Naisilla on yllättävän vilkasta seksielämää
– Kun kysyn kolmekymppiseltä naiselta, paljonko hänellä on ollut eri seksikumppaneita, yleensä nainen alkaa laskea ja kun pääsee 30:een, ei jaksa enää laskea pitemmälle, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, LKT Anneli Kivijärvi kertoo.
Sitä voi sitten vain arvailla, paljonko seksikumppaneita näille nykyisille kolmekymppisille naisille ehtii kertyä 60 ikävuoteen mennessä.
– Nykyisillä 60-vuotiailla naisilla on ollut keskimäärin 5–6 seksikumppania, muutos on siis melkoinen, Kivijärvi vertaa.
Vuosikymmeniä sekä Turun kaupungin ehkäisyneuvolassa että yksityispuolella gynekologina toiminut lääkäri sanoo, että muutos alkoi 1970-luvulla syntyneistä. Naiset alkoivat opiskella ja taloudellisesti itsenäistyä. Myös ehkäisykeinojen kehittyminen lisäsi vapautumista.
– Tyksin sukupuolitautien poliklinikan kyselytutkimuksen mukaan yli viisi uutta seksikumppania vuodessa naisista oli vuonna 1996 kahdeksalla prosentilla, miehistä 18 prosentilla, nyt yli viisi seksikumppania vuodessa on naisista noin 20 prosentilla ja miehistä 25–30 prosentilla. Kun luvun kertoo esimerkiksi viidellä vuodella, määrä kasvaa nopeasti.
Seksikumppanien määrä ei enää korreloi mitenkään rakastumisen tai omien haavekuvien kanssa. 8-luokkalaisten kyselyissä nuoret kertoivat yhä unelmoivansa vakituisesta parisuhteesta.
– Rakastumisia ihmisellä on keskimäärin 2–6 elämän aikana. Tämä luku ei ole muuttunut, Kivijärvi toteaa.
Muutos on tapahtunut siis asenteissa: seksiä harrastetaan, kun eteen tulee houkutteleva tilaisuus.
Seksikumppanien suuri vaihtuvuus näkyy sekä gynekologilla että myöhemmin pysyvässä parisuhteessa.
Seksitaudit jylläävät, vaikka tietoisuus niistä kasvaa.
– Paljon on myös ajattelemattomuutta myös hygienian suhteen. Harrastetaan oraali-, anaali- ja vaginaseksiä peräkkäin välillä pesemättä niin, että seurauksena on hirveitä emätintulehduksia.
Kivijärvi arvelee, että juuri suuri seksikumppanien määrä vaikuttaa jatkossa vakinaisen parisuhteen tulevaisuuteen.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/258227-naisilla-on-yllattavan-vilk…
Kommentit (23)
Jakautuuko tämä seksi myös tasaisesti kaikille miehille? Kíckelikaruselli ei ole todellisuutta?
Jaa, keskenäänkö ne naiset sitä seksiä harrastaa? Kaikki lesboja?
Taasko tämä höpöjuttu. Yhden ihmisen mielipiteet esitetään faktana.
Vierailija kirjoitti:
Jakautuuko tämä seksi myös tasaisesti kaikille miehille? Kíckelikaruselli ei ole todellisuutta?
Miksi sen pitäisi jakautua tasaisesti? Jokainen harrastaa seksiä kenen kanssa tahtoo, se pätee myös miehiin.
Minulla on ollut yksi seksikumppani. Jos aloittajalla on ollut useampi, hän on vanha irstailija.
Säälittävää nähdä nuori nainen jolla kumppaneita on valtava määrä ja kaikki on koettu jo 20v. Hieno loppuelämä tiedossa.
Mitä? harrastavatko ihmiset seksiä? Älä nyt ihmeessä.
Onko ne miehet ennen touhunneet keskenään, vai naiset pitäneet aiemmin seksikumppanien määrän omana tietona, koska asenteet ovat olleet niin ankeita tuolloin?
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää nähdä nuori nainen jolla kumppaneita on valtava määrä ja kaikki on koettu jo 20v. Hieno loppuelämä tiedossa.
Tai nuori, rietas mies. Korkeintaan yksi seksikumppani tai mieluummin poikuus tallella.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi sivujuonne siitä, että kristillisyydellä ja siihen liityvillä moraalisilla asioilla ei enää ole niin isoa jalansijaa yhteiskunnassamme. Yksiavioisuus ei enää ole yleinen hyve.
Tämä ei päde uskovaisten nuorten keskuudessa, heillä yleensä on edelleen vain se yksi kumppani, jonka kanssa mennään naimisiin.
Mitäpä ajattelette, kummat on onnellisempia?
Mä veikkaan että ne, jotka saavat elää sellaista elämää kuin itse haluavat.
...."nyt yli viisi seksikumppania vuodessa on naisista noin 20 prosentilla ja miehistä 25–30 prosentilla."
Otsikko olisi voinut olla vaikkapa "Naisilla ei vieläkään ole yhtä paljoa seksikumppaneita kuin miehillä" tai vieläkin rehellisemmin "Naisten seksuaalisuus pelottaa ja ahdistaa minua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai nuori, rietas mies. Korkeintaan yksi seksikumppani tai mieluummin poikuus tallella.
