Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Curly Girl -menetelmästä mielipidekysymys

Vierailija
26.04.2019 |

Luin täällä Curly Girl -menetelmästä ja liityin uteliaisuuksissani Facebook-ryhmään. Yllätyin siitä, kuinka valtavasti väkeä ryhmässä on ja kuinka valtavasti sinne kirjoitellaan. Minulla on kysymys, joka saattaisi aiheuttaa jäsentenvälistä riitaa, joten kysynkin täältä niiltä, jotka ovat tutustuneet aiheeseen. (Voisin todeta asian kokeilemalla itse, mutta minun ärhäköitä hiuksiani ei saa suoriksi itkemälläkään.)

Onko mielestänne kysymyksessä hiusten taivuttaminen eli muotoilu vai se, että suorat hiukset muuttuvat pysyvästi laineikkaiksi tai jopa kiharoiksi? Minusta se, että hiuksiin pannaan kourallinen geeliä ja sitten ne kootaan kankaan sisälle myttyyn, on ihan yhtä mekaanista muotoilua kuin kihartimella tai föönillä käsitteleminen. Miten näette tämän?

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä metodi sopii myös suorille hiuksille? Kiharaa ei välttämättä saa mutta parempaan kuntoon hiuksensa saa kyllä. Itse olen luullut omaavani täysin suorat hiukset mutta CG:llä olen saanut omani laineille ja taitaapa kihartua ajan saatossa vielä lisääkin :)

Siis... Muotoilet hiuksesi kiharalle ja ajattelet, että hiukset alkavat kihartua jatkossa itsestään tästä syystä? 

Kuulostaa ihan järkevältä menetelmältä kiharatukkaiselle, jolla ei ole rasvoittuva päänahka, mutta tuo suoran hiuksen kihartuminen menee kyllä jo huuhaan puolelle. 

Huonossa kunnossa olevat latvat ja silikooni jäämät estävät kihartumisen. Joten on ihan mahdollista että hiukset kihartuvat lisää kun löytää oikeat tuotteet ja hiuksien laatu paranee ajan kanssa.

Vierailija
142/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tähän tutustunut muuten kuin lukemalla iltalehdestä, mutta siinä pisti silmään kaksi omituisuutta.

1. Muotovaahdon tms käyttö joka pesun jälkeen. Itse olen aina käyttänyt muotovaahtoa, jos haluan laittautua juhliin tms, ja sillä saa kivat hiukset. En ole kuitenkaan ajatellut tätä päivittäiseen käyttöön. Perustuuko koko ” metodi” siis tähän muitoilutuotteeseen, ja muu siinä ympärillä on höpöhöpöä?

2. Muotoilutuotteita ei kuitenkaan pestä koskaan pois kunnolla, kun käytetään pelkkää hoitoainepesua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt tätä

http://www.urtekram.fi/tuotteet/kosmetiikka/hiukset/ruusushampoo-kuivil…

Tuossa on maissiglukoosisaippua, lieneekö sulfaatiton?

ja sulfaatteja  sisältävää frantsilaa

https://frantsila.com/tuote/hella-luomu-shampoo/

Minulla on luonnonkihara käsittelemättä lapsesta aikuisikään  ja pitkäaikaisessa käytössä kihara on runsaampaa frantsilan shampoolla. Urtekramin shampoo on hyvä pari kuukautta, mutta väsyttää sitten hiukset muutoin. Jokaisen hiuslaatu on erilainen niin on varmaan aika yksilöllistä mikä shampoo sopii ja mikä ei.

Pääasiassa kaikki kaupan halpisshampoot eivät minulle sovi.

Molemmissa on sulfaatteja. Eli kuivattaa hiusta.

Onko sinulla tuon maissiglukoosisaippuan resepti vai mistä tiedät, että siinä on sulfaattia? Sulfaatitontakin saippuaa on olemassa.

Kävin lukemassa tuotteen INCI-listan ja siellä lukee selvästi sulfaatti.

Eli pitää lukea tuotteessa käytettävät kemikaalit tai käyttää täällä jo muutaman kerran mainittua sivustoa apuna.

Vierailija
144/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Oma taipuisa hius on kiharalla jos sen kuivaa löysällä nutturalla. Tämä riippumatta shampoosta. Muotoilutuotteita en juuri käytä, paitsi jos haluan kiharoiden pysyvän - silloin laitan lakkaa tämän kiharan päälle ja kampaan varovasti myöhemmin.

En hahmota, mikä olisi se lisäarvoa metodilla olisi, mutta kiinnostaisi. 

Vierailija
145/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tähän tutustunut muuten kuin lukemalla iltalehdestä, mutta siinä pisti silmään kaksi omituisuutta.

1. Muotovaahdon tms käyttö joka pesun jälkeen. Itse olen aina käyttänyt muotovaahtoa, jos haluan laittautua juhliin tms, ja sillä saa kivat hiukset. En ole kuitenkaan ajatellut tätä päivittäiseen käyttöön. Perustuuko koko ” metodi” siis tähän muitoilutuotteeseen, ja muu siinä ympärillä on höpöhöpöä?

2. Muotoilutuotteita ei kuitenkaan pestä koskaan pois kunnolla, kun käytetään pelkkää hoitoainepesua.

1. Ei pakollista. Osa käyttää geelejä. Muotoilutuotetta joutuu käyttämään jos on huono kuntoinen hius. Estetään hampun näköinen pehko. Muotoilutuotteilla kiharat kestävät paremmin esim. liikuntaa.

2. Käytetään muotoiluaineita jotka lähtevät pelkästään vesipesulla.

Vierailija
146/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille teille jotka luette niitä purkkien kemikaali hepreoita ja mietitte soveltuuko tää tähän CG metodiin vai ei niin menkää osoitteeseen:

http://www.isitcg.com/

Ja copypastetkaa sinne haluamanne shampoon etc ainesosaluettelo niin saatte tietää.

Yritin, mutta en saanut kunnon vastausta. Vain, että luultavasti ok.

Tietääkö kukaan sulfaatitonta, jossa ei olisi myöskään silikoneja, parabeenejä, glyseriiniä tai hajusteita? Kaikkia näitä pitäisi välttää, mutta mistä löytyisi sellainen shampoo? Ja jos jollakin on lista ok shampoista, niin voisiko postata tänne? En ole Facebookissa, joten en sieltä ryhmästä näe. Haluaisin vain jotain tuotesuosituksia.

Glyseriini on melkein jokaisessa shampoossa. Lähtisin ensin etsimään glyseriinittömiä tuotteita netistä.

Vierailija
147/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa pyyhkeeseen kääriä hiuksia mutta t-paitaan saa?

Vierailija
148/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvillaa kuivattaa hiuksia ja märkäpyyhe on raskas. Optimaalinen on mikrokuitupyyhe.

Kuivattaa hiukset nopeasti.

Vierailija
149/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelen, että "vanha T-paita"-nimitys otettiin alkujaan käyttöön sen vuoksi, etteivät kiharapäät kuivaisi hiuksiaan karheisiin ja pörhistäviin froteepyyhkeisiin. Vanha tai pikemminkin käytetty T-paita on kulunutta kangasta ja sileämpi kuin uusi, joten hiuksetkin pysyvät hieman sileämpinä. Alun perin käytettiin pitkähihaista T-paitaa juuri niiden hihojen pituuden eli käärimisvaran vuoksi, mutta kulttuurien välillä kuljettaessa hihatkin ovat lyhentyneet meikäläiseen käsitykseen T-paidasta. Ploppaushan ei ole mikään uusi juttu, koska minäkin tunsin sen ja käytin sitä jo ainakin 20 vuotta sitten.

Luin tuon eilisen (?) artikkelin ja ihmettelin sitä, miten koko systeemi oli saatu yksinkertaistetuksi niin, että jäljellä oli vain "pese hiukset tällaisella pesuaineella, levitä hoitoainetta, levitä geeliä, kääri hiukset T-paitaan ja taputtele ne kuivaksi; myöhemmin korvaa pesuaine hoitoaineella". Tuosta näkyvät ainakin minun silmissäni jääneen pois juuri ne seikat, jotka tekevät menetelmästä tuiki tavallisesta hiustenpesurutiinista poikkeavan.

Ap

Vierailija
150/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se mun mielestä ole mikään "luonnonkihara", jos se vaatii kaikenmaailman "ploppaukset" ja muut kevätjuhlaliikkeet. 

Onhan se luonnonkihara, mutta sillä ploppauksella ym. saa sitä kiharaa vielä korostettua ja hiukset näyttää paremmalta kuin ilman metodia. 

Mulla on luonnonkihara ja hiukset näytti ennen cg:n aloitusta vain rumalta pörröltä jos en suoristanut.

Luulen että tässä tarkoitetaan nyt sitä, että ne joilla on ilman ploppauksia ja geelejä piikkisuora tukka, luulee nyt omaavansa luonnonkiharat kun kuivattavat hiuksensa laineille sen kuuluisan vanhan t-paidan sisässä.

Sama jos kuivattaisi suorat hiukset letitettyinä ja sanoisi sitten letit avattuaan että mullapa onkin näköjään luonnonkiharat.

Sori jos kysyn typeriä, mutta MITÄ VÄLIÄ on sillä jos joku suoratukkainen ihminen ajattelee omaavansa luonnonkiharan tukan, vaikka sinun mielestäsi näin ei ole? Kun nyt kuulostaa aivan daijulta tässä lähinnä se, että jonkun toisen peräsuolimusta kaivelee jonkun toisen, luultavasti tuntemattoman ihmisen käsitys OMISTA hiuksistaan.

En ole tuo, jonka kirjoitusta kommentoit, mutta kerron oman mielipiteeni tähän väliin.

FB-ryhmässä on paljon suorahiuksisia, jotka ovat käsittäneet, että CG-menetelmällä heidän "salattu" luonnonkiharansa "tulee esiin". Käytännössä he kihartavat hiuksensa ja ihmettelevät sitä, miksi kiharat eivät pysy. Sitten kuljetaan hiukset tahmaisina viikko- ja kuukausikaupalla kuunnellen lasten, puolison, pomon ja sivullisten huomauttelua. Ja vaikka kuvissa olisi kiharan sijasta vain roikkuvia klimppejä, muut hurraavat ja kannustavat, että jaksa jaksa kyllä se kihara sieltä vielä löytyy. Uusin ilmiö on se, että huomautellaan kadulla ja kaupassa tuntemattomille ihmisille siitä, että kyllä sinunkin pitäisi ruveta seuraamaan tätä menetelmää, olisit paljon paremman näköinen. Vielä puuttuu se, että keksittäisiin jokin Hare Krishna -tyyppinen loitsu, jolla voisi täyttää bussipysäkillä viettämänsä luppoajan.

Ja vaikkei tästä ongelmaa itselleen tekisikään, kai sen sentään saa sanoa ääneen?

Vierailija
151/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä linkit tuotteisiin mitä käytän t. 65

https://www.xz.fi/tuotteet/xz-sulfaatiton-persikkanektari-shampoo

https://www.tokmanni.fi/kuivashampoo-200-ml-volume-up-5901350436936

https://www.tokmanni.fi/hoitovoide-400-ml-aloe-air-dry-cream-3600542117…

Ei muuten ollutkaan loreal vaan garnier 😅

Tuo linkkaamasi kuivashampoo ei sovi menetelmään, koska siinä on kuivattava alkoholi mukana. 

Voi ei olen vain katsonut, ettei siinä olisi ainakaan silikoneja. Onko kellään ehdottaa jotain toista tuotetta, jota myytäisiin muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla?

Vierailija
152/167 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen vastaisin, että kosteutus on hoitoa, mutta geelaus ja ploppaus muotoilua.

Mulla on just sellaiset aaltoilevat kuivat hiukset, että varmaan olisin otollinen kohde cg-metodille. Mut en tykkää tuosta kiharatyylistä mikä tuolla muotoilutavalla tulee. Ehkä kokeilen vaan niitä kosteutusvinkkejä.

Vierailija
153/167 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se mun mielestä ole mikään "luonnonkihara", jos se vaatii kaikenmaailman "ploppaukset" ja muut kevätjuhlaliikkeet. 

Onhan se luonnonkihara, mutta sillä ploppauksella ym. saa sitä kiharaa vielä korostettua ja hiukset näyttää paremmalta kuin ilman metodia. 

Mulla on luonnonkihara ja hiukset näytti ennen cg:n aloitusta vain rumalta pörröltä jos en suoristanut.

Luulen että tässä tarkoitetaan nyt sitä, että ne joilla on ilman ploppauksia ja geelejä piikkisuora tukka, luulee nyt omaavansa luonnonkiharat kun kuivattavat hiuksensa laineille sen kuuluisan vanhan t-paidan sisässä.

Sama jos kuivattaisi suorat hiukset letitettyinä ja sanoisi sitten letit avattuaan että mullapa onkin näköjään luonnonkiharat.

Sori jos kysyn typeriä, mutta MITÄ VÄLIÄ on sillä jos joku suoratukkainen ihminen ajattelee omaavansa luonnonkiharan tukan, vaikka sinun mielestäsi näin ei ole? Kun nyt kuulostaa aivan daijulta tässä lähinnä se, että jonkun toisen peräsuolimusta kaivelee jonkun toisen, luultavasti tuntemattoman ihmisen käsitys OMISTA hiuksistaan.

En ole tuo, jonka kirjoitusta kommentoit, mutta kerron oman mielipiteeni tähän väliin.

FB-ryhmässä on paljon suorahiuksisia, jotka ovat käsittäneet, että CG-menetelmällä heidän "salattu" luonnonkiharansa "tulee esiin". Käytännössä he kihartavat hiuksensa ja ihmettelevät sitä, miksi kiharat eivät pysy. Sitten kuljetaan hiukset tahmaisina viikko- ja kuukausikaupalla kuunnellen lasten, puolison, pomon ja sivullisten huomauttelua. Ja vaikka kuvissa olisi kiharan sijasta vain roikkuvia klimppejä, muut hurraavat ja kannustavat, että jaksa jaksa kyllä se kihara sieltä vielä löytyy. Uusin ilmiö on se, että huomautellaan kadulla ja kaupassa tuntemattomille ihmisille siitä, että kyllä sinunkin pitäisi ruveta seuraamaan tätä menetelmää, olisit paljon paremman näköinen. Vielä puuttuu se, että keksittäisiin jokin Hare Krishna -tyyppinen loitsu, jolla voisi täyttää bussipysäkillä viettämänsä luppoajan.

Ja vaikkei tästä ongelmaa itselleen tekisikään, kai sen sentään saa sanoa ääneen?

Parasta oli kun eräs bloggari sai hiuksen pidennykset kihartumaan.

Miksi feikkaavat kiharat? Tyhmäkin huomaa kun kaikki kiharat kiertyvät samaan suuntaan ja ovat kihartimella tehty.

Vierailija
154/167 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kysymykseen vastaisin, että kosteutus on hoitoa, mutta geelaus ja ploppaus muotoilua.

Mulla on just sellaiset aaltoilevat kuivat hiukset, että varmaan olisin otollinen kohde cg-metodille. Mut en tykkää tuosta kiharatyylistä mikä tuolla muotoilutavalla tulee. Ehkä kokeilen vaan niitä kosteutusvinkkejä.

Muotoilu ei ole pakollista. Aluksi hiukset ovat kuivat kun silikooni peseytyy hiuksen pinnalta pois. Muotoilulla estetään hiuksen hapsuuntuminen ja pörröpää look.

Jos ei kiharoita tule niin ainakin hiuksen laatu paranee ja päänahan rasvoittuminen vähenee.

Vierailija
155/167 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen shampoo pesu tehty sulfaattittomalla shampoilla ja silikoonittomalla hoitoaineella. Kuivasin hiukset mikrokuitupyyhkeeseen. Illalla oli hiukset pienillä kiharilla jota suoriutuivat laineille yön aikana. Pientä pörröisyys havaittavissa. Päänahka vähemmän rasvainen kuin normaalisti. Yllätyin kuinka kuivat latvat ovat silikoonit poistumisen myötä. Nyt täytyy etsiä sopivat aineet hiusten kostuttamiseen.

Kiharat selvittäisivät kurittomat hiukseni, joten kokeilu jatkuu.

Vierailija
156/167 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin tän idean joku aika sitte luettuani yhren blogipostauksen. Aikasemmin oon ajatellu että tämä metodi on pelkästään puhdas myyntikikka eli ilmiö millä tuotteet yritetään saada kaupaksi paremmin. mutta tajusin että kiharahiuksiset ( mm. afrot jne.) ovat tehneet jo pitkään. siis heille tämä ei oo mikään ihmeellisyys vaan arkipäivää. Miksi siis olen saanu face-ryhmää selatessa semmoisen kuvan että tämä on jokin uusi ihmeellinen muotoilukonsti?

Itelläkin haluttaa kokeilla metodia mutta musta se on nimen omaan hiusten muotoilua mun tapauksessa eli vähän niinku kihartimella tekis sillä omat on kaukana kiharasta

Vierailija
157/167 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa tuotteita mitä käytätte!

Monet aineet loppu kaupoista.

Itse käytän palasaippua-shampoota käykö se?

Pesin aloituspesun syväpuhdistavalla, joka ei ehkä käykään!

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bio-rich-300-ml-syvapuhdistava-…

Yritän saada vain kosteutettua hiuksia en aio geelata, paitsi jos haluan muotoilla.

Vierailija
158/167 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
160/167 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa tuotteita mitä käytätte!

Monet aineet loppu kaupoista.

Itse käytän palasaippua-shampoota käykö se?

Pesin aloituspesun syväpuhdistavalla, joka ei ehkä käykään!

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bio-rich-300-ml-syvapuhdistava-…

Yritän saada vain kosteutettua hiuksia en aio geelata, paitsi jos haluan muotoilla.

Tuotteita löytyy mutta kaikki eivät sovellus koska hiuslaatu vaihtelee.  Sen lisäksi lehdessä on kerrottu vääriä tuotteita joten kannattaa kopioda INCI-lista sivuille itisgc.com ja testaa tuoteen sopivuus etukäteen.

Tässä muutama tuote:

Shampoo: Urtekram Morning Haze

Hoitoaine: Urtekram Kookos hoitoaine, XZ Natura -sarja Kanerva

Hoitonaamiot: https://www.garnier.fi/hair-care/beauty/fructis-brands/hair-food

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi