Vauvan kanssa kaveriporukan illalliselle?
Meillä on tulossa viikonloppuna kaverin synttärit ja aikomuksen on mennä ravintolaan syömään isolla porukalla. Mukana myös kaverin sisaruksia ym. muita vieraampia. Kyseessä ei ole mikään fine dining -paikka, mutta suht siisti kuitenkin.
Meillä on parikuukautinen vauva. Mies on työreissulla eikä muita hoitajia ole nyt saatavilla. Voinko ja kehtaanko ottaa vauvan mukaan? Riskinä on, että hän ei nuku vaunussa vaan kitisee ja haluaa olla sylissä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla tällainen ketju ja ihmetellään miksi vauvoja ei synny Suomeen enempää.
Ilmeisen lapsi vihamielinen paikka tämä Suomi.
Muualla maailmassa on ihan normaalia, että vauvasta vaariin istutaan ruokapöydässä ja syödään ja ihan voi viiniäkin nauttia.
Suomessa on hirveää, jos lapset ovat päivähoidossa phhlla, jolla on eri ikäisiä lapsia.
Ilmeisesti kaverin kolmekymppisille ei voi tulla kuin kolmekymppisiä.
Katsos kun nuoret aikuiset (lapsentekoiässä olevat) on iso osa moukkia, joille oma napa ja viina ovat tärkeimmät asiat. Ai niin ja tietysti matkustelu. Osa on kiivennyt takaisin puuhun, ovat apinan tasolla älyllisesti.
Ao saat kyllä luvan mennä. Mikä olisikaan mukavampaa illanviettoa kuin keskustella rintaruokinnasta ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista! Tuli siis lähestulkoon täystyrmäys! Ehkäpä tosiaan tällä kertaa jäädään suosiolla pois.
Lounastreffeille olen hyvillä mielin ottanut pojan mukaan ja hän on yleensä nukkunut koko ajan. Tietenkin olen maininnut etukäteen, että myöa vauva tukee. Mutta lounas on kyllä eri asia kuin illallinen.
Vähän kyllä silti ihmettelen, miksi joku jättää illallisen väliin, jos jonkun lapsi osallistuu. En minä ainakaan odota mitään ihailuja enkä todellakaan kyttää kenenkään juomisia. Ennen lasta olen monta kertaa ollut porukalla ravintolassa niin, että mukana on vauva tai lapsia eikä ole haitannut lainkaan, vaikka äiti tai isä välillä hyssyttää kitisevää lasta tai lapsi nukkuu hiljaa vaunuissa. Mutta ei ole ollut kenenkään synttärit kyseessä.
Ei minuakaan haittaisi, että joku pitää vauvaa mukana, paitsi jos näkisin että vauva kärsii silloin harmittaisi; toisaalta ymmärtäisin, että yhteinen illallinen on äidille tärkeää eikä hän kuitenkaan ole halunnut/voinut hylätä vauvaa siksi aikaa, joten tuntisin myös empatiaa. Sopeuttaisin kuitenkin käytökseni vauvan ehdoilla, enkä usko että se harmittaisi minua yhtään sillä ilman muuta vauvan hyvinvointi on tärkeämpää, kuin minun riekkuminen. Jokainen seurueessa on kyettävä ottamaan homioon. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole välttämättä epäitsekkäitä.
En voi sanoa kuin omasta kokemuksesta sen, että meidän kaveriporukassa vauva ei ole ongelma. Mulla oli 4kk vauva illallisella mukana. Kerran kaverin 5v oli puolitoista tuntia paikalla. Riippuu ihan porukasta. Jos et tunne päivänsankaria niin hyvin, että tiedät sen olevan ok, niin en ottaisi mukaan. Myös illallisen laatu vaihtelee, jotkut valmistautuu baari-iltaan, jotkut alkuillasta ruokailee ja juo lasin viiniä tms. Sekin vaikuttaisi omaan päätökseeni ottaisinko vauvan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa missä vihataan lapsia voi olla ongelma. Muualla euroopassa ei ongelmaa. Ei ihme, että tämän maan ihmisistä kasvaa heikko itsetuntoisia.
Joopa joo. Ei Suomessa vihata lapsia sen enempää kuin muuallakaan, sen sijaan joitakin vanhempia saatetaan karsastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä vaan on lapset kulkenut mukana kaikkialle. Jos jonnekin ei ole saanut viedä lapsia niin me ei olla menty. Viime vuonna käytiin ekan kerran leffassa moneen vuoteen tästä syystä. Lapset oli jo niin isoja että menivät hoitoon mummolle siksi aikaa.
Mun kaverit kyllä varmasti tiesi että jos kutsuu imettävän äidin ravintolaan niin se vauva kulkee mukana. Oli kyllä yhdet kihlajaiset joissa joku vieras oli kuulemma marissut ettei sinne olisi saanut vauvaa tuoda mutta kihlapari oli tästä tuohtunut ja puolustaneet meitä. Tiesin jo toki ennestään heidän mielipiteensä asiasta kun oltiin juteltu paljon aiheesta aiemmin. Lähdettiin juhlista sitten kun iltakitinät alkoi.
