Enkelihoito, yksisarvishoito, energiahoidot... Oikeesti?
Miten näin sivistyneessä ja hyvin kehittyneessä maassa ei ole säädetty lakeja näille kusettajille? Ihan tautista touhua.
Kommentit (11)
Suomen laissa oli vielä 90-luvulla kohta joka kielsi tietäjän toimen harjoittamisen. En muista kuinka monta taalaria siitä pitikään vetää sakkoa, mutta kyllä noita kaukonäkijöitä oli mainostamassa jo silloin joka puolella. Lakia olisi pitänyt päivittää nykypäivään eikä poistaa.
Varmasti auttaa ihmistä, jos uskoo voimakkaasti johonkin asiaan. Olen esim. usein selättänyt flunssan vain hokemalla itselleni sata kertaa, että en tule kipeäksi ja nyt keho nujertaa flunssa pöpöt. Ja kas, olen välttänyt flunssan! Samalla olen tehnyt mielikuvaharjoituksia, että olen tervehtynyt.
Jos joku saa apua enkelihoidosta, mikäs siinä. Enkeleitä kuitenkin on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti auttaa ihmistä, jos uskoo voimakkaasti johonkin asiaan. Olen esim. usein selättänyt flunssan vain hokemalla itselleni sata kertaa, että en tule kipeäksi ja nyt keho nujertaa flunssa pöpöt. Ja kas, olen välttänyt flunssan! Samalla olen tehnyt mielikuvaharjoituksia, että olen tervehtynyt.
Vi ttu mitä paskaa.
No, ehkä nuo tuovat hyvää mieltä ja lohtua ihmisille. Sitten se on ikävää, jos joku köyhä laittaa kaikki rahansa niihin tms
En nyt tiedä tarvitseeko näitä kieltää. Jos aikuinen ihminen jolla on kaikki maailman tieto muutaman näppäyksen ulottuvilla haluaa väkisin uskoa yksisarvisten parantavaan voimaan ja jopa maksaa sellaisesta, niin siitä vaan. Oma asia.
Sen sijaan, jos joku vie esim. sairasta lastaan mielummin enkelipallokylpyyn kuin lääkärille, niin kunnon rangaistukset käyttöön. Ja sarvienkelienergiapallo-hoitajat eivät missään nimessä saa markkinoida hoitojaan vaihtoehtona lääketieteelle. Mutta täytyy kai niitä saada harjoittaa, kerran joku niistä haluaa maksaa. Joillekin niistä on kai oikeasti psykologista lumeapua.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin auttaa noissa flunssa-asioissa, olen sen alan suurmestari 98 danin mustalla vyöllä. Eikä unohdeta että minulla on myös vihreä pipo hiihdossa. Kaikki halukkaat vaan nyt rahat minulle niin kaukoparannan flunssan semmoisessa noin kuudessa päivässä!! Ainutkertainen tarjous joka ei toistu tällä häkellyttävällä tarjoushinnalla! Nyt vain 9900€ jos talttuu kuudessa tai alle päivässä!! Jos osoittautuu hankalammaksi ja menee yli kuuden päivän laskutetaan jokaisesta yli menevästä sairaspäivästä 5000€ koska vahvempi flunssa syö voimavarojamme eri tavalla kuin tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin auttaa noissa flunssa-asioissa, olen sen alan suurmestari 98 danin mustalla vyöllä. Eikä unohdeta että minulla on myös vihreä pipo hiihdossa. Kaikki halukkaat vaan nyt rahat minulle niin kaukoparannan flunssan semmoisessa noin kuudessa päivässä!! Ainutkertainen tarjous joka ei toistu tällä häkellyttävällä tarjoushinnalla! Nyt vain 9900€ jos talttuu kuudessa tai alle päivässä!! Jos osoittautuu hankalammaksi ja menee yli kuuden päivän laskutetaan jokaisesta yli menevästä sairaspäivästä 5000€ koska vahvempi flunssa syö voimavarojamme eri tavalla kuin tavallinen.
Kiitos ei. En ajatellut maksaa senttiäkään flunssan nujertamisesta muualle kuin lääkärille ja apteekille. Tarkoitinkin, että ihminen voi itse vaikuttaa omaan olemiseensa parantavasti. Hokemalla itselleen jotain asiaa, sillä voi olla positiivinen vaikutus.
Eläähän iloiset ja positiiviset ihmiset pidempään.
Ei nyt kannata hiiltyä noin. Saahan ihmisillä olla eriäviä mielipiteitä.?
Näiden kyseenalaisuus riippuu vähän siitä, mitä niistä hakee. Jos vain rentoutusta tai viihdykettä, niin silloinhan toiminnassa ei ole mitään epäilyttävää. Jos taas varsinaista parannusta, niin asia on eri. Tällöin vastuu on ”hoitajalla” ja ”potilaalla” molemmilla. ”Hoitajan” pitäisi tehdä selväksi, että hoito _saattaa_ auttaa joihinkin tiettyihin, pieniin vaivoihin, mutta se ei missään nimessä korvaa lääketieteellistä hoitoa. Vastuu korostuu, mitä isommista ja vakavammista ongelmista on kyse. Potilaalta taas voisi edellyttää kriittisyyttä: ei pidä olettaa, että kaikki mahdolliset markkinoilla olevat tietäjät haluavat oikeasti auttaa muita, vaan joukossa on varmasti myös häikäilemättömiä rahastajia. Lisäksi sama vastuu kuin hoitajalla: vaikka voisikin olla varma siitä, että häntä halutaan oikeasti auttaa, ei pidä olettaa, että kyse on kaikenkattavasta avusta. Isommissa haasteissa tällaisia hoitoja voi käyttää _korkeintaan_ lisänä, ei missään nimessä korvikkeena terveydenhuollon palveluille.
Jos molemmat puolet toimivat vastuullisesti ja eettisesti, en näe näissä ongelmaa, vaikken itse niihin uskokaan.
Nuo on niitä uskomushoitoja ja vaihtoehtoiset hoidot on sitten ihan eri asia
Parashoito on THL:n Pandemrix hoito
Ei tule flunssaa