Kesäloma ja eroperheet
Olemme sopineet ex-miehen kanssa lastenvalvojalla, että hän on lasten kanssa kesälomalla 2 viikkoa. Tämä saatiin sovittu kovan väännön jälkeen. Häntä lainatakseni "Et taida ymmärtää, miten tärkeä loma on minulle. En halua käyttää siitä pitkää aikaa lasten kanssa". Nyt hän ilmoitti, että ottaa lapset 1 viikoksi kesäkuussa ja 1 viikoksi heinäkuussa. Tuolloin kesäkuussa hän tosin itse on vielä töissä ja lapset keskenään hänen kotonaan päivä. Lapset ovat jo teinejä, joten pärjäävät kyllä. Mutta mietin, että onko tuo aika oikeasti tarkoitettu käytettäväksi näin. En tästä jaksa hänen kanssaan enää tapella. Käynnit lastenvalvojalle ja sovittelussa olivat sen verran rankkoja, etten halua kokea niitä enää ikinä. Mutta kuulisin mielellään mielipiteitä asiasta.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset eivät halua sopia. Niin se on siinä. Vallanhalu. Se on tuhoava voima.
Ihmiset eivät osaa.Ohis. Lomat on sovittu lastenvalvojalla. Eli sovittu on. Nyt pitäydytään tehdyssä sopimuksessa.
ap vastaa: Lomista neuvoteltiin sovittelussa, jossa isälle korostettiin että tämä on hänen ja lasten yhteistä aikaa. Jos hän ei sitä halua, niin voidaan kirjata vaikka vain 1 viikko/kesä. Hän suuttui sovittelussa tästä tosi paljon ja sitten sovittelijoiden painostuksesta suostui tuohon 2 viikkoon. Lähtökohta hänellä oli, ettei halua sitoutua yhtään mihinkään. Sovittelun jälkeen teimme paperi lastenvalvojalla. Ja tätä sopimusta nyt noudatamme. Mutta itse oli tyhmä, kun en tajunnut keskustella siitä, että yhteinen aika olisi järkevintä viettää silloin kuin myös isä on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihan ajattelin, että sopimuksessa tarkoitettiin isän kesälomaa. Mutta en ole varma. Sinänsä asia ei tullut yllätyksenä. Viime kesänä isä oli toisen kanssa 2 päivää ja toisen 4 päivää.
Oletko ap? Jos näin niin tämähän on parannus viime vuoteen. Jos olette lastenvalvojan luona sopineet kahden viikon kesäloman isän luona, niin sehän nyt toteutuu. En lähtisi riitelemään siitä, että isä on työpäivän jälkeen lasten kanssa sen toisen lomaviikon. Varsinkin kun kyse on teineistä, kuten kerroit. Se on tuttua kaikille äideille ja isille, ettei lasten loma ole samanpituinen kuin vanhempien loma.
joo olen ap, unohtui tuossa mainita.
Mutta joo parannus. Itseäni lähinnä harmittaa, että sovittelussa korostettiin isälle, että hänellä on nyt mahdollisuus luoda tiiviimpi suhde lapsiin. Ja hän sitten toimii näin. Mutta mitäs tälle voi. Hän tekee niin kuin itse haluaa.
Jos tämä on lastenvalvojalla sovittu asia en ymmärrä miksi nyt alat vääntämään asiaa. Ja voihan tämän tulkita niin, että tämä kaksi viikkoa mahdollistaa tiiviimmän suhteen lapsiin vs viime kesän pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset eivät halua sopia. Niin se on siinä. Vallanhalu. Se on tuhoava voima.
Ihmiset eivät osaa.Ohis. Lomat on sovittu lastenvalvojalla. Eli sovittu on. Nyt pitäydytään tehdyssä sopimuksessa.
ap vastaa: Lomista neuvoteltiin sovittelussa, jossa isälle korostettiin että tämä on hänen ja lasten yhteistä aikaa. Jos hän ei sitä halua, niin voidaan kirjata vaikka vain 1 viikko/kesä. Hän suuttui sovittelussa tästä tosi paljon ja sitten sovittelijoiden painostuksesta suostui tuohon 2 viikkoon. Lähtökohta hänellä oli, ettei halua sitoutua yhtään mihinkään. Sovittelun jälkeen teimme paperi lastenvalvojalla. Ja tätä sopimusta nyt noudatamme. Mutta itse oli tyhmä, kun en tajunnut keskustella siitä, että yhteinen aika olisi järkevintä viettää silloin kuin myös isä on lomalla.
Mun mielestä on hyvä, että nyt sopimus toteutuu. Etä joutuu kertomaan, millä viikoilla ottaa lapset. Tämä tarkoittaa, että sinä voit niille viikoille varata itsellesi jotain. Vaikka lomareissun tai suunnitella jotain sellaista, missä haluat olla ihan vain itseksesi. Ei siis enää epävarmuutta, MILLOIN etä ottaa vai ottaako ollenkaan. On sitten etän asia, mitä hän haluaa lasten kanssa tehdä.
Jos tämä kesä menee nyt niin, että sinulla ei ole lainkaan teinivapaata lomaa eli olet itse nuo molemmat viikot töissä, kannattaa yrittää ensi kesänä sopia niin, että myös sinulla on teinivapaata lomaa. Parhaiten se onnistuu neuvottelemalla. Varsinkin, jos etä pystyy itse vaikuttamaan lomiinsa ja voi järjestellä tenien tulemisen sen mukaisesti, että lapset on hänellä sun lomastasi 2 viikkoa (olipa hän töissä silloin tai ei).
”Et taida ymmärtää miten tärkeää loma minulle on” jeesus mikä idiootti ja tyypillinen mies. Ihan kun naiselle se olisi jotain lomaa että on lasten kanssa kotona.. no ei varsinaisesti ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihan ajattelin, että sopimuksessa tarkoitettiin isän kesälomaa. Mutta en ole varma. Sinänsä asia ei tullut yllätyksenä. Viime kesänä isä oli toisen kanssa 2 päivää ja toisen 4 päivää.
Oletko ap? Jos näin niin tämähän on parannus viime vuoteen. Jos olette lastenvalvojan luona sopineet kahden viikon kesäloman isän luona, niin sehän nyt toteutuu. En lähtisi riitelemään siitä, että isä on työpäivän jälkeen lasten kanssa sen toisen lomaviikon. Varsinkin kun kyse on teineistä, kuten kerroit. Se on tuttua kaikille äideille ja isille, ettei lasten loma ole samanpituinen kuin vanhempien loma.
joo olen ap, unohtui tuossa mainita.
Mutta joo parannus. Itseäni lähinnä harmittaa, että sovittelussa korostettiin isälle, että hänellä on nyt mahdollisuus luoda tiiviimpi suhde lapsiin. Ja hän sitten toimii näin. Mutta mitäs tälle voi. Hän tekee niin kuin itse haluaa.
Ethän sä voi tietää, vaikka sun exäsi viettäisi paljon tiiviimmin aikaa lastensa kanssa tuolla työviikolla töiden jälkeen kuin yhtenäkään päivänä varsinaisella lomaviikolla.
Jep.Et voi määrätä ex-miehesi töissäolosta vaikka haluaistkin. Lastenvalvoja ei myöskään voi pakottaa miestä olemaan töistä pois, itsekään tuskin olet koko aikaa lasten kanssa kotona kökkimässä silloin kun lapset ovat sinun luonasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele lasten kanssa ja kysy, mitä he haluavat. Jos ei kiinnosta aika isän luona (ei isän kanssa), niin kerro se miehelle ja kysy, haluaako hän olla lapsille isänä ollenkaan. Jos ei halua, niin pyydä kertomaan se lapsille samantien. Ei tässä ole kyse sinusta, tässä on kyse isästä ja lapsista ja jos ei isä halua olla lastensa kanssa, niin hänen tehtävänsä on selittää asia lapsille.
Teinit kyllä kestävät sen, että isästä ei ole isäksi. Mutta laita mies itse sanomaan se.
Myös ap voisi haluta viettää muutaman päivän ilman lapsia... Vai onko se liikaa vaadittu?
Aivan sama, koska lasten isä ei ole mikään äidin vapaapäivien lastenhoitaja, vaan lasten toinen vanhempi. Mikäli äiti haluaa lapsistaan lomaa, hä voi järjestää sen muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä, että nyt sopimus toteutuu. Etä joutuu kertomaan, millä viikoilla ottaa lapset. Tämä tarkoittaa, että sinä voit niille viikoille varata itsellesi jotain. Vaikka lomareissun tai suunnitella jotain sellaista, missä haluat olla ihan vain itseksesi. Ei siis enää epävarmuutta, MILLOIN etä ottaa vai ottaako ollenkaan. On sitten etän asia, mitä hän haluaa lasten kanssa tehdä.
Jos tämä kesä menee nyt niin, että sinulla ei ole lainkaan teinivapaata lomaa eli olet itse nuo molemmat viikot töissä, kannattaa yrittää ensi kesänä sopia niin, että myös sinulla on teinivapaata lomaa. Parhaiten se onnistuu neuvottelemalla. Varsinkin, jos etä pystyy itse vaikuttamaan lomiinsa ja voi järjestellä tenien tulemisen sen mukaisesti, että lapset on hänellä sun lomastasi 2 viikkoa (olipa hän töissä silloin tai ei).
Mitä ilmeisimmin ap:n miehen kanssa on neuvoteltu pitkään ja hartaasti edes tämän sopimuksen aikaan saamiseksi. Ei neuvottelu ole mikään autuaaksi tekevä taikatemppu, jolla täysin vastahankainen ihminen yht'äkkiä myöntyy kompromissiin. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä siinä sopimuksessa sanottiin? Jos nyt mietit, että etävanhemmalla on lomaa toukokuun viimeinen viikko ja kesäkuun ensimmäinen viikko ja sen jälkeen elokuun puolivälistä lähtien kaksi viikkoa. Jos etävanhempi asuu sen verran kaukana, että lasten ei ole mahdollista käydä sieltä koulua, mahdollisia yhteisiä lomaviikkoja lapsilla ja etävanhemmalla on vain yksi eli tuo kesäkuun ensimmäinen viikko. Ei siis ole edes mahdollista, että lapset olisivat 2 viikkoa lomalla siten, että myös etävanhempi olisi silloin lomalla. Ja jos lähivanhempi on vielä varannut lomareissun kesäkuun ensimmäiselle viikolle, yhteisiä lomaviikkoja lasten ja etävanhemman kanssa ei ole koko kesänä lainkaan. Ei siis ole mitenkään poikkeuksellista, että lapset ovat etävanhemman luona kesälomallaan siten, että etävanhempi on kuitenkin silloin töissä. Ja myös etävanhemmalla voi olla lomallaan jokin reissu, johon taas ei voi ottaa lapsia mukaan.
Asumme ihan lähekkäin toisiaan ja isä on asiantuntijatyössä, jossa saa itse päättää loma-ajan. Tähän asti (20v) ollut aina 4-5 viikkoa putkeen heinäkuussa koulujen loma-aikoina. Tämä on toinen kesä eroperheenä. Ja tuo sopimus tehtiin sen vuoksi, että viime kesänä isä ei halunnut sitoutua ollenkaan lasten kanssa olemiseen vedoten omaan vaativaan työhön, josta palautumiseen tarvitsee ehdottomasti omaa aikaa.
Mikä tässä on tarkalleen ottaen ongelmana? Etähän on siis ottamassa lapsia kaksi viikkoa kesällä luokseen, hän vaan on toisen viikon töissä? Kun kyse on teineistä, he eivät varmaankaan tarvitse vanhempaansa edes vahtimaan päivisin. Etä voi antaa teineille rahaa ja nämä voivat mennä keskenään vaikka Linnanmäelle tms sillä aikaa, kun etä on töissä. Ja itsekin vaativaa työtä tekevänä ymmärrän, että kesälomalla pitää olla omaakin aikaa.
Meillä on eroperhe ja kesät on aina sovittu niin, että lapset pääsevät kesällä myös etävanhemman luokse. On sitten ollut meidän vanhempiemme asia, ollaanko silloin itse lomalla vai ei . Olen ollut montakin kertaa lomalla niin, että lapset ovat olleet silloin isällään. Minusta ihan kivaa olla välillä lomalla JA ilman lapsia. Joskus ihan kotinurkissa, joskus jossain reissussa. Ymmärrän, että lasteni isänkin mielestä on välillä kivaa olla lomalla JA ilman lapsia. Teinien kanssa nyt ei lomilla muutenkaan kauheasti kotona tehdä mitään sellaista, mitä ei heidän kanssaan tekisi arkenakin. Eri juttu on, jos teinien kanssa on lähdössä reissuun. Ja mitä omiin lapsiini tulee, he ovat kyllä teineinä nukkuneet kesälomillaan vähintään puolille päivin, usein ovat nousseet ylös vasta pari tuntia ennenkuin mä olen tullut töistä.
Ongelma on mielestäni se, että ajattelen tämän ajan olevan isän ja lasten yhteistä aikaa. Sitä, että lomalla vietettäisiin aikaa yhdessä. Ja jäisihän tuosta vielä isällle sitä omaa lomaa se 2 viikkoa. Jos pääsääntöisesti isä on lasten kanssa 4 päivää/kk, niin kesälomalla siihen voisi sitten olla paremmin aikaa.
Sun ei tarvitse miettiä miehen puolesta hänen omia asioitaan, ja järjestellä niitä hänen puolestaan. Mies on nyt eksäsi, eikä sinulla ole nokan koputtamista hänen valintoihinsa. Mies tuskin on 12h töissä joka päivä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ilmeisimmin ap:n miehen kanssa on neuvoteltu pitkään ja hartaasti edes tämän sopimuksen aikaan saamiseksi. Ei neuvottelu ole mikään autuaaksi tekevä taikatemppu, jolla täysin vastahankainen ihminen yht'äkkiä myöntyy kompromissiin. ohis
Jos tuleva kesä on vasta toinen eron jälkeen, tuo ensimmäinen kesä meni varmaan aika pitkälti vielä eron aiheuttamassa ärsyyntymisessäkin. Kun aikaa kuluu ja molemmilla tunteet eroa ja toista kohtaan tasaantuu, keskustelukin onnistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut/kuunnellut teinien omia mielipiteitä tästä? Heidän asiansahan se on. Jos viihtyvät, niin en ymmärrä miksei mies voisi työviikolla heitä pitää. Vai onko kesäloman lasten kanssa tarkoitus olla miehelle rangaistus? Sellaisena hän sen ainakin ottaa.
Niinpä niin, äidinhän kuuluu ottaa lasten kanssa 24/7 olo melkkänä ilona.
Mitäpä se äiti omalla ajalla tekee? Löytää vielä uuden paremman miehen, sehän ei raukkamaisille miehille sovi.
Niinhän ne tuntuu löytävän. Sitten lapset ovat nää vain tiellä kun täytyy reissailla uuden pikkiksen kanssa.
No näin se nyt on. Isyys kiinnostaa tasan silloin, kun ei tarvitse kantaa vastuuta ja kun se ei haittaa mitään muita suunnitelmia. Puheissa lapsi on ykkönen - mutta jos tulee parempaa tekemistä, niin tapaaminen lapsen kanssa voidaan peruuttaa vaikka 15 min ennen tapaamisen alkua. Tai vaan jättää tulematta paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis tietoinen että lastenvalvoja ei voi päättää että mitä isä saa tai ei saa tehdä kun lapset hänellä ovat? Eli lastenvalvojalla ei voida tehdä sellaista sopimusta että kun lapset ovat isällään, isä ei saa pitää punaista kauluspaitaa koska se ei sinua miellytä, tai että isä ei saa käydä töissä, tai kaupassa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaamisoikeus koskee lasten oikeutta tavata etävanhempaa, ei lähivanhemman rilluttelujen mahdollistajana toimimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaamisoikeus koskee lasten oikeutta tavata etävanhempaa, ei lähivanhemman rilluttelujen mahdollistajana toimimista.
Tottakai, mutta jos eronneet vanhemmat pääsevät jossain väleissä eroon toisiaan ja eroa kohtaan tuntemistaan kaunoista, asioista pystyy myös sopimaan. Meillä meni aikoinaan noin 3 vuotta, kun tähän pystyttiin. Siihen asti exä yritti kai tehdä mulle jonkinlaista kiusaa olemalla mahdollisimman hankala. Mutta sen jälkeen tilanne muuttui ja pystyttiin sopimaan lomien ajankohdista ihan hyvin. Kun kysyin, voisiko hän ottaa lapset tietyllä viikolla, koska mä haluaisin lähteä siskoni kanssa viikoksi reissuun, se sopi hänelle. Ja vastaavasti minäkin joustin hänen toiveidensa mukaan. Esimerkiksi vaikka olikin syksyllä periaatteessa lasten viikonloppu isällään, mutta exä lähdössä just silloin veljensä kanssa hirvimetsälle, mulle sopi ihan hyvin, että lapset jää mun luokse ja menevät isälleen joku toinen viikonloppu.
Sinänsä ei teinien kanssa varmaan olisi ongelma, että vanhempi on viikon töissä ja teinit hengaa kotona, niinhän lähivanhempikin useana lomaviikkona tekee. Tuo miehen kommentti: "en halua viettää isoa osaa lomastani lasten kanssa" on se deal-breaker.
Itse olen kahden teinin isä ja jos olisin eronnut, niin vääntyisin varmaan umpisolmuun, jos vain saisin teinit haluamaan viettää lomaa minun kanssani. Ydinperheessäkin se tuntuu olevan hankalaa, miten sitten etävanhempana.
Vierailija kirjoitti:
”Et taida ymmärtää miten tärkeää loma minulle on” jeesus mikä idiootti ja tyypillinen mies. Ihan kun naiselle se olisi jotain lomaa että on lasten kanssa kotona.. no ei varsinaisesti ole!
Aika kamalalta kuulostaa lapsen elämä kun ei kukaan halua hänen kanssaan olla.. Ei edes se kenen luona lapsi asuu, vaan koko ajan kieli pitkällä odotetaan että saisi tyrkätä ne jaloista pois :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele lasten kanssa ja kysy, mitä he haluavat. Jos ei kiinnosta aika isän luona (ei isän kanssa), niin kerro se miehelle ja kysy, haluaako hän olla lapsille isänä ollenkaan. Jos ei halua, niin pyydä kertomaan se lapsille samantien. Ei tässä ole kyse sinusta, tässä on kyse isästä ja lapsista ja jos ei isä halua olla lastensa kanssa, niin hänen tehtävänsä on selittää asia lapsille.
Teinit kyllä kestävät sen, että isästä ei ole isäksi. Mutta laita mies itse sanomaan se.
Myös ap voisi haluta viettää muutaman päivän ilman lapsia... Vai onko se liikaa vaadittu?
Ap ei ilmaissut, että tämä 2 vko lomajakso on hänen jaksamiselleen ehdottoman tärkeä asia. Monessa perheessä teinien lomasta osa menee leireillä, joten oletin, että ap osaa itse järjestää lapsetonta aikaa itselleen, teinit kun yleensä on jo 13v täyttäneitä.
Miten niin monessa perheessä teinit ovat kesälomalla leireillä? Meidän kolmesta teinistä vain yksi menee viikon leirille heinäkuussa.
Se nyt on itsestään selvää, että ap haluaisi olla myös joskus muutaman päivän itsekseen ilman vastuuta, edes sen viikon pari vuodessa.
Jos minä haluan jotain, niin minä järjestän sen itse itselleni enkä oleta, että on olemassa joku muu, jolla on käsissään onneni avaimet!
Kirjotin oman tuttavapiirini kokemuksista eli iso osa teineistä 13-19v on kesällä erilaisilla harrasteleireillä tai töissä. Kaikki eivät ole, se on totta, mutta näistäkin osa menee mummolaan, kummilaan, erilaisille parin päivän retkille jne. eli koko kesän vain kotona oleva teini on minun maailmassani vähän epätavallisempi asia.
Toiseksi en ikinä ole ajatellut, että lasteni isän tulee järjestää minulle omaa aikaa. Omien lasten kanssa on jo ennen joulua keskusteltu heidän kesäsuunnitelmansa ja tehty tarvittavat varaukset eli soiteltu lasten kummeille sopimukset mökkeilystä, varattu matkat jne. En todellakaan kuvittele, että lasten isä varmistaa, että saan vapaata, ihan itse minä sen varmistan.
Ja olen lisäksi aina varautunut siihen, että vastavuoroisesti lasteni kummien jälkikasvu voi tulla meille lomalle.
Kylläpä sinä oletkin erinomainen ihminen. Tässä siitä pieni palkinto 🏆 noin, ole hyvä!
Ja nyt sitten oikeaa asiaa. Kaikilla ei ole varaa järjestää teineille harrastuksia saati matkoja, kaikilla ei ole isovanhempia elossa. Kaikilla ei ole voimia järjestää yhtään mitään.
Arki lasten, työn ja toimeentulohuolien takia voi olla niin uuvuttavaa, ettei ylimääräiseen ole voimia.
Mutta jälleen kerran, onnittelut itsesi ylentämisestä.
Olet sivumennen sanoen sietämätön ihminen, onneksi et kuulu ystäväpiiriini. Meillä ei kaltaisiasi moukkia siedetä ollenkaan.
Tiedän, että omista asioistaan ja omasta elämästään vastaava äiti on aika lailla sietämätön ihminen, koska hän on onnellinen ja sinä et ole.
Mieti hetki, miten paljon helpompaa elämäsi olisi, jos olisit alusta asti vastannut omasta elämästi kuvittelematta, että jonkun toisen on tehtävä sinut onnelliseksi ja huolehdittava siitä, että sinulla on omaa aikaa. Sinulla ei olisi toimeentulohuolia, et olisi uupunut, et syyttelisi muita siitä, että nämä kantavat vastuun teoistaan, vaikka sinä miten osoitat heitä halveksivasi.
Minun lapsillani ja nuorillani on äiti, joka jaksaa ja viitsii. Tutkimusten mukaan se on hyvä kasvualusta elämälle. Sinun lapsillasi on äiti, joka syyttelee muita eikä kykene ottamaan elämäänsä haltuunsa. Valitettavasti se ei ennusta lapsillesikaan hyvää elämää.
Näin me olemme erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ilmaissut, että tämä 2 vko lomajakso on hänen jaksamiselleen ehdottoman tärkeä asia. Monessa perheessä teinien lomasta osa menee leireillä, joten oletin, että ap osaa itse järjestää lapsetonta aikaa itselleen, teinit kun yleensä on jo 13v täyttäneitä.
Miten niin monessa perheessä teinit ovat kesälomalla leireillä? Meidän kolmesta teinistä vain yksi menee viikon leirille heinäkuussa.
Se nyt on itsestään selvää, että ap haluaisi olla myös joskus muutaman päivän itsekseen ilman vastuuta, edes sen viikon pari vuodessa.
Jos minä haluan jotain, niin minä järjestän sen itse itselleni enkä oleta, että on olemassa joku muu, jolla on käsissään onneni avaimet!
Kirjotin oman tuttavapiirini kokemuksista eli iso osa teineistä 13-19v on kesällä erilaisilla harrasteleireillä tai töissä. Kaikki eivät ole, se on totta, mutta näistäkin osa menee mummolaan, kummilaan, erilaisille parin päivän retkille jne. eli koko kesän vain kotona oleva teini on minun maailmassani vähän epätavallisempi asia.
Toiseksi en ikinä ole ajatellut, että lasteni isän tulee järjestää minulle omaa aikaa. Omien lasten kanssa on jo ennen joulua keskusteltu heidän kesäsuunnitelmansa ja tehty tarvittavat varaukset eli soiteltu lasten kummeille sopimukset mökkeilystä, varattu matkat jne. En todellakaan kuvittele, että lasten isä varmistaa, että saan vapaata, ihan itse minä sen varmistan.
Ja olen lisäksi aina varautunut siihen, että vastavuoroisesti lasteni kummien jälkikasvu voi tulla meille lomalle.
On kyllä hyvin erikoinen ajattelu, että lasten kummien pitäisi hoitaa teini-ikäisiä lapsia mutta lasten isän ei itse tarvitse?
Missä kirjoitin, että tarvitsee? Meidän lapset on olleet kummeillaan pienestä pitäen enkä keksi yhtäkään syytä sille, miksi vanhempien avioeron jälkeen tämä ei voisi jatkua. Menettikö sinun lapsesi erossa ydinperheen lisäksi kummit ja sukulaiset? Ainakin meillä 14v lähtee ihan mielellään kummin ja tämän 14v:n kanssa reissuun enkä keksi, mitä pahaa siinä on. Teiniä ei tarvitse hoitaa ainakaan meillä, peräänkatsominen riittää.
Lasten isä saa puolestaan huolehtia omasta ajastaan ja yhteisestä ajasta lastensa kanssa, minä en siihen puutu. Mutta en todellakaan kuvittele, että lasten isän pitää mahdollistaa minulle teinivapaa aika!
Niinkö minä sanoin? Luepa uudestaan. Halusin tietää, mitä mieltä teinit on. Äidillä ei ole (omastakaan mielestään, ymmärtääkseni) mitään sanomista teini-ikäisten ja heidän isänsä väliseen suhteeseen. Ei se avioliitossa oleva äitikään saa sitä lomaa niistä teineistä yhtään sen enempää, jos ne kotona asuvat. Ei äiti vaan voi määrätä eksäänsä olemaan teiniensä kanssa 24/7, jos tämä mieluummin lomailee itsekseen. Tällaista voi seurata, kun eroaa.