Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä minä olen kotoisin, mistä sinä olet kotoisin?

Vierailija
29.04.2019 |

Pyytäusun teiltä täsmennystä tai mielipiteitä erääseen terminologiseen asiaan. Nimittäin usein kuulee sanottavan, että joku on "jostakin kotoisin". Yleensä sillä viitataan syntymäpaikkaan (ainakin vieraissa kielissä).

Oletetaan, että minun molemmat vanhempani ovat pohjoiskarjalalaisia ties kuinka monessa sukupolvessa. Osa sisaruksistani on syntynyt Pohjois-Karjalassa, mutta minä Rovaniemellä, koska muutimme isäni työn perässä sinne. Eli minä olen siis syntyisin tai kotoisin Rovaniemeltä?

Ollessani viisivuotias perheemme muutti jälleen kerran isäni työn mukana Porvooseen, jossa aloitin kouluni. 18-vuotiaana muutin Tampereen seudulle jne.

Minun mielestäni minä olen kotoisin Pohjois-Karjalasta, koska siellä ovat sukujuuret.

Miten te ymmärrätte ilmaisun "kotoisin jostakin"?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Sieltä, missä sukuuuret on.

Vierailija
2/5 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, etten ole mistään kotoisin, koska olen muuttanut 13 kertaa. Vanhempani olivat muuttaneet muualta sille paikkakunnalle, jossa synnyin, joten siellä ei ollut yhtään ainutta sukulaista. 

Viime viikolla minut kyllä profiloitiin etnisesti keski-suomalaiseksi, koska lausuin "selvä" Jyväskylän seudun murteella (seleevä). Piti aika hyvin kutinsa, tosin olen 66% elämästäni asunut jo toisaalla.. Muuten en murretta ilmeisesti puhu, äiti pakotti käyttämään hyvää yleiskieltä, koska oli opettaja ja hänellä oli sellainen tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurekseni ovat Hämeestä ja Baltiasta, joten mistä olen kotoisin? Balttilaiset juurekseni taas ovat Saksasta, niitä ylimyssukuja, joille Baltia läänitettiin.

Vierailija
4/5 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotoisin mutsini piipistä ja asun naapurin vieressä.

Vierailija
5/5 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Sieltä, missä sukuuuret on.

No ei varmasti noin. Typerä logiikka. Jos vaikka esim. kaksi tai kolmekin sukupolvea on muuttanut ahkerasti ympäri maata - tai vaikka maailmaa - niin onko ihminen sitten mielestäsi kaikkialta kotoisin vai ei mistään kotoisin? Mitä sellainen ihminen sitten ilmoittaa "kotoisin"-paikakseen? Ja olisinko minä sitten esim. kahdelta paikkakunnalta kotoisin, kun toinen vanhemmistani on Lounais-Suomesta ja toinen Keski-? Ja entäs sitten Ruotsi, kun osa "sukujuuristani" on muuttanut sinnekin ennen syntymääni, mutta itse olen kyseisessä maassa vain muistaakseni kolmesti käynyt?

Ei, ei kuulkaa, ei se noin mene.

Tietenkin ihminen on kotoisin sieltä, jossa hän ITSE on syntynyt, tai ainakin elänyt elämänsä ensimmäiset vuodet (jos siis on vain "käynyt syntymässä" ohimennen jossain eri paikassa kuin siellä mihin sittemmin on viety kasvamaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän