Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

\,,/ HELMIhellien alkuviikko (ma-ke) \,,/

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi plääh näiden päiväunien kanssa. Nyt sain Simpun sänkyyn kolmatta kertaa. Kello siis kohta 14.00 ja poika on heränny klo 07! Eli tähän mennessä 7tuntia hereillä yhtä soittoa -kaksi kertaa nukahtanut tissille, mutta herännyt heti sänkyyn jouduttuaan eli max15min ottanut unia. Mä en tajua, mikä ihmeen kukkuja se oikein on. Illalla sit pillittää väsymystä naama punaisena.

Nyt siis peukut pystyyn, että pikkumies vihdoin antaisi unen tulla ja nukkuisi vähän känkkäränkköjä pois. No, ei kai se enää ihan yhtä paljoa tarvitse unta kuin ennen, mutta kyllä mun käsityksen mukaan 10h yöunet ei vielä 3-kuiselle riitä? Onneksi ne yöt on, aaah, hyviä. Viime yökin 21-07 ilman heräämisiä!

Kukas siitä Almiron Peptistä kysyi? Meillä poika sai sitä kun käytiin lääkärissä 1,5kk ikäisenä itkuisuuden takia. Se annettiin karsimaan pois maitoallergia, jota ei siis ollut vaan korvatulehdus! Toi Almiron Pepti kuitenkin vei meidän itkuiikalta kaikki masuvaivat pois. Kipristelyt loppui kuin seinään... sen takia me juotettiin sitä siitä asti, vaikka ei mitään reseptiä ollutkaan. Eikä oltais saatu kun ei ollut allergiaa.

Neuvolassa lääkäri sanoi, ettei tartte antaa Almiron Peptiä ja kun sanoin, että me ollaan annettu kun se on niin vatsaystävällistä niin lääkäri totesi, että " sehän on vaan hirmu kallista" . No, onhan se. Sellainen pikkupurkki maksoi 30euroa ja riitti meillä noin 1,5viikoksi. Ja poikahan siis saa korviketta ehkä 2-3dl/pv eli 1-2 syöttöä ja muuten imetän. Me kuitenkin päätettiin, että tuo on pieni hinta siitä että mahavaivat on poissa ja jatkettiin Almironilla.

Nyt pari viikkoa sitten päätettiin kokeilla Tutteli Omneota ihan rahasyistä. Omneo maksaa Prismassa jotain 5 euroa pakkaus eli hintaero on melkoinen! Molemmat siis jauheita, jos joku mietti... Hienosti on mennyt vaihto eli mahavaivat on pysyneet poissa, joskin pulauttelua on tullut lisää. Syynä varmaan ylisyönti, luulisin.

Almiron Pepti on siis korvike maitoallergisille... mutta näyttää toimivan myös vatsan kipristelyistä kärsiville :-)

Vierailija
42/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, vitsi miten nopeasti tää aika menee... Lukemassa olen kyllä käynyt, mutten ole " jaksanut" kirjoittaa, joskos nyt kerkiäis muutaman rivin kirjottaa kun Eetu nukkuu, tai ainakaan ei huuda!

Meillä jatkuu yhä nuo iltaraivarit, Eetu on niin väsynyt illalla että huutaa vaan eikä mikään kelpaa. ja äitistä tuntuu pahalta... En ole keksinyt syytä noihin sen itkukohtauksiin, mutta katotaan nyt, josko se siitä helpottais. Eetu on kyllä muuten tosi hyvällä tuulella, mutta iltaisin ja myös joskus päivällä saa ihan hirveän raivarin, mihin ei mikään auta (niinkuin maanantaina Mann@lla...)

Käytiin eilen mun vanhalla työpaikalla, koululla, ja olipa Eetulla paljon katseltavaa kun suurinosa koululaisista kävi häntä moikkaamassa... Ei sitten malttanut nukkua kuin puolisen tuntia mun vanhan työkaverin sylissä. Ja sitten kun kotiin päästiin niin laitoin Eetun liinaan (ostin sen vihdoin ja viimein lauantaina...) ja siinä nukkuikin noin kolmisen tuntia. Voi, vitsi että on hyvä kapine, vaikka mies sitä epäileekin vaaralliseksi, ja sanoi kaupassakin mitä tuolla tekee, onhan meillä kantoreppu! Mutta sain kuin sainkin (taas) tahtoni läpi!

Meidän piti miehen kanssa lähteä syksyllä kaksistaan laivalle, mutta mä tuskin pystyn " jättämään" Eetua hoitoon, onhan se kuitenkin vielä niiiiiin pieni tuollon syksyllä... (tekosyitä!) Tiedän että tekis hyvää meille käydä kaksin ja todellakin jättää Eetu hoitoon, mutta kun mää en raaski... Ja ajateltiin että jos siirrettäiskin se reissu ensi talveen tai kevääseen, ja ehkä otettais Eetu mukaan... Saa nähä mitä tehdään!

Galluppiin: Eetu nukahtaa (on nukahtanut n1.5kk:n ikäisestä) itsekseen omaan sänkyyn, joka on meidän makkarin nurkassa. Tai no, usein nukahtaa kyllä tissille mutta kun nostan siitä omaan sänkyyn niin useasti havahtuu hereille, ja saattaa huutaa korkeintaan 5min. Mutta ollaan vakaasti päätetty, ettei nosteta enää takaisin tissille/syliin vaan saa nukahtaa omaan turvalliseen sänkyyn. Niin ja olen tuosta 1,5kk:n iästä saakka nukuttanut (sanokoon kuka hyvänsä, mitä hyvänsä!) mahallaan, koska on huomattavasti helpottanut noihin mahakipuihin! Paitsi nyt kun on Eetu ite hoksannut tuon kääntymisen selälleen... Niin usein aamuisin herran löytää sängystään selällään makaamasta ja kiljumasta kun on taas kerran onnistunut jossain asiassa...

Muuten kiljahteleeko teidän lapset kovin paljon kun onnistuvat jossain asiassa/muuten vaan? Meillä Eetu kiljahtelee ihan koko ajan, ja siis vaikka ihan vaippaavaihtaessa saattaa kuulua ilonkiljahduksia, aivan ihanan kuuloisia...

Niin ja Viljaalle ja koko perheelle ONNEA!!!

Mutta nyt tais isäntä tulla kotiin ja " pieni" loma alkaa, kun miehelle on vielä perjantaikin vapaata... JEEE!!! Mitähän sitä keksis? Huomenna tod näk käydään mun mummolla syömässä, kun mun vanhemmat ja veli vaimonsa kanssa on myös menossa sinne, ja veljeni vaimo (=Eetun kummitäti) lähtee kolmeksi viikoksi opiskelemaan Skotlantiin... Ottaiskohan se meijät laukkuunsa mukaan...

Oikein hyvää viikonloppua kaikille helmiksille!!!

Napero ja Eetu 3,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuit naulan kantaan tuon meloni-juttus kans :) Siitä mikroskooppisesta soseannoksesta voi tulla ihan älytön sotku. Varsinkin jos muksu aivastaa saatuaan tavaraa suuhun... Hienot roiskeet tulee sekä omille että äidin vaatteille.

Minä annan edelleen sitä hitsin luumusosetta. En sit tiiä, että onko siitä ollu apua, mutta tänään ei oo ängerretty juuri lainkaan. Ei oo tosin kakkaakaan näkyny... Vilma ei osaa vielä oikeen mutustella sosetta. Se vaan liikuttelee sitä kielen kans suussa edestakaisin ja lopputuloksena suurin osa soseesta tulee ulos suusta. No, tää minimaalinen luumusoseannos on hyvää etukäteistreeniä pottua varten, jos sitä sit rupeiskin uppoamaan enemmän kuin lusikan kärjellinen.

Jännää, kun toisaalta on jo ihan kivaa rueta totuttamaan tyttöä kiinteisiin ja toisaalta harmittaa, että en vain imetä. No, en voi täysimettää puoltavuotta, koska menen töihin tytön ollessa 6 kk. Tulis ihan liikaa järkytyksiä sit samalle kertaa, jos ruokavalion muuttumisen lisäksi äiti häipyy töihin.

