laskelmien mukainen määrä ilman että se peritään seuraavassa kuussa takaisin. Hei haloo kyllä on tyhmää porukkaa täällä.
Siis mitä ihmettä? Meillä kun katkesi elatustuki, kun elatussopimus päättyi, saimme lapsen kanssa perustoimeentulotukea tuon katkenneen elatustuen verran lisää kaksi kuukautta, kun ei saatu heti aikaa lastenvalvojalle uutta sopimusta tekemään. Päätöksissä ihan luki, että tt-tuki maksetaan odotettavissa olevaa tuloa/etuutta vastaan ja kuitataan sitten takautuvista elareista ja näin tekivät. Jos eivät olisi kuitanneet, niin sillon meille olisi maksettu liikaa tt-tukea. Että jos et tuon verran osaa laskea, niin taidat itse olla tyhmä, kuten muita täällä nimittelet.
No takautuva elari on eri asia kuin esim. karenssi eikö vaan. Jos sinä saat takautuvasti katkenneet elarit niin ethän sinä silloin jää mitään paitsi kun maksat takaisin toimeentulotuen takautuvalta ajalta saamistasi toimeentulotuista. Mutta karenssissa oleva ei saa mitään takautuvia työttömyyskorvauksia jälkikäteen karenssin ajalta eli saa pitää toimeentulotukensa karenssin ajalta. Eiks vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä hätä nyt ap;lla on, ei mikään.
Jos on jo pitkään paljon pahaa nähnyt ja kokenut tässä elämässä niin tietää ettei laskujen maksaminen 10 päivää myöhässä ole paha juttu. Mutta moni ei tiedä. Moni hätääntyisi. Moni jopa hakisi sitä ap:n mainitsemaa pikavippiä että saisi vuokran äkkiä maksettua, se olisi tietysti iso virhe, mutta hädässähän niitä virheitä aina tulee tehtyä. Joku sanoisi että nuo hätääntyjät ovat typeriä ja nuoria ja naiiveja. Joku taas sanoisi että nuo hätääntyjät ovat hyviä rehellisiä ihmisiä, tunnollisia ja velvollisuudentuntoisia.
Itsekin pitkään olin tuollainen hyvä ihminen kunnes sain yhteiskunnalta niin paljon kakkaa niskaan että oli vain pakko oppia vähät välittämään säännöistä.
En ole kokenut mitään ihan hirvittävän pahaa tässä elämässä ja joku voisi varmaan kutsua nuoreksi ja naiiviksi. Rehellinen, tunnollinen ja velvollisuudentuntoinen ihminen olen ainakin. Siltikin ihmettelin aloitusta lukiessani, että mitä ihmettä ap höpisee jostain pikavipeistä, eihän tuossa tilanteessa mitään vippiä oteta vaan yhteyttä vuokranantajaan, pahoitellaan ja selitetään tilanne ja kysytään sopiiko maksaa vuokra pienellä viiveellä osissa.
En ihmettele, että ihmisillä on talousvaikeuksia ja pikavippikierteitä, jos vaihtoehtoisesti vippejä otetaan hädissään tällaisissa tilanteissa joissa se on tarpeetonta, tai sitten päinvastoin vähät välitetään laskujen maksamisesta ylipäätään ja eletään yli omien varojen.
Vierailija kirjoitti:
Temppuja? Siis mehän eletään ainutlaatuisessa systeemissä, jossa muiden lompakosta maksetaan sinun vuokrasi. Ja sinä valitat täällä niistä päivistä, joina se maksetaan? Ei kiitoksen sanaa tälle systeemille vaan syyttävää valitusta aiheesta? Mitään rajaa eläteillä...
On jo korkea aikakin purkaa sosiaalinen turvaverkkomme, kun sitä ei edes arvosteta, vaan tilille tupsahtelevia rahoja pidetään itsestäänselvyytenä, ja tuohdutaan jos niiden saamiseksi pitää nähdä hieman vaivaa.
Valitettavaa, mutta totta. Järjestelmä pitää purkaa.
Uusavuttomuus on saavuttanut Suomessa zeniittinsä. Mitään asioita ei kyetä hoitamaan oma-aloitteisesti itse ja soveltamaan, vaan aina tullaan nettifoorumeille kyselemään muilta eläteiltä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temppuja? Siis mehän eletään ainutlaatuisessa systeemissä, jossa muiden lompakosta maksetaan sinun vuokrasi. Ja sinä valitat täällä niistä päivistä, joina se maksetaan? Ei kiitoksen sanaa tälle systeemille vaan syyttävää valitusta aiheesta? Mitään rajaa eläteillä...
