Loppuraskaus ja ihon kutina
Kutina alkaa iltaisin mahassa, rinnoissa, reisissä, pakaroissa, käsivarsissa ja säärissä. Lievenee aamuyöstä ja siitä vähitellen loppuu. Päivisin ei oireile. Raskaushepatoosilta ei vaikuttaisi kun kutinaa ei kämmenissä ja jalkapohjissa. Turvotus lisääntyy iltaa kohden, voisiko olla ihan siitä? Kellään muulla ollut vastaavaa?
Kommentit (7)
Kannattaa silti sanoa tuosta neuvolassa. Minulla oli raskaushepatoosi ja kutitti paljon sieltä täältä.
Pitää sanoa nevolassa!
Itselläni kutisi myös, mm kämmenselät. Mutta kaikki arvot oli ihan normaalit. Synnytyksen jälkeen ei enää kutissut.
Minuakin kutitti raskaana ollessa ihan ensin navan ympäriltä. Sitten kasvoista, käsistä ainakin. Kasvot menikin osittain punaisiksi ja ihottumaa tuli myös. Oli kyllä hirveää. Tulin myös allergiseksi joillekin ruoille mm. mansikoille ja eläimille. Nämä allergiat kyllä poistui synnytyksen jälkeen. Ihottumakin pikku hiljaa, mutta jouduin kyllä käymään ihotautilääkärillä ja määräsi joitain voiteita mitkä auttoi. Tästä nyt monta vuotta, etten muista tarkalleen. Itsekin epäilin hepatoosia, mutta ei ilmeisesti ollut. Atooppinen iho on kyllä, että saattoi vaikuttaa.
Minua taas kutitti synnytyksen jälkeen useamman viikon. Se oli ihan sietämätöntä!
Voi olla hepatoosi, ehdottomasti neuvolaan yhteys. Itsellä sama eli kuvittelin ettei voi olla kyse hepatoosista, kun ei jalkapohjat/kämmenet kutisseet.
Viikko 37 menossa ja viime viikon lopussa alkoi, niin en usko kyllä että syynä pesuaine tai allergia/herkistyminen, luulis että silloin ois alkanu aiemmin.. Suihku ja ihon rasvaus ei auta, mitään ihottumaa ei näy. Edellisissä raskauksissa ei mitään tällaista ole ollut. Merkillistä. No, soitan neuvolaan aamulla. :)
Ap
Minulla auttanut kolmessa raskaudessa pesuaineen ja pyykkin pesusineen vaihto mietoon/hajuttomaan. Muuten räävin itseni verille.