Tuttipullotreenit alkaa ehkä tuottamaan tulosta. Meillä on taas ollu parin päivän tauko ja tänään aamulla Vilma suostui pitämään tuttia suussa ja imemäänkin sitä ilman huutoa tai muutakaan kitinää. Tosin suurin osa imeskellystä maidosta valutettiin suupielestä ulos ;) Mutta tekniikka on siis jo jotenkuten hallussa!!! Ehkä siis pääsen ilman Vilmaa kaverini polttareihin! Toisaalta kyllä haluaisin ottaa Vilman mukaan, mutta se ei taitais olla kovin kätevää. Lisäksi siitä tulis tosi raskas reissu Vilmalle ja sit mun olis ihan tervettä päästä yksin tuulettumaan.

Joo, nyt on tullu niin sekavaa juttua, että parempi lopettaa. Ajatus ei näemmä kertakaikkiaan pysy kasassa. :/

Vierailija
44/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin Eetu on oppinut tuon kähisemisen ja kiljahtelun. Sitten tosiaan iltaisin on sellaista " humalaisen" kuuloista jokeltelua...aika ihmeellisen kuulosta...joku toinenkin siitä ihme mongertamisesta taisi mainita...ja kieli vispaa suupielestä toiseen...Kyljelleen ei meidänkään poika vielä halua kääntyä, joskus meinaa, mutta jättää sitten homman sikseen.

Eetu menee iltaisin yleensä 21-22 maissa nukkumaan, sammahtaa yleensä pullolle tai sitten olkapäälle kun yrittää röyhtäyttää. Nyt tosin on muutama ilta ollut näitä ihme raivareita ja pinniksestä kuuluu vaan tumps tumps kun poika hakkaa kantapäitään patjaan! Ihan ihmeellistä! Nyt viime yö meni suht hyvin, poika heräs 24 ja 6 syömään ja unta sitten vimppa syötön jälkeen riitti melkein kymmeneen. Eetuhan on nukkunut loistavasti läpi yön jo 1,5 kk:n ikäisestä joten toivon, ettei tähän ole tulossa muutosta...tai sitten maito ei enää riitä yöksi...

No, mä sitten ajattelin kokeilla sitä perunaa ja eilen illalla aloitin...aika suttuista puuhaa joo ja sit Eetu viel yökkäs kaikki ulos...nooh, tänään lantrasin potut kunnolla Nanilla ja muutama pieni lusikallinen jopa meni alas! Poika kyllä ilmeili kuin olis pa*kaa syöny :) No, kehuin häntä sitten kovasti joka lusikallisen jälkeen ja tulihan sieltä irvistyksen keskeltä hymyäkin! Lisäilen sitten ens vkolla porkkanaa ja ajattelin myös kokeilla luultavasti maissivelliä.

Jaahans, poju taas heräilee...

Sasuliini ja Eetu

Vierailija
45/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti esikoisen kanssa vielä ulos ja Helmi nukkuu vikoja päiväunia. Tämä päivä on ollut varmaan mun elämäni väsynein päivä! Eilen illalla Helmi valvoi taas niin myöhään, että pääsin itse vasta klo 24 nukkumaan. En saanut heti unta ja sitten kun olin just nukahtamassa, alkoi kuulua paloauton ääntä ja kun katsoin ikkunasta, näin meidän talon edessä monta paloautoa. Menin sitten keittiön ikkunaan (ettei Helmi herää) katsomaan tarkemmin ja kadulla oli 5 paloautoa, 2 poliisiautoa ja 1 ambulanssi. Ja meidän viereissä rapussa oli sitten jotain actionia. Hetken aikaa seurasin tilannetta ikkunasta, mutta sitten piti käydä oikein ulkona katsomassa, mitä tapahtuu. Siinä vaiheessa palomiehet oli laittanut rappuun (tai sinne asuntoon, missä jotain oli tapahtunut) jonkun kamalaa ääntä pitävän vehkeen, niin en ois kuitenkaan saanut nukutuksi. Olin ulkona ehkä vartin ja sitten paloautot yms. alkoivatkin jo lähteä pois. Mulle ei ikinä selvinnyt, mitä meidän viereisessä rapussa oli käynyt. Onneksi nukahdin heti, kun menin takaisin sänkyyn. Helmi heräsi vissiin 3 kertaa yön aikana (ei varmaan aina herää nälkään, mutta tissillä saan heti nukahtamaan, niin en jaksa edes kokeilla, nukahtaisiko ilman tissiäkin) ja vaikka mä sainkin ehkä sellaiset 6 h unta tosin aika monessa pikkupätkässä, niin olin tänään aivan sairaan väsynyt.

Siis toi 5-6 h unta/yö on ollut tän reilut 3 kk se normaali unimäärä, mitä mä nukun ja pisin pätkä tosiaan jotain 3 h, enkä siksi tiedä, miten tänään olinkin niin älyttömän väsynyt. Esikoinen ei tietenkään tänään nukkunut päiväunia, joten laitoin pojalle videon ja torkuin itse sohvalla sen aikaa. Sen jälkeen olin edelleen niin väsynyt, etten jaksanut nousta, vaan poika meni leikkimään ja kävi välillä paijailemassa mua. Torkuin sohvalla yhteensä 2,5 h ja Helmi nukkui sen aikaa partsilla. Oli kyllä huono omatunto, kun poika oli sen ajan ihan " heitteillä" =( Onneksi huomenna on pyhäpäivä, niin saan nukkua aamulla pitkään. Ja sitten perjantain jälkeen taas viikonloppu, että saan nukkua. Muuten tulen kohta hulluksi! Ja esikoinen koettelee mun hermoja aivan liikaa. Ymmärrän, että hän on hyvin voimakastahtoinen luonteeltaan (tullut äitiinsä) ja uhmaikä on päällä ja siihen vielä pikkusiskon syntymä, mutta en olisi voinut pahimmissa painajaisissakaan kuvitella, että elämä pojan kanssa voi olla näin vaikeaa! Onneksi mies osallistuu iltaisin ja viikonloppuisin niin paljon tän perheen touhuihin ja Helmi on niin äärettömän tyytyväinen. Jos Helmi olisi yhtä vaativa kuin veljensä aikoinaan ja mies olisi illat omissa menoissaan, olisin kyllä jo saanut hermoromahduksen. Mutta kyllä aika paljon harmittaa välillä, kun esikoiseen menee niin tuhottomasti aikaa ja energiaa, että Helmi jää ihan varjoon. Huomenna menen koko päiväksi kahdestaan Helmin kanssa mun äidin entiseen asuntoon selaamaan siellä olevia kaiken maailman tavaroita (joita ei ottanut uuteen asuntoonsa), joten saan vähän laatuaikaa Helmin kanssa. Ja illalla jaksan sitten ehkä vähän paremmin olla esikoisenkin kanssa.

Eilen Helmi ei sitten onneksi enää illalla itkenyt mitään kipuitkua ja tänään on ollut ihan normaali. Sen unohdinkin eilen kirjoittaa, että voi olla, että itkut johtui myös siitä, ettei Helmi ole reilun viikon aikana kakannut kuin kerran. Ennen kakkasi noin 4 krt/pvä, joten laskin, että eilen puuttui jo noin 31 kappaletta kakkoja ja tänään jo 35!!! Siis varmaan on ihan normaalia, että kakkaamisväli vähän harvenee, mutta missä ne kaikki 35 kakkaa on, mitkä ei ole tullut ulos??? Hauska ajatella, että meillä on ollut pesussa 35 kpl vähemmän kakkaisia vaippaharsoja kuin normaalisti reilussa viikossa ois tullut. Neuvolatäti sanoi, että jos tulee 2 viikkoa taukoa, pitäisi viedä tyttö lääkäriin, mutta muuten on ihan normaalia. Ja muuten Helmi on ollutkin ihan normaali ja aurinkoinen oma itsensä, mutta aamuyöllä on nyt vaihteeksi sitten itkenyt mahaansa. Olen kokeillut myös sitä, että olisin nukuttanut Helmiä mahalleen, mutta Helmi ei osaa nukkua niin. Pitää vaan päätä ylhäällä ja aikansa kun makaa, niin hermostuu. Esikoinen oli samanlainen. Ois pitänyt varmaan pienestä saakka opettaa nukkumaan myös mahallaan.

Nyt on jo niin pitkä viesti, että laitetaan toiseen niitä kommentteja ja gallup-vastauksia. Tai itse asiassa laitan ne varmaan vasta huomenna, koska tänään aion todellakin mennä ajoissa nukkumaan. Olen jo päättänyt, että ennen kuin alan syöttää Helmiä vikan kerran, olen käynyt suihkussa, syönyt iltapalan ja laittanut pyykit kuivumaan. Tai itse asiassa mies saa luvan laittaa pyykit. Huomiseen siis!

T:Fassiloora ja ihana hymytyttö Helmi (3 kk + 1 vko)

Vierailija
46/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs ole tämä emäntä paljon koneelle ehtinyt taas toviin. Tosi hauska oli lueskella teän kuulumisia! Onnea avioliiton kultaiseen satamaan purjehtineelle Viljaalle.

Täällä Herttuli lihoo kovaa vauhtia. Tuolla jokeltelee isille iltahöpinöitä. Hertta tuntuu olevan aikas sosiaalinen tapaus, urheilu ei ole senkään mielestä mistään kotoisin (äitiinsä tullut)! Ihmettelen suuresti kuinka vauva nukutetaan omaan sänkyyn... Hertta nukahtaa 23-24 useiden tuntien tissittelyn jälkeen ja joskus sen saa siirrettyä pinnasänkyyn. Useimmiten sammuu kunnolla vasta äiskän viereen. Sitten kyllä nukkuu vähintään 5 tuntia, usein seitsemäänkin. Aamulla herää jo kahdeksalta ja päiväunia nukkuu yhä heikosti. Vaunut on EI ja kantoliina on JEES. Tänään tosin nukkui kahden tunnin päikkärit vaunuissa joka oli äitille erittäin vaikea kokemus. Koko ajan kävin kurkkimassa joko pahin on tapahtunut... Jospa Hertta ottaisi tuon tavaksi, niin äitikin voisi tottua moiseen ylellisyyteen!

Hertta morottaa yhä ja toivon että ensi viikon neuvolassa saan asiaan lisäselvyyttä. Kuinkakohan vakaavaa on morjenstaa vielä tässä iässä? Kääntymiseen ja muihin isojen lasten kotkotuksiin ei ole mitään kiirettä. Pääasia että tissiä on tarjolla usein. Hertta on täysimetyksellä ja toistaiseksi menee ihan hyvin. Onni veti jo 2.5 kuisena velliä ja Helmi rupesi kunnolla syömään vasta tissittelyn loputtua 1 v. Saapa nähdä kuinka Hertta on ajatellut ruokapolitiikkansa hoitaa. Ainakin lihassa on pysytty hyvin (lue michelin mies) ja mielenkiinnolla odotan onko painokäyrä ensi viikolla yhä +25...

Hormoonit ilmeisesti vähän tasoittuneet kun se neljännen lapsen saaminen ei ole enää mielessä se paras lähitulevaisuuden suunnitelma. Haikealta se kumminkin tuntuu ettei enää koskaan saisi vauvaa. Ajattelin kuitenkin kokeilla nyt parin vuoden päästä sitä käsityöläiseksi jäämistä. Ei se ota jos ei annakaan, koska mulla on työtila ja materiaalit pitkäksi aikaa valmiina, toisin sanoen lainaa ei tarvitse ottaa. Vauvaa ja yrittäjyyttä ei ainakaan tässä tapauksessa voi yhdistää joten kai tässä vaan on otettava järki käteen.

Voimia teille kaikille tähän monia tunteita herättävään arkeen!

Noora ja Hertta kutakuinkin 3.5 kk

Vierailija
47/48 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko:

Galluppiin: Silva väsähtää iltapullolle yhdeksän jälkeen, jos ehdin annan vielä tissiä joka viimeistään tainnuttaa tytön petikuntoon.

Itse itseäni lainaten -" jos ehdin" . Yeah right, mullahan on nykyään niin hirveä kiire joka paikkaan :). Tarkoitin tuolla että tissiä annan vielä pullon jälkeen, jos kerkiän edes kaivaa esiin ennen kuin typsy on unten mailla.

Ihanaa, huomenna on kaikilla taviksilla ei-äitiys" lomalaisilla" vapaapäivä, tarkoittaa sitä että isäntä hoitaa meillä ekan syötön. Jippii!

Huomenna pääsee Puklu kokeilemaan puuhamattoa, jonka ostin huuto.netistä. Myyjä sattui asumaan tässä ihan meidän vieressä, joten matto tuli noudettua nopsaan.

Illanjatkot!

KL.

Vierailija
48/48 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilläpä oli hienot juhlat. Vielä onnea.

Fassiloora kirjoitti että neuvolatäti oli sanonut että pitää pitää lasta vauva-asennossa. Meillä ei neuvolatäti ainakaan ole sitä mieltä, kun olin siellä allekirjoittamassa sitä ilmoitusta rokotuksen haittavaikutuksesta niin neuvolatäti piti Miroa istumassa sylissään sen aikaa. Mutta sitä oliskin tosi vaikea muuten pitää, kun on väkisin halunnut jo ties kuinka kauan pystympään.

Nukahtamisgalluppiin:

Meillä vaihtelee ihan älyttömästi toi nukahtaminen. Taitaa olla kiinni ihan hiuksenhienosta ajoituksesta miten menee. Eli jos on liian väsynyt hyssyttelytkään ei auta vaan tarvii edes 5 sekuntia imeä tissiä, johon nukahtaa heti(tarvii varmaan alkaa markkinoida sitä unilääkkeenä). Siitä onkin sitten tosi taitavasti aseteltava sänkyyn, ettei huomaa, koska muuten alkaa huuto, joka kyllä loppuu samantien kun ottaa syliin ja nukahtaa taas heti.

Joskus onnistun oikealla ajoituksella sopivan väsyneenä viemään sankyyn, johon peittelen, pusuttelen ja toivotan hyvät yöt ja Miro vaan hymyilee ja hetken päästä nukkuu siellä ihan itsekseen. Joskus taas vien liian aikaisin sänkyyn, jolloin suuttuu heti, jonka jälkeen unentuloa saakin odottaa. Vaihtelua ainakin löytyy.

Öisin taas on aina nukahtanut itsekseen heti sänkyyn laiton jälkeen.

Niin ja siis 8-9:n välillä meillä mennään yöunille ja selällään nukkuu.

Tänään Miro kääntyi ekan kerran mahalta selälleen ja oli ihan ihmeissään että mitä tapahtui, siinä sitten naureskeltiin sille vähän aikaa.

Toivottavasti Sinililan Sakari paranee ripulistaan nopeasti. Kuulosti kyllä tosi kamalalle. Miten siinä jaksaa enää vielä pienempää hoitaa (ja isompaa), taidat olla supernainen;)

Napero kirjoitti Eetun raivareista, meilläkin Miro sai eilen illalla elämänsä ensimmäisen raivarin; se huus kurkkusuorana jotain 15 min, mikään ei auttanut, kunnes vein sen verannalle katsomaan ulos ja haistelemaan raikasta sateen jälkeistä ilmaa. Huuto loppui kuin seinään, kun se tutkiskeli katseellaan maailmaa.

Minkäs käsityöläisyyden pariin Noora on ajatellut jättäytyä? Onnea matkaan jo näin etukäteen.

Jospa alkais suunnitella nukkumaan menoa.

Niisku ja Miro 3 kk+vähän päälle