Mitä mieltä (kauheasta) Kuopiosta?
Olen itse asunut täällä 14 vuotta ja mietityttää edelleen, onko Tšernobylin ydinlaskeuma osunut jotenkin erityisen pahasti tämän kaupungin päälle. Täällä taitaa tilastollisesti olla ihan huikea määrä edellisen hallituksen kannattajia ja muita mielenterveydeltään epävakaita. Virastoissa tiedonkulku käsittämättömän hidasta ja nopeammin saa asiansa perille savumerkeillä tai ryhtymällä täyspäiväiseksi kylähulluksi. Savolaisella ja korkkiruuvilla on se ero, että savolainen on kierompi. Tori täynnä haaskattua tilaa, narkomaaneja ja alkoholisteja, kuvottaa katsoa. Kuopiossa on ihan kokonainen erillinen psykiatrian keskus yliopistollisesta sairaalasta erillisenä rakennuksena, muttei tuo tunnu paljoa auttavan. Kaikki kulminoituu entiseen Anttilaan, joka rumuudessaan on testamentti jotain keskimääräistäkin betonihirviötä pahemmalle arkkitehtuuriselle laiskuudelle.
Kommentit (41)
Kuopion "yliopisto" vastaa vetovoimaltaan jotain lantakasaa Kemissä. Ei hyvää päivää taas.
Avaus ja osa kommenteista on suoraan Niuvasta.
Kuopio on ok. Vähän liian snadi mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Kuopion "yliopisto" vastaa vetovoimaltaan jotain lantakasaa Kemissä. Ei hyvää päivää taas.
Vaikutat todella sivistyneeltä ihmiseltä. Sinä asut neukkukuutiossa jossain Petosella ja imet ruskeaa lätkää crack-piipun läpi vai?
Se, että ei viihdy jossain tarkoittaa että ei ole oman itseä hyväksynyt. Kuopijo o Kuopijo. Ja jos olisit jostain muualta et viihtyisi sielläkään. Hanki oma elämä ja sitten on kivaa missä vaan
Vierailija kirjoitti:
Kävelykadut on vienyt autoilevat asiakkaat pois keskustasta, ja se taas aiheuttaa keskustan kuihtumista.
Sitten ihmetellään, että kuinkas tässä nyt näin kävi.
Mutta samoin on käynyt kaikkialla muuallakin mihin kävelykatuja on tehty, ne ovat aivan perseestä.
Älytöntä, että kaikki keskustan hyvät liikkeet menneet Matkukseen - miksi se hyvä keskusta piti kuollettaa tuolla tavalla.
Inhottaa sekin, kun niin monet nuoret kuopiolaiset muuttaa stadiin, vanhuksia vaan tosi paljon rollaattorien kanssa käppäilee keskustassa.
Luulisi, että ainakin vanhusten hoitotyötä piisaa, mutta nepä ei taida nuoria houkuttaa juurikaan, palkkauksen ja huonon arvostuksen takia.
Hoitajien palkkoja pitäisi ainakin tonnilla nostaa, niin saataisiin tekijöitä enemmän raskaaseen ja aliarvostettuun työhön.
Tässä olisi poliitikoille paljon työsarkaa - työpaikkoja pitäisi luoda muuallekin, kun Hesaan, ettei loputkin nuoret lähde työnperässä pk-seudulle,
Savolaiset ovat lyhytjalkaisia, keskimääräistä pätkrmpiä suomalaisia ja pyöreänaamaisia. En varsinaisesti kutsuisi Suomen kauniimmiksi.
Savo on kauhea paikka asua. Muutaman vuoden Kuopiossa asuneena tiedän, että savolainen lupsakkuus tarkoittaa vitsiin verhottua muiden piikittelyä. Ikävä pohjavire sosiaaliselle kanssakäymiselle. Itseänsä kuopiolainen ei kuitenkaan kestä piikiteltävän. Savolainen ei myöskään ole kovin luotettava. Kummalta ostaisit ennemmin käytetyn auton, savolaiselta vai hämäläiseltä?
Murre on todella ruma. Yliopisto on b-luokan vaihtoehto ja aluepolitiikan tuotosta (olen ollut siellä töissä). Helsingissä ja Tampereella on paljon laadukkaampaa tutkimusta ja opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä erittäin hyvä mielikuva Kuopiosta ja kuopiolaisista. Olin siellä mm. vihreiden puoluekokouksessa joitain vuosia sitten, ja olin kävelemässä torin kupeesta bussipysäkiltä sinne kokouspaikalle matkalaukun ja kassin kanssa, ja joku keski-ikäinen nainen tuli kysymään että voisiko hän auttaa minua kantamisessa, sitä ei ole kyllä muualla tapahtunut koskaan vaikka olisi mitä raahannut. Muutenkin oli kyllä todella avuliaita ihmisiä siellä, todella erottuu mun mielikuvissa edukseen muista kaupungeista.
Kyllä. Ovat avuliaita ja mukavasti puhuvia ihmisiä - ihan ihastuin, kun niin moni tuli mulle, stadilaiselle vieraalle juttelemaan.
Ei Hesassa kukaan muu juttele toisille ihmisille, paitsi minä, karjalaiset juuret omaavana. Mulle sanoikin suurella ihmetyksellä kerrankin yksi japanilainen, etten voi olla suomalainen kun puhuin hänen, vieraan ihmisen kanssa, suomalaiset ei kuulemma puhu hänelle ikinä mitään.
Ja se on totta täällä stadissa, mikähän siinä on ettei kukaan uskalla puhua mitään, jotenkin naurettavaa, että hississäkin vaan katsellaan kattoon tai maahan.
Vierailija kirjoitti:
Avaus ja osa kommenteista on suoraan Niuvasta.
Kuopio on ok. Vähän liian snadi mielestäni.
Minusta on rumaa ja idioottimaista haukkua Kuopiota - en ole sieltä kotoisin, mutta siippani on ja olen aina tykännyt Kuopiosta, se onkin kuin toinen kotipaikka.
Asuisinkin siellä 1000 x mieluummin kun täällä kuukerikylässä stadissa tai kohta voi sanoa varmaan Tšadissa jos vihervassarit pääsee valtaan...
Vierailija kirjoitti:
On kyllä omituinen näkökulma Kuopiosta. Minusta tori on ihana paikka ja siellä voi jutustella kaikille ihmisille päiväsaikaan. En näe spugeja missään. Naiset on kans Suomen kauneinpia hands down. Hyviä ruokapaikkoja myös. En kyllä tunnista tätä kuvausta sitten mitenkään. Suomen paras kaupunki. Ei liian iso ja kaikki tarpeellinen löytyy läheltä. <3
Allekirjoitan. Opiskelin Kuopiossa kauan sitten ja ihastuin kaupunkiin. Niinpä muutin n 10v sitten kun aika oli kypsä. En ole katunut ja tänne tuhkani ripotellaan, kun sen aika on.
En ole koskaan ymmärtänyt ketään, jota ärsyttää murre tai murteet. Ne ovat suunnaton rikkaus ja murteita pitää vaalia. Savon murretta sitä oikeaa, kuulee enää harvoin, valitettavasti. Vanhat " luulot" näyttävän elävän edelleen, eli savolaisetko kieroja ja laihialaiset nuukia jne...
Luuloista ja ennakkoasenteista pitää pyrkiä pois tykkänään.
Herätkää jo arkirealismiin sentään nykyaikana ja aikana, jolloin ihmisiä muuttaa paikkakunnalta toiselle ja hyvä kun muuttaa, meitä on moneksi ja pitääkin olla. Alkuperäisväestö vähenee kaikilla paikkakunnilla. Suurin osa muuttajista on sopeutuvia ja näemme enemmän hyvää kuin huonoa - ainakin paikkakunnissa ja elämässä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kammottava kommentti - hyi häpeä, mene nurkkaan ja pistä aasinhattu päähäsi.
