Mikä tekee lapsesta tappajan?
Kommentit (11)
Mielenvikaisuutta, harhat, kuvitelmat
Tää oli kauheaa luettavaa ja kyllä mä uskallan syyttää kotioloja melko pitkään, ei terve lapsi tee tälläistä, jos perheessä on kaikki kunnossa lapselle haetaan apua, väkivallan käyttöä on lapsella varmasti ollut paljon aiemmin, ennen kuin päätyy ketään surmaamaan.
Jotkut oikeasti syntyy pahoiksi luonnehäiriöisiksi ihmisiksi.
Joillakin tappajilla on ollut ihan tavallinen koti. Tekin siellä saatatte kasvattaa tulevaa murhajaa. Ette voi tietää kuten ei monen muunkaan rikollisen vanhemmat voineet tietää.
Onneksi omat lapseni ovat jo aikuisia ja tiedän, että osasin kasvattaa heidät.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tappajilla on ollut ihan tavallinen koti. Tekin siellä saatatte kasvattaa tulevaa murhajaa. Ette voi tietää kuten ei monen muunkaan rikollisen vanhemmat voineet tietää.
Onneksi omat lapseni ovat jo aikuisia ja tiedän, että osasin kasvattaa heidät.
Tämä on niin totta. Monesti kauheimmat tappajat tulevat ihan tavallisista perheistä.
Onko lapsesi aggressiivinen? Lyökö hän sinua tai sisaruksiaan? Etkö nää hänessä mitään empatiaa?
Jos, niin voi varautua siihen, että vierailet hänen luonaan vankilassa.
Jostain joskus luin, että tällaiset häiriintyneet aina pienenä kiduttaa eläimiä ja hyönteisiä. Minäkin pienenä kerran aioin tökkiä neulalla maassa mönkivää mehiläistä ja lähdin hakemaan äidiltä neulaa. Äiti ei antanut sitä ja moitti minua asiasta, ettei niin saa tehdä. Tietääkseni minusta ei ole tullut mitään psykopaattia, joten olikohan tuo sitten joku käänteentekevä juttu kasvukehityksessäni ja asia voisi olla toisin jos olisin saanut tökkiä sitä ötökkää neulalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi aggressiivinen? Lyökö hän sinua tai sisaruksiaan? Etkö nää hänessä mitään empatiaa?
Jos, niin voi varautua siihen, että vierailet hänen luonaan vankilassa.
Minä olin juuri tuollainen lapsi. Kerran tönäisin veljeni rakennelmasta alas niin, että hänen hampaansa irtosivat. Lisäksi muistan sen, miten äitini aina toitotti sitä, miten minulla ei ole minkäänlaista empatiakykyä.
Nykyään olen nuori aikuinen, kaikille ystävällinen ja pärjään hyvin elämässäni. Tulen toimeen kaikkien kanssa ja suutun harvoin. En tiedä, mikä minua vaivasi lapsena, mutta nyt en voisi kuvitella satuttavani kärpästäkään.
Kyllä suurella osalla tappajista on kaikkea muuta kuin "tavallinen" perhe taustalla. Väkivaltarikollisista valtaosalla on taustalla perheväkivaltaa - vanhempi pahoinpitelee tai muuten kaltoinkohtelee toista vanhempaa tai lasta. Prosenttiosuudet, että tuomitulla on taustalla jonkinlainen kiintymyssuhdehäiriö on huomattava. Samoin se, että lapsuudenkodissa on ollut kaltoinkohtelua. Sitten voi olla jokin pieni osuus, joissa tappajalla on jo geneettisesti sellaiset lähtökohdat, että hänen empatiakykynsä ja vuorovaikutus ei kehity "normaalisti" ja siten myös kiintymyssuhde ei muodostu turvalliseksi tai edes vältteleväksi, ja mistä seuraa käytöshäiriöitä ja persoonallisuuden kehittyminen antisosiaaliseksi. Siinä lapsi reagoi poikkeavasti vanhemman vuorovaikutusaloitteisiin ja vanhemman voi olla vaikea muodostaa kiintymyssuhdetta lapsen kanssa.
Jonkinlainen aivovaurio taustalla.