On jo korkea aikakin purkaa sosiaalinen turvaverkkomme, kun sitä ei edes arvosteta, vaan tilille tupsahtelevia rahoja pidetään itsestäänselvyytenä, ja tuohdutaan jos niiden saamiseksi pitää nähdä hieman vaivaa.
Valitettavaa, mutta totta. Järjestelmä pitää purkaa.
No niin minustakin. Siinä vaiheessa kun aletaan nakella niskoja taholle, joka kustantaa omat kulut, voidaan sanoa että jotain on pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kelan olisi pitänyt myöntää tt-tukea muuta etuutta vastaan, tässä tapauksessa työttömyyskorvausta. Eli vähentävät sitten tulevista etuuksista.
No ei sitä kuulu vähentää mistään tulevista tuloista. Jos asiakkaalla on jossain kuussa selvä tilanne ettei pysty selviytymään menoistaan niin siinä kuussa hänen pitää saada se normitaso eli toimeentulotuen laskelmien mukainen määrä ilman että se peritään seuraavassa kuussa takaisin. Hei haloo kyllä on tyhmää porukkaa täällä.
Siis mitä ihmettä? Meillä kun katkesi elatustuki, kun elatussopimus päättyi, saimme lapsen kanssa perustoimeentulotukea tuon katkenneen elatustuen verran lisää kaksi kuukautta, kun ei saatu heti aikaa lastenvalvojalle uutta sopimusta tekemään. Päätöksissä ihan luki, että tt-tuki maksetaan odotettavissa olevaa tuloa/etuutta vastaan ja kuitataan sitten takautuvista elareista ja näin tekivät. Jos eivät olisi kuitanneet, niin sillon meille olisi maksettu liikaa tt-tukea. Että jos et tuon verran osaa laskea, niin taidat itse olla tyhmä, kuten muita täällä nimittelet.
No takautuva elari on eri asia kuin esim. karenssi eikö vaan. Jos sinä saat takautuvasti katkenneet elarit niin ethän sinä silloin jää mitään paitsi kun maksat takaisin toimeentulotuen takautuvalta ajalta saamistasi toimeentulotuista. Mutta karenssissa oleva ei saa mitään takautuvia työttömyyskorvauksia jälkikäteen karenssin ajalta eli saa pitää toimeentulotukensa karenssin ajalta. Eiks vaan.
Ei sillä ole väliä että onko kyseessä takautuva etuus vai ei. Toimeentulotukea voidaan myöntää ODOTETTAVISSA olevaa etuutta vastaan. Jos tämä sun sepittämä tarina edes olisi totta, niin tietäisit varsin hyvin että se toimeentulotuki tarkistettaisi joka tapauksessa, maksetaan se sitten tänään tai kymmenen päivän päästä jos sulle tulee jotakin muutta etuutta samassa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavaa, mutta totta. Järjestelmä pitää purkaa.No niin minustakin. Siinä vaiheessa kun aletaan nakella niskoja taholle, joka kustantaa omat kulut, voidaan sanoa että jotain on pahasti pielessä.
Toivottavasti joudut joskus itse samaan tilanteeseen tai oikeastaan sinulle olisi oikein kun sairastuisit oikein pahasti ja tippuisit kaikkien turvaverkkojen läpi tonttiin niin että mäsähtää.
Minulle on tulleet MINULLE KUULUVAT tuet ajallaan, joiden hyväksi olen veroja maksanut töissä raatamalla. Ja pystyn kyllä ymmärtämään aloittajaa, joka haluaisi tunnollisesti maksaa vuokransa.
Kun et tunne ihmistä ja päivääkään et ole hänen kengissään kävellyt, etkä tiedä hänen taustojaan, niin ole rääpimättä päätäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei haloo" sulta jäi nyt itseltäsi ymmärtämättä asia, eli katso peiliin ennen kuin muita tyhmiksi haukut....
