Vakava masennus - voiko välillä olla ei-masentunut?
Pojallani on todettu vakava-asteinen masennus. Hänen tilansa menee vuoristorataa. Välillä ranteet auki pari päivää, ja sitten taas oari päivää, kun ei masenna.
Voiko vakavassa maannuksessa olla hyviäkin päiviä?
Selvitän, voisiko diagnoosi sittenkin olla kaksisuuntainen.
Kommentit (43)
Kakssuuntaista on montaa eri lajia, ei kaikki ole äärimmäistä
Poika siis sanoo, että olo on välillä "ihan hyvä", ei edes sitä paskaa fiilistä
Masentuneillakin on joskus hyviä päiviä.
Itsellä hyvät päivät oli iso syy miksi jaksoin eteenpäin. Oli melkein vuoden jakso, että mikään ei tuntunut miltään ja laiminlöin terveyttäni, koska ei ollut syytä elää.
Kyllä sitä nyt harmittaa ajatella, että olin lähellä vetää itteni leukakeinuun.
Tsemppiä sinne!
Miksi ette tutki mielessänne ja ammattilaisten avulla tarkemmin noita hyviä päiviä?? Jos niitä kerran on,kai niitä saisi lisääkin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tutki mielessänne ja ammattilaisten avulla tarkemmin noita hyviä päiviä?? Jos niitä kerran on,kai niitä saisi lisääkin?
Tämä idea vasta tuli eilen. Lääkärille aika, tietysti, mutta kokemuksia kaipaan.
Ap
N 22 kirjoitti:
Masentuneillakin on joskus hyviä päiviä.
Itsellä hyvät päivät oli iso syy miksi jaksoin eteenpäin. Oli melkein vuoden jakso, että mikään ei tuntunut miltään ja laiminlöin terveyttäni, koska ei ollut syytä elää.
Kyllä sitä nyt harmittaa ajatella, että olin lähellä vetää itteni leukakeinuun.
Tsemppiä sinne!
Oliko ne hyvät päivät sellaisia, että tunsit itsesi terveeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä v itun ammattilainen? Nää jutut ärtyttää. Tarkoitatko jotain psykiatri/psykologi tyhjänpäiväistä oletettua.
Minulla on vaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö, saan myös paniikkikohtauksia. Minulla on välillä hyviä päiviä, sellaisia että on energiaa tehdä asioita eikä ajatukset tunnu niin synkiltä. Hyvinä päivinä ei tunnu sairaalta, ainakaan koko aikaa. Joskus pohdin voisiko olla kaksisuuntainen (esim. ykköstyppiä), mutta lääkärien mukaan ei. Kyllä heidänkin mukaan vaikeasti masentuneella voi olla hyviä päiviä tai jopa pidempiä jaksoja jolloin on parempi olo.
Minkä ikäinen poika? Helpottaa vastaamista, kun eri ikäisinä on vähän erilaisia hommeleita meneillään siellä päässä...
Googlaa epätyypillinen masennnus. Yhtä vakava kuin perinteinen masennus, mutta reagoi positiivisiin tapahtumiin.
Poika on 18 v. Kyllä se on ihan tyypillinen, vakava masennus. Mieliala kuitenkin menee jotenkin niin, että kolme päivää syvissä vesissä, sitten pari päivää nousujohteista, sitten kolme päivää, jolloin normaali, sitten ilman syytä romahtaa, ja kierre alkaa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Poika on 18 v. Kyllä se on ihan tyypillinen, vakava masennus. Mieliala kuitenkin menee jotenkin niin, että kolme päivää syvissä vesissä, sitten pari päivää nousujohteista, sitten kolme päivää, jolloin normaali, sitten ilman syytä romahtaa, ja kierre alkaa alusta.
Liittyykö mielialan vaihteluihin mitään ulkopuolisia tekijöitä?
Itselläni on diagnosoitu vakava, mutta nyt vähän alle vuoden ajan on ollut aika vuoristorataa. Välillä mietin itsemurhaa päivittäin ja yhtäkkiä tuleekin viikon tai kahden tauko, etten mieti ja tuntuu, ettei yhtään masenna. Silloin elämä onkin mukavaa ja kauhistelen sitä, kuinka olen joskus voinut haluta tappaa itseni.. Sitten yhtäkkiä tuleekin taas romahdus, itsemurha-ajatukset alkavat pyörimään päässä.. Sitten taas hyvä fiilis ja sitten taas huono. Parin viikon välein, välillä pidempi ja välillä lyhyempi väli.
Tällä hetkellä on taas tämä huono fiilis ja itsemurha-ajatuksia jatkuvasti, mutta odotan kärsivällisesti, että menisivät ohi ja tulisi taas se parempi olo. Lääkärille tästä puhuin ja hän sanoi, että on ihan normaalia, että masennuksessa on eri vaiheita, että välillä menee paremmin. Ihmettelen vain, koska vuosien ajan olen ollut masentunut kokoajan, mutta nyt on alkanut tulla tällaisia vaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sehän tässä onkin outoa. Sanoo, ettei edes ajattele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sehän tässä onkin outoa. Sanoo, ettei edes ajattele mitään.
Ei edes mitään tiettyä viikonpäivää tai muuta taitekohtaa?
Mulla tulee sellanen olo ssri lääkitystä käyttäessä että tulisi olla väkisin sairas.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee sellanen olo ssri lääkitystä käyttäessä että tulisi olla väkisin sairas.
Mutta siitä on apuakin ollut että ei tarvitse esimerkiksi analysoida sanomisiaan vaan jotenkin tuntuu että puhe luistaa paljon streitimminn.
On ihan normaalia että masennuksessa olotila aaltoilee. Välillä on huonoja päivä, välillä vähemmän huonoja. Mutta perus paska olo on siellä pohjalla koko ajan. Kaksisuuntaisessa on oikeastaan ne äärihuiput, on ihan supermasentunut ja yhtäkkiä pirteä ja kaikki on maailman parhaiten ja mikään ei voisi mennä pieleen. Vaihtelut on aivan äärimmäisiä. Kaksisuuntaisessa maniavaiheessa ihminen ei nuku, vaan menee sata lasissa ja tekee aivan järjettömiä tekoja ns. normaali-ihmisten näkökulmasta: on yliseksuaalinen, ylipositiivinen, ottaa aivan järjettömiä riskejä vaikkapa raha-asioissa koska on varma ettei mikään mene pieleen jne.