Curly Girl -menetelmästä mielipidekysymys
Luin täällä Curly Girl -menetelmästä ja liityin uteliaisuuksissani Facebook-ryhmään. Yllätyin siitä, kuinka valtavasti väkeä ryhmässä on ja kuinka valtavasti sinne kirjoitellaan. Minulla on kysymys, joka saattaisi aiheuttaa jäsentenvälistä riitaa, joten kysynkin täältä niiltä, jotka ovat tutustuneet aiheeseen. (Voisin todeta asian kokeilemalla itse, mutta minun ärhäköitä hiuksiani ei saa suoriksi itkemälläkään.)
Onko mielestänne kysymyksessä hiusten taivuttaminen eli muotoilu vai se, että suorat hiukset muuttuvat pysyvästi laineikkaiksi tai jopa kiharoiksi? Minusta se, että hiuksiin pannaan kourallinen geeliä ja sitten ne kootaan kankaan sisälle myttyyn, on ihan yhtä mekaanista muotoilua kuin kihartimella tai föönillä käsitteleminen. Miten näette tämän?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Suora hius ei geelillä kiharru, eli ilman omaa kiharaa sitä ei menetelmällä saa.
Kokeilin Curly girliä ihan silkasta mielenkiinnosta.
Ihan ensinnäkin tän kultin fb-ryhmä on kyllä raivostuttavan fanaattinen, siellä tuntuu olevan vallalla ajattelutapa "kunhan se on kihara niin se on hieno". Itse olen eri mieltä. Ja siis todellanin metodin suhteen ollaan ehdottomia, jos haluat curly girliksi alkaa niin sen on oltava sit vain ja ainoastaan sitä, ja jos ei noudata kaikkia ohjeita 100% niin vika on siinä. Osassa ohjeista ei ole mitään järkeä (esim geelin laittaminen LITIMÄRKÄÄN hiukseen, ei saisi edes puristella kuivaksi), mutta niitä vaan pitää noudattaa.
No omat hiukseni kyllä kihartui paljonkin, enemmän mitä ajattelin. Kiharani ei kuitenkaan ollut varsinaisen kaunista omaan makuuni, kun olen kevyeen laineeseen (hiukset kosteina harjattuna) tottunut. Koska pyyhekuivata ei saa, pelkästään plopata ei-hyvin-imevällä tekstiilillä. Tämän voi myös ajatella niin, että hiukset kuivuvat pienen ikuisuuden. Omani olivat vielä 18h jälkeen kosteat.. Eli menin aina kosteilla hiuksilla nukkumaan = hiukset oli huonosti. Hiustenpesu olisi siis pitänyt tehdä aikaisin aamulla ja istua koko päivä kotona, koskematta hiuksiin. Varmaan sanomattakin selvää, että 2x viikko tämä on aivan mahdotonta.
Myönnän, että luovutin nopeasti. Sitkeästi olisi pitänyt kuukausia kokeilla, että näkee lopputuloksen. Metodi on kuitenkin ennen kaikkea aivan helvetin työläs ja se litimärkien vain plopattujen hiusten ilmakuivatus oli aivan liikaa. En jaksa omistautua asialle niin paljoa, yksien kiharoiden tähden. Ei maksa vaivaa.
Siis kuka sinua tulee kieltämään jos haluat kuivata froteepyyhkeellä tai muuten käyttää menetelmää vain osittain? Ei se nyt mikään kultti kuitenkaan ole, siitä saa ottaa vain osia. Jos tulos ei ole miellyttävä niin sehän on ihan mahdollista että johtuu siitä ettei noudata ohjeita, mutta eihän siitä kenellekkään tarvitse raportoida.
Onko kellään tiedossa tähän metodiin sopivia tuotteita, joissa ei ole hajusteita?
Mulla on menny tukka hirveeksi hampuksi sulfaatittomalla.
Minusta kyse on sekä oikeanlaisesta hoidosta että muotoilusta. Itsellä on luonnonkiharat, jotka on aina vähän kuivat ja pörröiset. Hoitoaine pesu on tuttu, shampoolla olen pessyt n kerran kahdessa viikossa. Nyt vaihdan tuotteet metodin mukaisiksi, saa nähdä auttaako. Geeli ja ploppaus on mun mielestä muotoilua. Kokeilin kerran ja tulee tosi kiharat. Mut en jaksa joka päivä.
Juu ja siis suorasta tukasta ei tällä saa kiharaa, siinä olen täysin samaa mieltä. Mutta kuinka monella on suorat hiukset ilman muotoilua?
Kaikille teille jotka luette niitä purkkien kemikaali hepreoita ja mietitte soveltuuko tää tähän CG metodiin vai ei niin menkää osoitteeseen:
http://www.isitcg.com/
Ja copypastetkaa sinne haluamanne shampoon etc ainesosaluettelo niin saatte tietää.
Vierailija kirjoitti:
Silikoonit lähtivät hiuksista. Hiusnaamio käyttöön koska kuiva hius näyttää hampulta ja kannattaa harjata hiukset suihkussa hoitoainetta käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silikoonit lähtivät hiuksista. Hiusnaamio käyttöön koska kuiva hius näyttää hampulta ja kannattaa harjata hiukset suihkussa hoitoainetta käyttäen.
Onko sillä sitten eroa että onko hius paremman näköinen silikonin avulla vai jollain toisella aineella?
Ohuessa hiuksessa be roikalekiharat ei ole kovin hyvän näköiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä sitten eroa että onko hius paremman näköinen silikonin avulla vai jollain toisella aineella?
Ohis. On sillä ainakin se väli, että hennot ja taipuisat hiukset näyttävät hyvin ohuilta silikonipitoisilla tuotteilla hoidettuina. Usein tällaiset hiukset kestävät huonosti lämpöä ja muita käsittelyjä. Kiharoina hiukset nousevat itsestään kuohkeammiksi, mikä on useimmille suomalaisille ilouutinen.
Mä olen ollut curly girl jo vuosia. Otin yläasteella noin 20 v sitten amatöörin tekemän permanentin, joka lähti pois viikossa. Huomasin kuitenkin, että puristelemalla geelillä sain kiharat vielä sittenkin kun permanentattu osa oli leikattu pois. Samoin huomasin, että föönaamalla tukka näytti kamalalta harakanpesältä. Niinpä piti alkaa etsiä keinoja, joilla kiharat saa esiin.
Itselläni korkkiruuville taipuvat luonnonkiharat ja luin ihan innoissani tästä metodista kun ajattelin että saisin vinkkejä omien hiusten hoitoon.. Well, en saanut. Miten ihmiset eivät oikeasti tajua noin yksinkertaisia asioita hiusten hoidosta? Ja ei, ei tarvitse kyllä olla pesuaineet ilman sulfaattia ja ei tarvitse pestä pelkällä hoitoaineella. Juju on siinä että käyttää kiharalle hiukselle tarkoitettuja tuotteita (kysy vaikka kampaajaltasi jollet itse löydä). Normaalilla shampoolla ei korkkiruuveja tulisi minullekkaan..
Ja mitään geeliä ei kyllä tarvitse mutta varmaan niillä lopputulos on parempi geelillä joiden kihara ei ole niin vahva.. eli paljon semmosia juttuja mitä ei välttämättä kannata uskoa ja sitten jotain ihan perus kamaa kuten: älä harjaa kiharaa hiusta..
Vierailija kirjoitti:
Juu ja siis suorasta tukasta ei tällä saa kiharaa, siinä olen täysin samaa mieltä. Mutta kuinka monella on suorat hiukset ilman muotoilua?
Ainakin mulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä nyt on eroa, näyttääkö hius paremmalta, koska siinä on silikonipinta vs hius näyttää paremmalta, koska se on oikeasti hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä nyt on eroa, näyttääkö hius paremmalta, koska siinä on silikonipinta vs hius näyttää paremmalta, koska se on oikeasti hyvässä kunnossa.
Mutta onko siitä silikonipinnasta sitten jotain haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille jotka luette niitä purkkien kemikaali hepreoita ja mietitte soveltuuko tää tähän CG metodiin vai ei niin menkää osoitteeseen:
http://www.isitcg.com/Ja copypastetkaa sinne haluamanne shampoon etc ainesosaluettelo niin saatte tietää.
Yritin, mutta en saanut kunnon vastausta. Vain, että luultavasti ok.
Tietääkö kukaan sulfaatitonta, jossa ei olisi myöskään silikoneja, parabeenejä, glyseriiniä tai hajusteita? Kaikkia näitä pitäisi välttää, mutta mistä löytyisi sellainen shampoo? Ja jos jollakin on lista ok shampoista, niin voisiko postata tänne? En ole Facebookissa, joten en sieltä ryhmästä näe. Haluaisin vain jotain tuotesuosituksia.
Mä käytän Santen henna&beer -shampoota. Mutta facebook-ryhmästä en tiedä mitään enkä oikeaoppisuudesta.
- Curly girl jo vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siitä silikonipinnasta sitten jotain haittaa?
Kiharalle hiukselle siitä on haittaa, koska se kerrostuu ja hius lakkaa kihartumasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä metodi sopii myös suorille hiuksille? Kiharaa ei välttämättä saa mutta parempaan kuntoon hiuksensa saa kyllä. Itse olen luullut omaavani täysin suorat hiukset mutta CG:llä olen saanut omani laineille ja taitaapa kihartua ajan saatossa vielä lisääkin :)
Siis... Muotoilet hiuksesi kiharalle ja ajattelet, että hiukset alkavat kihartua jatkossa itsestään tästä syystä?
Kuulostaa ihan järkevältä menetelmältä kiharatukkaiselle, jolla ei ole rasvoittuva päänahka, mutta tuo suoran hiuksen kihartuminen menee kyllä jo huuhaan puolelle.
Voin kyllä kertoa että hiukset ei tunnu likaiselta. Miksi niiden sitten pitäisi olla sillä tavalla puhtaat että niissä ei ole mitään, jos ne näyttää huonommilta niin? Tosin ei itselläni jää hoitoainetta päähän enkä laita geeliä jos ei ole jotain menoa, niin että haluan pitää pörrön poissa.