Jos ihminen esimerkiksi hakee etuutta x 1. toukokuuta alkaen, ja päätöstä joutuu odottelemaan viikkokausia, toimeentulotukea voidaan myöntää odotettavissa olevaa tuloa vastaan niin, että se todellakin peritään siitä tulevasta etuudesta pois. Se henkilöhän saa toukokuulta sen tulevan tukensa sitten päätöksen saatuaan, mutta on jo silloin saanut MYÖS toukokuun toimeentulotuen.
Kesäkuussa sitten elellään kesäkuun rahalla, mikä se nyt onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavaa, mutta totta. Järjestelmä pitää purkaa.No niin minustakin. Siinä vaiheessa kun aletaan nakella niskoja taholle, joka kustantaa omat kulut, voidaan sanoa että jotain on pahasti pielessä.
Tässä ei niskojaan nakkele kukaan muu kuin sinä. Pääsi on täynnä keltaista nestettä etkä osaa edes hävetä.
En kunnioita kaltaisiasi. Enkä sinua arvosta.
Toivotaan toivotaan toivotaan että joskus saamme toisenlaisen maan.
Että kävisimme koulumme, auttaisimme ystävää, mutta kateudessa tämä onni jää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joudut joskus itse samaan tilanteeseen tai oikeastaan sinulle olisi oikein kun sairastuisit oikein pahasti ja tippuisit kaikkien turvaverkkojen läpi tonttiin niin että mäsähtää.
Minulle on tulleet MINULLE KUULUVAT tuet ajallaan, joiden hyväksi olen veroja maksanut töissä raatamalla. Ja pystyn kyllä ymmärtämään aloittajaa, joka haluaisi tunnollisesti maksaa vuokransa.
Kun et tunne ihmistä ja päivääkään et ole hänen kengissään kävellyt, etkä tiedä hänen taustojaan, niin ole rääpimättä päätäsi.
Jes, ihanaa kun kommentoit näin. Saman tien mäts naamalleen. Se tapahtui minulle. Terveyteni tuhoutui, ja läheiset ihmiset hylkäsivät. Edessäni oli valinta: lypsänkö kaiken yhteisestä kassasta vai mietin vaihtoehdon. Tein jälkimmäisen. Tästä seuraa tietenkin se, että puolet palstasta pilkkaa minun "pyhimysluonnettani" ja "ylemmyyttäni muiden kustannuksella". Siitä vain. Se oli valinta, jonka tein. Näen nyt, mitä minulle olisi tapahtunut, jos olisin valinnut toisin. Vihaisin itseäni, koska en pysty tekemään mitään omilla jaloillani seisten vaan vaadin kasvotonta yhteiskuntaa pitämään minusta huolen. Koska julistan olevani avuton ja hollywoodmentaliteetilla dramaattisesti olisin toki oikeassa. Kai. Olisinko? No kai nyt kun moni muukin vetoaa samaan korttiin... Paitsi että minulla on omatunto. Minulla on kapasiteettia olla muutakin kuin toisia kuppaava marttyyri. Enkä ota keneltäkään toisia kuppaavalta marttyyriltä kritiikkiä vastaan. Keitä he ovat puhumaan? Käsi minun taskussani?
Kun tavis tradet kivittää ja luulee parempaa, niin tärkeintä on usko hyvään!
Ei Kela mitään piruuttaan tee. Valitukset eduskuntaan, siellä päättävät Kelan toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes, ihanaa kun kommentoit näin. Saman tien mäts naamalleen. Se tapahtui minulle. Terveyteni tuhoutui, ja läheiset ihmiset hylkäsivät. Edessäni oli valinta: lypsänkö kaiken yhteisestä kassasta vai mietin vaihtoehdon. Tein jälkimmäisen. Tästä seuraa tietenkin se, että puolet palstasta pilkkaa minun "pyhimysluonnettani" ja "ylemmyyttäni muiden kustannuksella". Siitä vain. Se oli valinta, jonka tein. Näen nyt, mitä minulle olisi tapahtunut, jos olisin valinnut toisin. Vihaisin itseäni, koska en pysty tekemään mitään omilla jaloillani seisten vaan vaadin kasvotonta yhteiskuntaa pitämään minusta huolen. Koska julistan olevani avuton ja hollywoodmentaliteetilla dramaattisesti olisin toki oikeassa. Kai. Olisinko? No kai nyt kun moni muukin vetoaa samaan korttiin... Paitsi että minulla on omatunto. Minulla on kapasiteettia olla muutakin kuin toisia kuppaava marttyyri. Enkä ota keneltäkään toisia kuppaavalta marttyyriltä kritiikkiä vastaan. Keitä he ovat puhumaan? Käsi minun taskussani?
Toivottavasti inhoat kaikkia kuppaavia ihmisiä yhtä paljon, eikä kritiikkisi kohdistu vaan sille kenelle vastasit. (se en ollut minä) Joitain ihmisiä ärsyttää Virtanen, joka on työttömänä, mutta Korhonen ei ärsytä, vaikka kummatkin samalla tavalla työkykykysiä tai voi jopa olla että Virtasen työtttömyys ärsyttää jostain syystä enemmän kuin Korhosen, vaikka Virtasella olisi lapsia ja Korhosella taas ei, eli Korhosen työttömyys on enemmän laiskottelua kuin Virtasen.
Viime kesänä olin pitkällä sairauslomalla jolloin tipuin Kelan sairauspäivärahalle. Päätöksessä kesti 2kk koska en ollut hakenut yhtä reseptilääkettä ja Kelan mielestä olin hoitovastainen. Oli siis määrätty kolme lääkettä joista kaksi oli käytössä, kolmas hakematta. Ei ollut enää yksinkertaisesti rahaa hakea sitä.
Tämäkin selvisi kahden kk odottelun jälkeen soittamalla Kelaan. Lainasin sitten rahaa ja kävin hakemassa lääkkeen ja lähetin oikein kuvan kuitista ja lääkkeestä Kelaan.
Sitten taas hakemuksen käsittely jatkui.
Kai teitä vituttaa työttömien lisäksi myös lapset kun saavat ilmatteeksi lapsilisää? Jumalauta mitä taikaseinästä kuppausta! Eiköhän meistä jokainen ole joskus saanut valtiolta rahaa ja myöskin maksanut veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi v-mäinen asia sossupummin roolissa. Nimittäin se, että tuet tulee tiputtaen ja pienissä erissä, vaikka kokonaisen kuukauden summa yhteensä olisikin riittävä, tulee vaikeuksia maksaa suuria summia kerralla. Yksi suuri etu palkansaajalla verrattuna tukia saavaan on se, että tilille körähtää isohko summa kerralla, josta voiheti maksaa kaiken järkevän ja pakollisen. Ja yleensä käytettävissä oleva rahamääräkin per kuukausi on isompi työssäkäyvälle, siis yleensä, onneksi.
Kyllä monilla menisi pasmat sekaisin jos palkka tupsahtaisi neljässä erässä tilille pitkin poikin kuukautta. ,
Öö tuotaa... Ne palkansaajat kans tekee aika paljon hommia sen rahasumman eteen. Ihan tämmönen pikku pointti tähän väliin.
No mut se ei ollut ollenkaan pointti tässä paitsi sulle ehkä se on aina se pointti kun puhutaan työttömistä. Mutta, siis varmaan harva palkansaaja haluaisi sen palkkansa, jonka eteen on kovasti tehty töit,ä neljässä erässä. Vaatii todellakin ihan uutta ja pitkäjänteistä suunnittelua. Voi olla että kerralla ei tilille tule ikinä sellaista summaa, joka kattaisi esim. vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti inhoat kaikkia kuppaavia ihmisiä yhtä paljon, eikä kritiikkisi kohdistu vaan sille kenelle vastasit. (se en ollut minä) Joitain ihmisiä ärsyttää Virtanen, joka on työttömänä, mutta Korhonen ei ärsytä, vaikka kummatkin samalla tavalla työkykykysiä tai voi jopa olla että Virtasen työtttömyys ärsyttää jostain syystä enemmän kuin Korhosen, vaikka Virtasella olisi lapsia ja Korhosella taas ei, eli Korhosen työttömyys on enemmän laiskottelua kuin Virtasen.
Vähän sekava oli vastauksesi. Kaikkihan riippuu kontekstista. Kuka tahansa meistä voi joskus joutua pulaan, koska se on maailmankaikkeuden laki. En vihaa sitä, että joku nostaa tukia rajatun ajan. Kuka tahansa meistä voi jossain vaiheessa elämäänsä tarvita sitä rajallisen ajanjakson ajan. Vihaan asenteita, ie. joku muu on rajattomasti velkaa minulle minun elantoni ja kehtaan vielä kommentoida sitä julkisesti.
Karhun voi laittaa vasta 15 myöhässä olevasta laskusta korkoineen.