Ei hyvä nuirille miehillekään. Mikään ei tulevaisuudessa riitä. Naiset vaihtuu ja lopulta vaihtuu maksullisiin.
n50+ kirjoitti:
...."nyt yli viisi seksikumppania vuodessa on naisista noin 20 prosentilla ja miehistä 25–30 prosentilla."
Otsikko olisi voinut olla vaikkapa "Naisilla ei vieläkään ole yhtä paljoa seksikumppaneita kuin miehillä" tai vieläkin rehellisemmin "Naisten seksuaalisuus pelottaa ja ahdistaa minua".
Naisen seksuaalisuus ei pelota ketään. Sehän hyvä asia jos pystyy harrastaa seksiä ilman tunteita ja lääkitystä ja tulevaisuudessa olla ilman parisuhdetta. Vain tyhjennysastiana. Harva vain pystyy tuohon mielen kärsimättä.
Ja mitähän ihmettä se millekään gynekologille kuuluu kauhisteltavaksi toisen lukumäärä? Minä en ainakaan edes vastaisi. Ei sitä muiltakaan kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän ihmettä se millekään gynekologille kuuluu kauhisteltavaksi toisen lukumäärä? Minä en ainakaan edes vastaisi. Ei sitä muiltakaan kysellä.
Se kuuluu meidän hyvinvoinnista vastaaville ihmisille aivan varmasti. Lääkärien ja terveydenhoidon tehtävä on valistaa ihmisiä ja yrittää pitää meidät terveinä ja ennaltaehkäistä sairauksia.
"""Seksitaudit jylläävät, vaikka tietoisuus niistä kasvaa.
– Paljon on myös ajattelemattomuutta myös hygienian suhteen. Harrastetaan oraali-, anaali- ja vaginaseksiä peräkkäin välillä pesemättä niin, että seurauksena on hirveitä emätintulehduksia.
Kivijärvi arvelee, että juuri suuri seksikumppanien määrä vaikuttaa jatkossa vakinaisen parisuhteen tulevaisuuteen.
– Rakastuminen menee ohi parissa vuodessa, jos asutaan yhdessä, 400 yhdynnän jälkeen tai kun rakastuu uudelleen. Rakastumisvaiheen jälkeen alkaa arki. Kun parille syntyy lapsia, harrastetaan seksiä yleensä vähän. Niinpä pikkujouluista hypätään helposti vieraan sänkyyn.
– Tämä taas on ristiriidassa sen kanssa, että parisuhteelta odotetaan yhä uskollisuutta, etenkin kumppanilta."""
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ovat kautta vuosituhansien harrastaneet seksiä, mutta iso muutoshan kulttuurissamme on tapahtunut.
Kun olin itse nuori 80-luvulla, tyttöjä jotka jakelivat kaikille katsottiin vähän vinosti ja säälittiinkin yleisesti. Nyt se tuntuu olevan uusi normi.
Täytyy tosin muistaa, että edelleenkään iso osa naisista ei harrasta vapaata seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ovat kautta vuosituhansien harrastaneet seksiä, mutta iso muutoshan kulttuurissamme on tapahtunut.
Kun olin itse nuori 80-luvulla, tyttöjä jotka jakelivat kaikille katsottiin vähän vinosti ja säälittiinkin yleisesti. Nyt se tuntuu olevan uusi normi.
Täytyy tosin muistaa, että edelleenkään iso osa naisista ei harrasta vapaata seksiä.
Ei noita jakelijoita vaimomatskuina katota nykyäänkään. Mukavan niiden kanssa on tehdä kaikki härskit temput, mutta vaimokokelas otetaan muunalaisista naisista.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne miehet ennen touhunneet keskenään, vai naiset pitäneet aiemmin seksikumppanien määrän omana tietona, koska asenteet ovat olleet niin ankeita tuolloin?
Ennen oltiin uskollisempia yhdelle. Mietipä vaikka 50-lukua, oliko vapaita suhteita läheskään samaan tahtiin?
60-luku ja seksuaalinen vallankumous, sieltä perua tämä huono suuntaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oltiin uskollisempia yhdelle. Mietipä vaikka 50-lukua, oliko vapaita suhteita läheskään samaan tahtiin?
60-luku ja seksuaalinen vallankumous, sieltä perua tämä huono suuntaus.
Minäkin olen sitä mieltä, että 60-70 -luvuilla tosiaan käväisi tämä seksuaalinen vallankumous, nykyään naisten seksiä yritetään taas pakottaa kovin ahtaisiin raameihin. Siis eihän miehiltä mitään poikuutta avioliittoon asti vaadita, eikä välttämättä edes uskollisuutta liitoissa. Sehän olisi miesihmisten biologisten tarpeiden vastaista! Keksittekö edes vastaavia haukkumanimiä näille aviomiesMateriaaleille mitä tässäkin ketjussa ns. heikommille astioille on heitelty?
Tämä on yksi sivujuonne siitä, että kristillisyydellä ja siihen liityvillä moraalisilla asioilla ei enää ole niin isoa jalansijaa yhteiskunnassamme. Yksiavioisuus ei enää ole yleinen hyve.
Tämä ei päde uskovaisten nuorten keskuudessa, heillä yleensä on edelleen vain se yksi kumppani, jonka kanssa mennään naimisiin.
Mitäpä ajattelette, kummat on onnellisempia?