Livija kirjoitti:
Kuopion on ihan jees. Asuin siellä viitisen vuotta, mutta en nyt kuitenkaan varsinaisesti kiintynyt siihen kaupunkiin. En tiedä, mikä siinä mättää, jotenkin ei vain tuntunut omalta kaupungilta. Ihan kiva siellä on kuitenkin joskus käydä.
Mulla on samat fiilikset Tamperetta kohtaan, ihan jees, mutta joku siinä mättää ja pahasti.
Kuopiossa ei kyllä mun mielestä mätä mikään, vaikka en asukaan siellä vakituisesti, vietän siellä useita viikkoja vuodessa sattuneesta syystä ja aina olen viihtynyt hyvin. Savolaisia sanotaankin Suomen ranskalaisiksi, ovat vapaata ja iloista sakkia.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä omituinen näkökulma Kuopiosta. Minusta tori on ihana paikka ja siellä voi jutustella kaikille ihmisille päiväsaikaan. En näe spugeja missään. Naiset on kans Suomen kauneinpia hands down. Hyviä ruokapaikkoja myös. En kyllä tunnista tätä kuvausta sitten mitenkään. Suomen paras kaupunki. Ei liian iso ja kaikki tarpeellinen löytyy läheltä. <3
En tiedä naisista, mutta kuopiolaiset miehet ovat usein lupsakoita, komeita ja nauravaisia. Oma mieskin sieltä <3
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein pyöritte kun koko ajan törmäilette juoppoihin, narkkareihin ja mielisairaisiin ihmisiin?
Omista porukoistaan ne puhuu. XD
Vierailija kirjoitti:
Ei Kuopiossa olisi vikaa jos ei olisi täynnä kuopiolaisia.
Sama vika Tšadissa, ei kun stadiko se vielä on vähän aikaa...
Kuopiossa ei ole muuta vikaa kuin murre. Ja vähän kyllä ihmisetkin. Normaali keskustelu, sen sujuva kulkeminen on ihan mahdotonta. Kalakukot sopii parhaiten toisille kalakukoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kuopiossa olisi vikaa jos ei olisi täynnä kuopiolaisia.
Sama vika Tšadissa, ei kun stadiko se vielä on vähän aikaa...
Stadi on niin pieni osa Helsinkiä.. ja täynnä junantuomia mm. kuopiolaisia.
Kuopio on Suomen ihanin kaupunki. Enkä ole kuopiolainen, en myöskään entinen kuopiolainen. Mutta käyn siellä kesäisin ja rakastan kaupunkia! Järviseutu on ihanaa, kaunista; satama, risteilyt, maaseutu, saaret.. mä niin nautin, kun pääsen! Muuttaisin Kuopioon heti, jos voisin. En kaupunkiin, se taas on mun mittapuulle liian iso, vaan johonkin maaseudulle. Keskustan liikenne on mulle liikaa, yksisuuntaiset tiet yms. Mieluummin kävelenkin sitten siellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuopio on Suomen ihanin kaupunki. Enkä ole kuopiolainen, en myöskään entinen kuopiolainen. Mutta käyn siellä kesäisin ja rakastan kaupunkia! Järviseutu on ihanaa, kaunista; satama, risteilyt, maaseutu, saaret.. mä niin nautin, kun pääsen! Muuttaisin Kuopioon heti, jos voisin. En kaupunkiin, se taas on mun mittapuulle liian iso, vaan johonkin maaseudulle. Keskustan liikenne on mulle liikaa, yksisuuntaiset tiet yms. Mieluummin kävelenkin sitten siellä.
Ennen tosiaan oli Kuopion keskustassa lähes joka toinen katu yksisuuntainen, mutta tällä hetkellä ainoa yksisuuntainen katu keskustassa on lyhyt pätkä Vuorikatua, välillä Suokatu-Asemakatu.
Missä te oikein pyöritte kun koko ajan törmäilette juoppoihin, narkkareihin ja mielisairaisiin ihmisiin?