Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka ei juuri välitä musiikista ja karsastaa muita jotka jumputtaa kuulokkeet päässä 24/7?

Vierailija
26.04.2019 |

Jopa kognitiivinen psykologi, kielitieteilijä, ja tunnettu tiedekirjailija Steven Pinker sanoo että musiikki on kuin "auditory cheesecake".

Musiikkia siis kuunnellaan liikaa nykypäivänä. Kuten oikean juustokakun, sen pitäisi olla vähän nautittu jälkiruoka. Ei jatkuvaa herkuttelua. Jos syöt jatkuvasti juustokakkua, tiedät mihin se johtaisi. Moni ihminen tekee samaa virhettä "auditory cheesecake" kanssa, jumputtaen kuulokkeet päässä 24/7.

Meidän ei kannata jatkuvasti stimuloida aivojamme tällä musiikillisella juustokakulla, aivan kuten ei kannata jatkuvasti olla syömässä oikeata juustokakkua.

Tämä tiedemies väittää, että meidän ei tulisi kuunnella musiikkia niin paljon. Sitä tulisi lähinnä kuunnella juhlimiseksi, kun on saavuttanut jotain, tai kuten aina ennen vanhaan: tehdä musiikkia itse, eli ihmiset rummuttelivat heimoissaan samalla kun tehtiin ruokaa ja juhlittiin sitä kun saatiin eläin syötäväksi.

Olenko ainoa, joka karsastaa tätä nykykulttuuria jossa musiikkia kuunnellaan JATKUVASTI? Kuulokkeet päässä musiikin jumputusta oltava menitpä minne tahansa. Aivan kauheaa mielestäni! Mitähän seurauksia sillä on, ei varmasti mitään hyviä jos kysytään tältä asiaan perehtyneeltä tiedemieheltä.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että autistiset ihmiset eivät niin välitä musiikista. Sellaiseen olen törmännyt esim kun olen seurustellut autistisen kanssa, ei varsinaisesti koskaan kuunnellut musiikkia.

Voin olla väärässäkin.

Itse olen todennut että introvertit ihmiset eivät välitä musiikista. Taitaa olla extroverttien juttu tuo musiikin ihannointi. Ja introja ja extroja on aika 50/50, siksi tämä jakaakin ihmisiä juuri näin.

Vierailija
62/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä kyllästy musiikkiin. Aina löytyy uusia. Paitsi jotain 2 tuntia putkeen en jaksa kuunnella ilman taukoja mutta joka päivä kuitenkin.

Soittolistallani on mm. poppia, trancea, heviä, kansanmusiikkia eri maista, klassista, lastenlauluja, soundtrckeja, turkkilaista poppia, ysärijumputusta, keskiaikaista musiikkia, räppiä, folkia, oikeastaan kaikkia genrejä paitsi black metallia. Siitä en yhtään pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan en samaistu ap:n ajatuksiin, mutta itsekään en jatkuvasti musiikkia kuuntele. Ei kuitenkaan haittaa jos muut kuuntelevat.

Eniten kuuntelen musiikkia autossa työmatkalla, eli sen 2*30min työpäivinä. Kotona harvemmin, mutta kuitenkin joskus. Yleensä kuitenkin tykkään että on hiljaista. Välillä on kausia kun kuuntelen musiikkia enemmän.

Autossa en käytä kuulokkeita, mutta muuten kyllä yleensä kotona, vaikka yksin asunkin. Kuuloni on lievästi alentunut enkä kotioloissa jaksa käyttää kuulolaitetta, kun se muutenkin herkästi vääristää musiikkia mun mielesttäni, kun vahvistaa kaikki häiriöäänetkin herkästi, mutta tykkään kuulla kunnolla mitä lauluissa sanotaan jne enkä halua kiusata naapureitani pistämällä kaiuttimia kovalle.

Mutta välillä menee viikkokausia niin että aina musiikki on vain se mitä radiosta ajomatkan aikana tulee. Etenkin jos on hälyisempi työpäivä takana, en jaksa kotona ääniä, osasyy miksi kotona en kuulolaitettakaan juurikaan käytä. 

Mulle kyllä kuulotarkistuksissa on aina sanottu että tulisi käyttää kojettakin koko ajan jotta tottuisi siihen kovempaan äänimaailmaan, eli ilmeisesti se aivojen stimulointi olisi siltä kannalta nimenomaan hyvästä. Itse kuitenkin väsyn siihen jos on koko aika ääntä ympärillä. Hiljaisuus on välillä mukavaa.

64/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kuuntelen jatkuvasti musiikkia koska vaihtoehtoisesti pitäis kuunnella naapurin musiikkia tai kakaroiden mökää, että jee!

Vierailija
65/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeastaan ymmärrä musiikkia. Tai joo, tykkään omasta mielestäni hyvistä biiseistä ja katson kaikki voicet ja idolsit.