Vähän aikaa sitten meidät kutsuttiin sellaiseen tilaisuuteen jossa lasten olisi pitänyt olla paikallaan ja hiljaa. Silloin kiitin kutsusta ja sanoin että toivottavasti päästään sitten kun lapset on vähän isompia.
Nyt yksi kaveri suunnitteli tyttöjen iltaa mökille. Sanoi että hoitaa meidän lapsia jotta mä pääsen kerrankin rauhassa saunaan ja uimaan. Mä tosin olin jo päättänyt jättää lapset kotiin mieheni kanssa.
Mun imettävä ystävä tuli kyllä juhliin. Vauva jäi isän kanssa, oli n. 2kk vanha. En tiedä miten hoitivat asian, mutta lapsi on elossa edelleen ja voivat kaikki hyvin ja noissa juhlissa oli hauskaa :).
Usein se vauva kerää kaiken huomion kun sitä pitää hyssytellä, imettää ja vaihtaa vaippaa ja päivänsankari jää sivurooliin omissa juhlissaan. Tällaisiakin "juhlia" olen kokenut. Ei kovin kivaa sille juhlakalulle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa missä vihataan lapsia voi olla ongelma. Muualla euroopassa ei ongelmaa. Ei ihme, että tämän maan ihmisistä kasvaa heikko itsetuntoisia.
Ei ole totta, että vihaisin lapsia, jos haluan hetken lapsivapaata. Minä rakastan lapsia ja onhan minulla sellainen itselläkin, mutta se ei tarkoita, että lasten kanssa pitää olla 24/7.
Se, että eteläisemmässä Euroopassa lapset ovat usein mukana tarkoittaa myös samalla kovaa kuria lapsille. Esim. Ranskassa lasta usein läpsäistään, jos avaa suunsa väärällä hetkellä, eikä istu hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta, että vihaisin lapsia, jos haluan hetken lapsivapaata. Minä rakastan lapsia ja onhan minulla sellainen itselläkin, mutta se ei tarkoita, että lasten kanssa pitää olla 24/7.
Se, että eteläisemmässä Euroopassa lapset ovat usein mukana tarkoittaa myös samalla kovaa kuria lapsille. Esim. Ranskassa lasta usein läpsäistään, jos avaa suunsa väärällä hetkellä, eikä istu hiljaa.
Kovan kurin lisäksi lasten viihdyttäminen on kohtelias tapa. Eivät ne etelän ihmiset sen enempää rakasta lapsia, toimivat vaan eri tavalla. Vai kuvitteleeko joku, että joku aikuinen erityisesti nauttii esim. naamanvääntelystä bussissa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä vaan on lapset kulkenut mukana kaikkialle. Jos jonnekin ei ole saanut viedä lapsia niin me ei olla menty. Viime vuonna käytiin ekan kerran leffassa moneen vuoteen tästä syystä. Lapset oli jo niin isoja että menivät hoitoon mummolle siksi aikaa.
Mun kaverit kyllä varmasti tiesi että jos kutsuu imettävän äidin ravintolaan niin se vauva kulkee mukana. Oli kyllä yhdet kihlajaiset joissa joku vieras oli kuulemma marissut ettei sinne olisi saanut vauvaa tuoda mutta kihlapari oli tästä tuohtunut ja puolustaneet meitä. Tiesin jo toki ennestään heidän mielipiteensä asiasta kun oltiin juteltu paljon aiheesta aiemmin. Lähdettiin juhlista sitten kun iltakitinät alkoi.
Vähän aikaa sitten meidät kutsuttiin sellaiseen tilaisuuteen jossa lasten olisi pitänyt olla paikallaan ja hiljaa. Silloin kiitin kutsusta ja sanoin että toivottavasti päästään sitten kun lapset on vähän isompia.
Nyt yksi kaveri suunnitteli tyttöjen iltaa mökille. Sanoi että hoitaa meidän lapsia jotta mä pääsen kerrankin rauhassa saunaan ja uimaan. Mä tosin olin jo päättänyt jättää lapset kotiin mieheni kanssa.
Anna mä arvaan: Teidän perhe on "yksikkö"?
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla tällainen ketju ja ihmetellään miksi vauvoja ei synny Suomeen enempää.
Muualla maailmassa on ihan normaalia, että vauvasta vaariin istutaan ruokapöydässä ja syödään ja ihan voi viiniäkin nauttia.
Suomessa on hirveää, jos lapset ovat päivähoidossa phhlla, jolla on eri ikäisiä lapsia.
Ilmeisesti kaverin kolmekymppisille ei voi tulla kuin kolmekymppisiä.
Niinpä. Mä menin Keski-Euroopassa omiin läksiäisiini ilman lapsia. Kaverit ihmetteli miksen ottanut lapsia mukaan kun heilläkin oli. Kello oli siis 22.00 ja oltiin ravintolassa syömässä. Mukana mm. 4 vuotias. Kotiin lähdettiin 23.30. Jos mieskin olisi tuonne tullut niin olisi meidänkin lapset ollut siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan: Teidän perhe on "yksikkö"?
No jos meidät molemmat on kutsuttu jonnekin niin kyllä me ollaan yksikkö. Jos mä menen tyttöjen kanssa jonnekin niin lapset jää isälleen.
Ei kukaan oikeasti halua lasta syntymäpäivilleen. Kysymällä aiheutat vain kiusallisen tilanteen .
Minulla on omia pieniä lapsia mutta ymmärrän kyllä olla raahaamatta heitä aikuisten juhliin. Vaikka vauva ei pilaisi juhlia rääkymällä niin vieraat joutuvat silti ottamaan tämän huomioon. Itse kieltäytyisin kutsusta jos en saisi hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oikeasti halua lasta syntymäpäivilleen. Kysymällä aiheutat vain kiusallisen tilanteen .
Minulla on omia pieniä lapsia mutta ymmärrän kyllä olla raahaamatta heitä aikuisten juhliin. Vaikka vauva ei pilaisi juhlia rääkymällä niin vieraat joutuvat silti ottamaan tämän huomioon. Itse kieltäytyisin kutsusta jos en saisi hoitajaa.
Mä taas loukkaantuisin jos joku jättää tuollaisesta syystä tulematta. Mun juhliin kaikki lapset on tervetulleita. Meillä ei ryypätä eikä polteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kaverin kolmekymppisille ei voi tulla kuin kolmekymppisiä.Katsos kun nuoret aikuiset (lapsentekoiässä olevat) on iso osa moukkia, joille oma napa ja viina ovat tärkeimmät asiat. Ai niin ja tietysti matkustelu. Osa on kiivennyt takaisin puuhun, ovat apinan tasolla älyllisesti.
Sanoo hän, joka ei edes yksinkertaista lausetta osaa kirjoittaa oikein. Kannattaisi ehkä harjoitella suomen kielen päätteet ja sanajärjestys ennen kuin tulee palstalle haukkumaan nuoria moukiksi ;)
Ap, itseäni ei haittaisi juhlissa oleva vauva. Kuitenkin koska kaikilla on oma näkemyksensä asiasta, olisi ehkä parempi, että selittäisit tilanteen suoraan juhlien järjestäjälle. Kavereilta odottaisi saavan suoraa palautetta myös tällaiseen asiaan liittyen.
Riippuu ihan kaveripiiristä. Omassani olisi ok ja kaverit tykkäisivätkin, mutta vetäytyisin hyvissä ajoin pois, jotta kaverit kehtaavat ottaa rennommin alkoholin kanssa.
Mulla ei ole mielipidettä aiheesta, mutta voisiko synttäreille tms tuoda myös vaikka koiranpennun, oman Alzheimeria potevan äidin/isoisän, oman kehitysvammaisen parikymppisen lapsen jne, joille ei löydä hoitajaa?
Vai päteekö tämä paheksunta "Suomi on niin ihmisvihamielinen maa!" vain pikkulapsiin ja mummovihamielisyys on kaikille ok?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mielipidettä aiheesta, mutta voisiko synttäreille tms tuoda myös vaikka koiranpennun, oman Alzheimeria potevan äidin/isoisän, oman kehitysvammaisen parikymppisen lapsen jne, joille ei löydä hoitajaa?
Vai päteekö tämä paheksunta "Suomi on niin ihmisvihamielinen maa!" vain pikkulapsiin ja mummovihamielisyys on kaikille ok?
Tottakai voi jos näin on porukan kanssa sovittu. Mielestäni ilman että muiden mielipidettä kysytään niin ei voi tuoda kuin kutsutut.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä välttämättä haluan että se mun kaverini joka hoitaa vammaista tai sairasta tulee niin totta kai se hoidettavakin saa silloin kutsun. Ihan outo kysymys. Koirakin saa tulla jos ei allergisia ole tulossa.
Riippuu porukasta, vauvasta ja vähän kaikesta. Oman koliikkivauvani kanssa olisin jättänyt väliin, mutta jos vauva on enimmäkseen rauhallinen ja tyytyväinen, niin miksipä ei. Lähinnä niin, että varautuu itse siihen, että ilta jää lyhyeksi ja voi joutua lähtemään aikaisemmin kotiin, jos vauva ei nuku tai alkaa kovin kitistä. Muuten sylivauvasta nyt ei kenellekään mitään haittaa ole.
Tosin minua ei haittaa lapset muissakaan juhlissa tai illanvietoissa, toki ihan yömyöhään kestävät ryyppäjäiset on asia erikseen. Mutta meillä kyllä käytetään alkoholia lasten nähden kohtuudella ja jos lapsia on enempi mukana niin nehän viihdyttävät toisiaan. Mitään vauvaa isompaa lasta en tosin ravintolaillalliselle ottaisi mukaan, jos tarkoitus on viettää aikaa aikuisten kanssa keskustellen.