Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka ei juuri välitä musiikista ja karsastaa muita jotka jumputtaa kuulokkeet päässä 24/7?

Vierailija
26.04.2019 |

Jopa kognitiivinen psykologi, kielitieteilijä, ja tunnettu tiedekirjailija Steven Pinker sanoo että musiikki on kuin "auditory cheesecake".

Musiikkia siis kuunnellaan liikaa nykypäivänä. Kuten oikean juustokakun, sen pitäisi olla vähän nautittu jälkiruoka. Ei jatkuvaa herkuttelua. Jos syöt jatkuvasti juustokakkua, tiedät mihin se johtaisi. Moni ihminen tekee samaa virhettä "auditory cheesecake" kanssa, jumputtaen kuulokkeet päässä 24/7.

Meidän ei kannata jatkuvasti stimuloida aivojamme tällä musiikillisella juustokakulla, aivan kuten ei kannata jatkuvasti olla syömässä oikeata juustokakkua.

Tämä tiedemies väittää, että meidän ei tulisi kuunnella musiikkia niin paljon. Sitä tulisi lähinnä kuunnella juhlimiseksi, kun on saavuttanut jotain, tai kuten aina ennen vanhaan: tehdä musiikkia itse, eli ihmiset rummuttelivat heimoissaan samalla kun tehtiin ruokaa ja juhlittiin sitä kun saatiin eläin syötäväksi.

Olenko ainoa, joka karsastaa tätä nykykulttuuria jossa musiikkia kuunnellaan JATKUVASTI? Kuulokkeet päässä musiikin jumputusta oltava menitpä minne tahansa. Aivan kauheaa mielestäni! Mitähän seurauksia sillä on, ei varmasti mitään hyviä jos kysytään tältä asiaan perehtyneeltä tiedemieheltä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoista. Itse en pysty elämään ilman musiikkia.

Minä en pysty elämään ilman kirjoja ja lukemista! Haluan täyttää ajatukseni aina uudella, tuoreella  asialla, musiikkihan toistaa sitä samaa melodiaa ja lyrikkaakin jatkuvasti.

Vierailija
22/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty käsittämään näitä luurit päässä koko ajan kulkeviin. Plus että se on oikeasti vaarallista liikkua noin omissa maailmoissaan, ainakin liikenteessä. Muutamankin kerran on luuripäinen jalankulkija poukkoillut mitään ympärilleen katsomatta ja muut pyrkivät jotenkin vaan väistelemään.

Jotenkin pelottava ajatus todellakin liikkua kuulokkeet päässä ulkona. Milloinkaan ei tiedä milloin joku takaa yllättää, ryöstää tai jotain pahempaa. En voi ymmärtää. Paljon hauskempaa muutenkin liikkua metsässä kuunnellen lintujen liverrystä kuin jotain pauhaavaa poppirenkutusta joka on jo kuultu 1000x.

Ettekö te kyllästy niihin samoihin biiseihin? Miksi niitä pitää kuunnella looppina JATKUVASTI joka paikassa?

Samoja biisejä? Mikä saa sinut kuvittelemaan, ettei ne biisit vaihdu ajan varrella? Jatkuvasti tulee uutta, välillä muistuu mieleen joku vanha, jota ei ole aikoihin kuullut. Minulla on soittolistalla yli 8 h musiikkia. Se siinä on aika paljon jo biisejä. Ja jatkuvasti lisään uusia ja karsin vanhoja pois. Ja linnun liverrystä en kaipaa yhtään mihinkään, se on ihan turhaa ajankulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen musiikkia usein ja aina kuulokkeilla. Rakastan musiikkia ja minusta se pääsee oikeuksiinsa vain jos kuulee kaikki nyanssit.

Se, mitä vihaan, on ne jotka kuuntelevat musiikkia "vuotavilla" kuulokkeilla, eli istuvat julkisissa kulkuvälineissä jumputusmusiikki päällä niin, että se kuuluu metrien päähän.

Pilaavat kuulonsa ja toisen rauhan.

Vierailija
24/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty elämään ilman kirjoja ja lukemista! Haluan täyttää ajatukseni aina uudella, tuoreella  asialla, musiikkihan toistaa sitä samaa melodiaa ja lyrikkaakin jatkuvasti.

Itse seuraan musiikin uutuuksia. Uusia kappaleita ja mielenkiintoisia lyriikoita tulee joka päivä! Tietenkin palaan myös vanhoihin suosikkeihin.

Vierailija
25/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen musiikkia, koska se piristää ja nostaa mielialaa. Arki olisi paljon tylsempää ilman musiikkia. Saan päänsärkyä bussissa lukemisesta, en pysty oppimaan siitä pois, minkä vuoksi kuuntelen työmatkoilla musiikkia. On kiinnostavaa kuulla uutuuksia, musiikkia eri maista ja välillä oman lapsuusajan iskelmiäkin.

En ymmärrä, miksi siinä olisi mitään halveksittavaa.

Vierailija
26/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyy perillä uusista asioista ja trendeistä. Musiikki on osa kulttuuria hyvät ihmiset.

Vierailija
27/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jopa laulavat kotona arkiaskareita tehdessään. Ihmiskunnan rappion huippu.

Vierailija
28/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty elämään ilman kirjoja ja lukemista! Haluan täyttää ajatukseni aina uudella, tuoreella  asialla, musiikkihan toistaa sitä samaa melodiaa ja lyrikkaakin jatkuvasti.[/qu

TURHAAAAAAAAAAAAAAAA

Kaikki kirjat toistaa vaan samoja sanoja tajuux???

Vierailija
29/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka kulkevat kuulokkeet korvilla, eivät suinkaan kuuntele musiikkia 24/7. Itse kuuntelen äänikirjoja ja podcasteja kun lenkkeilen, käyn kaupassa, siivoan, yms. Tekee puuhastelusta vähän hauskempaa.

Vierailija
30/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi herkkä melulle ja kuulokkeet on itselleni usein pelastus. Junassa tai linjurissa yms on ihmisiä jotka keskustelee keskenään, joku puhuu puhelimeen, lapsi itkee tai hakaa leluaan kovaäänisesti, sellainen ylimääräinen meteli saa minut tosi hermostuneeksi ja silloin käytän kuulokkeita. En kuuntele välttämättä musiikkia, kuuntelen myös paljon radiota, kuunnelmia, äänikirjoja. Joskus en edes kuuntele mitään, pidän niitä kuulokkeita kuin kuulosuojaimia. Ei sitä kukaan ulkopuolinen tiedä mitä kuuntelen tai kuuntelenko mitään, mutta koen sen vähemmän provosoivana kuin työntää vaikka sormet korviin kun jonkun lapsi huutaa suoraa huutoa.

Vierailija
31/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas yksi, kaikkien pitäisi olla kuten sinä?

Jos etsit, löydät ihan faktaa siitä että musiikin kuuntelu luo aivoissa uusi yhteyksiä. Musiikki tekee hyvää.

Sain juuri äsken yhden kappaleen aikana kaksi kylmää väristystä. Se alkaa niskasta ja kulkee jalkateriin asti, kaikki kananlihalla, mieletön tunne.

Nuo tiettyjen kappaleiden aiheuttamat väristykset ovat upeita, minulla menee myös käsistä iho kananlihalle samalla. Käsittääkseni kaikki ihmiset eivät koe noita väristyksiä musiikin yhteydessä.

Vierailija
32/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä haittaa siitä musiikista on? Juustokakku lihottaa mutta mitä siitä "liiallisesta" musiikista sitten seuraa? 

Mitä haittaako?

"One study says that you will listen to about 13 years’ worth of music before you die.

That’s a hell of an investment of time and energy.

Some scientists says music is a complete waste of time."

https://medium.com/@ilovetailopez/is-music-a-waste-of-time-ad9cb57498c8 ]

AJANTUHLAUSTA. Voisit tehdä sen kuuntelun ohella jotain kehittävämpää, miksei esim musiikin sijasta kuuntele äänikirjaa?

Eli tässä tarkoitettaneen, että ihmisen olisi tehtävä työtä ja rahaa koko elämänsä. Minä luen kirjoja, en kuuntele sitä että joku lukee ääneen sitä kirjaa. En pysty keskittymään tuollaiseen, joutuisin istumaan tai makaamaan paikallani ja kuuntelemaan silmät kiinni sitä kirjan lukemista.

Vierailija
33/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se v###u sua kiinnostaa ja haittaa? Toiset pitää musasta, toiset ei. Oishkoha aika opetella puuuttuu asoihin joihin oikeesti tarvii puuttuu?

Vierailija
34/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en juuri koskaan kuuntele musiikkia mutta äänikirjoja kylläkin, silloin harvoin kun julkisesti liikun kuulokkeet päässä.

Musiikki ei vaan enää jaksa kiinnostaa.

Vierailija
35/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

24/7 😂 joo, yöllä nukkumaankin kuulokkeet päässä.

Vierailija
36/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luen paljon kirjoja ja ostelen niitä itselleni, mutta lukiessani usein laitan jonkin levyn soimaan taustalle. Mitä miellyttävintä puuhaa tuollainen. Kuuntelen paljon englanninkielistä musiikkia, lähinnä metallia, ja luen myös noiden kappaleiden sanoituksia niistä levyjen kansipapereista.

Vierailija
37/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen musiikkia usein ja aina kuulokkeilla. Rakastan musiikkia ja minusta se pääsee oikeuksiinsa vain jos kuulee kaikki nyanssit.

Se, mitä vihaan, on ne jotka kuuntelevat musiikkia "vuotavilla" kuulokkeilla, eli istuvat julkisissa kulkuvälineissä jumputusmusiikki päällä niin, että se kuuluu metrien päähän.

Pilaavat kuulonsa ja toisen rauhan.

Kuuntelepa musiikkia sauhuissa, silloin tutustakin musiikista löytyy aivan uusia puolia. Käytän kuulokkeita vain matkustaessani ja kuuntelen musiikkia kaseteilta Walkmanista, kotona en käytä kuulokkeita.

Vierailija
38/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi herkkä melulle ja kuulokkeet on itselleni usein pelastus. Junassa tai linjurissa yms on ihmisiä jotka keskustelee keskenään, joku puhuu puhelimeen, lapsi itkee tai hakaa leluaan kovaäänisesti, sellainen ylimääräinen meteli saa minut tosi hermostuneeksi ja silloin käytän kuulokkeita. En kuuntele välttämättä musiikkia, kuuntelen myös paljon radiota, kuunnelmia, äänikirjoja. Joskus en edes kuuntele mitään, pidän niitä kuulokkeita kuin kuulosuojaimia. Ei sitä kukaan ulkopuolinen tiedä mitä kuuntelen tai kuuntelenko mitään, mutta koen sen vähemmän provosoivana kuin työntää vaikka sormet korviin kun jonkun lapsi huutaa suoraa huutoa.

Ihan hirveää tuo ihmisten kovaääninen mölinä, siitä tosiaankin tulee hermostunut ja ärtynyt olo.

Vierailija
39/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka kulkevat kuulokkeet korvilla, eivät suinkaan kuuntele musiikkia 24/7. Itse kuuntelen äänikirjoja ja podcasteja kun lenkkeilen, käyn kaupassa, siivoan, yms. Tekee puuhastelusta vähän hauskempaa.

Tätä olen myös epäillyt, ja hyvä jos asia on näin. En voisi kuvitella, että ihmiset joka päivä sen tunnin jossain kuntosalilla kuuntelevat aina musiikkia. Toivottavasti ne todellakin kuuntelee ennemin äänikirjoja tai podcasteja.

Vierailija
40/77 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen itse musikkia pääasiassa perinteisillä stereoilla, joissa on siis vahvistin, kaksi isoa lattiakautinta, CD-levysoitin ja vinyylilevysoitin.  Yleensä kuuntelen  1- 2 CD:tä tai 1-2 LP:tä päivässä ilman että naapurit joutuisivat siitä kohtuuttomasti kärsimään, sillä normaaliin päiväaikaan on muutenkin kaikenlaista ylimääräistä ääntä kuten liikenteen melua, pihalla huutavia lapsia, pyykinpesua, asunnon imurointia, tms. Minulla on myös varsin laaja levykokoelma 1950-luvulta 2010-luvulle asti eli jostain Chuck Berrystä Ellie Gouldingiin, mutta ei yhtään ainoaa rap-albumia ei suomeksi eikä englanniksi.

Olen tottunut kuuntelemaan musiikki albumikokonaisuuksina, mutta toki kuuntelen sattunaisesti joitakin radio-ohjelmia ja käyn YouTubessa katsomassa musiikkivideoita, konserttitaltiointeja ja muusikoiden haastatteluja. Minusta musiikin kuuntelu toimii parhaiten sopivasti annosteltuna aivan kuten elokuvan katsomisesta nauttii enemmän kun sen tekee keskittyneesti eikä  esim. niin että televisio olisi koko ajan vain taustalla päällä.

MInuakin vähän ihmetyttää miksi jotkut haluavat kulkea joka paikkaan kuulokkeet päässä musiikkia kuunnellen. Kun liikun kaupungilla ihmisten kesken, haluan ottaa enemmin kontakteja muihin ihmisiin ja tervehtiä tuttuja kuin sulkeutua omaan maailmaan kännykkää räplämään.  Samoin juostessa tarkkailen enemmin ympäristöä ja omia ajatuksiani kuin että minulla olisi kuulokkeet korvilla.