Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävää. Joissain Savon ja Kainuun kunnissa yli puolet(!) pojista on ylipainoisia.

Vierailija
25.04.2019 |

Samoissa kunnissa tytöistä on ylipainoisia vain n. neljäs. Ja tuo ero näkyy jo alle kouluikäisissä lapsissa. Mitä ihmettä Suomen pojille on tapahtumassa?

Oman kuntasi tilanteen voit katsoa täältä.

http://www.terveytemme.fi/finlapset/atlas/html/atlas.html?show=pipapubl…

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla seuduilla sukupuoliroolit ovat niin ahtaita, että mies ei luultavasti voi syödä kuin kokolihaa tai makkaraa, koska pelkää, että muuten luultaisiin homoksi tai naiseksi.

Kaupungeissa asuvat miehet sen sijaan osaavat usein valmistaa itse ruokaa, ja runsaan ravintolatarjonnan vuoksi ovat luultavasti joskus maistaneet myös terveellisiä ruokia ja kasviksia.

Typerä kommennti. Meidän perheen miehet täällä Helsingissä osaavat laittaa KOKOLIHASTA maittavia ruokia ja syövät niitä jokainen päivä. Ja ovat hoikkia ja terveitä. Päinvastoin kuin pojan " kasvisruokia" syövä tyttöystävä, joka lihottaa itseään karkeilla yms

Vierailija
42/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoliha onkin laihduttajan perusruokaa.

Minäkin laihduin kun rupesin syömään enemmän punaista kokolihaa ja jätin kokonaan spagetin ja valkoisen ranskanleivän ja riisin pois.

Kun siirryin kokolihaan, aloin voimaan paremmin niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Kasvisruokavalio masentaa, tekee heikkohermoiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinnitin asiaan huomiota jo vuosia sitten, siskoni asuu Kuopiossa, ja kyllä siellä käydessä huomasi, että ihmiset (ihan siis kaikenikäiset) olivat paksumpia. Veikkaan, että kyse on sekä geneettisestä taipumuksesta (ovat lyhyempiä, lyhytjalkaisempia ja tanakampia siis jo geneettisesti) että ruokailutottumuksiltaan erilaisesta tavasta: ruokaisan salaatin sijaan "oikeata ruokaa" jne. Lisäksi pikkupaikkakunnilla varmaan opetetaan nuoret (etenkin pojat) siihen, että iskä tai äiskä vie ja kyytsää ja myöhemmin sitten mopolla/mopoautolla paikasta toiseen.

Vierailija
44/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää joo. Saat asian kuulostamaan siltä, kuin tuo olisi vain savon ongelma. Toki siellä se on prosentuaalisesti pahempi ja ikäluokkien pieni koko korostuu. Jos 5-vuotiaissa on yhteensä 7 poikaa joista 3 on ylipainoisia on se prosentuaalisesti katastrofimainen tilanne! Kyllä siellä eteläsuomessakin neljännes väestöstä on lihavia.

Vierailija
45/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että minun tyttäreni joka asuu Helsingin Kalliossa, on ylipainoinen ja istuu pubissa oluella usein.

On ns peräkammarin tyttö, vanhapiika. Uusi nimitys muodikkaasti " sinkku".

Minä olen huomannut saman käydessäni Kallion puheissa. Huomattavan usein siellä näkee tavallista paksumpia nuoria miehiä, joilla kaljamaha roikkuu vyön päällä.

Ehkä täällä Helsingissä nuoret miehet tykkäävät lihottavasta epäterveellisestä ruuasta kuten riisistä ja spagetista ja oluesta. Ehkä heidän vanhempansa ovat kuskanneet heitä harrastuksiin, tai sitten ei näillä Helsingin vanhemmilla ole ollut lainkaan varaa pojan lätkäharrastuksiin. Säälittävää.

Siis pubeissa. Puhelin muutti " puheissa"

Vierailija
46/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan

Olen huomannut myös nuo kaljamahat nuorilla miehillä Helsingissä.

Ehkä busseilla ajellaan kaikki matkat eikä terveellistä hiihtoa harrasteta yhtään. Lähipubiin ei ole pitkä matka.

Eilenkin näin terassilla monta läskimahaa kaljaa vetämässä.

Vierailija
47/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisetkin ovat hoikeampi suurissa kaupungeissa. Vaikka palstalla muuta väitetään.

Vierailija
48/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Helsingissä on muuten hyvin paljon köyhää väkeä joilla asiat surkeasti. Tuossa minun alapuolella Mäkelänkadulla kokoontuu huojuva porukka joka näyttää maantieojasta nousseelta.

Sörnäisten metroaseman nurkilla on varastelevaa huumenuorisoa, joka aivan pähkähullua.

Köyhälistöllä ei ole varaa vaatteisiin, ruokaan eikä asuntoon, ja leipäjonot joissa perheenäidit kerjäävät ruokaa perheelleen ovat hirveää katseltavaa. Siis tavalliset valkoihoiset kaupunkilaiset ovat sitä kurjaa köyhälistöä . Siltä näyttää kun leipäjonoja katselee. Siinä jää lapset heitteille, asuminenkin liian kallista ahtaassa kerrostalossa jossa seinänaapuri mölyää yöt, humalassa seki kyllä pikkukaupungin omakotitalossa elämä on kaikkein parasta. Olin tyhmä kun Helsinkiin muutin.

Vierailija
49/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla lapset eivät enää liiku itsenäisesti yhtään. Pähkinäsaaren rauhan rajan koillispuolella heillä on myös erilainen perimä, joka altistaa lihomiselle. Heidän esivanhemmistaan selvisivät nälänhädistä vain ne, joilla varastoituminen oli tehokkainta.

No se ei kuitenkaan näy tytöillä samalla tavalla? Harrastaako tytöt enemmän liikuntaa, syövät vähemmän vai mikä selittää? 

Tytöt nyt vaan ovat lähtökohtaisesti fiksumpia. 

Tytöille se ulkonäkö vaan on tärkeämpää kuin pojille, ei teini-ikäiset mitään terveyttä mieti. Painoa yritetään hallita keinolla millä hyvänsä, koska eihän kukaan tykkää lihavista tytöistä. Sehän meille opetetaan jo hyvin nuorena median kautta.

Vierailija
50/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jos tuo sukupuoliero on näkyvissä jo pienillä lapsilla, kyseessä on valtavan iso tasa-arvo -ongelma. Poikien vikahan se ei ole, tulee väkisinkin mieleen, että kasvatus ja ravinto on erilaista pienten tyttöjen ja poikien kesken. Pahoin pelkään, että tämä tulee kostautumaan nimenomaan näille pojille tulevaisuudessa. Ongelmat tuppaavat kasaantumaan ja jo nyt suurin osa syrjäytyneistä on nuoria miehiä.

Vierailija
51/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on Savosta, mies. Vielä 25-vuotiaanakin kieltäytyi syömästä kasviksia mutta sitten alkoi opetella. Ihmiset ei usko mutta tällaisia ihmisiä on olemassa ! Minkälaisen mallin antaa sitten lapsilleen? Etenkin pojille? Kun menet Savossa lounasravintolaan, voi edelleen olla ettei ole kasvisvaihtoehtoa joka yleensä on kevyempi ja aineenvaihdunnalle parempi (ei liho niin herkästi).

Tuli myös se uusi tutkimus jonka mukaan 1/3 kaikista oliko se alle 35 vuotiasta miehistä Suomessa on ylipainoisia...

Vierailija
52/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti jos tuo sukupuoliero on näkyvissä jo pienillä lapsilla, kyseessä on valtavan iso tasa-arvo -ongelma. Poikien vikahan se ei ole, tulee väkisinkin mieleen, että kasvatus ja ravinto on erilaista pienten tyttöjen ja poikien kesken. Pahoin pelkään, että tämä tulee kostautumaan nimenomaan näille pojille tulevaisuudessa. Ongelmat tuppaavat kasaantumaan ja jo nyt suurin osa syrjäytyneistä on nuoria miehiä.

Edelleen kasvatuksessa tytöiltä odotetaan paljon enemmän kuin pojilta. Niin koulussa, kotitöissä, käytöksessä ja ulkonäöllisesti. Pojan on ok olla keskiverto koulussa, laiska kotitöissä, huithapeli ja röyhkeä sekä sottainen, koska pojat nyt ovat sellaisia. Tytön ei ole ok. Koulussa keskiverto, sottainen, röyhkeä ja lihava tyttö on kauhistus ja hänellä on jotain ongelmia kotona.

Vierailija
53/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kasvatuksessa tytöiltä odotetaan paljon enemmän kuin pojilta. Niin koulussa, kotitöissä, käytöksessä ja ulkonäöllisesti. Pojan on ok olla keskiverto koulussa, laiska kotitöissä, huithapeli ja röyhkeä sekä sottainen, koska pojat nyt ovat sellaisia. Tytön ei ole ok. Koulussa keskiverto, sottainen, röyhkeä ja lihava tyttö on kauhistus ja hänellä on jotain ongelmia kotona.

Niin, ehkä. Mua silti mietityttää/kauhistuttaa erityisesti sekin, jos tämän tyylinen asenne näkyy jo esim. taaperoiden tai pienten lasten ruokailussa. Annetaanko poikien helpommin skipata vihannekset, annetaanko pojille helpommin herkkuja yms? Liian helpolla päästäminen tuskin tekee hyvää esim. itsesäätelyn kehitykselle, puhumattakaan tärkeiden ravintoaineiden puutteista, mikä vaikuttaa kehitykseen. Herkkujen täyskielto tai täysi joustamattomuus ei myöskään taida olla tutkimuksien mukaan hyväksi, mutta ehkä jokin tasapaino olisi löydettävä.

Vierailija
54/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla se, että kun täällä maalla on vähän väkeä, niin koulut ovat koko ajan harvemmassa ja ei ole enää oikein perhepäivähoitajiakaan, ja voi olla vaan pari päiväkotia koko kunnassa. Vanhemman työpaikka voi hyvin olla sen 40 km päässä, niin siinähän ajat ja kuskailet.

Sitten kun samalla kapealla ja huonokuntoisella maantiellä menee puutavararekkaa, meijeriautoa ja traktoreita ja henkilöautot eivät juuri reagoi niihin koulujen lähellä oleviin 60 km/h-rajoituksiin ja lapsia-kyltteihin, niin koulun lähelläkään asuva ei välttämättä laita lastaan kävellen tai pyörällä kouluun. Ai niin, ja susihavainnot ovat osalla ihan todellinen pelko. Itse olen nähnyt kerran karhun ylittävän tien läheltä ja kyllä se tykytti pitkään. 

Jos haluaa, että itse tai lapsi harrastaa jotain, niin matkaa kertyy, koska jostain syystä ne liikuntapaikat on tehty kauas kaupungeissakin kauas asuinalueista.

Maalaiskaupungeissa ja kunnissa (kirkonkylillä) pyöräily on usein hankalaa, koska pyörätiet on huonokuntoisia, ne eivät ole loogisia ja talvikunnossapito voi olla niin ja näin. Tai ei ole vaikka valaistusta kunnolla. Sinänsä matkat ovat lyhyitä, mutta kun tottuu liikkumaan autolla, niin sitten ajetaan lyhyitäkin matkoja. 

Eli käytännössä esimerkiksi kyläkoulun kaikki lapset ovat kuljetusoppilaita. Kaikissa kouluissa ei vieläkään seistä tai pidetä kävelytunteja, vaan istutaan ja istutaan, sit vielä taksiin istumaan. Ja eiköhän itsekukin vietä aikaa puhelimen, tabletin, telkkarin ja tietokoneen parissa.

Energiaa saa liikaa helposti ruoasta, eli siinä vanhemmat ovat pääasiassa. Itsekin koen tästä syyllisyyttä, että liikaa syödään höttöä ja sokeria.

Ympäristökin vaikuttaa. Joskus muistelen lukeneeni sellaista, että pk-seudulla ollaan hoikempia sosiaalisen paineen takia. Kun muut ovat laihoja, niin itsekin tekee valintoja sen eteen. Tiedä sitten, mulla on niin hämärä mielikuva artikkelista, mutta kyllä itse koen Helsingin keskustassa että suunnilleen samanikäiset naiset ovat hoikkia ja täällä maalla olen itse siroimmasta päästä +10 kg ylipainollani.

Vierailija
55/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks vuotiaat pojat heti tarkkailemaan painoaan, koska tytöiltäkin sitä vaaditaan.

T:Palstamamma

Vierailija
56/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy voi olla se, että kun täällä maalla on vähän väkeä, niin koulut ovat koko ajan harvemmassa ja ei ole enää oikein perhepäivähoitajiakaan, ja voi olla vaan pari päiväkotia koko kunnassa. Vanhemman työpaikka voi hyvin olla sen 40 km päässä, niin siinähän ajat ja kuskailet.

Sitten kun samalla kapealla ja huonokuntoisella maantiellä menee puutavararekkaa, meijeriautoa ja traktoreita ja henkilöautot eivät juuri reagoi niihin koulujen lähellä oleviin 60 km/h-rajoituksiin ja lapsia-kyltteihin, niin koulun lähelläkään asuva ei välttämättä laita lastaan kävellen tai pyörällä kouluun. Ai niin, ja susihavainnot ovat osalla ihan todellinen pelko. Itse olen nähnyt kerran karhun ylittävän tien läheltä ja kyllä se tykytti pitkään. 

Jos haluaa, että itse tai lapsi harrastaa jotain, niin matkaa kertyy, koska jostain syystä ne liikuntapaikat on tehty kauas kaupungeissakin kauas asuinalueista.

Maalaiskaupungeissa ja kunnissa (kirkonkylillä) pyöräily on usein hankalaa, koska pyörätiet on huonokuntoisia, ne eivät ole loogisia ja talvikunnossapito voi olla niin ja näin. Tai ei ole vaikka valaistusta kunnolla. Sinänsä matkat ovat lyhyitä, mutta kun tottuu liikkumaan autolla, niin sitten ajetaan lyhyitäkin matkoja. 

Eli käytännössä esimerkiksi kyläkoulun kaikki lapset ovat kuljetusoppilaita. Kaikissa kouluissa ei vieläkään seistä tai pidetä kävelytunteja, vaan istutaan ja istutaan, sit vielä taksiin istumaan. Ja eiköhän itsekukin vietä aikaa puhelimen, tabletin, telkkarin ja tietokoneen parissa.

Energiaa saa liikaa helposti ruoasta, eli siinä vanhemmat ovat pääasiassa. Itsekin koen tästä syyllisyyttä, että liikaa syödään höttöä ja sokeria.

Ympäristökin vaikuttaa. Joskus muistelen lukeneeni sellaista, että pk-seudulla ollaan hoikempia sosiaalisen paineen takia. Kun muut ovat laihoja, niin itsekin tekee valintoja sen eteen. Tiedä sitten, mulla on niin hämärä mielikuva artikkelista, mutta kyllä itse koen Helsingin keskustassa että suunnilleen samanikäiset naiset ovat hoikkia ja täällä maalla olen itse siroimmasta päästä +10 kg ylipainollani.

Tämä ei ole syyllistävä kysymys, vaan ihan puhtaasti utelias ja ymmärtämään pyrkivä. Eli miksi te syötte/lapset syövät liikaa höttöä ja sokeria?

T: Painon kanssa kamppaileva

Vierailija
57/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaks vuotiaat pojat heti tarkkailemaan painoaan, koska tytöiltäkin sitä vaaditaan.

T:Palstamamma

Riittääkö painon tarkkailu vai pitääkö sille olla rajatkin?

T. ”151kg varjossa”

Vierailija
58/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tämän asian ihan käytännössä. Asumme Espoossa, ja täällä ei juurikaan näy ylipainoisia lapsia. Jos katson lasteni koulukuvia tai vaikka koko koulun lapsia esim. kevätjuhlassa, hyvin harva on lihava. Espoon tiedot puuttuivat tuosta kartasta, mutta luultavasti lukema on jotain Helsingin ja Kauniaisten väliltä.

Sitten kun lähtee jonnekin maakuntiin ja varsinkin Itä-Suomeen, aina oikein hätkähtää sitä pulleiden poikien määrää esim. huvipuistoissa. Mistä tämä voi johtua? Eikö vanhemmat siellä välitä? No, onhan toki aikuisten ylipainossa luultavasti sama ero, eli Espoossa välitetään terveellisistä elämäntavoista, Kainuussa ei. Mutta että noin suuri ero. Ja mitä sille voitaisiin tehdä?!

Landella ei voi harrastaa muuta kuin tietokoneella istumista ja sipsien syömistä

Juuri näin. Sun lisäksi kunnassa on 10 samanikäistä poikaa, niin pelaa siinä kunnolla lätkää sitten. Osa pojista asuu 40 km päässä lähimmästä kaukalosta.

Vierailija
59/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tämän asian ihan käytännössä. Asumme Espoossa, ja täällä ei juurikaan näy ylipainoisia lapsia. Jos katson lasteni koulukuvia tai vaikka koko koulun lapsia esim. kevätjuhlassa, hyvin harva on lihava. Espoon tiedot puuttuivat tuosta kartasta, mutta luultavasti lukema on jotain Helsingin ja Kauniaisten väliltä.

Sitten kun lähtee jonnekin maakuntiin ja varsinkin Itä-Suomeen, aina oikein hätkähtää sitä pulleiden poikien määrää esim. huvipuistoissa. Mistä tämä voi johtua? Eikö vanhemmat siellä välitä? No, onhan toki aikuisten ylipainossa luultavasti sama ero, eli Espoossa välitetään terveellisistä elämäntavoista, Kainuussa ei. Mutta että noin suuri ero. Ja mitä sille voitaisiin tehdä?!

Landella ei voi harrastaa muuta kuin tietokoneella istumista ja sipsien syömistä

Nämä nyt on vain pelkkiä tekosyitä.

Landella voi hiihtää, vaeltaa, pelata sulkkista, ratsastaa, lenkittää koiraa, pelata pesäpalloa..

Näitä asioita minä olen tehnyt käydessäni landella.

Rovaniemellä käydessäni käveltiin 10km laavulle paistamaan makkaraa.

Suomussalmella samoin.

Etelä-Pohjanmaalla olen ratsastanut, hiihtämäänkin pääsisi talvella. Samoin löytyy uimahallia. 

Marjassa voi käydä. Pyöräilemässä. Luistelu?

Äitini harrasti pesäpalloa nuorena asuessaan maalla. Ja silloin oli myös voimistelu hitti.

Vai johtuuko se siitä, että kaiken pitäisi olla kotipihalla? Kunnan pitäisi tehdä luistelukenttä kotipihalle, hiihtämään ei voi mennä, koska kunta ei ole vetänyt latuja? Ratsastus kaupungissa maksaa 150e/h, maalla 15e/h. Mut ei voi, kun ei ole hevonen siinä kotipihalla.

Pesäpalloa ei voi pelata, koska tennispallo maksaa niin paljon.

Lankuttaa ei voi pihalla, koska urheiluvaatteet maksavat niin paljon.

Lähikauppaan päästään kyllä ostamaan sipsiä, mutta pyöräillä ei voi.

Vierailija
60/60 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla lapset eivät enää liiku itsenäisesti yhtään. Pähkinäsaaren rauhan rajan koillispuolella heillä on myös erilainen perimä, joka altistaa lihomiselle. Heidän esivanhemmistaan selvisivät nälänhädistä vain ne, joilla varastoituminen oli tehokkainta.

No se ei kuitenkaan näy tytöillä samalla tavalla? Harrastaako tytöt enemmän liikuntaa, syövät vähemmän vai mikä selittää? 

Tytöt nyt vaan ovat lähtökohtaisesti fiksumpia. 

Tytöille se ulkonäkö vaan on tärkeämpää kuin pojille, ei teini-ikäiset mitään terveyttä mieti. Painoa yritetään hallita keinolla millä hyvänsä, koska eihän kukaan tykkää lihavista tytöistä. Sehän meille opetetaan jo hyvin nuorena median kautta.

"Tytöt välittää vain ulkonäöstä" - on kulunut, naisvihamielinen ja virheellinen kortti. Vanhemmista nämä sukupuolten väliset lihavuuserot johtuvat. Tutkitusti vanhemmat huomaavat tyttöjen ylipainon helpommin kuin poikien.

Poikien ja tyttöjen lihavuusero on ihan pienilläkin lapsilla alle kouluikäisillä. En usko, että  4-vuotiaat tytöt pitää itsensä normaalipainoisena poikien takia. Kyllä se johtuu vanhemmista. Teini-ikäistenkin kohdalla vanhemmilla on suuri merkitys, vaikka ei ihan niin suuri kuin pikkulasten kodalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä