Miksi ihmiset eivät juhli juhlapäiviä?
Eikö sitä arkea ole ihan tarpeeksi, että jaksaisi muutamana juhlapäivänä jatkaa perinteitä lapsille jne. Meillä juhlitaan pääsiäinen, vappu, juhannus, rapujuhlat, halloween, itsenäisyyspäivä, joulu ja uusivuosi. Ihanaa piristystä arkeen.
Kommentit (81)
Olen aina ollut näistä perinteistä aika outsider, joten selittäisikö joku kuinka se juhlinta tapahtuu. Esim pääsiäinen - laitetaan koristeita ja syödään tiettyjä ruokia? Mikä siinä on se "juhliminen"? Pitääkö näiden ulkoisten juttujen lisäksi tehdä jotain juhlallista? Miksi pitäisi syödä tiettyjä ruokia jonkin päivämäärän takia, tai käyttää juuri tietynlaisia koristeita? Tuleeko teille näistä yhteisistä rutiineista jotenkin hyvä olo vai missä se juhlallisuus on?
Ja kysyn siis ihan tosissani, varmaan olen vähän asperger tms kun en saa tästä juhlaperinteen nautittavuuden ajatuksesta oikein millään kiinni.
Kyllä on kamalaa, kun jotkut eivät osta turhaa roskaa serpentiinien, ilmapallojen ym. muiden muodossa. Ja vielä hirveämpää, ettei syödä rasvassa uitettuja sokeripommeja munkkien ja tippaleipien muodossa. Pöyristyttävää suorastaan tuollainen itsenäinen valintojen tekeminen!
Vuorotyön ihanuutta. Mikään ei tunnu miltään kun juhlapäivätkin on normaaleja työpäiviä. Tänään iltavuoro, huomenna aamuvuoro. Hyvää vappua vaan! Sama järjestely oli uutena vuotena ja taitaa olla juhannuksenakin. Puolet pääsiäisestä olin vapaalla ja puolet töissä. Äitienpäivä menee taas töissä. Mutta kyllä isänpäivänä olin vapaalla, koska pitäähän sitä nyt vaimon eli äidin olla auttamassa lapsia laittamaan miehelle eli isälle aamupalaa ja kakkua.
Miettikääpä millaisen määrän turhaa roskaa nuo teidän koristelunne ja juhlimisenne saavat aikaan.
Ystävien tapaaminen on juhlaa. Sitä harvemmin ehtii arkena tehdä, kun aina jollakin on jotakin. Tykkään myös laittaa ruokaa ja juhlapyhinä on paremmin aikaa omistautua keittiöpuuhille. Mutta olen samaa mieltä siitä, että krääsän hankkiminen ja ylenpalttinen juominen on turhaa. Samoin ahdistaa kaikenlaiset sukulaispakot. Joskus toki sukuaistenkin kanssa voi juhlia, voihan heitäkin ystäviksi lukea. Suomessa käpriistytään usein kotiin, eikä sekään ole hyvästä.
Halloween...tuo kaikkien suomalaisten perinteinen juhla
Ei mulla ole ketään kenen kanssa juhlia. Yksinäisyys lisääntyy, jos menen kävelylle katsomaan ihmisiä esim. Piknikillä. Parempi olla nyt vaan sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäkorvaukset lämmittävät enemmän kuin rahojen tuhlaaminen juhlimiseen. Siksi olen juhlapyhinä töissä aina kun mahdollista
Hui mikä ankeuttaja.... muistathan ajoissa teettää sellaisen ruumisarkun, jossa on tilavat sivulokerot rahoillesi.
Ymmärrän, jos joku ei kauheasti perusta kalenteripyhistä, mutta en ymmärrä, jos joku ei lainkaan juhli, koska rahaa kuluisi...
Miten tämä "juhliminen" käytännössä tapahtuu: ostetaan jonkun markkinointikoneiston määrittämät koristeet, suoritetaan jonkun muun keksimät rutiinit, ja syödään jonkun (taas todennäköisesti markkinoinnin) määräämät ruoat ja juomat (yleensä alkoholipitoiset).
Miten tämä tuo lisäarvoa elämään verrattuna siihen että käyttää kodissaan niitä koristeita mitä haluaa milloin haluaa, syö mitä haluaa milloin haluaa, ja tekee mitä haluaa milloin haluaa?
Jotenkin pelkkä "koska perinne" ei nyt ihan siitä vastaukseksi.
Kymmenen vuotta oon asunut omillani, ja oikeastaan mitään juhlaa ei juhlita avokin kanssa :D Jouluna menen kotiin syömään, kerran oon leiponut munkkeja ja juhannuksena oon pari kertaa saunonut. Tehdään jotain kivaa jos huvittaa, jos ei niin ei. Perinteistä ei välitetä oikein, esim vappuna en oo koskaan ollut piknikillä saati yo-lakki päässä, pääsiäistä tai UV ei oo koskaan juhlittu jne.
Molemmat ollaan yrittäjiä (/töissä/opiskelemassa), joten projekteja on oikeastaan 24/7/365. Ei vietetä lomia kuin muutama päivä vuodessa. Ei siis todellakaan oteta paineita ja lisästressiä joistain juhlapyhistä.
Juhlapyhiä viettää varmaan ne, joilla on aikaa. Meillä ei ole eikä arvosteta juhlapyhiä töiden edelle. Kukin toimikoon kuten itse haluaa :)
Siis miksi ihmeessä minun pitäisi tehdä jotain, mikä on minusta hirveän vastenmielistä vain siksi, että kalenterissa on joku juhlapäivä? Ketä se oikein hyödyttää, että ripustan kotiini serpentiiniä, jota kukaan muu ei näe, tai mussutan munkkeja, joista en pidä, tai menen jonnekin vapputorin hirveään tungokseen kärsimään?
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen miksi ihmiset haluavat istua räntäsateessa piknikillä vain koska niin kuuluu viettää vappu jne. Mennään väkisin sukulaisten luo jouluna, koska niin vaan kuuluu tehdä. Eikö olisi paljon miellyttävämpää nauttia elämästä ja juhlia silloin ja sillä tavalla kuin itse halua. Ei sillä tavalla kuin muut ovat määritelleet, että "kuuluu" tehdä.
No eihän se nyt noin mene. Se, että juhlii omalla tavallaan ja juhliin liittyy perinteitä oli se juttu. Tänä vuonna mennään brunssille ravintolaan, koska on kylmä ilma piknikille. Kuitenkin perinteistä tapaa sekin meille juhlia. Lopettakaa se joulun vietto sukulaisissa ja tehkää omannäköisenne joulu.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä minun pitäisi tehdä jotain, mikä on minusta hirveän vastenmielistä vain siksi, että kalenterissa on joku juhlapäivä? Ketä se oikein hyödyttää, että ripustan kotiini serpentiiniä, jota kukaan muu ei näe, tai mussutan munkkeja, joista en pidä, tai menen jonnekin vapputorin hirveään tungokseen kärsimään?
Ei sinun tarvitsekaan. Mutta tässä ihmetelläänkin miksi jotkut eivät halua siirtää tiettyjä juhlaperinteitä esim. lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäkorvaukset lämmittävät enemmän kuin rahojen tuhlaaminen juhlimiseen. Siksi olen juhlapyhinä töissä aina kun mahdollista
Hui mikä ankeuttaja.... muistathan ajoissa teettää sellaisen ruumisarkun, jossa on tilavat sivulokerot rahoillesi.
Ymmärrän, jos joku ei kauheasti perusta kalenteripyhistä, mutta en ymmärrä, jos joku ei lainkaan juhli, koska rahaa kuluisi...
Miten tämä "juhliminen" käytännössä tapahtuu: ostetaan jonkun markkinointikoneiston määrittämät koristeet, suoritetaan jonkun muun keksimät rutiinit, ja syödään jonkun (taas todennäköisesti markkinoinnin) määräämät ruoat ja juomat (yleensä alkoholipitoiset).
Miten tämä tuo lisäarvoa elämään verrattuna siihen että käyttää kodissaan niitä koristeita mitä haluaa milloin haluaa, syö mitä haluaa milloin haluaa, ja tekee mitä haluaa milloin haluaa?
Onhan se vähän outoa, jos lapset eivät opi kotoa vapunviettotapaa. Koulussa ihmettelee mitä nämä ilmapallot ovat ja mihin liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan. Mutta tässä ihmetelläänkin miksi jotkut eivät halua siirtää tiettyjä juhlaperinteitä esim. lapsilleen.
Miksi perinteet pitäisi siirtää? Mikä tekee perinteestä arvokkaan - se että se on perinne? Osa ihmisistä ilmeisesti saa jotain tyydytystä siitä että tekee asiat samalla lailla kuin suurin osa ihmisistä (=noudattaa perinteitä). Mutta osa ihmisistä ei tuollaista tyydytystä saa, vaan näkee moiset perinteet vain hassuna sokeana apinointina.
Minä inhoan juhlia. Olen inhonnut lapsesta saakka. En juhlinut koskaan syntymäpäiviä, en lakkiaisia, maisteriksi- tai tohtoriksi
valmistumista, en halua naimisiin ja luistan kaikista työ- ja sukujuhlista, mistä vaan pystyn. Työn puolesta noita pakkokokkareita on silloin tällöin, ne riittävät kyllä tuomaan vaihtelua arkeen.
Introvertin painajaisia, onneksi tuo avokki on samanlainen, niin ei tarvitse säätää mitään ylimääräistä vaan viikonloput ja pitkät pyhät voi patikoida, lähteä purjehtimaan, mennä kaupunkilomalle.. Jokainen kaipaa elämäänsä erilaisia asioita, minulle nuo juhlallisuudet on kammotus, ihan yhtä lailla kun joku muu kokee kamalaksi ajatuksen elää viikko hyttysten keskellä, ilman suihkua jossain telttamajoituksessa Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä useampi kommentti, joissa ollaan sitä mieltä, että lapsettomallakin on velvollisuus juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlin juuri silloin kun haluan. Miksi pitäisi viettää jouluja ja vappuja jos ei huvita?
Sepä se. Miksi ihmisiä ei huvita mikään, ollaan mieluummin verhot kiini kotona kuin juhlittaisiin vappua.
Siis millä tavalla sitä pitäisi juhlia? Kännätä? Juoda simaa? Heitellä serpentiiniä? En ymmärrä, että tästäkin saadaan kummallinen syyttely-väittely aikaiseksi.
Mä en tiedä onko meillä tänään Vapun juhlintaa, kun en ymmärrä noita kriteerejä. Me ei tykätä simasta, eikä tippaleivistä. Kuohuviiniä olis ehkä voinut ostaa, mutta en ostanut kun tykkään enemmän tissutella punaviiniä. Miehellä näkyy olevan olutta jääkaapissa. Mutta jos vanhat merkit paikkaansa pitää, nukahdetaan jo kymmenen jälkeen :). Kissan takia ei voi laittaa koristeita.
Ostettiin lihaisia, vähän parempia ja kalliimpia nakkeja, tehdään lohkoperunat ja lisäksi on sienisalaattia ja jotain vihersalaattia. Toivotetaan toisillemme hyvää Vappua. Riittääkö?
Juhannuksena keitetään uusia perunoita ja syödään silliä (ja grillataan lihaa jos lähdetään maalle) ja toivotetaan toisillemme hyvää Juhannusta.
Jouluna syödään kinkkua ja poltetaan kynttilöitä. Jne.
Antakaa nyt ihmisten viettää Vappunsa niinkuin itse haluavat. Olisi hirveää lähteä jonnekin kaupungille kännäämään. Never.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa, jos lapset eivät opi kotoa vapunviettotapaa. Koulussa ihmettelee mitä nämä ilmapallot ovat ja mihin liittyy.
Eli kun meillä ei ole lapsia, voidaan huokaista helpotuksesta? Saadaan synninpäästö kun ei juhlita Vappua :D?
Voi hyvä luoja on ihmisellä ongelmat. Itsehän olen suurimmilta osin pyhät töissä joten on muutakin tekemistä kuin juhlia samoja kekkereitä vuodesta toiseen. Jotenkin yksinkertaista menoa. Lapset tietty erikseen, heille kaikki on vielä uutta ja jännää!
Sehän juuri on terveen järjen käyttöä, että ei juhli jos ei halua tai koe sitä tarpeelliseksi. Koristelu vain siksi, että kalenterissa on tietty päivämäärä, on nimenomaan toisten määrittelemien tapojen noudattamista, ei oman järjen käyttöä. Omalla järjellä ajateltuna juhlat pidetään silloin kun itsestä hyvältä tuntuu, ei velvollisuudesta tiettyä päivämäärää kohtaa. Jokainen toki saa juhlia, mitä haluaa, mutta pitää myös ymmärtää, että kaikki eivät halua juhlia samoja asioita kuin sinä.