Mutta en yhtään ymmärrä sitä tunnehehkutusta. Ei minulla musiikki herätä mitään tunteita, tai korkeintaan surullisesta tulee surullinen fiilis. Mutta valmentajien kuvaukset tunneskaalasta? Ei tajua ei.

Vierailija
66/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että autistiset ihmiset eivät niin välitä musiikista. Sellaiseen olen törmännyt esim kun olen seurustellut autistisen kanssa, ei varsinaisesti koskaan kuunnellut musiikkia.

Voin olla väärässäkin.

Itse olen todennut että introvertit ihmiset eivät välitä musiikista. Taitaa olla extroverttien juttu tuo musiikin ihannointi. Ja introja ja extroja on aika 50/50, siksi tämä jakaakin ihmisiä juuri näin.

Tuossa voi olla perää. Ekstrovertti tarvitsee ärsykettä itsensä ulkopuolelta. Se voi olla muita ihmisiä, aktiviteettia tai musiikkia. Introvertti saa ärsykkeensä sisältään.

Vierailija
67/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen toki itsekin musiikkia aika paljon, mutta vain kotona ja silloin keskityn siihen musiikkiin enkä tee muuta. En tykkää kulkea ulkona kuulokkeet korvilla koska silloin en pystyisi keskittymään musiikkiin (classic rock, heavy metal, 90s dance) täysillä. Ihmettelen sitä kun kaikilla on kuulokkeet päässä tuolla ulkona ja sitten kun ei kuulla eikö nähdä ympäröivästä maailmasta mitään, juostaan tielle edes katsomatta tuleeko autoja ym. Todella vaarallista! Melkein joka päivä saa autoillessa varoa lenkkeilijöitä jotka ovat aivan omissa maailmoissaan luurit päässä ja ryntäävät tielle miten sattuu.

Vierailija
68/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty käsittämään näitä luurit päässä koko ajan kulkeviin. Plus että se on oikeasti vaarallista liikkua noin omissa maailmoissaan, ainakin liikenteessä. Muutamankin kerran on luuripäinen jalankulkija poukkoillut mitään ympärilleen katsomatta ja muut pyrkivät jotenkin vaan väistelemään.

Jotenkin pelottava ajatus todellakin liikkua kuulokkeet päässä ulkona. Milloinkaan ei tiedä milloin joku takaa yllättää, ryöstää tai jotain pahempaa. En voi ymmärtää. Paljon hauskempaa muutenkin liikkua metsässä kuunnellen lintujen liverrystä kuin jotain pauhaavaa poppirenkutusta joka on jo kuultu 1000x.

Ettekö te kyllästy niihin samoihin biiseihin? Miksi niitä pitää kuunnella looppina JATKUVASTI joka paikassa?

Tämä unohtui mainita myös. Ihmettelen sitä, eivätkö ole kiinnostuneita henkilökohtaisesta turvallisuudestaan? Luurit päässä ja musiikki kovalla et ole tietoinen ympäristöstäsi ja siitä jos joku vaikka lähestyy sinua takaapäin. Sitten voi sattua vaikka mitä etkä ehdi paeta koska et ole tietoinen lähestyvästä hyökkääjästä.

Vierailija
69/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin olla väärässäkin.

Tuossa voi olla perää. Ekstrovertti tarvitsee ärsykettä itsensä ulkopuolelta. Se voi olla muita ihmisiä, aktiviteettia tai musiikkia. Introvertti saa ärsykkeensä sisältään.

Pitkälti näin. Ekstrovertteja on hieman enemmän kuin introvertteja. Ja nämä juuri ovat niitä, jotka nauttii musiikista ja käyvät myös keikoilla.

Kuvittele introvertti keikalle ihmismassaan, ei ennenkuulumatonta, mutta on jotain sellaista missä he eivät lopulta viihdy tai ainakin menettävät siinä energiaa, toisin kuin ekstro taas saa siitä energiaa.

Ekstrovertti saa musiikista energiaa.

Introvertti voi jopa menettää siitä energiaa.

Siitä tämä jakaantuminen voi johtua.

Vierailija
70/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen olevani enemmän introvertti kuin ekstrovertti, enkä allekirjoita tuota väitettä introista ollenkaan. Minä rakastan musiikkia, kuuntelen sitä paljon ja tykkään käydä keikoillakin, vaikken kovin usein käykään. Olen ollut kerran yksinkin konsertissa ja myös festareilla olen käynyt. En toki edusta kumpaakaan ääripäätä intro-/ekstrovertti-akselilla, mutta ehdottomasti kuitenkin enemmän intro. Viihdyn porukassakin, mutta koen sen joskus raskaaksikin ja tarvitsen sen vastapainoksi omaa aikaa, viihdyn hyvin yksin. Harrastan myös kitaransoittoa omaksi huvikseni ja olen laulanut pari kertaa karaokessakin. En usko että musiikista pitäminen riippuu millään tavalla siitä onko ihminen introvertti vai ekstrovertti. Olen kokenut musiikin voimakkaasti pienestä pitäen. Myös artistien ja näyttelijöiden joukossa on introverttejä, vaikka niin ei helposti tulisi ajatelleeksi. Esimerkiksi Freddie Mercurya on kuvailtu introvertiksi yksityiselämässään, vaikka lavaesiintymisen perusteella voisi kuvitella kaikkea muuta.

Vierailija
71/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä huomannut, että tylsät ihmiset eivät kuuntele musiikkia. Ja heillä on yleensä muitakin halveksunnankohteita, esimerkiksi tv-sarjat tai Netflix, siis vaikka dokumentit.

Vierailija
72/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen luurit päässä, mutta en kuuntele musiikkia, vaan kirjaa. Myös siellä salilla ja ulkona.

Vierailija
73/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan autoa isot kuulokkeet päässä, en kuuntele musiikkia vaan puhetta. Samoin ulkona, siivotessa yms. Aika kuluu nopeasti ja tulee hyödynnettyä kiinnostavalla tavalla.

Vierailija
74/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä huomannut, että tylsät ihmiset eivät kuuntele musiikkia. Ja heillä on yleensä muitakin halveksunnankohteita, esimerkiksi tv-sarjat tai Netflix, siis vaikka dokumentit.

Kuvailit juuri tylsyyden perikuvan; on kiinnostunut valtavirta musiikista ja netflix sarjoista.

Olet samanlainen kuin suurin osa ihmisistä, eli määritelmän mukaan tylsä.

Hienoa projektointia! :)

Vierailija
75/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin olla väärässäkin.

Minä ja minun aikuinen lapsi ollaan introverttejä ja kumpikin kuuntelee musiikkia todella paljon. Lapseni kulkee aina kuulokkeet päässä ja kotonansa kuuntelee mm. Lp levyjä. Minä myös olen työpäivän jälkeen kotona aina kuulokkeet päässä (en jaksa kuunnella naapureilta kantautuvia ääniä) ja viikonloppuisin lähes koko ajan kuuntelen jotain. TV:tä katselen myös kuulokkeilla. 

Minä olen aina ollut musiikin suurkuluttaja ja kuuntelen aika laidasta laitaan kaikkea. Olen käynyt nuorena festareilla ja vanhempana konserteissakin. Olen ilmeisesti siirtänyt tämän taipumuksen lapsellenikin, koska ihan pienestä pitäen hän on tykännyt musiikista. Ihmisten seurasta emme niin välitä (emme edes toistemme seurasta, vaikka hyvät välit meillä onkin), paitsi pienissä määrin. Musiikki ja esim. leffojen katselu on ihan ykkösjuttuja meillä ja lapsellani lisäksi pelaaminen tietokoneella ja X-boxilla.

Ehkä olemme poikkeuksia introverttien maailmassa...

(ohis)

Vierailija
76/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokakuista niin tiedä, mutta minä en tykkää musiikista. Nautin niin kovasti hiljaisuudesta ja yksinäisyydestä, että en millään raatsi ikinä rikkoa sitä hiljaisuutta esim. radiolla. Jos kuuntelen, niin lähinnä vaan sitten klassista ja mikä hassuinta: joululauluja! Pidän jouluradiosta =). Mutta mun täytyy saada olla yksin silloin, kun kuuntelen musiikkia. En tosin lenkillä kuuntele, vaikka silloin olenkin yksin. Mulla ei ole mitään kuulokkeita edes olemassa. Eli autoradiossa joskus on radio päällä, mutta harvoin. Ja jouluna tietsikalla jouluradio. Meillä ei ole kotona myöskään stereoita tai radioita.

Vierailija
77/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoista. Itse en pysty elämään ilman musiikkia.

Minä en pysty elämään ilman kirjoja ja lukemista! Haluan täyttää ajatukseni aina uudella, tuoreella  asialla, musiikkihan toistaa sitä samaa melodiaa ja lyrikkaakin jatkuvasti.

Et ilmeisesti tiedä että on muutakin musiikkia kuin se mitä joku radio Nova suoltaa. Spotifyssa on käytännössä loputon tarjonta erilaista musiikkia. Esim tällä viikolla olen kuunnellut ranskalaista rappiä, venäläistä hardcorea sekä tanssimusiikkia, arabialaista housea, ja ties mitä muita joiden genreä en edes osaa nimetä. Jos itse on tylsä ihminen joka ei osaa etsiä muuta kuin niitä listahittejä, niin toki voi olla vaikea ymmärtää vaihtoehtojen loputonta määrää.

Tunnen kyllä ammattini puolesta eri musiikin lajit ja jos on pakko jotain kuunnella, se on klassinen musiikki, mutta sekin toistaa samaa sävellystä tai teemaa. Mieluummin luen kuin kuuntelen mitään musiikkia.  Olen musiikin opettajana ollut 40 vuotta ja se riittää!