Kauanko yskä oikein voi kestää?!
Meillä on 16-v astmaatikon yskä kestänyt jo kolme viikkoa. Ensin oli pieni nuha, jonka jälkeen tuli yskä ja se vain jatkuu ja jatkuu. Yskä on kuivaa ja iltapainotteista. Ei mitään hirveän kovaa vaan sellaista ihan jatkuvaa pikku köhimistä. Viikko on mennyt tehokkaampi astmalääke, ei mitään vaikutusta ainakaan vielä. Avaavasta lääkkeestä ei ole hyötyä. Lääkärissä käyty ja infektioon viittaavaa ei löytynyt vaan nimenomaan arveli astmaperäiseksi tuota yskää. Kauanko tällainen voi jatkua? Kokemusta kellään astmaatikon yskästä?
Kommentit (11)
Ihan liian kauan voi kestää.
Ultrattiinko poskiontelot?
Varmaankin katupöly ärsyttää, kun nyt on niin kuivaa.
Mulla kesti yhtenä vuonna 4 kuukautta. Ensin kamalaa kuivaa hakkaavaa yskää, siitä se sitten pikkuhiljaa laantui, viimeiset yskökset oli jo aika laimeita, mutta yhtälailla yskää kuitenkin. Ei sitä tarkemmin tutkittu. Työterveydestä sain jotain helpottavaa litkua siihen alkuun.
Minulla kestää kamala yskä jokaisen flunssan jälkeen. 2-3 kk. Onneksi vain pari kertaa n. kahdessa vuodessa. Sitten häipyy kuin huomaamatta itsestään.
Mulla saattaa yskä kestää pitkään. Useita viikkoja.
Minulla ei ole virallista astma-diagnoosia mutta olen varma että se minulla on. 8-vuotiaasta asti on ollut ventoline käytössä ja tarvittaessa kortisonisuihke tms.
Miehelläni on astma ja jos alkaa keuhkot oireilla niin käytän hänen lääkkeitä ja se auttaa.
Niissä puhallustesteissä on aina ollut jotain mutta kun on ollut oireinen kausi niin niitä ei ole huomioitu. Pitäisi mennä oireettomaan aikaan tutkimuksiin ja aina se jää.
Mutta yskä on vaivannut enemmän ja vähemmän koko ikäni. Saan siitä huomautteluakin jos on kestänyt viikkotolkulla ja kehoituksia lääkäriin menosta mutta menee sitten aikanaan itsestään ohi.
Myös codesan comp yskänlääke jota saa reseptillä on ollut hyvä. Auttaa juurikin kuivaan ja kutisevaan yskään joka illalla ja yöllä haittaa nukkumista. Se lamaa yskänärsytyskeskuksen eikä tunne tarvetta yskiä. Sitä on aina minulla jääkaapissa.
Tuo on oikeastaan ainut mikä auttaa siuhen yskään.
Apteekissa myydään kyllä "tiskin alta" samaa lääkettä jos osaa kysyä mutta kodeiinia siinä on vähemmän. Siitäkin kyllä on apua.
Mulla ei ole astmaa todettu, mutta jää tosi herkästi yskä päälle flunssan jälkeen. Ainoa mikä auttaa on flixotide diskus, pelkkä avaava ei auta juuri yhtään.
No ensinnäkin, jos on astmaatikko kyseessä niin kipin kapin lääkäriin!!!
Yskä voi kyllä kestää viikkojakin ja jos lapsi on kuitenkin ihan hyvävointinen niin seurailua vain.
Ei se astmalääke välttämättä ehdi auttaa vielä viikossa eikä edes kahdessa.
Oletteko käyneet erikoislääkärillä? Tk-lääkäreillä ei ole edes lupaa loputtomasti hoitaa astmaa.
Eikö astmaatikon yskä ole yleensä aamuun ja aamuyön ajoittuvaa ja limaista eikä mitään kuivaa?