Mistä OSTOhoitaja synnytyksen ajaksi niin ettei tarvitse maksaa viikon ajalta palkaa?
Synnytys edessä parin kk:n päästä ja tukiverkkoja lastenhoitoon ei ole, kummatkaan isovanhemmat eivät hoida edes hetkeä edes poikkeustilanteessa ( joku ihme periaatepäätös, jos kerran auttaa niin vaarana joutua auttamaan toistekin tms). Ja tosiaan sisaruksia vain 1 joka on töissä.
Edellinen synnyntys piti tehdä yksin ja siinä tuli pahat komplikaatiot - nyt pelkään synnyttää yksin joten hoitaja pitää löytää.
Viimeksi kyselin esim MML ja yksityiset hoivafirmat mutta kaikissa piti maksaa varallaolon palkka. Eli noin 5-6 pv palkka varallaolosta koska laskettuna aikana lapsi ei välttämättä synny. Mistään ei saanut ”äkkilähtönä” hoitajaa ja toki tän ymmärränkin hoitajan kannalta kun pitää olla varalla.
Kuselen nyt miten te MUUT olette saaneet ostohoitajan hommattua? Maksan mielelläni ihan kunnon tuntipalkan eli esim 20e plus sivukulut, mutta viikon 24h varallaoloa mulla ei ole varaa maksaa. Myöskään lapsiperheen kotipalvelus kunnalta ei saa tällaiseen käyttää ainakaan tässä kunnassa.
Vinkkejä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia on sellaiset vanhemmat, jotka eivät auta omaa lastaan, esim. silloin kun tulee aika lähteä synnyttämään tai joutuu jonkun sairauden takia sairaalaan???!!!
AP, toivon, että et ole missään yhteyksissä omiin vanhempiisi eikä myöskään miehesi ole omiinsa. Minusta tällainen on suorastaan käsittämätöntä!
No emme ole yhteyksissä kun eivät he halua tavata lapsenlapsiaan muutenkaan. Ei ole mitenkään välit poikki tms mutta he eivät ikinä soita tai käy, eivät tule jos kutsutaan jne. Kummatkin haluavat elää itselleen ja ovat jo omat lapsensa hoitaneet (paitsi että sukulaiset hoiti) :)
Ap
Voiko käynnistyksen saada synnäriltä?
Mulla ei ole mitään neuvoa, mutta lämmin halaus ap!
Vierailija kirjoitti:
Ei synnytys viikkoa kestä.
Sossusta apua jos miehesi on niin surkea tapaus.
Et sitten vaivautunut lukemaan aloitusta ollenkaan ja vastaat silti?
Vinkki kaikille niille joilla huono lapsuus ja huonot vanhemmat: kun valitset puolisoa niin varmista että ainakin hänellä on hyvät vanhemmat jotka voivat joskus auttaa ja olla isovanhempia.
Itse huonojen vanhempien lapsi, ja tein sen virheen että otin miehen samanlaisesta huonosta ja tylystä suvusta. Olisin valinnut toisin jos olisin ymmärtänyt tän silloin.
Missä päin Ap on ja milloin laskettu aika? Jos pk-seutu, olen koulutettu lastenhoitaja ja jään toukokuun jälkeen taas oman lapsen kanssa kotiin, tottunut siihen että mukuloita pyörii nurkissa :D
Vierailija kirjoitti:
Niin siis esikoinen on eskari-iläinen ja edellinen 1,5 v ja tällä 1,5 v taaperolla ei ole hoitopaikkaa.
Olemme muuttaneet tänne vajaa vuosi sitten enkä ole saanut ystäviä, muutettiin miehen työn takia.Kyllä varmaan pakko alkaa asennoitumaan niin että synnytän taas yksin. En kestä sitä hirveää hätää ja stressiä siitä saako hoitajan vai ei, edellisellä kerrallakin oli sovittu yksi henkilö valmiiksi mutta sitten se ei lopulta käynytkään.
Eniten kai veetuttaa nuo isovanhemmat, asuvat alle runnin matkan päässä kaikki mutta kummatkaan ei ole ilinä hoitaneet eivätkä suostu hoitamaan erikoistilanteessakaan. Minäkin taidan muistaa tämän saman säännön ”en auta kun sit pian pitää auttaa toistekin” siinä vaiheessa kin isovanhemmat itse tarvii vanhuudenapua.En pelkäisi mennä yksin jos synnytys menisi hyvin. Mutte viimeksi kävi kaikkea kurjaa ja en kestä jos sama käy uudestaan. (Paha repeämä, paha verenhukka, sikiö vaarassa).
Ap
Voi ei, olen niin pahoillani puolestasi. Mulla on kans samanlaiset vanhemmat ja samassa pulassa olen ollut synnytysten kanssa. Sattumalta ja hyvällä tuurilla olen juuri ja juuri saanut hoitajan lapsille kun on synnytys koittanut. Mutta hirveä stressi ja kysely ympäriinsä ennen sitä ja epävarmaa loppuun saakka.
Enpä aio minäkään auttaa vanhempiani kun he tarvitsevat joku päivä jotain. Ja se päivä tulee vielä. Ei ole tullut minkäänlaista sääliä ja apua sieltä päin. Olisi jäänyt joku sarja telkkarista katsomatta jos olisi pitänyt auttaa minua, joten eihän se käy.
Omia lapsiani aion auttaa, enkä voi ymmärtää miten sellaisesta edes voi kieltäytyä tai haluaa kieltäytyä. Tuntuu siltä, että en ole vanhemmilleni minkään arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki kaikille niille joilla huono lapsuus ja huonot vanhemmat: kun valitset puolisoa niin varmista että ainakin hänellä on hyvät vanhemmat jotka voivat joskus auttaa ja olla isovanhempia.
Itse huonojen vanhempien lapsi, ja tein sen virheen että otin miehen samanlaisesta huonosta ja tylystä suvusta. Olisin valinnut toisin jos olisin ymmärtänyt tän silloin.
No eipä tämmöisiä asioita tule miettineeksi kun puolisoa etsii. Ja valitsisiko sitä siltikään sen mukaan millainen suku on? En oikein usko. Luulen, että tärkein on se kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Olisin myös ehdottanut doulaa, joka on ammattilainen, helpommin järjestettävissä ja edullisempi kuin lastenhoitaja.
Doula on kuvottava ajatus. Joku vieras nainen synnytyksessä mukana.
Itse olin täysin valmistautunut synnyttämään toisen lapsen yksin koska meillä ei ole sellaisia tukiverkkoja jotka olisivat olleet valmiudessa auttamaan 24/7 (vanhemmat ei kuvioissa olleenkaan - minun äiti kuollut, isän kanssa tekemisissä harvakseltaan ja miehen vanhemmat ulkomailla). Kävi kuitenkin niin että synnytys alkoi niin että saatiin esikoinen päiväkotiin omaan hoitopaikkaansa juuri sopivasti aamulla kun tuli aika lähteä sairaalaan. Itse synnytys olikin sitten dramaattinen ja meni heti sairaalaan saavuttua hätäsektioon, mies ehti kyllä hyvin vastasyntynyttä käydä katsomassa ja lähti sitten iltapäivällä hakemaan esikoista päiväkodista. Tulivat sitten illalla katsomaan sisarusta. Mitään en ole koskaan voinut laskea sen varaan että sukulaiset auttaa, maksetuilla hoitajilla on menty se mitä on tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis esikoinen on eskari-iläinen ja edellinen 1,5 v ja tällä 1,5 v taaperolla ei ole hoitopaikkaa.
Olemme muuttaneet tänne vajaa vuosi sitten enkä ole saanut ystäviä, muutettiin miehen työn takia.Kyllä varmaan pakko alkaa asennoitumaan niin että synnytän taas yksin. En kestä sitä hirveää hätää ja stressiä siitä saako hoitajan vai ei, edellisellä kerrallakin oli sovittu yksi henkilö valmiiksi mutta sitten se ei lopulta käynytkään.
Eniten kai veetuttaa nuo isovanhemmat, asuvat alle runnin matkan päässä kaikki mutta kummatkaan ei ole ilinä hoitaneet eivätkä suostu hoitamaan erikoistilanteessakaan. Minäkin taidan muistaa tämän saman säännön ”en auta kun sit pian pitää auttaa toistekin” siinä vaiheessa kin isovanhemmat itse tarvii vanhuudenapua.En pelkäisi mennä yksin jos synnytys menisi hyvin. Mutte viimeksi kävi kaikkea kurjaa ja en kestä jos sama käy uudestaan. (Paha repeämä, paha verenhukka, sikiö vaarassa).
Ap
Nyt on kyllä pakko sanoa, että on sinulla ja miehelläsi HIRVEÄT vanhemmat. Minä en pitäisi mitään yhteyttä tuommoisiin hirviöihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä lapsia jos ei ole minkäänlaista tukiverkkoa.
Sinut olisi kyllä saanut jättää tekemättä, tuommoinen tunneköyhä pas ka.
Hmm, näin kotona vapaalla aikataululla opiskelevana äitinä sanoisin varmasti kyllä, jos naapuri/lasteni päiväkotikaverin äiti tai vastaava kysyisi mua synnytyksen ajaksi hoitamaan lastaan. Ehkä en ole ainoa joka ajattelee näin, kannattaisiko kokeilla?
Ps. Jos asut pk-seudulla, voisin auttaa vaikkei tunnetakaan.