Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elän haavemaailmassa

Vierailija
27.04.2019 |

Auttakaa mua!

Mua ahdistaa ihan valtavasti mun tilanne. Oon elänyt viimeset 6 vuotta käytännössä haavemaailmassa, kuvitellen itseni ja oman elämäni ihan erilaiseksi mitä se todellisuudessa on. Haaveilen ja haahuilen varmasti pitkälti sen takia etten tykkää itsestäni/omasta elämästäni ollenkaan. Tietynlainen selviytymiskeino. Oon ollu kiusattu koulussa läpi koko peruskoulun, joten voi olla että sieltä moni asia kumpuaa. Toisaalta myöskään mun vanhemmat ei ole osanneet antaa emotionaalista kasvatusta ja tukee ollenkaan, vaikka noin muuten olenkin elänyt onnellisen lapsuuden. Tuntuu ettei tästä pääse millään pois. Voi olla että mun haaveet ja odotukset on niin korkeat että en niitä koskaan saavuta. Oon itseäni kohtaan tosi vaativa ja perfektionisti. Nyt pitäis kai hakee apua tähän.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on taipumusta samaan. Onko sinulla itselläsi ajatusta, miten sinua pitäisi lähteä auttamaan? Tai siis että millaista apua kaipaisit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on taipumusta samaan. Onko sinulla itselläsi ajatusta, miten sinua pitäisi lähteä auttamaan? Tai siis että millaista apua kaipaisit?

Hyvä etten oo ainoa. Ite oon varmaan masentunut ja ahdistunut ja tosi yksinäinen, uskon että jos näit asioita sais kuntoon niin vähenis tämä haaveilu ja kuvittelukin.

Vierailija
4/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakonomainen haaveilu johtuu tavallisesti suurista määristä stressiä, masennuksesta, ahdistuksesta, yksinäisyydestä, huonosta itsetunnosta, sosiaalisista vaikeuksista, tunteesta, ettei sovi joukkoon ja reaktiosta tunteelliseen ja psyykkiseen hyväksikäyttöön ja sanalliseen väkivaltaan ja/tai laiminlyömiseen varhaisessa lapsuudessa, varhaisessa teini-iässä tai varhaisessa aikuisuudessa.

Vierailija
5/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko haaveet epärealistisia vai toteutettavissa? Tietynlainen haaveilu elämässä on normaalia.jos haaveilet, että ufot sieppaa ei liene ihan realismia🤪.

Mun mielestä kertoo rikkaasta mielikuvituksesta ja luovuudesta. Luet varmaan paljon kirjoja. Olet aina lukenut.se on rikastuttanut sun henkistä pääomaa. Se näkyy sussa. Oonko tässä asiassa oikeassa?

Miksi sua kiusattiin? Jättäkö se varjon sinuun?

Vierailija
6/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaarallista.

Vierailija
7/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko haaveet epärealistisia vai toteutettavissa? Tietynlainen haaveilu elämässä on normaalia.jos haaveilet, että ufot sieppaa ei liene ihan realismia🤪.

Mun mielestä kertoo rikkaasta mielikuvituksesta ja luovuudesta. Luet varmaan paljon kirjoja. Olet aina lukenut.se on rikastuttanut sun henkistä pääomaa. Se näkyy sussa. Oonko tässä asiassa oikeassa?

Miksi sua kiusattiin? Jättäkö se varjon sinuun?

Varsin epärealistisia. Onnistuis ehkä jollekin muulle, mut käytännössä mun pitäis muuttaa mun perhe, menneisyys, koulutus, ulkonäkö, ystäväpiiri, persoona eli ihan kaikki. En tiedä että tällaista ”täydellistä” ihmistä olis edes olemassa. Oon kyllä tosi herkkä ja ajatteleva ihminenkin. Haaveilu on ok, oot oikeessa, mut jatkuva oman itsensä kuvittelu joksikin muuksi ei kuulosta kovin terveeltä. Jonkun verran kirjoja luen, en omasta mielestä erityisen paljon. Olin tosi herkkä, kiltti ja ujo minkä takia kiusattiin. Myöskin köyhästä perheestä.

Vierailija
8/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elät suurimman osan ajasta haavemaailmassa, niin sillon kuulostaa huolestuttavalta. Oman identiteetin kanssa ongelmia?

Vierailija
9/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavemailma on hyvä paikka. Sinne vaan pitäisi päästä oikeasti.

10/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perfektionismi on varmaan yksi tärkeä tekijä, miksi et edes yritä, vaan mieluummin ajelehdit haavemaailmaan, jossa kaikki on täydellisesti. Täydellisyydentavoittelu voi johtaa siihen, että koska tiedostaa, ettei saisi kuitenkaan aikaiseksi täydellistä, niin sitten ei yritä ollenkaan.

Kuten 8 ehdotti, pakonomainen haaveileminen voi varmaan johtua myös ongelmista oman identiteetin kanssa. Ei hyväksy itseään sellaisena kuin on reaalitodellisuudessa. Haavemaailmassa pystyy olemaan itse sellainen kuin haluaa.

Tuohon perfektionismiin ei varmaan auta muu kuin aloittaa yrittäminen ja tekeminen pienin askelin, siedättää itsensä keskeneräisyydelle ja virheille pienissä erissä.

Vierailija
11/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavemaailmassa eläminen johtuu ehkä juuri tuosta perfektionismista ja siitä, että pakenet ongelmiasi haavemaailmaan. Se on selviytymiskeino. Haaveissasi elät sellaista elämää, jota haluaisit elää. 

Oletko ikinä saanut/hakenut apua kiusaamisen ja emotionaalisen tuen puutteen jättämiin traumoihin? Mielestäni terapia voisi auttaa. Oletko myös ehkä masentunut? 

Tunnistan kirjoituksesta itseni. Minulla on samanlainen tausta koulukiusattuna ja yksinäisenä. Minullakin oli hyvä lapsuus ja on edelleen läheiset välit perheeseeni, mutta minäkin olen jäänyt ilman emotionaalista tukea. Kaikki on jättänyt jälkensä ja joskus vieläkin tunnen olevani kuin pieni lapsi, joka kaipaa vain hellyyttä ja hoivaa. 

Vierailija
12/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haavemaailmassa eläminen johtuu ehkä juuri tuosta perfektionismista ja siitä, että pakenet ongelmiasi haavemaailmaan. Se on selviytymiskeino. Haaveissasi elät sellaista elämää, jota haluaisit elää. 

Oletko ikinä saanut/hakenut apua kiusaamisen ja emotionaalisen tuen puutteen jättämiin traumoihin? Mielestäni terapia voisi auttaa. Oletko myös ehkä masentunut? 

Tunnistan kirjoituksesta itseni. Minulla on samanlainen tausta koulukiusattuna ja yksinäisenä. Minullakin oli hyvä lapsuus ja on edelleen läheiset välit perheeseeni, mutta minäkin olen jäänyt ilman emotionaalista tukea. Kaikki on jättänyt jälkensä ja joskus vieläkin tunnen olevani kuin pieni lapsi, joka kaipaa vain hellyyttä ja hoivaa. 

Ihanaa kun jaksoit vastata! Oon joskus hakenut apua, mutta prosessi oli niin pitkä että päättyi kesken. Nyt ajattelin että vois oikeesti kesällä hakea apua tähän. Viimeinen lauseesi kuulostaa erittäin tutulta.

Vierailija
13/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tuo perfektionismi on varmaan yksi tärkeä tekijä, miksi et edes yritä, vaan mieluummin ajelehdit haavemaailmaan, jossa kaikki on täydellisesti. Täydellisyydentavoittelu voi johtaa siihen, että koska tiedostaa, ettei saisi kuitenkaan aikaiseksi täydellistä, niin sitten ei yritä ollenkaan.

Kuten 8 ehdotti, pakonomainen haaveileminen voi varmaan johtua myös ongelmista oman identiteetin kanssa. Ei hyväksy itseään sellaisena kuin on reaalitodellisuudessa. Haavemaailmassa pystyy olemaan itse sellainen kuin haluaa.

Tuohon perfektionismiin ei varmaan auta muu kuin aloittaa yrittäminen ja tekeminen pienin askelin, siedättää itsensä keskeneräisyydelle ja virheille pienissä erissä.

Kiitos! Viisaita puhut! Havainnollistit hyvin mun omat ajatukset sanoiksi!

Vierailija
14/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaisella haavemaailmassa ”hengailulla” yhteyttä pakkoajatuksiin? Itselläni on joitakin selkeitä ocd-ajatuksia ja sitten saatan huomata, että olen jossain tilanteessa uponnut haavemaailmaan. Haaveilu on osittain pakonomaista ja saan itseni sieltä pois, mutta kohta ajattelen niitä juttuja uudelleen. Itselläni on siis tosi vilkas mielikuvitus ja haavemaailma ei ole mitenkään realistinen eli siellä olen ihan toinen henkilö yms.

Vierailija
15/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri 6 vuotta. Mitä silloin tapahtui

Vierailija
16/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä 6 vuotta sitten tapahtui? Kerro, niin voidaan paremmin auttaa

Vierailija
17/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää alku ja jatkot taitaa olla saman ihmisen kirjoittama. Ainakin alussa.

Vierailija
18/18 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa maailmassa siis elät haaveilunesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän