Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan minkä kiusan Kela teki minulle, hurjan hauskaa

Vierailija
02.05.2019 |

Olen työtön, karenssissa, joten väliaikaisesti en saa työttömyystukea. Saan asumistukea ja toimeentulotukea. Asumistuki (300€) tulee aina varmasti kuun alussa, mutta vuokrani on 500€, joten asumistuen lisäksi tarvitsen muutakin (200€) että saan vuokran masettua. No, viikko sitten Kela teki toimeentulotukipäätöksen että 2. toukokuuta tulen saamaan toimeentulotukea useita satoja euroja. Eli ajattelin että kuukauden alussa saan asumistuen ja toimeentulotuen ja niillä sitten maksan vuokrani heti samantien vuokranmaksupäivänä eli 2. toukokuuta. Tietysti. Kuinkas muuteskaan. Tottakai. Noinhan sen kuuluu mennä.
No, nyt on 2. toukokuuta. Tarkistin tilini. Olin saanut asumistuen. En ollut saanut toimeentulotukea. Kirjauduin Kelan nettisivulla katselemaan omia tietojani ja siellä on yllättäen muutama päivä sitten tehty uusi toimeentulotukipäätös joka ei ole vielä kirjeenä postitse ehtinyt minulle. Päätöksessä lukee että minun toimeentulotukeni peruttiin koska en tarvitse sitä koska viikon päästä työttömyystukikarenssini loppuu joten sitten alan saada työttömyystukea. Eli noin kymmenen päivän päästä saan Kelalta rahaa jolla pärjään koko toukokuun. Selvä, kokonaisuudessaan siis saan tarpeeksi rahaa, mutta kymmenen päivää myöhässä. Joten millä minä nyt sitten vuokran maksan?
Hohhoijaa. Nuorempana olisin ollut tästä aivan kauhuissani. Hätäiset selviytymisvaihtoehdot: voisin hakea pikavippiä jolla maksaisin vuokrani tai voisin hakea Kelalta vuokranmaksua varten ylimääräistä toimeentulotukea ja vaatia heiltä hakemuksen nopeaa käsittelyä ja rukoilla että saisin sitä tukea. Joo, antaa olla. Nyt vanhempana olen onneksi jo tottunut tälläiseen Kelan temppuiluun. En aio tehdä asian suhteen yhtään mitään. Maksan vuokrani sitten kun työttömyystukeni saan, eli kymmenen päivää myöhässä. Vuokranantaja saa siitä suuttua jos niin tahtoo, aivan sama.
Onneksi minulla on kotona niin paljon ruokaa ettei minun tarvitse nähdä kymmenen päivän ajan nälkää kun tukia odottelen. Aina tuo Kela keksii uusia hauskoja temppuja. Mitähän se seuraavaksi keksii?

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maksa edes se asumistuki vuokranantajalle ja ilmoita, että loput tulossa.

Vierailija
2/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi ilmoittaa vuokranantajallesi, että maksat (osan) vuokrastasi myöhässä? Eli maksat nyt sen verran, mitä asumistukea sait ja loppuosan sitten myöhässä. Antaisi sinusta paremman kuvan vuokralaisena, kuin se, että vaan maksat mitään ilmoittamatta myöhässä.

Toivottavasti ei ikinä tarvitse kelan kanssa asioida enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat asumistuen vuokrantajalle ja sovit että maksat lopun myöhemmin.

Vierailija
4/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä neuvottelisin vuokranantajan kanssa nyt heti. Maksaisin nyt sen 300 ja loput kun saisin rahat.

Vierailija
5/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et aio tehdä yhtään mitään? Oikea asenne! Ei nykysuomessa edes kannata yrittää, yrittämisestä vain rangaistaan.

Vierailija
6/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

T. Etuukäsittelijä

Vierailija
7/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No maksa edes se asumistuki vuokranantajalle ja ilmoita, että loput tulossa.

Tuo on kyllä ihan hyvä idea. Varmaan teen noin. Kiitos neuvosta.

Tein tämän aloituksen vain koska tahdoin manata ja ihastella Kelan toimintaa. En arvannut että tästä aloituksesta olisi ihan käytännön hyötyäkin.

ap

Vierailija
8/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä hätä nyt ap;lla on, ei mikään.

Vierailija
9/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela hävitti meidän laskut. Kävi ilmi kun soitettiin että miksei päätöstä tule vaikka melkein 10 p kestänyt. (7päivää käsittelyn tavoite aika)

Onneksi soitettiin. Nyt piti laittaa uudelleen. Alkaa kuulemma alusta käsittely .

Vierailija
10/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa kiitollisia että saatte tukia noin paljon

Vierailija
11/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen odottanut vanhempainraha päätöstä jo 3kk koska kela on kahdesti hävittänyt tarvittavat dokumentit.. täytyy taas kohta soittaa ja aina sama vastaus ”lähetä ne uudestaan.”

Vierailija
12/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla hankkiudu tahallasi taas karensiin! Sitten et saakaan työmarkkinatukea ja joudut uudestaan hakemaan toimeentulotukea toukokuulle ja saat toukokuun rahat kaksikymmentä päviää myöhässä :D

Vierailija
13/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku, että osaa olla ihmisen elämä kurjaa. Kun rahat taikaseinästä tuleekin 10 päivää toivottua myöhemmin, vaikkei edelleenkään tarvitse tikkua ristiin laittaa. 

Mitäs jos harkitsisit vaikka itsesi elättämistä?

Vierailija
14/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä olet karennsissa?  Taitaa kuule olla oma vikasi

Vierailija
15/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temppuja? Siis mehän eletään ainutlaatuisessa systeemissä, jossa muiden lompakosta maksetaan sinun vuokrasi. Ja sinä valitat täällä niistä päivistä, joina se maksetaan? Ei kiitoksen sanaa tälle systeemille vaan syyttävää valitusta aiheesta? Mitään rajaa eläteillä...

Vierailija
16/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä hätä nyt ap;lla on, ei mikään.

Jos on jo pitkään paljon pahaa nähnyt ja kokenut tässä elämässä niin tietää ettei laskujen maksaminen 10 päivää myöhässä ole paha juttu. Mutta moni ei tiedä. Moni hätääntyisi. Moni jopa hakisi sitä ap:n mainitsemaa pikavippiä että saisi vuokran äkkiä maksettua, se olisi tietysti iso virhe, mutta hädässähän niitä virheitä aina tulee tehtyä. Joku sanoisi että nuo hätääntyjät ovat typeriä ja nuoria ja naiiveja. Joku taas sanoisi että nuo hätääntyjät ovat hyviä rehellisiä ihmisiä, tunnollisia ja velvollisuudentuntoisia.

Itsekin pitkään olin tuollainen hyvä ihminen kunnes sain yhteiskunnalta niin paljon kakkaa niskaan että oli vain pakko oppia vähät välittämään säännöistä.

Vierailija
17/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa huomioidaan sen kuukauden aikana saadut tulot. Jos olet saanut ensimmäisen toimeentulotukipäätöksen jälkeen päätöksen työttömyysetuudesta, toimeentulotukipäätös tarkistetaan oikeaksi ja huomioidaan sinulle toukokuussa maksettava työttömyyskorvaus. Ihan oikein siis, koska se on sinulle toukokuun tuloa. Vuokranantajan kanssa voi neuvotella vuokran maksusta tässä tilanteesta.

Tosin en usko, että toukokuun toimeentulotukipäätöstä on pari päivää sitten tarkistettu, koska toukokuun maksuajot on ollut jo aiemmin eikä päätöstä niiden jälkeen enää voi tarkista. Eli tarkistuspäätös on annettu kyllä jo aiemmin kuin pari päivää sitten.

Vierailija
18/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temppuja? Siis mehän eletään ainutlaatuisessa systeemissä, jossa muiden lompakosta maksetaan sinun vuokrasi. Ja sinä valitat täällä niistä päivistä, joina se maksetaan? Ei kiitoksen sanaa tälle systeemille vaan syyttävää valitusta aiheesta? Mitään rajaa eläteillä...

Sitä kutsutaan hyvinvointivaltioksi, my dear. Tosin Suomessa ollaan kovaa vauhtia menossa kohti pahoinvointivaltiota, ja silloin rikkailla tulee kiivas kiire rakentaa gated community -aitauksia ja hankkia itselleen käsiaseita, koska yhteiskunnan rakenteiden rapistuessa alkaa väkivallan kausi ihan oikeasti. Sitä on muualla maailmassa ollut jo kauan, otapa asioista selvää. Googlaa vaikka, ei se ole ollenkaan vaikeaa!

Vierailija
19/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siellä se vuokranantajakin katsoo tänään tiliä ja miettii milläs maksaa asumiskulut kun vuokralainen ei ole maksanut vuokraansa

Vierailija
20/99 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun karenssi vasta nyt päättyy, niin miten sinä saisit sitten heti rahaa? Sehän tulee viiveellä kuukauden päästä.

Yksityiselle vuokrantajalle voi soittaa ja kertoa että joudut maksamaan osamaksulla. Mutta jos kyseessä on kaupungin/kunnan vuokra-asunto, niin parin viikon viiveellä ei ole mitään merkitystä. Maksumuistutuskaan ei ehdi tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi