Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan epätoivoinen lukiolaisen kanssa. Ei tee mitään koulun eteen

Vierailija
26.04.2019 |

eikä suostu myöskään ottamaan mitään ylimääräistä opetusta vastaan.

Ei ole mitään luki- tai muitakaan terveysongelmia, ei myöskään hankaluuksia kaverisuhteissa tms. Nuori on fiksu ja osaava, kyse ei myöskään ole siitä.

Ei voida puhua asiasta mitään, hän ei suostu. Ei edes sen vertaa, että voisin ohjata jollekin toiselle puhumaan. Olen yrittänyt vaikka mitä konsteja, mutta kun asiasta ei voida puhua, ei ole mitään tietä myöskään ulos.

Pelkään, että hän menettää jatko-opintomahdollisuutensa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Lukion kurssiarvosanoillahan ei ole lopulta merkitystä yhtään mihinkään, vasta ylioppilaskirjoituksen arvosanoilla on. Nuori voi vielä herätä ja tajuta että pitää lukea ja tsemppaa sitten kun ylppärit äkkiä ovatkin lähellä.

Näin minäkin ajattelen ja siksi mielelläni tarjoaisin lisäopetusmahdollisuutta.

Jos asioista vaan pystyisi puhumaan.

Ap

Vierailija
22/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro minkälainen tulevaisuus hänellä on edessä jos jatkaa tuolla mallilla. Sitten kerro minkälaisia mahdollisuuksia avautuu, jos hän ahkeroi. 

Kuten alussa kerroin, näistä asioista ei voida puhua. Yritystä on ollut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se lapsi haluaisi hakea jatko-opintoihin? 

Vierailija
24/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toihan on täystahvo.

Relaa, ja anna sen pilata rauhassa elämänsä.

Ehkä ongelma onkin sun paapominen.

Vierailija
25/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toiveammatti tiedossa?

Vierailija
26/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minkälainen tulevaisuus hänellä on edessä jos jatkaa tuolla mallilla. Sitten kerro minkälaisia mahdollisuuksia avautuu, jos hän ahkeroi. 

Kuten alussa kerroin, näistä asioista ei voida puhua. Yritystä on ollut.

Ap

Niin sä olet yrittänyt.

Mua ei kiinnosta mikään -tyypit päätyy sossuun tai helppoon suorittavaan työhön jossa ei tartte päätään vaivata.

Anna nyt sille itselleen vastuu ja vapaus.

Vierailija
27/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan viakka, että " yritä panostaa kunnolla lukion eteen, koska sä varmasti olet tosi hyvä koulussa kunhan vain panostat sen eteen. Olet oikeasti todella fiksu, joten en oikein tiedä mitä mäkään voisin tehdä, sillä olen epätoivoinen sun kanssa. Toivoisin, että kuuntelisit mua. Yrittäisit hyt vaan kuunnella, ja yrittää."

Vierailija
28/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa ei ole lapsia vaan nuoria.

Vierailija
29/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kohtalaisen laiska opiskelija lukiossa, mutta onnistuin  pienellä pänttäämisellä ihan hyvän yo-todistuksen kirjoittamaan. Hain myöhemmin lukion jälkeen yliopistoon ja olen vieläkin muihin verrattuna aika laiska opiskelija. Minua on vaan siunattu erityisen hyvällä muistilla ja saan hyviä arvosanoja tästä syystä. Alisuoriutuja olen kaikesta huolimatta, enkä ole siitä erityisen ylpeä. 

Vierailija
30/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oli samanlainen tapaus oma poikani lukiossa. Illat ja viikonloput menivät urheiluharrastuksen ja pelien parissa. Viimeisenä niittinä nettipokeri.

Lukiota tarvottiin sitten neljä vuotta ja kirjoitettiin suurinpiirtein neljä beetä.

Hän valmistuu ensi syksynä oikeustieteen maisteriksi. Kuinka ollakaan se pelien päälle ymmärtäminen olikin vahvuus. Toi töitä jo opintojen aikana.

Vierailija
31/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kohtalaisen laiska opiskelija lukiossa, mutta onnistuin  pienellä pänttäämisellä ihan hyvän yo-todistuksen kirjoittamaan. Hain myöhemmin lukion jälkeen yliopistoon ja olen vieläkin muihin verrattuna aika laiska opiskelija. Minua on vaan siunattu erityisen hyvällä muistilla ja saan hyviä arvosanoja tästä syystä. Alisuoriutuja olen kaikesta huolimatta, enkä ole siitä erityisen ylpeä. 

Ehkä pointtina vaan, että yksittäisen kokeen numero ei sulje mitään ovia. Jos on oikein motivoitunut, niin Suomen yliopistoihin voi päästä sisään  pelkän pääsykokeen pisteiden avulla, jolloin yo-todistuksella ei ole merkitystä. Lapsesi tulee itse löytää oma tiensä.

Vierailija
32/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta mikään -tyypit päätyy sossuun tai helppoon suorittavaan työhön jossa ei tartte päätään vaivata.

