Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukemisen vaikeus kun joku laulaa. Onko muilla samaa?

Vierailija
02.05.2019 |

olen huomannut jännän asian ja mietinkin onko tämä ihan normaalia? Jos joku laulaa en osaa/pysty lukemaan samaan aikaan. Esimerkiksi töissä joudun keskeyttämään töiden tekemisen siksi aikaa, että rallattelija lopettaa lauleskelun. Osaako kukaan sanoa mistä tämä johtuu?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pysty keskittymään lukemiseen, jos joku laulaa samalla kielellä, jolla luen. Mutta esim. suomenkielinen laulu ei häiritse, jos luen englanninkielistä kirjaa. Aivoni eivät ilmeisesti toimi kuin yhdellä kielellä kerrallaan :D

Ei ole kyllä normaalia lauleskella työpaikalla ja häiritä toisten keskittymistä töihinsä.

Vierailija
2/3 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn laulamaan ja lukemaan samaan aikaan. Kun lapset olivat pieniä ja heitä piti nukuttaa, mä usein makasin sängyssä lukemassa jotain kirjaa ja lauloin samalla lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lyhyesti johtuu siitä, että puhe ja kirjoitus ovat molemmat tietoedustukseltaan kielellisiä ja aktivoivat osin samoja alueita aivoissa. Puhe (tai tässä tapauksessa laulu) vie luontaisesti voiton kirjoitetusta tekstistä ja tarkkaavaisuus kohdistuu siihen.