Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

epävakaa persoonallisuushäiriö vs. erityisherkkyys

Vierailija
29.04.2019 |

Mikä näitä erottaa?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinä et ole lukenut niiden eroavaisuuksia.

Vierailija
2/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Tapailemani mies sanoo itseään erityisherkäksi mutta minusta hän vaikuttaa epävakaalta. Esimerkkejä:

-raivostuu pikkuasioista (miehen mielessä asiat saavat kummallisia mittasuhteita)

-mielialat vaihtelevat todella nopeasti

-lyhyt pinna

-ei pysty tekemään töitä koska sidosryhmien ihmiset ovat hänen mielestään liian ärsyttäviä (=pinna palaa)

-suuttuessaan väkivaltainen, menee täysin pois tolaltaan

Mies on kyllä herkkä mutta minä en näkisi herkkyyttä kaikessa muodossaan pelkästään positiivisena asiana. Harkitsen suhteen päättämistä miehen "erityisherkkyyden" vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Tapailemani mies sanoo itseään erityisherkäksi mutta minusta hän vaikuttaa epävakaalta. Esimerkkejä:

-raivostuu pikkuasioista (miehen mielessä asiat saavat kummallisia mittasuhteita)

-lyhyt pinna

-ei pysty tekemään töitä koska sidosryhmien ihmiset ovat hänen mielestään liian ärsyttäviä (=pinna palaa)

Mies on kyllä herkkä mutta minä en näkisi herkkyyttä kaikessa muodossaan pelkästään positiivisena asiana. Harkitsen suhteen päättämistä miehen "erityisherkkyyden" vuoksi.

Suomalaiset ovat niin sivistymättömiä kun eivät vieläkään ole oppineet mitä erityishekkä tarkoittaa vaikka jo vuosia on siitä jauhettu.

Vierailija
4/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi narsismi on persoonallisuus häiriö ja erityisherkkä kylläkin kaukana siitä. Erityisherkkä ei tavoittele omaa etuaan toisin kuin narsistit.

Vierailija
5/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys

Yhdysvaltalainen psykologian tohtori Elaine Aron on tutkinut erityisherkkyyttä 1990-luvulta saakka. Aron luokittelee erityisherkkyyden piirteet neljään pääryhmään kirjassaan Psychotherapy and the Highly Sensitive Person. Luokittelun muistamista helpottaa alkukirjaimista muodostuva lyhenne DOES:

D – Depth of processing (syvällinen tiedon prosessointi)

Erityisherkkä ihminen käsittelee havaintoja ja tietoa syvällisesti. Hän miettii eri vaihtoehtoja, vertaa tietoa aiempaan tietoon tai kokemuksiin ja yhdistää ulkoiset ja sisäiset havainnot kokonaisuudeksi.

O – Overarousability (kuormittumisalttius)

Erityisherkkä ihminen stressaantuu liiallisesta aistimus- tai tietomäärästä. Monipuolinen,  intensiivinen tai pitkäkestoinen tapahtuma voi viedä hänen voimansa, jotka palautuvat lepäämällä, rajaamalla aistimuksia tai poistumalla tilanteesta.

E – Emotional intensity (vahva eläytymiskyky)

Erityisherkän ihmisen tunteet ja tuntemukset voivat olla voimakkaita. Hänellä on kyky liikuttua, vaikuttua ja asettua toisen asemaan helposti.

S – Sensory sensitivity (tarkka havainnointikyky)

Erityisherkän ihmisen aistihavainnot ovat hienovaraisia. Hän tarkkailee sekä ympäristöään että sisäisiä kokemuksiaan, ja tekee niistä tarkkoja havaintoja. Herkän aistit eivät kuitenkaan ole paremmat kuin muilla, vaan kyseessä on hermoston herkkä reagointi.

https://www.erityisherkat.fi/erityisherkkyys/

Vierailija
6/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntin tyypin joka puhui toisista paskaa selän takana, sai kamalia huutoraivareita, syytti muita aivan ihmeellisistä ajatuskuvioistaan, oli todella huomionkipeä, aloitti riitoja ympäriinsä enimmäkseen vääristelemällä asioita, valehteli ja suurenteli, käytti paljon alkoholia vaikkei se tuntunut hänelle sopivan koska valitteli usein masentuneisuutta. Hän oli mielestään erityisherkkä. Tämän jälkeen olen ajatellut, että ehkä sellaiet, jotka eivät hyväksy olevansa persoonallisuushäiriöisiä, kutsuvat itseään erityisherkiksi. 

Vierailija
7/65 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-lyhyt pinna

Minä olen lähes samanlainen kuin tuo mies ja halusin selvittää, olisiko minulla epävakaa persoonallisuus. Testien mukaan olen kuitenkin "normaalin" rajoissa. Olen herkkä ja minulla on huono itsehillintä, mutta minulta ei juurikaan ole muita epävakaaseen persoonaan kuuluvia piirteitä.

Vierailija
8/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkos tätä taiteenlajia edes muualla kuin Suomessa....

Vierailija
9/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mieti.

Vierailija
10/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se persoonallisuushäiriö aiheuttaa sitä herkistymistä. Ajatelkaa järjellä loogisesti asioita.

Vierailija
11/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-lyhyt pinna

Mitä se kertoo sinusta, että haluat yhä häntä tapailla?

Vierailija
12/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-lyhyt pinna

Mun eksä oli samanlainen. Ei kestänyt edes itseänsä eikä siis omia tunteitansa. Kuulemma hänellä oli hyvin herkkä sydän. Johtui ihan noista omista tunnetason ongelmista. Itse kyllä kiusasi minkä ehti mutta ihan sanoi että hänelle ei saa sanoa mitään tai pistää ihan päiviltä. Meni vähän sekaisin koko ukko.

Vierailija
13/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkevat usein samassa henkilössä

Vierailija
14/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kyllä ihan eri asioita. Toinen on persoonallisuuden häiriö, toinen hermostollinen (kuormittuu aistiärsykkeistä)

Vierailija
15/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki diagnoosit pitäisi oikeasti poistaa käytöstä tai rajata vain erityistapauksiin.

Vierailija
16/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-lyhyt pinna

Kuulostaa aspergerilta

Vierailija
17/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkä millä tavalla? Tunteiltaan vai esim. erityisherkkä valoa/hajuja kohtaan?

Erityisherkkyyttä voi esiintyä esim autismin kirjoilla olevilla ihmisillä tai jos muuten kehittynyt hyvin herkät haju/maku/näkö/kuuloaistit.

Epävakaa persoonallisuushäiriö keskittyy taas enemmän tunnepuoleen (ja kykenemättömyyteen kontrolloida tunteitaan) ja vuorovaikutukseen lähipiirin kanssa.

Erityisherkkä ihminen ei välttämättä käyttäydy huonosti, taas lähes aina epävakaa persoonallisuuden omaava henkilö käyttäytyy, paitsi jos hän on saanut paljon terapiaa.

Vierailija
18/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan hyvä juttu. Realistinen https://yle.fi/a/74-20013424

Vierailija
19/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Erityisherkkä millä tavalla? Tunteiltaan vai esim. erityisherkkä valoa/hajuja kohtaan? Erityisherkkyyttä voi esiintyä esim autismin kirjoilla olevilla ihmisillä tai jos muuten kehittynyt hyvin herkät haju/maku/näkö/kuuloaistit. Epävakaa persoonallisuushäiriö keskittyy taas enemmän tunnepuoleen (ja kykenemättömyyteen kontrolloida tunteitaan) ja vuorovaikutukseen lähipiirin kanssa. Erityisherkkä ihminen ei välttämättä käyttäydy huonosti, taas lähes aina epävakaa persoonallisuuden omaava henkilö käyttäytyy, paitsi jos hän on saanut paljon terapiaa.

Tämä kaikki voi olla samassa henkilössä, useasti persoonallisuushäiriöisille tulee sitä aikuisiän autismia ja aggressiivisille aspergeria. Loogista tietenkin.

Terapioin eksääni niin paljon että nyt on jo saanut tyydytystä ja on tunnetasolla tasapainoisempi mutta sitten tulee sitä fyysistä enemmän ja taas herkistymistä. 

Kaikessa on puolensa, onneksi olen pysynyt terveenä. Siitä olen kiitollinen.

Vierailija
20/65 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys ei tarkoita, että on herkkä loukkaantumaan