Anna nyt sille itselleen vastuu ja vapaus.[/quote]

Näitä tyyppejä on sen verran paljon että joku motivaatio johonkin heilläkin on pakko olla.  Emme vain tajua,  tai halua ymmärtää mikä se on?  Joku yksittäistapaus voi olla niin neuvoton luonne, mutta tuhannet?

Vierailija
33/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli erittäin hyvä mielipidekirjoitus tänään:

Pitkän matematiikan opiskelijoiden määrä lukioissa on kasvamassa liian suureksi. Kasvu johtuu siitä, että pitkän matematiikan ylioppilastutkinnon arvosanasta saa suhteettoman paljon pisteitä haettaessa jatko-opintopaikkaa.

Jatkopaikan toivossa myös ne, jotka muuten olisivat valinneet lyhyen oppimäärän, valitsevat nyt pitkän vaihtoehdon, vaikka opiskelutaidot eivät riitä, eivätkä asenne ja motiivi ehkä ole kohdallaan. Osaamistaso jää heikoksi.

Kun heikommin pärjääviä opiskelijoita on yhä enemmän, perusasioiden opettamiseen joudutaan käyttämään enemmän aikaa, mikä on pois vaativien asioiden opetuksesta. Tämä johtaa vääjäämättä vaatimustason laskuun.

Koska ylioppilastutkinnon arvosanat eivät määräydy kriteeripohjaisesti vaan suhteellisesti, joudutaan jatkossa edelleen laskemaan myös yo-kirjoitusten vaatimustasoa, jotta sama prosentuaalinen osuus eri arvosanoissa saavutetaan. Seurauksena on, että matemaattinen osaamistaso Suomessa laskee edelleen.

Timo Salminen

lukion matematiikan opettaja, Helsinki

Vierailija
34/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä ole sinisilmäinen. Jos penska on vapaasta tahdostaan valinnut lukio-opinnot eikä siltikään pane tikkua ristiin, taustalla täytyy olla muitakin ongelmia kuin "laiskuus". Tähän viittaa myös täydellinen haluttomuus keskustella omista opinnoista. Onko nuori masentunut, koulu-uupunut, joutunut kiusatuksi, sydänsuruja poteva? Onko lukio-opiskelu ja pitkä matikka sittenkin liian haastavaa? Pääsikö nuori lukioon helposti vai rimaa hipoen? Ota yhteyttä opinto-ohjaajaan/kuraattoriin ja järjestä tapaaminen, jossa nuoren on oltava läsnä.

Vierailija
35/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon.

Ap

Vierailija
36/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä ole sinisilmäinen. Jos penska on vapaasta tahdostaan valinnut lukio-opinnot eikä siltikään pane tikkua ristiin, taustalla täytyy olla muitakin ongelmia kuin "laiskuus". Tähän viittaa myös täydellinen haluttomuus keskustella omista opinnoista. Onko nuori masentunut, koulu-uupunut, joutunut kiusatuksi, sydänsuruja poteva? Onko lukio-opiskelu ja pitkä matikka sittenkin liian haastavaa? Pääsikö nuori lukioon helposti vai rimaa hipoen? Ota yhteyttä opinto-ohjaajaan/kuraattoriin ja järjestä tapaaminen, jossa nuoren on oltava läsnä.

Jollain lailla uupunut ja ahdistunut. Haluaa alalle, jonne mahdottoman vaikea päästä. En tiedä onko siinä syy siihen, että on kykenemätön tarttumaan asioihin.

Ei ole kiusattu, eikä sydänsuruja. Pääsi helposti lukioon.

Arveluttaa sen keskusteluajan varaaminen, kun ei pystytä kotona puhumaan eli joutuisin tekemään sen hänen selkänsä takana.

Ja kyllä ne voidaan puhua monistakin asioista ja ollaan läheisiä, mutta nämä opintojutut sulkee kokonaan.

Ap

Vierailija
37/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa ei ole lapsia vaan nuoria.

On on, lapseksi niitä on kuitenkin sanottu meillä niin kauan kun on kotoa lähteneet.

Vierailija
38/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon.

Ap

Okei, tää on trolli😂

Vierailija
39/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain lailla uupunut ja ahdistunut. Haluaa alalle, jonne mahdottoman vaikea päästä. En tiedä onko siinä syy siihen, että on kykenemätön tarttumaan asioihin.

Arveluttaa sen keskusteluajan varaaminen, kun ei pystytä kotona puhumaan eli joutuisin tekemään sen hänen selkänsä takana.

Ja kyllä ne voidaan puhua monistakin asioista ja ollaan läheisiä, mutta nämä opintojutut sulkee kokonaan.

Ap

Auttaisiko ahdistukseen varasuunnitelman luominen?

Vierailija
40/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Auttaisiko ahdistukseen varasuunnitelman luominen?

Arvaapa olenko yrittänyt. Jokseenkin perillä olen nykymenosta, joten tiedän mitä mahdollisuuksia olisi. Mutta ei halua kuunnella.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä