2-vuoden ikäero, minkälaiset vaunut?
Heippa!
Millaiset vaunut olisivat hyvät kahdelle lapselle, kun ikäeroa noin 2 vuotta? Oletteko ostaneet /meinaatteko ostaa kaksosten vaunut vai pärjääkö yksillä tavallisilla?
Esikoinen (1 v 2 kk) istuu mielellään rattaissa ja uusi vauva olisi haaveissa. Lenkkeilin esikoisen vauva-aikana paljon ja vaunut olisivat ainoa kulkuväline (ei autoa käytössä päiväsaikaan).
Kommentit (38)
oli esikon ja kuopuksen välissä 2,8v. Ei ostettu silloin tuplia, kun ajateltiin että isohan tuo jo on...No, kesä meni sitten kaksilla rattailla, ei se seisomatuki ollut ainakaan meidän tytön juttu. Ja kun vauva tuli, tuntui että kävelymatkakestävyys laski nollaan. Eli olisi heti vain pitänyt ostaa tuplat. No, nyt kun kolmas tulossa, ostettiin Carenan matkarattaat, jotka nyt käytössä- vaikka isompi täyttää kohta 4 ja toinen on reilu vuoden. Mutta kätevät on, koska aina on isommallakin mahdollisuus istua alas jos haluaa. Esim. kaupunkimatkat yms sujuu huomattavasti helpommin kun on paikka missä olla! Suosittelen!
Mutta ikäeroksi on tulossa 1v. 11kk ja tiedän, että ilman kaksosten/sisarusten rattaita ei pärjätä... Vaikka toisaalta rattaiden käyttöaika tulee varmaan olemaan aika lyhyt niin olen jo melko varmasti päättäny tilata saksata Quinny Freestyle 4 XL Tandem:it
Tässä linkki http://www.kiddies24.com/shop/index.php?cPath=134_192&osCsid=158e90f4cf…
Ja tässä pari linkkiä missä ollaan täällä Vauva-lehden sivuilla puhuttu kyseisistä vaunuista ja muista...
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7254548&p=2&tmode=1&smode…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7315898&p=2&tmode=1&smode…
-Girl-, neiti 1v.3kk. ja masukki rv 4+5
...lupasimme jo meidän nykyiset uutena ostetut Brion Kompi vaunut tulevalle serkulle, joka syntyy elokuussa. Vaunut kun olivat isovanhempien ostamat, niin siirretään seuraavalle suvun jäsenelle. Ostimme esikoiselle käytetyt kuomurattaat, mutta nyt tuo vauvakuume iski (voi olla, että olen jo raskaana :) )...
Mietin juuri tuota kaupassa käyntiä ja leikkipuistoon menoa. Jos reissu venyy pitkäksi (vaikka matkat meidän kodin, kaupan ja puiston välillä on lyhyet), niin esikoinen voi tarvittaessa vaatia vaunujen kyytiin pääsemistä.
On vaan niin vaikea miettiä, minkälainen taapero on vajaan vuoden päästä :) Nyt esikko on kuitenkin vielä niin vauva, mutta kun kasvuvauhti on huimaa...
Aika jännän näköiset nuo vaunut, joiden linkin laitoit. Empä ole ennen törmännyt tuollaisiin, hauskat :) Isompi saa katsoa menosuuntaa ja itse voi seurata vauvan tekemisiä.
Kaveri, jolla on lapset 1v9kk erolla sanoi, et heillä jäi tuplakärrit melkein käyttämättä, kun esikoinen tykkäsi kävellä. Heillä tuplista luovuttiin jo vauvan ollessa vähän yli puoli vuotias. Vauva on siis reissannut tavallisissa vaunuissa. Esikoinen on kävellyt, talvella oli pulkassa ja nyt osaa jo pyöräilläkin vähän. Kaveri sanoi, et ei kannata luopua tavallisista vaunuista ainakaan heti, koska on helpompi laittaa vauva parvekkelle nukkumaan pienemmissä vaunuissa, kuin raahata leveitä tuplia ulos. Samaten on mukavampi lykätä hangessa tavallisia vaunuja, jos esikoinen pulkkailee. Sit tietysti jos tykkää kantoliinaa käyttää, niin vauvahan reissaa siinä ja esikoinen saa pitää rattaansa.
Meillä lasten ikäeroksi on tulossa 1v10kk ja kovasti täällä vielä pohditaan laitetaanko raha tuplakärryihin, vai pärjätäänkö sittenkin ilman.
Kun vanhempi oli hiukan vajaa kaksi, päätti, ettei istu enää rattaissa halusi vain kävellä. Ostin hänelle seisomalaudan ja sillä lykittiin eteenpäin kaksi vuotta, kun nuorempi istui vaunuissa, se on mun mielestä yksi todella varteen otettava vaihtoehto kun miettii millä kulkea.
Meillä tulee ikäeroa 1v7kk tai 1v8kk pikemminkin kun vaunuilla aletaan liikkua. LA on lokakuussa. Itse olen miettinyt samaa juttua.
Olen aika varma, että ostetaan nykyisten huonojen vaunujen tilalle uudet sekä niihin sisaristuin, ja liikutaan niillä talven ajan. Sitten ensi keväänä kun kakkonenkin jo pystyy istumaan, voisi miettiä jos hankkisi kaksostenrattaat, tai sitten jos esikoinen tosiaan haluaa jo seisoskella kun on yli 2v niin pannaan seisomalauta vaan niihin rattaisiin.
En ole mitenkään hirveän innostunut kaksostenrattaista, koen ne vieläkin hankaliksi ja leveiksi vaikka nykyiset näyttääkin aika kapeilta. Niissä on myös joku sellanen " perheenäiti" -status jota vierastan... Omia patoumia vaan :) Lisäksi mä kuljen yleensä niin että vaunujen vierellä on meidän koira, joten kaksostenvaunut + koira tuntuu jo melkoisen leveältä kööriltä.
Coe rv 18+1
Ostimme juuri uudet Brio Twinettet, jotka maksoivat 419e. Kiertelin valtavasti kauppoja ja hintaerot näillä Brioilla olivat HUIMIA. Jossain oli 489e ja sain tingittyä 460e. En ostanut silloin ja kuukauden päästä sama liike myi 439e samoja rattaita! Tuolla 491e sitten ostettiin yhdessä muusta liikkeestä, mutta siitä ei voinut enää tinkiä... Kannattaa kuitenkin siis tinkiä ja kysellä tarjouksia!!
Nyt on myynnissä paljon isopyöräisiä, vierekkäin olevia tuplia, joissa on vain kolme pyörää. Niitä saa halvimmillaan 180 eurolla. Näitä harkitsimme kovasti, mutta ostettiin kuitenkin kalliimmat ja kapeammat. Nuo Briot on vain 75cm leveät, joten niillä pitäisi päästä joka paikkaan. Ne ovat myös kevyet työntää.
Jos joku teistä haluaisi matkarattaat lyhyitä matkoja varten ja kaupunkireissuille niin meillä olisi Jyväskylässä myytävänä. Ne on ostettu kirpparilta käytettynä. Me siisostettiinkin ne Briot joten nuo jää käyttämättä. Myyn niitä 70 eurolla. Ne ovat siis peräkkäin olevat matkarattaat ja tosi hyvässä kunnossa. Sijoitus olisi näin halpa jos esikoinen ei suostukaan istumaan. Laita viestiä jos kiinnostuit niin laitan valokuvia! hamaparv@cc.jyu.fi
Niin meillä tyttö 2v7kk kävelee tosi hitaasti ja haluaa melkein heti syliin jos ei ole rattaita mukana, joten meille tuplat olivat ehdoton ostos. Vauvalle on lisäksi vaunut ja tytölle vielä matkarattaatkin. Seisomalauta ei meillä toimisi, haluan saada tytön rattaisiin vöillä kiinni, muuten emme taatusti ehdi syksyllä kerhoihin ym. jos tytölle iskee uhma kesken matkan ja karkaa seisomalaudalta. Ei ei, ei meillä toimisi!!
Liinaharja 34+4
Meille on tulossa reilu 2 vuotta ikäeroa, vauva syntyy syys-lokakuussa ja tuplat on tarkoitus hakkia. Syitä tähän:
-Jos vauva olisi tulossa kesää vasten, niin en ehkä hankkisi tuplia, mutta kun talvi on edessä niin yhdistelmä kantoliina ja rattaat ei minusta riitä. Arastelen kantaa vauvaa kantoliinassa talvella liukastelun takia ja toisekseen kantoliinassa kantaminen ei houkuttele talvitakki päällä.
-Brioihin ei taas saa sisaristuinta, en tiedä kävisikö emmaljungan, mutta sehän ei olisi enää kovin turvallistakaan.
-Seisomalaudalla ei ole mitään tekoa talvella meilläpäin kun katujen hoito on ihan muuta kuin kaupungissa.
-pelkkä pulkka ja vaunut ei riitä, koska kelit ei tosiaan aina ole pulkkailukelejä ja toisekseen haluan päästä liikkumaan myös keskustassa.
-en luota, että esikoinen pysyy kauppareissuilla yms. uhmakohtauksissaan mun hallinnassa, kiinnitän mieluummin rattaisiin tarvittaessa.
-nykyään esikoinen 1v10kk jaksaa tarhastakin kävellä vain noin 200-500m ja sen jälkeen pyytää rattaisiin. Minulla ei myöskään ole kärsivällisyyttä kuluttaa lyhyeen matkaan mitään tuntia, varsinkaan jos vauva itkee täysillä nälkäänsä tai muuta.
Eli siis tuplat olisi hankittava. Nuo Quinnyt näytti hyvältä ja etenkin kohtuuhintaisilta, en tosiaan raaski satsata mitään 600-700 e kun en usko, että käyttöikä on kovinkaan pitkä. Onko jollain kokemusta näistä quinny freestyleista? Paljon kuljetus maksaa? Mahtuvatko auton takakonttiin? Minkänäköiset ovat ilman lisäistuinta? Eli pärjäisikö pelkillä näillä, tuli vaan mieleen, että jos myisikin olemassa olevat briot pois. Meillä esikko ei nuku enää rattaissa, joten sikäli nuo kelpaisivat. Entä tavarakori, mahtuuko sinne mitään laittamaan? Onko jotain linkkiä, mistä saisi enemmän tietoa rattaista? Onko lisäistuimessa " turvavyöt" ? Onko lisäistuin helppo irroittaa ja asentaa? Toivottavasti joku tietää enemmän!
S-I 20+6
Siis 419 maksettiin eikä 491 ;)
Liinaharja:
Ostimme juuri uudet Brio Twinettet, jotka maksoivat 419e.Tuolla 491e sitten ostettiin yhdessä muusta liikkeestä, mutta siitä ei voinut enää tinkiä...
Juuri ajattelin pistää pystyyn ketjun tästä aiheesta, mutta tällainenhan olikin jo! =)
Meille tulossa tammikuussa kakkonen, ku esikko on 1 v 11kk, ja kovasti tuplia mietitään. Itse olen ihastunut X-Adventure Twincoihin, ja nettikeskustelujen perusteella vaikuttavat tosi kivoilta..
http://www.lastenturva.fi/tuotevalikoima/tuplarattaat/xadventure_tuplat…
Tällä hetkellä käytössä on Hartan Toplinet, ja kovasti olen niistä tykännyt, mutta jos ne saa sopivassa välissä myytyä, niin.... =) Mies on kovasti sitä mieltä, että pelkkä seisomalauta riittää, mutta epäilenpä.. Varsinkin jos esikoisella on pahakin uhma, niin siinäpä yritän vetää kiljuvaa 2-vuotiasta ja vauvaa kohti kotia. =) Olisi niin paljon helpompi vaan tökätä molemmat vaunuihin.. Mutta mietinnässä siis edelleen.
Mua askarruttaa niissä, että säätyykö toi jalkatuki erikseen ollenkaan? Jos ei säädy, niin ei vaikuta kauheen kätevältä. Muuten mäkin tykkään näistä, etenkin kun ovat kapeat. Tosin mietityttää, että ovatko liiankin kapeat esikoisen istua talvitamineissaan.
Ainakin babyjunglen sivuilla sanotaan, että TFK Twinner Twist -mallissa on " 2 foldable foot rests" ,mutta noi mitkä on Lastenturvan sivuilla voi tietysti olla vielä vähän erilaiset? Pitääpäs tutkia asiaa tarkemmin, jos noihin päädytään.. =)
Esikko oli 2v2kk kun kuopus synty. Ostin pojalle seisomalaudan ja hän tykkäs. Me ei olla muuta tarvittu. Talvella mentiin sitten rattikelkalla tai pulkalla ja välillä polkutraktorilla. :) Vieläkin poju tykkää seistä kyydissä. Meillä siis seisomalauta oli todella hyvä ratkaisu. VAikka poika kunnon uhmaiän saikin niin tykkäs niin paljo seistä kyydissä että ei aiheuttanut ongelmia. Eikä täälläkään toi teiden kunnossapito aina parasta mahdollista ole, mutta kyllä se seisomalauta on aina sutjakkaasti menny.
Nyt tulee kakkosen ja kolmosen ikäeroksi n. 1v8kk, että täytyy katsoa täytyykö tuplat hankkia vai miten ruvetaan kulkemaan. Luulen ettei vieläkään niitä hankita. Kolmosen La kun on tammikuussa ni talven pääsee ainakin pulkalla kulkemaan ja täytyy sitten katsoa jos kakkonen rupeisi jo seisomalaudalla kulkemaan sitten. Esikoinen jo kulkeekin siinä vaiheessa polkupyörällä.
Eikö tosiaan Brioon saa sisaristuinta? Olen nähnyt niitä nettihuutokaupoissa aika usein myytävän, itsekään en kyllä nähnyt kun kävin joku päivä Lastentarvikkeessa (en kyllä kysynytkään myyjältä...) mutta oletin että kun niitä myydään nettihuutokaupoissa niin niitä saisi!
Meinaan vaan että karsinpa Briot pois meidän uusien vaunujen ostoslistalta jos ei sisaristuinta saa :)
Coe
meille tulossa ikäeroksi 2v1,5kk. Ei poika jaksaisi enää tuplissa kököttää vauvan kanssa ja aiheuttaisi vaan turhaa säpinää siinä sitten pyöriessään (= herättäisi vauvan jne). Eli seisomalaudalla pakko mennä, mutta vaihtoehtoa ei ole eikä tarjota;)
sitruska rv 33+1
Mulla on se käsitys (oikaiskaa, jos on väärä), että ainoat vaunut, joihin myydään -turvatesteissä hyväksyttyjä- sisaristuimia, ovat emmaljungan vaunut. Ja siis niin, että emmaljungan sisaristuinta käytetään nimenomaan emmaljungan vaunuissa. Mutta tämän olen vain kuullut jostain, en ole itse ottanut selvää asiasta.
Emmaljungakaan ei enään myy sisaristuimia (vielä viime vuonna myytiin), vaan lähes jokainen vaunujen valmistaja on lopettanut sisaristuimien valmistuksen siitä syystä että ne ovat " vaarallisia" .
Suurin osa vaunuista on niin kevyt rakenteisia että eivät kestä sisaristuimien aiheuttamaa painoa...
Poikkeuksena ovat tällä hetkellä Quinny ja i' coo joilta saa vaunuihin kiinnitettävän lisäistuimen... Suomessa Quinnyä ei myydä, mutta I' coota myydään...
tässä linkki mistä näkee ton I' coo " tupla" rattaat...
http://www.lastenturva.fi/tuotevalikoima/tuplarattaat/icoo_tuplat.html
tuplamatkarattaat, kun eniten liikutaan autolla täältä korvesta. Ja kun kaupungilla liikutaan aika paljon, oli meille tuplatandemit paras vaihtoehto. 1v8kk esikoista en nimittäin kävelytä kaupungilla autojen ja ihmisten vilinässä ja toisekseen on neidillä myös melkoinen uhmaikä, enkä usko hänen seisomalaudalla pysyvän!
Mutta noi tuplamatkikset on meillä aina peräkontissa, joten myös esikoisen vaunuille on parvekenukutuksessa käyttöä. Kantoliinan hommasin myös ja aion myös siinä vauvaa kantaa, niin esikoinen saa välillä lepäillä vaunuissa jos niillä liikutaan...
pricilla
Tyttö on n. 1v10kk, kun kakkonen syntyy. Ostettiin uudet vaunut (Brio kombi) kun neiti syntyi ja toisaalta harmittaisi sitten niistä luopua. Kuitenkin mietityttää miten pärjäämme vain niillä. Kesällä olisi käytössä myös matkarattaat, mutta tietenkin miehen pitäisi olla silloin mukana. Tyttö on kuitenkin niin pieni vielä toisen syntyessä, että mahtaako jaksaa seisomatelineessäkään? jos vaihdettaisiin tuplarattaisiin/vaunuihin, ne jäisivät kuitenkin varsin lyhytyikäisiksi jos taas vanhempi lapsi ei istu rattaissa enää vuoden päästä... On siinä miettimistä. Tavallisilla vaunuilla pitkät lenkit jäisivät väliin kahden lapsen kanssa, mutta taitaa 2-vuotiaat paremmin viihtyäkin leikkipuistoissa kuin tunnin lenkeillä. Tai sitten pitää ottaa kantoliina pienemmän kanssa käyttöön. Siitä ei ole kokemuksia ensimmäisen kanssa, mutta pelkkää hyvää olen kuullut.