Mua masentaa ja ahdistaa ihan kamalasti - mistä löytää motivaatiota ja iloa elämään
Niin, tuntuu että mikään ei kiinnosta eikä innosta. Kaikki elämässä tuntuu menevän kurjasti ja haluaisin muutosta oikeastaan ihan kaikkeen: parisuhteeseen, asumiseen, työhön, ihmissuhteisiin, ihan melkein kaikkeen.
Ja samaan aikaan en jaksa mitään. Olen aivan lopussa ja nukun vaan.
Mistä löytää elämään jotain unelmia, tavoitteita, motivaatiota, iloa - jotain josta saada voimavaroja suunnata elämää johonkin suuntaan? Nyt kaikki tuntuu epämääräiseltä eikä oikein ole edes unelmia, mitä haluaisi.
Mistä lähteä liikkeelle? Levon lisäksi? Sitä lepäämistä olen nyt harrastanut eikä tunnu oikein auttavan. Ei tule ideoita eikä iloa mistään.
Kommentit (24)
On ihan huuhaata, että tuollaisessa jamassa saisi kaikki tarvitsemansa ravinteet ruuasta, juu ei saa. Suolistokin voi olla siinä kunnossa, että imeytymisaste on tosi alhainen.
Muutos parempaan on mahdollinen, mutta ei tapahdu itsestään.
Ap, olet masentunut. Jos tilanne ei muutu, hae apua.
Jos oireilu on lievää, niin liikunta ja ruokavalion viilaaminen saattavat kohentaa mielialaa. Jos on oikeasti jo sellaista keskivaikeaa/vaikeaa masennusta, niin nuo eivät riitä ja saattavat jopa masentaa lisää (kun tulee stressiä siitä että nyt pitäisi sitä ja tätä ja tuota ja olen huono ihminen kun en jaksa jne.).
Minä yritin listata tänään asioita, jotka tuottavat iloa. Ei onnistunut. Sitten tein listan asioista, jotka edes joskus ovat tuottaneet iloa minulle. Pitkä lista, mutta tuntuvat niin kaukaisilta muistoilta jo.
No minulla kyllä onkin vaikean masennuksen melkolailla kaikki oireet, ei ole diagnoosia vielä lyöty paperille mutta ajan kysymys kai sekin. Luulen että psykoterapia voisi omalla kohdallani auttaa, oletko ap koittanut myös hakeutua hoitoon? Jos sinulla on tuota jo pitkään jatkunut? Itselläni lisänä se, että en pysty nukkumaan kunnolla, joten en saa lepoa, kroppa ja mieli eivät ole palautuneet rasituksesta viimeiseen puoleen vuoteen. Aika helvettiähän tällainen elämä on.
Hormonit epätasapainossa. Saatko esim. D-vitamiinia? Aurinkoa silmille ja kropalle enemmän, se auttaa.