Farmasia, lääkis tai kauppis?
Kommentit (34)
Mihin kauppakorkeakouluun on helppo päästä?
Farmaseutin tyypillisin työllistymisvaihtoehto on asiakaspalvelutyö apteekissa (toki jotkut myös lääketeollisuudessa töissä) ja lääkäreistäkin suurin osa tekee hyvin ihmisläheistä työtä (toki osa analysoi kudosnäytteitä tai katselee röntgenkuvia) joten nämä molemmat ammatit sopivat sellaiselle ihmiselle, joka tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä. Kauppiksen suhteen on sitten enemmän vaihtoehtoja työnkuvassa, mutta ei myöskään samalla tavalla valmista yhteen tiettyyn ammattiin, joten työllistyminen ei välttämättä ole yhtä helppoa. Tarkoitatko muuten kauppiksella kauppakorkeaa vai kauppaopistoa?
Olen useita vuosia prepannut itseäni lääkikseen. Yhtäkkiä motivaatio kateissa. Itkettää. Kaikki nämä vuodet ja nyt sitten, en pysty enää paneutumaan tähän kaikkeen. Ketuttaa. Olen jo lukenut biokemiaa yliopistossa. Tulevaisuus ahdistaa. Laskupääni on lähinnä normaali, mutta en ole varsinainen matemaattis-looginen nörtti. Tarkkuutta sen sijaan on vaikka kuinka paljon. Harmittaa vietävästi, että psyyke ei kestä enää näitä prosesseja.
Itse olen KTM, 30-vuotias, siistissä 9-17 sisätyössä, palkka 4600 €/kk + pieni bonus.
Jos saisin nyt päättää, niin en hakisi kauppikseen. Olisin panostanut luonnontieteellisiin aineisiin ja hakenut lääkikseen, hampaalle tai eläinlääkikseen. Pitää olla aika onnekas, että päätyy mielenkiintoisiin ja monipuolisiin hommiin kaupallisella alalla, eikä näennäisesti muka tärkeisiin toimistohommiin.
Jos pystyt ajattelemaan lääkiksen lisäksi muita vaihtoehtoja, valintasi ei ole lääkis.
Vierailija kirjoitti:
Olen useita vuosia prepannut itseäni lääkikseen. Yhtäkkiä motivaatio kateissa. Itkettää. Kaikki nämä vuodet ja nyt sitten, en pysty enää paneutumaan tähän kaikkeen. Ketuttaa. Olen jo lukenut biokemiaa yliopistossa. Tulevaisuus ahdistaa. Laskupääni on lähinnä normaali, mutta en ole varsinainen matemaattis-looginen nörtti. Tarkkuutta sen sijaan on vaikka kuinka paljon. Harmittaa vietävästi, että psyyke ei kestä enää näitä prosesseja.
Reaaliaineessa pärjään hyvin ja perus laskupäätä sekä rutkasti analyyttisyyttä. Olen halunnut tehdä kaiken yksin ja itse, ja nyt henkinen kantti ei enää kanna. Tuntuu että voisin kuolla maanrakoon seuraavaksi.
AP: hammaslääkistäkin kannattaa miettiä. On lääkärintyötä siistimpää ja rajatumpaa hommaa, ei yöpäivystyksiä, hyvät privaattimahdollisuudet.
Jos pää ei kestä lukemista, ei se kestä kyllä opiskelua ja sitä itse työtäkään. Toki voit kärsiä uupumuksesta ja stressistä nyt. Mutta se lääkärintyökään ei kuitenkaan ole mikään taivas. Palkka näennäisesti jees mutta veroprosenttikin tosi korkea ja palkka tietty suhteutettava työtuntimääriin ja sitovuuteen, pakko päivystää, lomia ei voi pitää silloin kun haluaa, viikonloppuja, juhlapyhiä kiinni töissä jne. Työllisyys ei säily hyvänä, nyt koulutetaan paljon lääkäreitä ja määrää vaan koko ajan nostetaan, ulkomailta valmistuu porukkaa satamäärin. Erikoistumiseen on jo vuosien jonot. Itse siis erikoislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan farmasiaa ota, ellet aio lukea proviisoriksi. Farmaseuteilla on huono palkka ja ikävät työajat. Toki töitä riittää.
Joku ehdotti biotekniikkaan ja biokemiaa, mutta ei kannata. Suomi on niin pieni maa, ettei täällä riitä edes jo nyt koulutetuille töitä riittävästi. t. biotekniikan insinööri
Kannattaa katsastaa myös Suomen rajojen yli. Tunnen monia alalta, jotka työllistyvät kansainvälisissä projekteissa. Tosi osa on post-doc osa tekee väikkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä kannattaisi miettiä eniten sitä, minkälainen työ sinua kiinnostaa ja mihin arvelet kykyjesi riittävän. Farmasia ja ekonomin työ on siistiä sisätyötä tyypillisesti virka-aikaan. Lääkärin työssä pitää sietää kitiseviä sairaita, verta, eritteitä jne sekä päivystystä ainakin alkuvaiheessa.
Farmaseutit kylläkin palvelevat yleensä apteekeissa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Tämähän on työpaikan valintakysymys. Esim. Meidän kunnassa on kolme apteekkia. Kaksi niistä on avoinna 9-16 perjantaisin köo16'30 saakka. Suurin on auki 9-17 , perjantaisin 17,30. Isoimmassa osuu viikonloppupäivystys noin kerran kahdessa kuussa, pienemmissä ei ole edes tätä.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna 18 % hakijoista pääsi sisään.
Tässä alimmat pisteet
http://www.kauppatieteet.fi/koepistevalinnan-pisterajat-26-6-2019/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna 18 % hakijoista pääsi sisään.
Tässä alimmat pisteet
http://www.kauppatieteet.fi/koepistevalinnan-pisterajat-26-6-2019/
http://www.kauppatieteet.fi/todistusvalinnan-pisterajat-29-5-2019/
Olen farmaseutti, joka tietää enemmän kun mun esimieheni proviisori. Siinä hän on hyvä, että kyselee minulta paljon ja yhdessä mietitään asioita, mutta hän on aina se joka saa siitä "kunninan".
Oikeasti olen sitä mieltä, että yleisesti farmasistien (farmaseutti, proviisori) ammattitaitoa hyödynnetään liian vähän.
Eivät kaikki farmaseutit ole apteekissa töissä. Itse olen lääke-edustaja ja farmaseutti kolulutukseltani. Lääke-yritykset arvostavat farmasian tutkintoa (farmaseutti, proviisori) paljon. Myyntiä ei opeteta Farmasian tiedekunnassa, joten se pitää kyllä handlata jos business -puolella haluaa toimia. Toki firmat kouluttavat siihen juurta jaksaen, ei se kumminkaan kaikille sovi. B2B-jutut pitää toki handlata. Ei ole pahitteeksi jos on opiskellut businesta + farmasiaa (esim. KTM, tradenomi+proviisori tai farmaseutti) etenkin, jos haluaa toimia ylemmissä tehtävissä, esim. myyntipäällikkönä tai -johtajana.
Palkat ovat ihan eri luokkaa myynnin parissa kuin apteekissa.
Onko biologia, fysiikka ja kemia hyvin hallussa? Nimittäin jos et ole vielä päättänyt hakea lääkikseen ja alkanut lukemaan. Kiire taitaa tulla.